Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: HSM 523  (gelezen 9072 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
HSM 523
« Gepost op: 04 February 2015, 22:17:44 »
Nieuw ombouwdraadje ;D
Ik ben een Philotrain NS 2100 aan het bouwen naar een HSM uitvoering met maar een dom.
Bij deze een verslag van de ombouw.
Met behulp van het 2100 boek een mooie uitvoering uitgezocht .
Deze is gebouwd bij werkspoor in tegenstelling tot de meeste die bij Schwarzkopff gebouwd zijn.



Ik zoek nu zandstrooiers en de korte ketel onder de voetplaat.
heeft iemand wat liggen wat er voor door kan gaan?
Ik zoek ook nog de juiste Philotrain hijsogen.



plaatje waar de hijsogen mooi op te zien zijn.



Wat ga ik veranderen aan de standaard kit uitvoering.
De lok krijgt spatbordjes boven de loop wielen zoals op de bovenste foto.
Het leiding werk op de ketel word heel sober.
Ketel, machinistenhuis,tender zeer donkergroen.
onderzijde voetplaat/Frame bruin
bovenkant voetplaat/rookkast zwart
De wielen bruin of donkergroen?
rood zwarte biezen.



« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 20:46:56 door roadster36 »

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: HSM 523
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2015, 10:30:08 »
Ik ben benieuwd Jan (y)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: HSM 523
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2015, 12:13:48 »
Korte ketel?? Rechts zit de luchttank en links de warmtewisselaar van de voorwarmer.
Mvrgr
Koopmans

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re: HSM 523
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2015, 15:51:18 »
klopt, maar dr werd later een flink grotere luchttank op gezet:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162400
denk dat jan die grote luchttank al heeft en nu dus de kleinere zoekt. (zo te zien zou je met afzagen en weer netjes vijlen een eind moeten kunnen komen trouwens)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: HSM 523
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2015, 17:57:28 »
Oorspronkelijk hadden ze l&r kleine luchttanks. Bij de plaatsing van de voorwarmer verviel de linkertank en moest de rechter groter worden. Maar in welk jaar wordt het model gepositioneerd?
Mvrgr
Koopmans

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2015, 18:28:08 »
Denk dat Jan de aflevertoestand als richtsnoer heeft.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: HSM 523
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2015, 18:38:51 »
Denk dat Jan de aflevertoestand als richtsnoer heeft.
Dat denk ik ook want twee  kleine luchtreservoirs = afleveringstoestand. één groot reservoir met aan ander kant wisselaar voorwarmer = latere NS toestand. In de "landerbahn" periode  in NL (periode I en II) kwamen voorwarmers niet voor.
Gr.
John 
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2015, 20:28:40 »
precies ik wil hem graag in de afleverings uitvoering maken maken.
Ik heb foto`s van beide zijden.









Zoals je ziet  (en ook in het 2100 boek vermeld)  zijn de 522 en 523 als eerste uitgeleverd met een voorverwarmer.
Deze zijde klopt dus , alleen aan de andere zijde is de luchtketel te groot.
Zou inderdaad met een stukje er tussen uit frezen op te lossen zijn , maar dat vind ik toch wat zonde.

datum in dienststelling 522  05-03-1917,  523  29-03-1917

Oorspronkelijk hadden ze l&r kleine luchttanks. Bij de plaatsing van de voorwarmer verviel de linkertank en moest de rechter groter worden. Maar in welk jaar wordt het model gepositioneerd?
Mvrgr
Koopmans
Ze zijn dus geleverd met kleine luchttank en een voorverwarmer.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2015, 20:52:41 door roadster36 »

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 846
    • DV modelspoor
Re: HSM 523
« Reactie #8 Gepost op: 05 February 2015, 21:15:23 »
Bouwman locje Jan ;D
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #9 Gepost op: 05 February 2015, 21:25:44 »
yep  ;D

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #10 Gepost op: 05 February 2015, 21:41:22 »
Leuk plan.Maar hoe ga je nu die gaten waar de zanddom op de ketel zat dicht maken?

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #11 Gepost op: 05 February 2015, 21:45:02 »
Gewoon dicht solderen  ;D
Net als alle andere gaatjes , bijv die van opstaptreden op de ketel naar de zanddom.
plaatje messing er onder met low melt dicht zetten en dan vijlen/schuren.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: HSM 523
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2015, 22:30:46 »
Ja kan ook, maar dat is toch niet zo mooi?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: HSM 523
« Reactie #13 Gepost op: 05 February 2015, 23:22:39 »
Met lak erover zie je d'r niks van.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: HSM 523
« Reactie #14 Gepost op: 05 February 2015, 23:45:01 »
Hoe zou jij het dan gedaan hebben Jan?