Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
booster vraag
door
Dirk
Vandaag
om 10:28:12
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 09:16:22
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:00:12
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
NS wagen E515
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: NS wagen E515 (gelezen 18611 keer)
Goldwing56
Offline
Berichten: 149
NS wagen E515
«
Gepost op:
30 September 2007, 14:14:19 »
Hallo iedereen,
Weet een (of meerdere natuurlijk
) van jullie, waarvoor de NS wagen van het type E515 (in model roco 46012) werd gebruikt?
Bij deze twee foto‘s
http://www.nlms.info/photos/Modeltraincollection/highres/5180.jpg
http://www.nlms.info/photos/Modeltraincollection/highres/5180a.jpg
M.v.g. Bram van Veen
«
Laatst bewerkt op: 14 October 2018, 18:29:55 door Bert van Gelder
»
Gelogd
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8988
Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #1 Gepost op:
30 September 2007, 14:18:05 »
Volgens mij waren dit zandwagens (Maarn).
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
arjen
Gast
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #2 Gepost op:
30 September 2007, 15:12:49 »
Is maar de vraag of dat model klopt. Het komt oorspronkelijk uit de allereerste beginset-met-2200, van inmiddels meer dan 30 jaar geleden. Goede kans dat het niet eens in de verte lijkt op een echte NS-zandwagen.
Arjen.
Gelogd
Goldwing56
Offline
Berichten: 149
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #3 Gepost op:
30 September 2007, 16:06:45 »
@ Frank
Dank je wel
@ Arjen
Het wagentje is ook los geleverd. Kan het zijn dat het wagentje dat ji bedoelt een oudere/andere versie is?
M.v.g. Bram van Veen
Gelogd
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal
Gert van den Berg
Offline
Berichten: 217
Sky High is alles model(spoor)
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #4 Gepost op:
30 September 2007, 16:12:27 »
Klopt Bram,
Wagentje is destijds los geleverd onder het door jou genoemde nummer. Ik heb er een stuk of 6 van, waarvan de koppeling vervangen is door een kortkoppelingsmechanisme. Ik weet even niet welk systeem, maar het kan maar zo Symoba geweest zijn. De vorige eigenaar van de wagens heeft het gedaan, en die heeft er ook -natuurgetrouw- zand ingelegd als lading. Mijn Sikje 203 rijdt er het spoor mee af voor onderhoud aan de baan.
Of het goede gelijkenis heeft met de oorspronkelijke wagens weet ik niet, omdat ik die destijds niet bewust heb gezien, dus Arjen zou gelijk kunnen hebben.
groeten uit Tilburg,
Gert van den Berg
Gelogd
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8988
Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #5 Gepost op:
30 September 2007, 16:45:21 »
Als ik zo naar blz. 103 van "Spoorwegmaterieel in Nederland" van Gerrit Nieuwenhuis & Hans Nahon kijk dan lijkt het model van Roco toch wel aardig te kloppen. Op de foto staat een aantal van die wagens op de achtergrond. Ze komen wat gedrongen over maar dat zal het effect zijn van gebruik van een telelens. De wagens vielen onder het regime van dienstmaterieel en werden gebruikt voor aan- en afvoer van zand en grind.
Latere versies van Roco (lichtere kleur grijs) hadden ook kortkoppelingen met NEM-schachten. De wagens zijn m.i. zeer geschikt om koppelwagens van te maken (voor slooptransporten met oude treinstellen met lage koppelingen*).
*Gert: over (te) lage koppelingen gesproken: ik heb je al een berichtje teruggestuurd.
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Goldwing56
Offline
Berichten: 149
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #6 Gepost op:
30 September 2007, 16:51:45 »
@ Gert
Bedankt voor de info
@ Frank
Bedankt voor de info
Is die foto op internet te zien? En weten je ook hoeveel van die wagens in dienst zijn geweest? En achter wat voor soort loc(je) hingen ze achter? En de versie die in het eerste bericht staat, is die zo al geschikt voor koppel wagen (m.u.v. de koppelingen).
Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het graag te weten komen.
M.v.g. Bram van Veen
Gelogd
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal
Thowra
Offline
Berichten: 2579
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #7 Gepost op:
30 September 2007, 16:58:40 »
Ha! Okay...ze lijken eigenlijk net niet maar de Roco's kunnen er mee door. Het origineel is een duits laag bakwagentje die Roco heeft getracht deze te vernederlandsen. Zie onderstaande piktuur van het Nederlandse type. Volgens mij moet ik ergens nog een foto hebben liggen die ik later zal posten.
Deze afbeelding komt van de website railfaneurope.net.
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/freight/K-L/Julianakade_1983__IJmuiden__Netherlands.jpg
Jeroen
Gelogd
We're all riders on this train.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #8 Gepost op:
30 September 2007, 17:02:27 »
Of ze goed lijken weet ik niet, maar in de jaren 70 en begin 80 stonden er hele treinen met deze wagens in Maarn bij de zandwinning. Er stond daar een groene SIK voor het rangeerwerk en vervolgens werden ze met alle mogelijke tractie (2200, 2400, 1100 etc.) van Maarn naar de bestemming gebracht. Ik heb ze destijds daar veel met zand zien rijden.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
arjen
Gast
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #9 Gepost op:
30 September 2007, 17:11:47 »
Op die foto kun je ook het belangrijkste verschil tussen een Nederlandse zandwagen en een Duitse bak zien: de bak heeft deurtjes met verticale scharnieren in het midden, bij de zandwagen klappen de zijschotten alledrie omlaag. Technisch gezien zijn het dus heel andere wagens, hoewel ze van een afstandje wel een beetje op elkaar lijken.
Overigens is het wagentje uit de beginset qua opschriften volledig identiek aan de losse versie. Kan zijn dat er later andere koppelingen onder zijn gezet.
Arjen.
Gelogd
modelspotter
Gast
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #10 Gepost op:
30 September 2007, 18:32:28 »
Ik heb in het verleden ooit eens deze wagentjes besproken.
"
http://www.obd.nl/~otto/zandwagens.jpg
"
Grootbedrijffoto alleen voor eigen gebruik...
Modelspotter
Gelogd
Goldwing56
Offline
Berichten: 149
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #11 Gepost op:
03 October 2007, 16:53:54 »
Hallo iedereen,
Bedankt voor alle informatie, maar ik zit nog met een vraag:
Is dit wagentje zonder directe aanpassing bruikbaar als koppelwagen ? ( afgezonder van de koppelingen
)
M.v.g. Bram van Veen
Gelogd
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Offline
Berichten: 8988
Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #12 Gepost op:
03 October 2007, 18:48:34 »
NS-vignet moet verwijderd worden, nummer aangepast. Fijnproevers zullen ook nog een paar kopbalkjes verwijderen. Ik meen mij te herinneren dat Märklin een zandwagen heeft gehad die qua l.o.b. (iets langer) nog beter aansloot op het grote voorbeeld. Dat grote voorbeeld waar ik op doel heb ik in 1985 gesignaleerd tijdens overbrengingen van rode DE-stellen naar de sloperij van Koek in Mijdrecht. Ik moet daar nog wel foto's van hebben die ik desgewenst kan inscannen. Zo'n jaar of 10 à 12 jaar later nam ik al weer andere koppelwagens waar.
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Simon Stenneberg
Offline
Berichten: 1763
Dieselpower rules!
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #13 Gepost op:
03 October 2007, 20:19:02 »
Ik heb toevallig laatst een oude Railhobby van september 1991 in handen gekregen waarin een artikel over koppelwagens-in-model staat, geschreven door Hans Reints.
Hierin staat dat voor de bouw van koppelwagens steeds is uitgegaan van overtollig goederebmaterieel. Hiertoe werd de bovenbouw (soms deels) verwijderd en eventueel een vloer aangebracht. Voor het minimum gewicht werden wagens met oude spoortaven verzwaard.
Hierdoor is een gevarieerd wagenpark ontstaan, zodat voor een model hiervan vrijwel altijd wel een passend onderstel te vinden is.
In model wordt in dit artikel overigens een Fleischmann cat.nr. 5214(K), lage bakwagen type Erfurt gebruikt, maar als ik kijk naar de bijgaande voorbeeldfoto's lijkt mij de E515 van Roco beter.
Gelogd
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0):
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526
Goldwing56
Offline
Berichten: 149
Re: Ns wagon E515
«
Reactie #14 Gepost op:
07 October 2007, 00:31:45 »
Bedankt Frank en Simon
Ik ben weer wat wijzer geworden. Zo'n koppelwagentje lijkt mij wel een interresant wagentje voor op de baan.
Heeft iemand van BNLS eigenlijk eens een Nederlands koppelwagen(tje) gebouwd?
M.v.g. Bram van Veen
Gelogd
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
NS wagen E515