Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
  

Auteur Topic: Stroomdetectie stuurstandrijtuig  (gelezen 2250 keer)

MetalForever

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Gepost op: 04 February 2015, 09:55:17 »
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met wegwijs te worden in de wonderlijke wereld van het digitale rijden. Er is echter één probleem wat ik echter nog niet heb opgelost en dat is de detectie van stuurstandrijtuigen.

Ik gebruik RoSoft bezetmelders die het stroomverbruik van een trein gebruiken om de bezetmelding te creëren (2-rail, H0). De stuurstand rijtuigen die ik heb (Lima en Trix dubbeldekkers) nemen echter per draaistel maar aan één kant stroom op. Mijn toekomstige baan zal een keerlus bevatten waardoor een trein de ene keer het hoofdstation van de ene kant zal binnenrijden, en de andere keer vanaf de andere kant. Daar de bezetmelder maar aan één spoorstaaf is verbonden, zal de bezetmelder de ene keer het voorste draaistel van de stuurstand detecteren, en de andere keer het achterste draaistel. Als de bezetmelder alleen het achterste draaistel detecteert zal de trein te laat stoppen, tenzij ik een absurd grote veiligheidsmarge aanhoud. Ik wil dus graag dat het voorste draaistel ten alle tijde gedetecteerd wordt, dit betekend dat het voorste draaistel van beide zijden stroom moet verbruiken.

Mijn eerste idee was om een weerstand te solderen aan de voorste as om zo een klein stroomverbruik te creëren over de as. Echter krijg ik niks vastgesoldeerd op de wielen, het soldeertin valt er na afkoelen simpelweg vanaf. Doe ik iets fout of is solderen op (Lima) wielen gewoon niet mogelijk?

Mijn tweede idee is om de twee assen in het draaistel tegengesteld te zetten aan elkaar en dan met een weerstand met elkaar te verbinden. Dit kan zonder solderen en zal waarschijnlijk voldoende zijn voor een goede detectie, zolang ik er voor zorg dat de wielen schoon blijven. Echter is de stroomopname voor de functiedecoder nu erg slecht, aangezien de stroomopname aan één kant maar door één wiel wordt verzorgt. Ik moet nu (met stroomopname op twee wielen per kant) al zorgen dat de rails en wielen brandschoon zijn om het geknipper van het seinbeeld tot een minimum te beperken.

Een derde optie is om de stroomopname van de stuurstandrijtuigen zo aan te passen dat ze ten alle tijde van alle wielen stroom opnemen voor de functiedecoder. Dan heb ik zowel het probleem van de detectie als het knipperende seinbeeld opgelost. Echter weet ik niet precies hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Ik heb gezocht op het internet naar oplossingen maar ik kon niks vinden. Hoe hebben jullie dit probleem opgelost? Wat voor tips hebben jullie?

Alvast bedankt voor de reacties,

Thymen
Thymen

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2015, 10:37:44 »
Ik denk dat dat laatste inderdaad het beste is. Ik heb onlangs stroomafnemers van esu gekocht, maar liggen nog te wachten op montage. Heb er dus nog geen ervaring mee. Je kunt ze in het draaistel monteren. Zoek maar op esu 50707.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2015, 11:03:01 »
Thymen,

Daar is een simpele oplossing voor en dat is weerstandlak, daarmee overbrug je de isolatie met een simpele streek van die lak.

Hoef je niet te solderen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2015, 11:15:35 »
Weerstandslak is idd de makkelijkste oplossing. Maar aangezien je er ook echt een decoder in hebt zitten zou ik toch voor de derde optie gaan, stroomafname aanpassen naar alle wielen. Verschillende fabrikanten leveren hier iets voor. Op het forum is er denk ik wel het een en ander te vinden. Het is misschien even een avondje werk maar je hebt er dan wel dubbel plezier van ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2015, 11:28:06 »
Ja, stroomafname over alle wielen is sowieso een verbetering. Alleen al op deze site hebben mensen een keer of 100 laten zien op welke manieren dat kan. Juist bij die Lima rijtuigen is dat niet moeilijk, plek zat.

Bij goederenwagens lijm ik liever een 10 Kohm smd-weerstandje over de isolatie van een wiel met elektrisch geleidende lijm. Levert bij mij een zekerder weerstandwaarde op dan weerstandlak.
Dat ziet er zo uit.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1558
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2015, 11:55:45 »
Volgens mij heeft Roco een wielset met een weerstand in de as.

Silvolde

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2015, 12:04:18 »
Ja, maar die weerstand zit in een dikke kunststof as, zodat de stroomafname voor de verlichting alleen al om die reden zou moeten worden aangepast.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2015, 12:25:32 »
Of zo, kan ook. Heb ik bij de Lima ic+ zo gedaan ;)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

MetalForever

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2015, 12:31:59 »
Bedankt voor de reacties!

Over de weerstandslak had ik al gelezen maar dit werd op diverse plaatsen afgeraden vanwege de onnauwkeurigheid. Ik wist niet dat elektrisch geleidende lijm bestond.

@V200-G2000, dat is een mooie oplossing!

@ruudns, waar heb je die setjes vandaan? Dat ziet er ook erg bruikbaar uit!
Thymen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6324
  • ***
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2015, 12:41:31 »
Dat is dacht ik de Digikeijs sleper in de lengte door geknipt.
Nee, waarschijnlijk het oude model Heufing tronic sleper. Zijn (waren) ook verkrijgbaar bij de Decoder Shop (die is opgeheven en verkoopt momenteel de restanten na het overlijden van de eigenaar, Han)
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 12:47:19 door ruudns. Reden: Nee,......... »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Stroomdetectie stuurstandrijtuig
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2015, 15:26:48 »
Weerstandslak is helemaal niet onnauwkeurig...
Gewoon eerst heel dun aanbrengen, na droging meten met multimeter en dan bijstippen tot je de gewenste waarde hebt bereikt (ik ga meestal voor 25KOhm - 50KOhm per as)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden