Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142488 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #150 Gepost op: 24 november 2016, 17:13:28 »
Ik lust geen bier.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #151 Gepost op: 26 november 2016, 21:06:43 »
Gisteren de bruggen teruggeplaatst en vandaag de resterende terugmeld secties voorzien van draad en isolaties.

Helaas is de voedingskabel op (tussen booster en de laatste 2 terugmeld modules), dus het 'proefrijden' om de terugmeld adressen te inventariseren zit er morgen niet in.  :)

Opa heeft al wat extra hellingen dichtgezet en is ook aan de rest van de opbouw bezig.
Aan de voorkant van de stations laag komt er nog een stukje bij en de kale plek op de tafel links (foto 3) wordt ook overdekt.
De tafel zelf moet ook nog gestabiliseerd worden, daar zullen we ook een dag voor uittrekken.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #152 Gepost op: 02 december 2016, 17:37:02 »
Deze middag even de baan opnieuw in het antieke Win-Digipet 9.2 gezet.
De meeste tijd ging in het verzamelen van de terugmeld adressen met de oude vertrouwde V60 zitten.

De seinen heb ik voor het gemak even weggelaten, die heb ik toch nog niet, de moderne lichtseinen dan.
Semaforen genoeg maar ook die volgen later pas.

Voor de rest staat de baan er op.

De oude XP laptop is wat klein maar het past er op.  :)

Te zijner tijd komt er wel een nieuwe desktop met meerdere monitoren en een recentere versie van Win-Digipet.

Momenteel ben ik de routes en tours er in aan het knallen.



Er ligt wat spoor in de kamer en dat zie je ook terug op het scherm  :D

En dan moet het rangeerterrein nog boven op de tafel.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #153 Gepost op: 03 december 2016, 20:42:23 »
Vader "de scenery man anno 2004-2007" is weer lekker bezig met de Triplex, MDf enzo.  :)

Ik heb de elektrisch verbindingen tussen de terug melders en de sporen en de LocoNet kabels onder de tafel geordend en aansluitend de treinenzolder opgeruimd. De treinen liggen nu op de planken en de bouw materialen in de kisten, gesorteerd per fase op de bouw planning.

Komend weekend is de planning om de tafelconstructie verder te stabiliseren en geperforeerde platen aan te brengen onder de tafel zodat ik of de kleine niet meer kan blijven hangen in het spinnenweb aan draden.

De platen worden uiteraard eenvoudig te verwijderen zodat indien nodig aan de bekabeling gewerkt kan worden.

Op de foto's is alleen de aankleding van de hellingen te zien. De boel staat nog in de lijmtangen.
Onderkant zet ik pas op de foto als de boel dichtgelegd is, moet wel iets toonbaars zijn natuurlijk.  ;)







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #154 Gepost op: 06 december 2016, 20:37:01 »
Ik heb even een tour gemaakt die de hele baan bestrijkt.

Zo kunnen de treinen naar hartenlust uitwijken indien ze anders op elkaar zouden moeten wachten zoals gisteren tijdens eerdere testritten.

Ik moet alleen nog een extra voorwaarde toevoegen aan de rit de helling op. Want die botst letterlijk met de rit naar beneden.  8)
 
Zette de IB even uit maar dat kon niet verhinderen dat de buffers even tegen elkaar stootte met een heldere klank. :)

Eerst die helling bug er uithalen en dan verder testen. Er is genoeg bufferruimte in de baan dus het aantal van 3 treinen zal ik opvoeren naar 6 en vervolgens 9 en kijken wat er overblijft.

De start en eind van de basis tour gebeurt op spoor 1 van het station. Nadat de basis tour ingesteld was zijn er bij elke splitsing alternatieve routes toegevoegd. Zo ontstond dit gevarieerde test rijschema. Ik moet de treinen nog verder finetunen met de Profiel editor.

Echt heerlijk dat sleutelen aan de parameters van dit geweldige programma (prehistorische versie uit 2006).
  :D

De route namen worden nog netter gecodeerd uiteraard. Net als de rest van de data records.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #155 Gepost op: 06 december 2016, 21:27:37 »
Nog steeds bijzonder indrukwekkend  :)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #156 Gepost op: 06 december 2016, 21:59:12 »
Ik sta, zit of loop er zelf ook graag tussen.  ;)

Vooral nu er eindelijk wat rij activiteit plaatsvind.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #157 Gepost op: 10 december 2016, 20:57:29 »
Opa heeft het dichtzetten van de hellingen afgerond. Ook de tunnelwand onder de rolbrug is geplaatst.

Ik zelf heb de verlichting van de meeste wissels aangesloten.
Zodra alles is aangesloten kan de onderkant van de tafel dichtgelegd worden zodat we nergens meer aan kunnen blijven hangen.

Aansluitend hebben we de tafelconstructie her en der wat verstevigd.

Volgens mij heb ik nu alle 'enkele' rijwegen er in staan en gelijk een nette notatie meegegeven en ben nu bezig om de testroutes wat uit te breiden en meer te variëren. Zal ook in dit geval het station gebruiken om de treinen te laten beginnen met de verschillende tours.

Het is 10 jaar geleden dat ik er voor het laatst mee gewerkt heb, met dat win-Digipet, en merk dat mijn geheugen ook wat brakker wordt. Hoe ging dat ook al weer. Gelukkig hebben we de handleiding nog, in het Nederlands vertaald door dhr. Kramer.  :)


Tunnel wand geplaatst


Mijn tijdelijke werkplek voor Win Digipet


Helling eilanden dichtgezet

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #158 Gepost op: 12 december 2016, 16:14:21 »
De laatste testritten met 5 treinen tegelijk zijn geslaagd. Dat wil zeggen op het scherm verliep alles prima.

Op de baan hadden we uiteraard te maken met echte verstoringen, zoals versleten rubbers, verkeerd aangesloten wissel op de tijdelijke magneetartikel decoder en wat haperende treinen door slecht contact. Een duwtje of het verplaatsen van een trein via de lucht bood dan uitkomst.

Uitgebreide schoonmaak volgt.  :)

De basis tour die ik gebruikt heb werkt in principe goed. Heb er ook een omleiding aan toegevoegd (licht grijs). Aanvullend heb ik een iets uitgebreidere tour gemaakt met nog een extra omleiding (donker grijs) welke ik nu ga testen.

Als het geheel redelijk werkt maken we uiteraard weer een filmpje.

Er zit ook een kort pendel traject in met de 'Hamburger' en dat werkte ook prima.
Moet alleen wel een wissel handmatig omzetten omdat er een oude wisselsteller defect is. Maar als men dat weet, en ik weet dat, dan hoeft dat geen probleem te zijn.

De ontbrekende wisselsteller en de 3 ontbrekende rail decoders zijn besteld.

De beveiliging voor de in twee richtingen bereden helling aan de noordkant en de in twee richtingen bereden lange hellingen aan de zuidkant, welke uit twee rijwegen bestaan, ben ik momenteel aan het toevoegen. Een opstopping is slechts een keer voorgekomen maar dat moet er nog uit.

De moeilijkheid zit hem even in de hellingen met twee rijwegen achter elkaar zodat deze beide geclaimd moeten worden door de trein die het eerst een helling deel aanspreekt. Anders treffen ze elkaar in het midden met catastrofale gevolgen!

Ten minste voor mij moeilijk omdat ik ff terug moet vallen op de handleiding en mijn interpretatie daarvan.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #159 Gepost op: 14 december 2016, 17:08:03 »
Het test rijden verloopt steeds beter. Inmiddels met 6 treinen. Waarvan één pendeltrein, de 'Hamburger'.

De 'Hamburger' glijdt soms wat door als deze van de helling af komt zetten. Heb om die reden een remsectie verlengd. De 'Hamburger' loopt verder soepel en op mooie snelheid over het traject. Een tweede probleem treedt af en toe op bij een wissel in het onzichtbare gedeelte. Vermoedelijk schiet hij hier ook door. Dus daar moet ik mij nog even op richten.

Als ik het geheel aanschouw speelt de responsetijd van de software/laptop/IB combinatie vermoedelijk ook een rol.

Maar goed, letterlijk alles is antiek wat hardware en software betreft.  :)

Tijdens het testrijden reden er twee treinen met rap tempo, twee met rustig temp en 1 met een slakken gang. Dit resulteerde niet in problemen bij het kop staart rijden op de traject delen.

De 4 tours van en naar station West verliepen geheel tot hun eind. Ook de hellingen werden nu zonder problemen in twee richtingen bereden.
 
Wordt vervolgd...

Nu maar eerst de ontbrekende wisselsteller en de rail decoders inbouwen. Dat scheelt weer kruipen van de laptop naar het 'handwissel'.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #160 Gepost op: 14 december 2016, 20:44:28 »
Blijft indrukwekkend om te zien en te lezen. Petje af  (y)
Ben ook wel benieuwd naar een rij-filmpje.
Met vriendelijke groet,
Peter

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #161 Gepost op: 15 december 2016, 12:32:34 »
Gisteravond na het plaatsen van de ontbrekende raildecoders en de wisselsteller zijn er tijdens de proefritten geen ernstige verstoringen meer opgetreden. De pendel heb ik daarbij niet meer getest, dat komt nu met de aanvullende treinritten hieronder.

De aanvullend treinritten vertrekken nu zowel in noordelijk als in zuidelijke richting, tijdens de testritten was dit alleen rechtsom en stopte de treinen na binnenkomst op het station als deze linksom binnenreden. Er waren immers geen opvolgende treinritten geprogrammeerd.



De tabellen hierboven moet men maar even vergeten, dit zijn de oude testritten van gisteren.

  • Vertrek van spoor 1, 2, 3 of 4 in noordelijke richting naar spoor 1, 2 of 3 met de klok mee, ofwel rechtsom.
  • Vertrek van spoor 1, 2 of 3 in zuidelijke richting naar spoor 1, 2, 3 of 4 tegen de klok in, ofwel linksom.
  • Vertrek van spoor 3 of 4 in zuidelijke richting naar spoor 1, 2 of 3 tegen de klok in naar met de klok mee.
  • Vertrek van spoor 3 of 4 naar spoor 3 of 4 in zuidelijke richting tegen de klok in via de keerbaan.
  • Vertrek van en naar spoor 6 pendel rechtsom en linksom (uitgebreide versie over de volledige baan).

De baan is nog wel vuil waardoor treinen die langzaam rijden op een 4 tal punten blijven staan. Dus schoonmaken van de baan is nu een eerste vereiste.

Als de treinbeweging zonder noemenswaardige 'hikken' verloopt zal ik een filmpje maken.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #162 Gepost op: 15 december 2016, 13:01:37 »
Heb je nog wel ruimte voor scenery met al dat spoor?  ??? ;D

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 243
    • Ruben Derks
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #163 Gepost op: 15 december 2016, 13:12:34 »
Citaat
Als ik het geheel aanschouw speelt de responsetijd van de software/laptop/IB combinatie vermoedelijk ook een rol.

Maar goed, letterlijk alles is antiek wat hardware en software betreft.  :)

Keertje nadenken over een snellere laptop en WDP 2015. Daar zitten hele mooite stuur methodes is.

Groeten Ruben Derks
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #164 Gepost op: 15 december 2016, 13:18:51 »
Wat is scenery?

Zodra ik wat verder ben met de baan dan zal ik op gegeven moment overstappen op WDP (recente versie) en nieuwe desktop. Met of een groot widescreen of meerdere monitoren.

Het staat in ieder geval in de planning.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet