Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:41:51
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 19:33:59
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:28:52
wat is het merk van deze bochtwissel door bellejt
Vandaag om 19:27:36
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ik ben aan het opruimen. door defender
Vandaag om 19:08:12
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door defender
Vandaag om 19:05:57
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:04:45
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
  

Auteur Topic: Tour de France in het spoorwegmuseum  (gelezen 5044 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
  • Team Mitropa - OHMB
Tour de France in het spoorwegmuseum
« Gepost op: 27 January 2015, 12:56:51 »
http://www.nu.nl/utrecht/3980444/tour-france-in-spoorwegmuseum.html

Nieuws voor de liefhebber. Niet voor mij dus ;D
RETROBAHN A.G.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #1 Gepost op: 27 January 2015, 13:10:51 »
apart, dat een wielertentoonstelling in het Sp.Museum wordt gehouden. Na een achtbaan, ijsbaan straks ook nog een wielerbaan?  ::)
Het rijwielvervoer per trein in Nederland, de rijwieltreinen, maar ook het vroegere vervoer van nieuwe fietsen door Batavus en Gazelle per trein, een fietsenrijtuig Df van de SHD, draisines en railfietsen waren toepasselijker geweest. ;D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2015, 13:37:26 »
Aangezien de tour dit jaar in Utrecht start vind ik het wel logisch dat het Spoorwegmuseum hier aandacht aan besteedt.
Ik hoop wel dat ze ook beelden laten zien van wielrenners die voor een overweg moeten wachten. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #3 Gepost op: 27 January 2015, 16:21:52 »
Misschien een oude fietsenstalling met oude sportfietsen?

Andre
De bouw van Berkendam is begonnen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2015, 16:31:24 »
Wie weet wordt er wel iets meer spoor-gerelateerds gedaan. Nu.nl artikeltje betekent niet dat het het hele verhaal verteld, toch?

Zou wel leuk zijn. Fietsenrijtuig enzo: goed idee.

Weet iemand die dichter bij het spoorwegmuseum zit of er wat meer mee wordt gedaan dan alleen de pure wielertentoonstelling?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2015, 16:46:34 »
Het is toch ook zo dat een deel van de ronde niet per fiets afgelegd wordt?
Ik weet niet of dat per vliegtuig of per trein is, maar indien dat laatste kan daar ook aandacht aan worden besteed  ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26665
    • Pagina van klaas
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2015, 16:57:47 »
De tentoonstelling staat ook aangekondigd op de site van het Spoorwegmuseum:
http://www.spoorwegmuseum.nl/#!/tentoonstellingen/tentoonstellingen

Citaat uit dat bericht:
"De renner die op weg naar de gele trui wordt gestuit door gesloten spoorbomen,"

Krijg ik toch nog mijn zin. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22510
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #7 Gepost op: 27 January 2015, 21:22:25 »
Lang geleden gingen Nederlandse deelnemers natuurlijk gewoon oer trein naar Frankrijk.  :)
Ze hebben het over fietsen, shirts en foto's van het Huis van de Wielersport en wat beeld- en geluidmateriaal. Ik denk niet dat het veel ruimte in beslag gaat nemen. Die hoek bij de 3737 of zo.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2015, 08:31:07 »
Een wielertentoonstelling in een spoorwegmuseum is net zo onzinnig als het starten van de tourde France in Utrecht.  ::) ;D
Vr. groeten,
Bob

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #9 Gepost op: 28 January 2015, 19:08:21 »
Dan plug ik Kraftwerk, die komen op 3 juli naar Tivoli.

Ik ben afgelopen vrijdag naar Paradiso geweest en de Tour de France show was prima!

Groet, Sicco Jan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #10 Gepost op: 28 January 2015, 20:37:55 »
apart, dat een wielertentoonstelling in het Sp.Museum wordt gehouden. Na een achtbaan, ijsbaan straks ook nog een wielerbaan?  ::)
Het rijwielvervoer per trein in Nederland, de rijwieltreinen, maar ook het vroegere vervoer van nieuwe fietsen door Batavus en Gazelle per trein, een fietsenrijtuig Df van de SHD, draisines en railfietsen waren toepasselijker geweest. ;D
Dichterbij huis, het museum heeft zelf ook een Df ;)

Maar die zal daar niet bij betrokken raken, zo netjes is dat ding niet echt :p

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #11 Gepost op: 28 January 2015, 21:00:20 »
Hahah, je hebt helemaal gelijk Thom, maar dat blijft voor mij toch eentje uit de surogaatserie, de aangepaste RD's Plan E.
De ex-postrijtuigen Plan L, waarmee de Df in de zomerdienst 1983 begon in de treinserie 800/900 blijven voor mij persoonlijk de echte fietsenrijtuigen. Sjong, dat was wat destijds, toch nog iets Plan E-achtigs in huisstijl  :o
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #12 Gepost op: 28 January 2015, 23:12:23 »
De echte fietsenrijtuigen zijn toch de lange Dec's uit 1948?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #13 Gepost op: 29 January 2015, 00:28:09 »
Hahah, je hebt helemaal gelijk Thom, maar dat blijft voor mij toch eentje uit de surogaatserie, de aangepaste RD's Plan E.
De ex-postrijtuigen Plan L, waarmee de Df in de zomerdienst 1983 begon in de treinserie 800/900 blijven voor mij persoonlijk de echte fietsenrijtuigen. Sjong, dat was wat destijds, toch nog iets Plan E-achtigs in huisstijl  :o
Jij bedoeld ze nog in de Berlijns Blauwe kleurstelling :)?

Gastheerg

  • Offline Offline
  • Berichten: 374
  • Doen!
    • Gerard van Dongen
Re: Tour de France in het spoorwegmuseum
« Reactie #14 Gepost op: 29 January 2015, 07:26:50 »
Er worden natuurlijk wel vaker fraaie locaties gebruikt voor  tentoonstellingen die buiten de context vallen.

Zelf vind ik de Tour tentoonstellingen meestal wat tegenvallen en met meer kennis bij de opzetters is er gewoon veel mogelijk. Vaak zijn het gewoon wat gemeenteambtenaren die dat er een beetje bijdoen en het commerciële bureau wat de uitvoer doet heeft vaak onvoldoende kennis van de content.
In Italie bij de Giro hebben ze daar veel meer gevoel voor en heb ik al heel wat fraaie Giro-expo's bezocht.

Toch zijn er genoeg raakvlakken met de trein om een mooie expo te maken.

In de beginjaren gingen renners inderdaad met de trein naar de start van de Tour. Daarnaast vinden verplaatsingen ook regelmatig plaats met de trein.
Wat echter veel kwalijker was dat in die jaren renners TIJDENS een etappe een stukje met de trein gingen.
Kan je toch een prachtige uitstalling van maken.

Dit is echter niet de enige koersvervalsing die door de trein is ontstaan. Gesloten overwegen hebben zeer vaak een belangrijke rol gespeeld en tot zo'n 30 jaar geleden voor waanzinnig gevaalrijke situaties gezorgd.
Renners die wel bij de gesloten bomen bleven staan en een onoverbrugbare achterstand opliepen. Andere renners die over slagbomen heen klommen en met gevaar voor eigen leven naar de overkant rende.
Maar ook ludieke zaken. Een Vlaamse renner (is vroeg ben even z'n naam kwijt) die DOOR een goederen wagon klom omdat de trein op de overweg tot stilstaan was gekomen.
Stations waren in de beginjaren niet zelden een controlepost.

OP een aantal plaatsen heeft de trein effect gehad op het verloop van het parcours. Meest bekend is in de finale van Parijs-Roubaix. Parijs-Roubaix was in de begin jaren van de Tour vaak de eerste etappe (reden de renners dus 2 keer Parijs-Roubaix in en jaar ;D)
Op die plek heeft de TGV een groot aantal gelijkvloerse kruisingen geëlimineerd en daardoor veel doodlopende wegen. Oa bij Gruson waar de TGV onderlangs raast.

Trein wordt daarnaast in veel wielertaal gehanteerd.

Hij gaat als een trein
Met tijdritten wordt dat zelfs wat opgewaardeerd en gaan hij zelfs als een sneltrein
Iemand die nog net aansluit bij een kopgroep "haakt z'n wagonnetje aan"

Als een ploeg in de finale in een vlakke etappe de sprint voorbereid hebben we het over de "xxxx trein"

Lokomotief en trein zit in een aantal bijnamen van renners waarvan ik de mooiste toch vind "Boemeltrein van Kasterlee". Leuke quizvraag wie dit is ;D

locomotief is een gewezen fietsmerk wat in de Tour is gebruikt.

De afgelopen jaren zijn er nogal wat speciale fietswagons gemaakt en dat is ook leuk om te laten zien. Actueel: gratis de fiets mee met het spoor?

Als ik zo'n tentoonstelling mocht samenstellen had ik aan het spoorwegmuseum niet genoeg ;D
« Laatst bewerkt op: 29 January 2015, 07:29:57 door Gastheerg »