Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 15:53:53
LS Models 2024 door Dave.......
Vandaag om 15:49:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142876 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #525 Gepost op: 30 januari 2021, 14:49:47 »
Zojuist even de laatste 20 hoofdseinen geplaatst langs de hoofdbaan. Morgen maar even kijken of ik ze één voor één kan instellen (decoder adres) en de draad door de tafel heen boren.

Zodra ze allemaal staan sluit ik ze in één keer met wat kroonstenen aan op de digitale spanning van de betreffende booster sectie.

De 8 voorseinen plaats ik op de 0 en 180 graden van de 'Passerel' maar die hoef ik alleen op de decoder van het bijbehorende hoofdsein aan te sluiten (stekkertje inprikken).

Deze voorseinen tonen straks het beeld van het hoofdsein waar ik niet op kan kijken vanaf de controle locatie.

Misschien dat ik later her en der nog wat voorseinen erbij moet zetten maar dat zien we dan wel.





Tot zover... moet nu weer aan de Lego.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #526 Gepost op: 05 februari 2021, 09:07:50 »
Het gras is eindelijk binnen!

Dus van het weekend een 'vergroenings' poging wagen op het 'Ecoduct'.

Het XPS is nog van één laatste laag verf voorzien, wat ik nog over had van het grote talud, zodat deze qua basis kleur wat meer overeenkomen. 

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat met deze donkere ondergrond.

Verder zijn ook de laatste 12 Marklin lichtseinen gearriveerd alsmede de elektra en 2 extra trafo's voor de IB-IR en de wissel lantaarns voor de rangeer uitbreiding.

En mocht het gras een domper worden dan heb ik nog werk genoeg dat me wel ligt.  :)







MvG,

Timaximus 
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #527 Gepost op: 05 februari 2021, 20:51:04 »
Het 'Ecoduct' is voorzien van de gras vezels.

En zodra dat binnen is komt er nog een spuitlaag 'Fixatief' overheen.

Nu ziet het er wel strak uit. Maar ben benieuwd als ik na de fixatie de losse rest vezeltjes er afspuit hoe het er dan nog uitziet.  :)





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet


Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #529 Gepost op: 06 februari 2021, 16:28:46 »
Ik heb alle loszittende vezels er van afgeschud en opgevangen op een opengeknipte vuilsniszak en weer in het bakje van de chinees gegooid.

Nu is de 'Fiaxatief' ook onderweg begreep ik dus ik wacht even tot dat binnen is maandag of dinsdag en spoei dat er dan op. Zodra dat droog is wil ik het hele proces nog één keer herhalen.

Dus: verdunde houtlijm smeren of sproeien, vezels strooien, drogen, afschudden en weer fixeren.

Denk dat het talud er dan wel toonbaar uitziet. En het moet ook niet zo zijn dat ik na de eerste de beste stofzuigbeurt van de baan het talud weer opnieuw moet inzaaien.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #530 Gepost op: 06 februari 2021, 17:19:50 »
Hallo Timaximus,

Met het aanbrengen van een tweede laag vezels hoef je niet te wachten. Als de eerste droog is kan de tweede erop. Daarvoor hoeft niet eerst gefixeerd te worden. Fixeren pas doen als je helemaal klaar bent met de verschillende lagen.
Ik weet niet of je hier misschien ook de link naar de clinic van Martin Welberg in zijn draadje "Martin's geknoei met groen" (pag. 55) hebt gezien maar dat is beslist een aanrader. Ook al heb je niet de materialen en het gereedschap wat hij gebruikt voorhanden, toch is er veel op te steken over het werken met grasvezels. 

Groeten,
Bert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #531 Gepost op: 07 februari 2021, 08:33:27 »
Oké, ik zal kijken of ik de boel goed nat kan maken met verdunde houtlijm en er nog een laag vezels opstrooien.

Maar straks eerst met zoonlief even naar buiten om nog wat van de sneeuwpret te genieten voordat het weer weg is hier aan de kust.  :)

Verder heb ik de extra elektra gemonteerd voor de aparte voeding van de rangeeruitbreiding.

De trafo voor de IB-IR die nu vrij is gekomen op het 'power board' van de hoofdbaan ga ik gebruiken om de Viessmann wisseldecoders voor de Semaphore seinen te bekrachtigen. I.P.V. de trafo voor de wissellantaarns. Zo houd ik voedingtechnisch alles mooi gescheiden. We zitten nu op de 700VA.

Om de IB-IR met de USB Converter te kunnen plaatsen heb ik een sparing in de tafelrand gemaakt. Dit heeft wel een Multitool zaagblad gekost. Kwam een flinke schroef tegen zo te zien, bijna geen tand meer te herkennen.  :)





   

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4660
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #532 Gepost op: 07 februari 2021, 09:22:26 »
Imposante baan en strak gebouwd  (y)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #533 Gepost op: 07 februari 2021, 17:51:00 »
Dank u!

Maar de eer van de strakke tafel afwerking komt volledig aan (O)Pa toe.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #534 Gepost op: 14 februari 2021, 13:13:14 »
Ik moet helaas melden dat twee dagen na mijn vorige bericht (O)Pa 'de scenery man' te horen heeft gekregen dat hij uitbehandeld is voor de 'K'. Ik weet nog niet of ik mijn enthousiasme voor deze hobby vast kan houden. Dus ik weet ook nog niet of ik mijn bijdragen op meerdere fora wil blijven posten.

Ik heb heden ochtend nog wel het 'Ecoduct' voor de derde keer bestrooid na een mislukte tweede poging. Hopelijk is het resultaat na opdrogen wel acceptabel.

Na deze eerste scenery stappen ga ik eerst verder met het aansluiten van de Märklin lichtseinen, en de wissellantaarns en Viessmann magneetartikel decoders op een separate voeding. Aansluitend moet er hoognodig aan kabel management gedaan worden onder de tafel.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #535 Gepost op: 14 februari 2021, 13:24:56 »
Bah, wat een ellendig bericht is dat.
Sterkte voor jullie allemaal!

Groeten,
Bert

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #536 Gepost op: 14 februari 2021, 15:36:03 »
Heftig  :(  Ik las graag mee met jullie avonturen. En als de zin er even niet meer inzit dan gewoon een zeiltje erover en over een tijdje weer eens bekijken. Sterkte in ieder geval.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #537 Gepost op: 14 februari 2021, 17:45:59 »
Inderdaad heftig nieuws. Ben een stille lezer van je draadje en met veel bewondering volg ik het. Super strak allemaal.
Veel sterkte de komende tijd.
Have fun every day, before you know it's..........

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15374
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #538 Gepost op: 14 februari 2021, 18:03:22 »
Sterkte.... en als de tijd er rijp voor is komt de zin aan het bouwen echt wel terug  ;) Eerst is je vader belangrijker.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #539 Gepost op: 22 februari 2021, 23:14:27 »
Veel sterkte! Ik lees hier altijd graag mee en geniet van het strakke werk dat jullie leveren, veel bewondering voor!

Groetjes Daniël