Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
j.ossebaar
Vandaag
om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Stroomdetectie stuurstandrijtuig (gelezen 2249 keer)
MetalForever
Offline
Berichten: 34
Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Gepost op:
04 February 2015, 09:55:17 »
Hallo,
Momenteel ben ik bezig met wegwijs te worden in de wonderlijke wereld van het digitale rijden. Er is echter één probleem wat ik echter nog niet heb opgelost en dat is de detectie van stuurstandrijtuigen.
Ik gebruik RoSoft bezetmelders die het stroomverbruik van een trein gebruiken om de bezetmelding te creëren (2-rail, H0). De stuurstand rijtuigen die ik heb (Lima en Trix dubbeldekkers) nemen echter per draaistel maar aan één kant stroom op. Mijn toekomstige baan zal een keerlus bevatten waardoor een trein de ene keer het hoofdstation van de ene kant zal binnenrijden, en de andere keer vanaf de andere kant. Daar de bezetmelder maar aan één spoorstaaf is verbonden, zal de bezetmelder de ene keer het voorste draaistel van de stuurstand detecteren, en de andere keer het achterste draaistel. Als de bezetmelder alleen het achterste draaistel detecteert zal de trein te laat stoppen, tenzij ik een absurd grote veiligheidsmarge aanhoud. Ik wil dus graag dat het voorste draaistel ten alle tijde gedetecteerd wordt, dit betekend dat het voorste draaistel van beide zijden stroom moet verbruiken.
Mijn eerste idee was om een weerstand te solderen aan de voorste as om zo een klein stroomverbruik te creëren over de as. Echter krijg ik niks vastgesoldeerd op de wielen, het soldeertin valt er na afkoelen simpelweg vanaf. Doe ik iets fout of is solderen op (Lima) wielen gewoon niet mogelijk?
Mijn tweede idee is om de twee assen in het draaistel tegengesteld te zetten aan elkaar en dan met een weerstand met elkaar te verbinden. Dit kan zonder solderen en zal waarschijnlijk voldoende zijn voor een goede detectie, zolang ik er voor zorg dat de wielen schoon blijven. Echter is de stroomopname voor de functiedecoder nu erg slecht, aangezien de stroomopname aan één kant maar door één wiel wordt verzorgt. Ik moet nu (met stroomopname op twee wielen per kant) al zorgen dat de rails en wielen brandschoon zijn om het geknipper van het seinbeeld tot een minimum te beperken.
Een derde optie is om de stroomopname van de stuurstandrijtuigen zo aan te passen dat ze ten alle tijde van alle wielen stroom opnemen voor de functiedecoder. Dan heb ik zowel het probleem van de detectie als het knipperende seinbeeld opgelost. Echter weet ik niet precies hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.
Ik heb gezocht op het internet naar oplossingen maar ik kon niks vinden. Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Wat voor tips hebben jullie?
Alvast bedankt voor de reacties,
Thymen
Gelogd
Thymen
V200-G2000
Offline
Berichten: 2853
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #1 Gepost op:
04 February 2015, 10:37:44 »
Ik denk dat dat laatste inderdaad het beste is. Ik heb onlangs stroomafnemers van esu gekocht, maar liggen nog te wachten op montage. Heb er dus nog geen ervaring mee. Je kunt ze in het draaistel monteren. Zoek maar op esu 50707.
Gelogd
Richard
Dieselstadt:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,215.0.html
Opeldorf:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=58539.0
123*, 43 G2000'en, 42 V200'en, 3 D800'en
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #2 Gepost op:
04 February 2015, 11:03:01 »
Thymen,
Daar is een simpele oplossing voor en dat is weerstandlak, daarmee overbrug je de isolatie met een simpele streek van die lak.
Hoef je niet te solderen.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #3 Gepost op:
04 February 2015, 11:15:35 »
Weerstandslak is idd de makkelijkste oplossing. Maar aangezien je er ook echt een decoder in hebt zitten zou ik toch voor de derde optie gaan, stroomafname aanpassen naar alle wielen. Verschillende fabrikanten leveren hier iets voor. Op het forum is er denk ik wel het een en ander te vinden. Het is misschien even een avondje werk maar je hebt er dan wel dubbel plezier van
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
henk
Offline
Berichten: 22519
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #4 Gepost op:
04 February 2015, 11:28:06 »
Ja, stroomafname over alle wielen is sowieso een verbetering. Alleen al op deze site hebben mensen een keer of 100 laten zien op welke manieren dat kan. Juist bij die Lima rijtuigen is dat niet moeilijk, plek zat.
Bij goederenwagens lijm ik liever een 10 Kohm smd-weerstandje over de isolatie van een wiel met elektrisch geleidende lijm. Levert bij mij een zekerder weerstandwaarde op dan weerstandlak.
Dat ziet er zo uit.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Silvolde
Offline
Berichten: 1558
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #5 Gepost op:
04 February 2015, 11:55:45 »
Volgens mij heeft Roco een wielset met een weerstand in de as.
Silvolde
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22519
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #6 Gepost op:
04 February 2015, 12:04:18 »
Ja, maar die weerstand zit in een dikke kunststof as, zodat de stroomafname voor de verlichting alleen al om die reden zou moeten worden aangepast.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
ruudns
Offline
Berichten: 6324
***
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #7 Gepost op:
04 February 2015, 12:25:32 »
Of
zo
, kan ook. Heb ik bij de Lima ic+ zo gedaan
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
MetalForever
Offline
Berichten: 34
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #8 Gepost op:
04 February 2015, 12:31:59 »
Bedankt voor de reacties!
Over de weerstandslak had ik al gelezen maar dit werd op diverse plaatsen afgeraden vanwege de onnauwkeurigheid. Ik wist niet dat elektrisch geleidende lijm bestond.
@V200-G2000, dat is een mooie oplossing!
@ruudns, waar heb je die setjes vandaan? Dat ziet er ook erg bruikbaar uit!
Gelogd
Thymen
ruudns
Offline
Berichten: 6324
***
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #9 Gepost op:
04 February 2015, 12:41:31 »
Dat is dacht ik de
Digikeijs sleper
in de lengte door geknipt.
Nee, waarschijnlijk het oude model
Heufing tronic
sleper. Zijn (waren) ook verkrijgbaar bij de Decoder Shop (die is opgeheven en verkoopt momenteel de restanten na het overlijden van de eigenaar, Han)
«
Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 12:47:19 door ruudns. Reden: Nee,.........
»
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
JAB van Ree
Offline
Berichten: 3796
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
«
Reactie #10 Gepost op:
04 February 2015, 15:26:48 »
Weerstandslak is helemaal niet onnauwkeurig...
Gewoon eerst heel dun aanbrengen, na droging meten met multimeter en dan bijstippen tot je de gewenste waarde hebt bereikt (ik ga meestal voor 25KOhm - 50KOhm per as)
Gelogd
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Stroomdetectie stuurstandrijtuig