Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 17:40:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142879 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #345 Gepost op: 17 december 2018, 17:42:12 »
Het was even high speed knutselen maar de ruwbouw van het viaduct ligt er.

Het is een eenvoudige klep constructie geworden. Samengesteld uit 3 lagen, Triplex 6mm, MDF 6mm en toplaag Powerplex 4mm.

De stijl wordt verder als de spiraal. Dus eenvoudig, licht en functioneel.

De K-Rail wil ik eerst stevig vastleggen en goed ondersteunen overal en dan doorslijpen.

De klep wordt nog ingekort zodat deze straks langs tegen de keerlusmodule aan ligt op een steunbalk. Een vergrendeling/fixatie van de klep met de keerlus module is vereist.

De voeding kan het eenvoudigste gerealiseerd worden vanaf de spiraal zijde bij het scharnierpunt.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #346 Gepost op: 18 december 2018, 18:42:04 »
Het viaduct staat in de stijgers. De randen zitten er op maar zijn nog niet vastgelijmd.

De klep is ingekort en rust nu provisorisch op een steunlat.

Deze steunlat moet uiteindelijk een solide oplegpunt worden die ook gelijk de tafelkop netjes afwerkt.

Ik heb de door te slijpen spoorstaven even gemarkeerd met een fijnschrijver maar dat werkt natuurlijk niet.  :)

De stroomvoorziening op de klep wil ik realiseren met een K-Rails aansluitrail. Die heb ik nog ruim op voorraad. Deze waren deze anno 2006 voor de opstelsporen van de draaischijf bedoeld.

Ik mis nog een klein passtukje om de aansluitrails nagenoeg in lijn te krijgen. Ik moet nog ergens een aantal passtukje K-Rails 2203 hebben liggen, maar ben bang dat ik alle kisten af moet gaan.

De defecte decoder en kruiswissel zijn deze middag netjes omgeruild door de leverancier. :thumbup:

Ik zal deze later nog inbouwen. Hopelijk werken deze wel.  ;)


klik op de afbeelding voor een vergroting

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #347 Gepost op: 19 december 2018, 21:11:25 »
Vandaag het landhoofd afgewerkt met een stuk MDF van 18mm dik. Verder de vaste K-Rails bevestiging uitgevuld met twee strookjes Triplex. Aan de overkant wordt het stukje K-Rails ook nog uitgevuld.

Verder een nieuw vertrekpunt gecreëerd in de zin van dat ik de kamer opgeruimd heb.  :)

De rail voedingen en de overige terugmeldingen alsmede de voeding van de rolbrug zijn gereed voor gebruik.






MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 19 december 2018, 21:27:27 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #348 Gepost op: 20 december 2018, 09:43:32 »
Ik blijf dit een bijzonder knap stukje technisch bouwwerk vinden.
Super nette afwerking.

Rien

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #349 Gepost op: 20 december 2018, 10:27:22 »
Bedankt!

Nu de taak om dit voor de klep ook zo te doen.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #350 Gepost op: 20 december 2018, 20:10:00 »
Vandaag de ruwbouw van het viaduct afgerond.

De geplaatste plaatjes zitten nu nog los, zodat er nog naar hartenlust gemodificeerd dan wel geoptimaliseerd kan worden waar nodig. Ook zullen de voedingskabels nog netjes weggewerkt worden. Later als de klep helemaal naar mijn zin is worden de K-Rails doorgeslepen.

De aansluiting van de klep op de spiraal was het meeste werk. De oplegging is uitgevuld met een Powerplex plaat van 4mm. In theorie zou er geen hoogte verschil moeten zijn omdat de sandwich even dik is als de klep. Echter door het lijmen van de klep is er toch wat verschil in dikte hetzij gering. Dit wordt later nog uitgevlakt als alles op de twee oplegpunten ook gelijmd dan wel vastgeschroefd zit.

Om het oplegpunt bij de spiraal wat stijver te maken heb ik een extra kolom erbij gezet.

De K-Rail ligt vast met een aantal K-Rail schroeven. Het afschroeven volgt later.

Het vastkitten van de randen ging vandaag niet omdat de kitspuit foetsie is. :( De tube montagekit heb ik nog wel en hij was, voor zover ik kon zien, nog bruikbaar. Vandaar de brede schildersband nu op de foto.

Ik heb gebruik gemaakt van 3 volle Flex lengtes. Twee heb ik in tact gelaten en een derde doormidden geslepen. De aansluitrails liggen net op de brug en worden later doorgeslepen net als de twee halve rails aan de kant van de keerlus module. Voor het doorzetten van de voeding tussen de hele Flex lengtes en de twee halve Flex lengtes heb ik twee van die doorverbindingsplaatjes vlak gemaakt en er onder simpelweg gelegd.

Ik focus mij nu eerst op de kolom onder de brug, zodra die klaar is zal ik eerst de rest van de baan aansluiten zodat we tussen het klussen door toch kunnen rijden. Die drang wordt steeds groter namelijk. Ook bij zoonlief.  :)

Aansluitend gaan we weer verder met de afbouw vanaf bovenaf en wordt het viaduct beweegbaar gemaakt. Hoe dat gerealiseerd gaat worden … wordt vervolgd  :)   


Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie.

Filmpje (gefilmd door Yuan 6jr.)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #351 Gepost op: 21 december 2018, 20:15:57 »
Vandaag met goede moed begonnen aan het bedraden van de nieuwe baan. Beginnend in de klimspiraal. Om zo veel mogelijk zelf vervaardigde aansluitrails te recyclen heb ik die uit de hoofdbaan gehaald en in de spiraal geplaatst. Een soort van uitwisselingsproject. De aansluitingen in de hoofdbaan komen toch allemaal anders te zitten dan nu het geval is. En in de oude baan zaten veel terugmeld aansluitingen in de bochten, zo ook in de benodigde R4 en R5 bogen. De terugmelding in de spiraal is opgebouwd uit één aansluiting per kwadrant van elke omwenteling. Ofwel 16 in totaal voor de buitenbaan en 16 voor de binnenbaan.

Er komt ook een wijziging in de terugmeld locaties: de huidige geplande terugmeld contacten TM6.01 t/m TM6.04 vlak voor de spiraal worden verplaatst en worden overgenomen door de TM8.01 t/m TM8.04 welke in de spiraal liggen. De terugmeld contacten TM6.01 t/m TM6.04 verhuizen naar de boog om de spiraal heen als extra lang remtraject voor de terugmeld contacten TM6.05 t/m TM6.08.

Zodra de spiraal klaar is spring ik naar de 'Passerel' aan de zuidkant daar zitten ook aardig wat terugmeld contacten. Van de rest van de hoofdbaan, dat tot nu toe onaangetast bleef, moet de oude infra van de energievoorziening (EV) eerst verwijderd worden dus dat doe ik aansluitend. Het station is als laatste aan de beurt want daar moeten nog diverse wisselverlichting en wissel omzetters ingebouwd worden. En dan is het handig omdat voor het bedraden te doen omdat ik dan het spoor nog eenvoudig kan optillen en losnemen zonder rekening te hoeven houden met die draden.

Ik heb een planning gemaakt waarin de aansluit werkzaamheden op maandag 24 december om 17:00 gereed moeten zijn. Echter moest er vandaag een niet gepland bezoek, door mij althans, gebracht worden aan de Makro voor de broodnodige lekkernijen voor de feestdagen. En dit brengt de einddatum van de buitendienststelling in gevaar.  :)



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #352 Gepost op: 22 december 2018, 19:15:49 »
Vandaag de spiraal bedraad en deels aangesloten. De overige 3 terugmelders worden op dezelfde manier aangesloten. Per omwenteling (spoed) heeft elk kwadrant nu een terugmeld contact via stroomdetectie.

Er ging wat meer tijd in zitten dan gepland dus ik loop iets achter op schema voor de duur van de buitendienststelling.  :)

Morgen eerst 24 setjes rood/bruin solderen voor de 'Passerel'.

Vandaag ook al tig draden gesoldeerd en af geïsoleerd met krimpkous, en daar wordt je op een gegeven moment wel een beetje simpel van dus was blij dat ik weer wat kon knutselen in de spiraal. Gelukkig is de spiraal intern lekker ruim door de grote boogstralen anders was het niet prettig werken vermoed ik.

De draden heb ik weggewerkt in een standpijpje. Ik ben er nog niet helemaal content mee maar het is wel netter dan tie-raps langs de pilaren van de spiraal zelf. Zouden ze dopjes hebben voor de 3/4 buis?




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #353 Gepost op: 23 december 2018, 18:43:05 »
Zoals gezegd vandaag eerst 24 paar draden rood/bruin gesoldeerd voor de 'Passerel'. En aansluitend de spiraal verder aangesloten (afgerond).

De 'Passerel' aansluiten stel ik even uit. In plaats daarvan ben ik begonnen met het demonteren van de resterende oude infrastructuur van de voedingen, terugmelders en het LocoNET. Alsmede het verwijderen van de bestaande rail isolaties.

Tegelijkertijd breng ik ook de nieuwe infrastructuur stapsgewijs aan. Dat wil zegen wat ik nodig heb aan kabels per fasering.

Enkele voedingsdraden laat ik tijdelijk zitten om deze allemaal op één voeding aan te sluiten voor het voeden van de resterende baan voor het handmatig rijden.

En als het meezit kunnen we morgen middag handmatig rijden. Uiteraard wel eerst grondig stofzuigen anders doen de locs het en dat wil je niet.  :)



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #354 Gepost op: 24 december 2018, 23:59:44 »
Zoals gepland vandaag een rijdag gehad met zoonlief. Leuk en gezellig.

Het voordeel van die jongelui is dat ze zeer snel leren dus één keer voordoen en een korte instructie was voldoende om de kleine tot treindienstleider op te leiden.

Pa plaatste de treinen uit de doos op een spoor in het station en legde handmatig de wissels goed en de kleine reed er mee weg.

Normaal heeft hij het bij een activiteit na een half uurtje wel gezien en wil hij weer wat anders doen, maar vandaag hebben we 5 uur aaneengesloten op de dag en nog een uurtje in de avond samen getreind.

Ik heb een filmpje gemaakt maar die is door die kleine acteur vakkundig gedramatiseerd dus niet toonbaar voor een serieus publiek zoals u, dus binnenkort maar effe een nieuw filmpje schieten.

Op de foto wel de kandidaten die de baan 'schoon' mochten rijden.  ;)



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #355 Gepost op: 02 januari 2019, 16:47:27 »
In het oude jaar nog net op de valreep 4 platen Lexaan (1000x500x3mm) besteld voor de risico delen van de baan, oa. het viaduct. En ook maar gelijk een geschikte zaag er bij gekocht. Was toch 25% korting bij de lokale bouwmarkt. Ik heb later nog meer Lexaan nodig maar we kunnen weer even vooruit.

Verder de benodigde Marklin lichtseinen besteld voor de keerlus module bij Modeltreinexpress. Het toepassen van de oude vorm seinen van Viessmann kan helaas niet omdat er dan gaten geboord en gezaagd moeten worden in essentiële liggers en verbindingen. Dus de vorm seinen verhuizen weer naar de onderliggende tafel van de hoofdbaan en zullen daar een mix vormen met de geplande lichtseinen.

Zal het seinenplan hier nog op aanpassen.

Hoop de resterende vakantiedagen nog wat terugmeldsecties aan te sluiten.  :)



En een ieder nog de beste wensen voor 2019.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #356 Gepost op: 02 januari 2019, 17:25:59 »
Keerlusmodule op een marklinbaan ???

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #357 Gepost op: 03 januari 2019, 11:17:47 »
Keerlusmodule niet in de betekenis van de "electronica" die bij DCC in gebruik is, maar in de betekenis van de spoorlus op een bouwmodule. Dus ja een keerlus module op een Marklin baan. Eigenlijk heb je als je een keerlus module bouwt in een DCC baan een keerlusmodule (electronica) nodig op een keerlus module (railplan).
Wen er maar aan het is geen techniek  ;D

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #358 Gepost op: 03 januari 2019, 20:25:51 »
Zojuist, na de zoveelste rijsessie met zoonlief deze week, het schema bijgewerkt met de nieuwe seinconfiguratie (allen lichtseinen). Nu even geduldig wachten op de bestelling in Vlaardingen.  :)

Vandaag liep niet alles even betrouwbaar, tenminste na een tijd rijden. De IB-IR bleef vanmiddag uitvallen. De trafo verzwaard omdat ik er van uit ging dat die te zwak was, zo'n witte Märklin start trafo. Daarna wel verder gereden maar niet meer met een tweede IB als IB-Control. Die IB-Control gaf een kortsluitmelding op de 'FRED Handregelaar' op het moment dat de IB-IR er mee kapte. Maar die heb ik niet. Zodra de IB-IR er mee kapte brandde er geen rode lamp maar knipperde de eerste F2 LED heel snel. En de enige LocoNet verbinding die er was zat tussen de twee IB's op de 'T' bus. Dus beetje vreemde taferelen zo eind van de middag.

Ik ben alleen vergeten om te voelen of de IB-IR oververhit was geraakt.

Deze avond ging het rijden goed tot een klein uurtje en toen toch een spontane reset, daarna niet meer. De reset gebeurde bij het intypen van een LOC nr. (44). Ik zal het correct aansluiten en verdelen van de baan in booster sectie maar voortzetten en het rijden wat aan banden leggen. Denk zelf dat het met de huidige provisorische voeding configuratie te maken heeft.



Klik op de afbeelding voor een vergrootte versie

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #359 Gepost op: 05 januari 2019, 10:18:41 »
Zoals gezegd de provisorische voeding weer ontmanteld en begonnen met het monteren van de nieuwe stopcontacten voor de definitieve voeding. De 7 transformatoren komen op de 4 dubbele stopcontacten en de 6 enkele stopcontacten zijn voor de diverse adapters.

De stopcontacten komen achten een dubbelpolige schakelaar met indicatie lampje.

De 'Passerel' is inmiddels ook bedraad maar nog niet aangesloten op de terugmelders en de wissel decoders van de wisselstraat 'Zuid' moet ik nog op de nieuwe adressen instellen. Dit doe ik aansluitend.

En ik moet ook nog even kijken waar ik de exacte booster grenzen leg.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet