Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 08:30:22
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:09:29
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 05:20:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
  

Auteur Topic: NS wagen E515  (gelezen 18970 keer)

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
NS wagen E515
« Gepost op: 30 September 2007, 14:14:19 »
Hallo iedereen,

Weet een (of meerdere natuurlijk  ;)) van jullie, waarvoor de NS wagen van het type E515 (in model roco 46012)  werd gebruikt?

Bij deze twee foto‘s

http://www.nlms.info/photos/Modeltraincollection/highres/5180.jpg

http://www.nlms.info/photos/Modeltraincollection/highres/5180a.jpg

M.v.g. Bram van Veen
« Laatst bewerkt op: 14 October 2018, 18:29:55 door Bert van Gelder »
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
« Reactie #1 Gepost op: 30 September 2007, 14:18:05 »
Volgens mij waren dit zandwagens (Maarn).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

arjen

  • Gast
Re: Ns wagon E515
« Reactie #2 Gepost op: 30 September 2007, 15:12:49 »
Is maar de vraag of dat model  klopt. Het komt oorspronkelijk uit de allereerste beginset-met-2200, van inmiddels meer dan 30 jaar geleden. Goede kans dat het niet eens in de verte lijkt op een echte NS-zandwagen.

Arjen.

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Ns wagon E515
« Reactie #3 Gepost op: 30 September 2007, 16:06:45 »
@ Frank
Dank je wel ;D

@ Arjen
Het wagentje is ook los geleverd. Kan het zijn dat het wagentje dat ji bedoelt een oudere/andere versie is?

M.v.g. Bram van Veen
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

Gert van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
  • Sky High is alles model(spoor)
Re: Ns wagon E515
« Reactie #4 Gepost op: 30 September 2007, 16:12:27 »
Klopt Bram,

Wagentje is destijds los geleverd onder het door jou genoemde nummer. Ik heb er een stuk of 6 van, waarvan de koppeling vervangen is door een kortkoppelingsmechanisme. Ik weet even niet welk systeem, maar het kan maar zo Symoba geweest zijn. De vorige eigenaar van de wagens heeft het gedaan, en die heeft er ook -natuurgetrouw- zand ingelegd als lading. Mijn Sikje 203 rijdt er het spoor mee af voor onderhoud aan de baan.
Of het goede gelijkenis heeft met de oorspronkelijke wagens weet ik niet, omdat ik die destijds niet bewust heb gezien, dus Arjen zou gelijk kunnen hebben.

groeten uit Tilburg,

Gert van den Berg
H0 Ep.IV en V goederenvervoer en
Ep.III-IV personenvervoer; vòòr blauw/geel;
op Profi Rail DCC via Intellibox;
vnl NL en D, nog steeds alles 1:87

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
« Reactie #5 Gepost op: 30 September 2007, 16:45:21 »
Als ik zo naar blz. 103 van "Spoorwegmaterieel in Nederland" van Gerrit Nieuwenhuis & Hans Nahon kijk dan lijkt het model van Roco toch wel aardig te kloppen. Op de foto staat een aantal van die wagens op de achtergrond. Ze komen wat gedrongen over maar dat zal het effect zijn van gebruik van een telelens. De wagens vielen onder het regime van dienstmaterieel en werden gebruikt voor aan- en afvoer van zand en grind.

Latere versies van Roco (lichtere kleur grijs) hadden ook kortkoppelingen met NEM-schachten. De wagens zijn m.i. zeer geschikt om koppelwagens van te maken (voor slooptransporten met oude treinstellen met lage koppelingen*).

*Gert: over (te) lage koppelingen gesproken: ik heb je al een berichtje teruggestuurd.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Ns wagon E515
« Reactie #6 Gepost op: 30 September 2007, 16:51:45 »
@ Gert
Bedankt voor de info  ;D


@ Frank

Bedankt voor de info  ;D

Is die foto op internet te zien? En weten je ook hoeveel van die wagens in dienst zijn geweest? En achter wat voor soort loc(je) hingen ze achter? En de versie die in het eerste bericht staat, is die zo al geschikt voor koppel wagen (m.u.v. de koppelingen).

Sorry voor de vele vragen, maar ik wil het graag te weten komen.

M.v.g. Bram van Veen
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Ns wagon E515
« Reactie #7 Gepost op: 30 September 2007, 16:58:40 »
Ha! Okay...ze lijken eigenlijk net niet maar de Roco's kunnen er mee door. Het origineel is een duits laag bakwagentje die Roco heeft getracht deze te vernederlandsen. Zie onderstaande piktuur van het Nederlandse type. Volgens mij moet ik ergens nog een foto hebben liggen die ik later zal posten.

Deze afbeelding komt van de website railfaneurope.net.


http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/freight/K-L/Julianakade_1983__IJmuiden__Netherlands.jpg

Jeroen
We're all riders on this train.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Ns wagon E515
« Reactie #8 Gepost op: 30 September 2007, 17:02:27 »
Of ze goed lijken weet ik niet, maar in de jaren 70 en begin 80 stonden er hele treinen met deze wagens in Maarn bij de zandwinning. Er stond daar een groene SIK voor het rangeerwerk en vervolgens werden ze met alle mogelijke tractie (2200, 2400, 1100 etc.) van Maarn naar de bestemming gebracht. Ik heb ze destijds daar veel met zand zien rijden.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

arjen

  • Gast
Re: Ns wagon E515
« Reactie #9 Gepost op: 30 September 2007, 17:11:47 »
Op die foto kun je ook het belangrijkste verschil tussen een Nederlandse zandwagen en een Duitse bak zien:  de bak heeft deurtjes met verticale scharnieren in het midden, bij de zandwagen klappen de zijschotten alledrie omlaag. Technisch gezien zijn  het dus heel andere wagens, hoewel ze van een afstandje wel een beetje op elkaar lijken.
Overigens is het wagentje uit de beginset qua opschriften volledig identiek aan de losse versie. Kan zijn dat er later andere koppelingen onder zijn gezet.
 
Arjen.

modelspotter

  • Gast
Re: Ns wagon E515
« Reactie #10 Gepost op: 30 September 2007, 18:32:28 »
Ik heb in het verleden ooit eens deze wagentjes besproken.
"http://www.obd.nl/~otto/zandwagens.jpg"

Grootbedrijffoto alleen voor eigen gebruik...

Modelspotter



Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Ns wagon E515
« Reactie #11 Gepost op: 03 October 2007, 16:53:54 »
Hallo iedereen,
Bedankt voor alle informatie, maar ik zit nog met een vraag:

Is dit wagentje zonder directe aanpassing bruikbaar als koppelwagen ? ( afgezonder van de koppelingen  ;))



M.v.g. Bram van Veen
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Ns wagon E515
« Reactie #12 Gepost op: 03 October 2007, 18:48:34 »
NS-vignet moet verwijderd worden, nummer aangepast. Fijnproevers zullen ook nog een paar kopbalkjes verwijderen. Ik meen mij te herinneren dat Märklin een zandwagen heeft gehad die qua l.o.b. (iets langer) nog beter aansloot op het grote voorbeeld. Dat grote voorbeeld waar ik op doel heb ik in 1985 gesignaleerd tijdens overbrengingen van rode DE-stellen naar de sloperij van Koek in Mijdrecht. Ik moet daar nog wel foto's van hebben die ik desgewenst kan inscannen. Zo'n jaar of 10 à 12 jaar later nam ik al weer andere koppelwagens waar. 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: Ns wagon E515
« Reactie #13 Gepost op: 03 October 2007, 20:19:02 »
Ik heb toevallig laatst een oude Railhobby van september 1991 in handen gekregen waarin een artikel over koppelwagens-in-model staat, geschreven door Hans Reints.
Hierin staat dat voor de bouw van koppelwagens steeds is uitgegaan van overtollig goederebmaterieel. Hiertoe werd de bovenbouw (soms deels) verwijderd en eventueel een vloer aangebracht. Voor het minimum gewicht werden wagens met oude spoortaven verzwaard.
Hierdoor is een gevarieerd wagenpark ontstaan, zodat voor een model hiervan vrijwel altijd wel een passend onderstel te vinden is.

In model wordt in dit artikel overigens een Fleischmann cat.nr. 5214(K), lage bakwagen type Erfurt gebruikt, maar als ik kijk naar de bijgaande voorbeeldfoto's lijkt mij de E515 van Roco beter.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Ns wagon E515
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2007, 00:31:45 »
Bedankt Frank en Simon

Ik ben weer wat wijzer geworden. Zo'n koppelwagentje lijkt mij wel een interresant wagentje voor op de baan.

Heeft iemand van BNLS eigenlijk eens een Nederlands koppelwagen(tje) gebouwd?

M.v.g. Bram van Veen
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal