Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??  (gelezen 11858 keer)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #30 Gepost op: 03 February 2015, 14:16:43 »
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat wel de bestelling van 3 Protosstellen een feit is, maar dat de verkoop/overdracht van het GTW-stel ontstaan is in de fantasie van een of andere hobbyist en nu een eigen leven leidt

Dirk

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #31 Gepost op: 03 February 2015, 15:02:42 »
Koppelingen van bepaald type en plaatsingshoogte dicteren helpt ook!!!
De plaatsingshoogte van de Scharfenberg-koppeling ligt al een eeuwigheid vast. Alleen de praktijk is dat er wel eens hoogteverschil is. Hier zijn tal van oorzaken voor die je in de praktijk ook niet wegneemt.
Groetjes,
Emiel

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #32 Gepost op: 03 February 2015, 15:45:16 »
Plaatsinghoogte ligt helemaal niet (al een eeuwigheid) vast. Maar net wat de klant wil.

Andre_ede

  • Offline Offline
  • Berichten: 96
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #33 Gepost op: 03 February 2015, 15:50:36 »
Ik lees zo her en der dat het rijden met een gekoppeld stel Proto's een probleem zou zijn op enkele stations, is een gekoppeld stel dan zoveel langer dan een gekoppelde Plan V of een enkele T?

Wat ik  vreemd vindt is dat het door rijden naar Arnhem met een CXX stel zoveel geld moet kosten, in de NS tijd deed men dat ook al jaren.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #34 Gepost op: 03 February 2015, 16:07:52 »
Dat is onzin, 4 bakken Protos past langs alle perrons. In de NS tijd reden er regelmatig 2 gekoppelde V's of een Plan T en later zelfs ICM-4 en VIRM-4 in de spits.
Zelfs nieuwe Barneveld Zuid zal vast wel een perronlengte van meer dan 100m krijgen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #35 Gepost op: 03 February 2015, 16:27:44 »
Hier op de emmerlijn reed vroeger 3 plan v bakken,  2 x3 baken en soms 3x2 baken.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #36 Gepost op: 03 February 2015, 17:08:45 »
De plaatsingshoogte van de Scharfenberg-koppeling ligt al een eeuwigheid vast. Alleen de praktijk is dat er wel eens hoogteverschil is. Hier zijn tal van oorzaken voor die je in de praktijk ook niet wegneemt.
Groetjes,
Emiel
Mat 54, Mat 46, blauwe engelen, Plan U, de eerste Plan T hebben/hadden allemaal laag geplaatste koppelingen en konden dus niet koppelen met Plan V, Sprinters, IRM en al het latere materieel. Dus de hoogte ligt al niet een eeuwigheid vast, misschien een halve eeuw dan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #37 Gepost op: 03 February 2015, 17:13:51 »
En is puur verhoogd om het mogelijk te maken dmv een sleepkoppeling de ak te kunnen koppelen met een gewone trekhaak, wat een stuk beter werkt dan het gebruik van koppelbomen met sleepogen...

Of de hoogte wettelijk vast ligt lijkt me niet, Maar handig is het wel. Een lint bv heeft hem wel op dezelfde hoogte maar heeft een ander type schaku waardoor die ook met niets anders kan combinerenalleen met een speciale sleepkoppeling.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #38 Gepost op: 03 February 2015, 17:26:22 »
Hier op de emmerlijn reed vroeger 3 plan v bakken,  2 x3 baken en soms 3x2 baken.
Plan V bestaat alleen in 2-baks uitvoering. 3x2 bakken kan dus, 2x3 niet.
No dress rehearsel, this is our life.

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #39 Gepost op: 03 February 2015, 17:30:36 »
Klopt idd moest nog wat tekst tussen  :).

Hier op de emmerlijn reed vroeger 3 plan v bakken,nu   2 x3 bakken en soms 3x2 GTW bakken.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2015, 19:24:49 door Railhopper »

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2851
    • Richie's homepage
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #40 Gepost op: 03 February 2015, 18:19:36 »
Wat zijn baken?  ;D

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #41 Gepost op: 03 February 2015, 19:24:57 »
De AK hangt tegenwoordig inderdaad op UIC-hoogte (met een marge; die van ICM zit bijvoorbeeld een fractie lager i.v.m. doorloopkop) maar of dat echt verplicht is weet ik ook niet. Het is natuurlijk wel buitengewoon praktisch en zinvol...

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #42 Gepost op: 03 February 2015, 20:53:50 »
Plaatsinghoogte ligt helemaal niet (al een eeuwigheid) vast. Maar net wat de klant wil.
De normen voor automatische koppelingen liggen vast in UIC-522, UIC-523 en UIC 524. Hier wordt naar verwezen in het document Toelatingseisen
Rollend Materieel Spoorwegveiligheid. Een "klant" dient zich hier gewoon aan te conformeren.
Groetjes,
Emiel

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #43 Gepost op: 04 February 2015, 09:25:51 »
Helaas. UIC 522, 523 en 524 gaan over de goederenkoppeling die bijvoorbeeld op de ertstreinen worden gebruikt. Die zijn (helaas) allerminst verplicht.

Met uitzondering van hogesnelheidstreinen (>250 km/h) is de een vervoerder geheel vrij zijn koppeling en de bijbehorende hoogte te kiezen. Uiteraard moet een vervoerder wel met de infrabeheerder regelen dat zijn materieel afgesleept kan worden. Dat is natuurlijk makkelijker als je kiest voor standaard stoot- en trekwerk of een Scharfenberg Type 10 op TSI hoogte. Maar met een trekoog en een koppelboom kom je ook een heel eind.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2015, 09:28:35 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Extra treinen t.b.v. Connexxion ??
« Reactie #44 Gepost op: 04 February 2015, 09:45:02 »
Ik bedoel maar.
Helemaal met Edgar eens.