Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Ronaldk
Vandaag om 14:35:22
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Sfeer op je modelbaan door Dioramaview
Vandaag om 14:14:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Nieuwe uitdaging, modelbaan met berglandschap van PUR  (gelezen 13407 keer)

mactrein

• Offline Offline
Nieuwe uitdaging, modelbaan met berglandschap van PUR
« Gepost op: 26 January 2015, 23:45:40 »
Goedendag, ik ben nieuw hier en zal mij even voorstellen. Ik ben Harry, 54 jaar oud en helemaal in de ban van Zwitserland en alles wat daar mee te maken heeft.
Heb lang met de gedachte rond gelopen om een baan te gaan bouwen. Heb de laatste anderhalf jaar erg veel materiaal al verzameld, rails, huizen bruggen bomen en allerlei kleine objecten, enz.
Mijn doel is om niet zozeer een baan te bouwen naar werkelijkheid maar meer een fantasie baan. Op de baan moeten Fleischmann treinen (sbb) en Bemo ( smalspoor ) rijden.
De bedoeling is om eerst een baan neer te leggen op verschillende hoogtes en dan het hele geval bewerken met pur.
Het worden losse elementen van 75 cm breed die ik als het concept er op staat in de garage in grote lijnen gemaakt gaat worden. Pur is een lelijk goedje om in een kamer te maken.
Als dat alles klaar is gaan de elementen weer naar boven naar de kamer en dan kan het afwerken beginnen.
Waar ik nu al vast mee loop is om een leuke banenroute te bedenken. Heb al verschillende banen gelegd.
Ben al even aan het stoeien geweest met put om te zien of dat in mijn smaak viel. Hoop een voorbeeldje erbij te kunnen doen. Mensen die ook op deze manier iets gemaakt hebben sta ik helemaal open voor tips en ideen
« Laatst bewerkt op: 11 February 2015, 23:12:11 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Nieuwe uitdaging, modelbaan met berglandschap van pur
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2015, 23:51:17 »
Waarom pak je niet gewoon XPS schuimplaat  ???

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 January 2015, 00:13:44 »
Hoe ik het heb gedaan voor mijn test landschap: Grove chassis van hout, daarna xps blokken om de gaten te dichten en pur als afwerking.

Belangrijkste probleempjes die je gaat krijgen zijn: De buitenste laag droogt het snelst, maar heeft weinig tot geen draagkracht. De berg die je denkt te maken zakt als een pudding inelkaar als je niet stut met iets, wat je daarna zonder schade er weer uit moet zien te krijgen.

Als je de definitieve vormen gaat snijden komt de zachte binnen structuur tevoorschijn, vaak met grote luchtbellen.

Het spul droogt alleen snel in contact met lucht. Dus luchtgaten prikken in de grote volumes, de actieve stof binnenin vult die gaten goed op.

mactrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2015, 00:58:58 »
Bedankt alvast voor de reactie.
Ik heb vorig jaar een proefstuk gemaakt om te zien hoe het nu eigenlijk gaat met die pur, en moet zeggen als leek dat het me niet tegenviel.
Belangrijk is inderdaad geen dikke lagen te maken want storten gelijk in. Ik heb foto's van dat prof stuk gemaakt maar moet nog even zien hoe ik die bij mijn teksten krijg.
Het mooie van pur vind ik persoonlijk dat je van te voren niet weet hoe het gaat worden en wanneer de pur uitgehard is je pas kan gaan beginnen met de vormen te maken.
De grote lijnen van het spoor, bergdorpje, oud stadje met vakwerkhuizen, wegen enz die moeten vast staan.
De rest komt door snijden, zagen vijlen en schuren tot stand. Eventueel nog bewerken met een laagje flexibele tegel lijm.
Moet eerst zien de rails er goed op zien te krijgen voor ik daar echt mee aan de gang kan gaan. Heb er zin in en zal de vorderingen op foto vast leggen.

« Laatst bewerkt op: 28 January 2015, 20:46:26 door mactrein »

mactrein

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2015, 20:45:44 »
Hier even een paar foto's van het proefstuk dat ik met pur gemaakt heb.
Op maat van een dakkapel waar het precies in past.

Noordpool

• Offline Offline
    • https://sites.google.com/site/omroepmodelspoorclub/home
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2015, 20:58:05 »
Het moet ergens begin jaren negentig zijn geweest dat ik ook dacht met Pur de oplossing gevonden te hebben. Mijn modelbaantje was toen in de gang van ons appartement. Behalve dat ik het resultaat vond tegenvallen (het was toch allemaal wat grof) had ik ook ruzie met mijn partner. De pur was achter de bak gevloeid en had nogal een zooitje achter gelaten. Ook begon ik de Pur te snijden met ons dure broodmes, welke ik daarbij verknalde,  en zo was ik een een tweede goed gesprek beland met mijn partner.
Of het aan mij lag of de Pur, voor mij was het geen succes. Zelf gebruik ik nu hardschuim platen. Goed verlijmbaar en makkelijk te snijden (met gloeidraad of ijzerzaag). Met een speciaal plamuur (alleen bij de echte verfwinkel verkrijgbaar) kan je dan prima een goede en realistische rots structuur krijgen.

Lid: OMC Hilversum.
Gebouwde banen: KBS 562, Ergernisse I & II, Numéro 4, Less is More en in aanbouw Baan 6 (Nog Naamloos).

mactrein

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 January 2015, 01:24:52 »
Dat met dat broodmes komt mij bekend voor. Omdat ik een beetje te snel wilde begon ik iets te snel stevig in de aangebrachte pur te snijden. Resultaat, van binnen nog niet droog. Einde mes.
Als het lukt zoals ik het bedacht heb wordt de ruwe baan op zijn plaats opgebouwd, daarna in gedeelten naar mijn garage gebracht, weer aan elkaar gezet en daar wordt de pur aangebracht en de modellen er in gesneden. en de kleur wordt daar aangebracht.
De afwerking van het geheel gebeurd weer op plaats van bestemming.

mactrein

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 29 January 2015, 01:29:53 »
Een vraag aan de ervaren modelbouwers.
Wat voor materiaal voldoet het beste om onder de rails te leggen, voor demping en om een natuurlijke verhoging te krijgen en wat zou een goede maaier zijn om de rails vast te zetten.
Werk met Lima en Fleischmann rails en een gedeelte Bemo smalspoor.
Die smalspoor in een lastig klusje om deze een beetje goed op de baan te krijgen.
Wie heeft ervaring met het leggen van smalspoor ( Bemo ). Vind dat de aansluitingen snel springen wanneer je er mee bezig bent.
Graag tips.
Mijn dank alvast.
Harry

mactrein

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2015, 00:45:46 »
Zo, deze laatste dagen even stevig aan de slag gegaan met de baan.
De tafel staat al een jaar maar was nog niet echt begonnen met het aanleggen.
Werk zonder planning voor het baanvlak of scenery. Krijg steeds weer ideeën en probeer daar iets mee.
Momenteel meer ideeën dan ruimte op de tafel.
De basis van de Lima/Fleischmann rails ligt er nu op en ben nu bezig om de Beme rails er op te krijgen.
Bemo is prachtig maar vind het leggen van de rails echt een crime.
De eerste 3 plateaus staan er nu ruw op. Moet nog vastgezet worden e.d.
Morgen proberen de lange afdaling van het hoogste punt naar de tafel te krijgen wat nog een heel denkwerk en gepuzzel zal worden. ???

mactrein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2015, 01:18:24 »
Ik denk dat je iedere hobbyist in zijn waarde zou moeten laten hoe hij met zijn hobby bezig is.
Pur is een idee van mij omdat ik daar voorbeelden van gezien heb die mij aanspraken.
Maar ook dingen van pur die ook niet mooi waren, maar als iedereen maar plezier heeft in zijn hobby.
Heb ook banen gezien van gaas en gips die niet mooi waren, maar zolang de maker het mooi vind en er plezier aan heeft is het toch prima.
Kan best zijn dat ik gedeelten anders doe en met gaas en gips e.d. maar mijn eerste idee is pur.
Denk wel dat ik er nog wel een afwerk laag overdoe, maar dat is maar net hoe het gaat worden, en dat is met pur altijd afwachten.
Mijn vraag is ook gericht op mensen die hier ook ervaring mee hebben.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2015, 09:41:45 »
Hallo Harry,

Niet boos worden als je idee afgeraden wordt hoor, in de ps staat een anekdote.

Qua pur. Mijn neven hebben zo'n 20 jaar geleden een Märklinbaan opgebouwd als 8, zonder kruising natuurlijk alleen te realiseren met hellingen. Zij hadden de hele baan van hout gemaakt, destijds met een laag kurk erop als ondergrond voor het spoor. 3 sporen breed, over de hele breedte kurk dus niet moeilijk gedaan met railbeddingen. Tegenwoordig is dat blauwe isolatieschuim voor onder het laminaat gebruikelijk.
Vervolgens loopt de modelbouwer tegen hetzelfde probleem aan als 1:1 : je kan niet even onder de grond lopen om alle leidingen te leggen. Wil je die niet op de baan dan moet de bovenbouw met aansluitingen klaar zijn voor je aan de afwerking begint.
Nou dat pur. Ze hadden inderdaad alle bergen opgebouwd uit pur. Laagje voor laagje aanbrengen. En de laatste laag afwerken met een rasp. Ik kan me nu niet meer helemaal herinneren of ze veel last hebben gehad van luchtbellen. Maar het kan dus best.

Groet, Sicco Jan

Ps ik heb ooit eens een surprise gemaakt van een boek in een volgepurde doos. Dat werd helemaal niet hard, maar na een dag in de verpakking bij het uitpakken wel een enorme plakkende klerezooi. Sorry voor de faul language, maar dat is het enige passende. Gelukkig wel meteen buiten laten uitpakken, ander had ik ruzie gehad..  ;D

Pps. De ps was in de bonus, dus nu de anekdote. Toen ik een nieuwe keuken kocht moest dat precies passen tussen vier wanden (snug, in het Engels). Ik had een timmerman gehuurd om een rechte en haakse aftimmering over de langste zijden te maken. Deze kwam binnen met 44x44 latten, waar ik op 22x44 gerekend had. Dat zou niet passen. Zijn opmerking "ik kan alles maken wat ik in mijn hoofd heb". Mijn antwoord "ik huur je om te maken wat ik in mìjn hoofd heb". Daar had hij wel van terug, hij zei namelijk doodleuk dat hij de materialen niet had. Consequentie was dus dat ik de volgende morgen om kwart voor zes met aanhangwagen bij de Karwei stond en zelf het materiaal gekocht heb. Toen hij aankwam om te werken heeft hij het gemaakt zoals ik het wou, zonder morren. Op een halve centimeter na paste het toen, ik heb dat met het wegbikken van een plamuurlaag op een van de resterende muren opgelost. Dat zag je na montage van de keuken toch niet meer. Moraal: als je advies vraagt kan je het wel eens anders krijgen dan je wil. Dat betekent niet dat dat advies slecht is, en ook niet dat je het dan maar zo moet doen.

Martino

• Offline Offline
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2015, 10:09:41 »
Hoi...Ik gebruik code 70 rail van bemo. Mooi laag profiel dus...door de hoogte van mijn landschap kijk je er aan de zijkant tegenaan dus een lage rail vind ik erg mooi...ik gebruik alleen de wissels en de flexrails  van Bemo. De flex hebben een lengte van 1 meter en ik soldeer de ene kant van de rail aan bv het wissel. Dan krijg je niet dat de rail in de binnenboog langer wordt als je hem buigt. Dan dremel ik de andere kant eraf en dan hetzelfde...dus vaste verbindingen en weinig storingen. Je moet wel zorgen dat het spoor mooi vlak ligt....net als in het echt dus.
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

mactrein

• Offline Offline
Re: Nieuwe uitdaging, modelbaan met berglandschap.
« Reactie #12 Gepost op: 11 February 2015, 19:28:34 »
Eve stil geweest op dit forum. Maar intussen wel bezig geweest. Meeste tijd ging zitten in het brainstormen van wat en hoe ik het eigenlijk wil hebben.
De bemo rails liggen inmiddels ook op hun plek, maar nog bijgewerkt worden want sommige stukken wil ik nog iets veranderen.
Van de week al even wat huisjes uit de kast gehaald om te zien of het zou passen. Niet dus. Dus moest een oplossing hiervoor zoeken.
Met nieuwe  bochten en een stuk met flexibele rails het probleem opgelost.
Bij de Bemo route kwam ik te hoog uit richting het dal. Oplossing een keerlus zoals die ook voorkomt bij de Rhaitische bahn in Zwitserland

Ik zal af moeten stappen van mijn plan om de baan van pur te maken omdat ik niet uitkom met de ruimte en omdat ik het niet aandurf om de baan in gedeelten naar de garage te brengen. Dus op zoek naar een andere bouw.
Gisteren een proef gemaakt om van een stuk hardschuim een arcade muur te maken die een hele oude  uitstraling zou moeten krijgen.
Zal zien of het lukt om van de baan in opbouw en de arcade muur wat foto's er bij te plaatsen.
Tot zover eerst maar weer. Binnenkort zien of ik de rails op een isolatie laag ka  krijgen en de baan vastzetten.
Dan kan met de verdere landschapsbouw begonnen worden.

lucky luchthoorn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 February 2015, 20:32:56 »

lucky luchthoorn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 February 2015, 20:33:39 »
Heb voor mactrein even een paar foto's toegevoegd