Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wielen gelijkzetten? door AB 7216
Vandaag om 11:40:58
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door freekvo
Vandaag om 11:38:47
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 11:37:39
Wagons klimmen uit puntstuk / leverancier wielafstand gereedschap gezocht door MOVisser
Vandaag om 11:31:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 11:28:45
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
Vandaag om 11:27:35
Croppers Yard, iets kleins in 00 door Whis
Vandaag om 11:26:22
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door gdh
Vandaag om 11:19:33
Line-up foto's van modellen door lex stoom
Vandaag om 11:16:45
Projekt 083-338 door GORILLUS
Vandaag om 11:15:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GORILLUS
Vandaag om 11:10:32
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door GORILLUS
Vandaag om 11:07:28
Problemen met Roco wissels door Ronald Halma
Vandaag om 10:55:55
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 10:55:54
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door St00mboy
Vandaag om 10:55:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:43:50
Nieuwe baan in schaal nul: station Kloosterp door Pauldg
Vandaag om 10:22:28
Problemen met het instellen van de Ulhenbrock 63320 decoders door Josephes
Vandaag om 10:14:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:39:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 09:36:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:36:14
NS 6100 van GM&S door HaHoHo
Vandaag om 09:22:17
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:26:40
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door ingenium
Vandaag om 03:04:50
Trix 22300 loopt (nog) niet door Biesje
Vandaag om 00:59:02
Max. draadlengte bij massadetectie door 1200blauw
28 maart 2020, 23:21:40
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Eric B
28 maart 2020, 23:00:38
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
28 maart 2020, 22:49:48
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Eric B
28 maart 2020, 21:35:35
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 maart 2020, 21:05:23
  

Auteur Topic: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.  (gelezen 14954 keer)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #75 Gepost op: 06 februari 2020, 10:55:35 »
Ha Wim,

Mijn complimenten voor je creatieve oplossingen bij de vertaling van de 'echte' bovenleiding naar model. Een aantal van je tips heb ik inmiddels met genoegen overgenomen. Een van de zaken waar ik zelf nog geen goede oplossing voor gevonden heb is de bevestiging van kleinere trafo's aan de bovenleidingsmasten. Heb jij daar misschien al iets voor bedacht?
(Voor de voedingsleidingen maak ik overigens gebruik van een hele oude voorraad heel dun gummidraad, dat ik in mijn vroegere Nspoor-leven ooit kocht van het merk Arnold. Geen idee of dat spul nog bestaat. Dat bevestig ik met een pietsie secondelijm aan de masten. Bij het blijven haken (gebeurt i.d.d.) schiet dan in het slechtste geval alleen het stukje draad los.)
Benieuwd naar je vervolgberichten, groet,

Frans

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #76 Gepost op: 06 februari 2020, 12:04:22 »
Hallo Frans,
Dank. Ik heb geen transformator aan een mast. Helaas ook geen plaats voor een "Schaltposten" bij mijn station Malans. Zo'n schakelinstallatie hoort er eigenlijk wel bij.
Bij mijn 2e station heb ik er wel plaats voor. Daar ben ik voorlopig nog niet aan toe, temeer daar ik dan de oudere vakwerkmasten wil gaan gebruiken.
Ik ga eens kijken naar gummidraad. Goede tip.
Groeten.
Wim

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #77 Gepost op: 06 februari 2020, 12:14:16 »
Hallo,
Voor een tweede portaalmast heb ik een juk met parallelle einden met uithangers voor de rijdraadophanging gebruikt.


AB Modell heeft een etsplaatje om rijdraaduithangers aan een juk te maken.

In het echt zien die uithangers er zo uit:


Filisur


Bergün


Untervaz-Trimmis


De uithanger gebouwd volgens de aanwijzingen van AB Modell.
Te dun naar mijn smaak.


Om te beginnen heb ik weer een stuk 0,7 mm dik staaldraad aan een van de uithangers gesoldeerd.


Daarna als test een Evergreen kunststofprofiel (nr. 143) van 1 bij 1,5 mm. dikte op de uithanger gelijmd en afgedekt met de andere uithanger.
De uithanger is nu dikker. Ik was te gemakzuchtig om het naderhand met behulp van messingprofiel over te maken.
De uithanger kon nu niet aan het juk gesoldeerd worden, maar moest gelijmd worden.




Het resultaat. Een portaalmast met parallelle einden en uithangers voor de rijdraad.
Meer portaalmasten hoef ik niet te maken op mijn modules.
Mijn grootste bezwaar bij de portaalmasten blijft toch de te iele masten van 4 mm. dik.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat AB Modell de spoor 0m bovenleiding heeft bedoeld als decoratie bij tuinspoor en
niet als "Fine-Scale" 1:45 waar je met je snufferd bovenop zit.
De markt voor spoor 0m is klein en al helemaal voor bovenleiding voor smalspoor.
Ik vrees dan ook dat er geen redelijk betaalbaar alternatief zal komen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #78 Gepost op: 06 februari 2020, 14:28:44 »
Ha Wim,

Ik denk dat de masten toch niet te iel zijn hoor.....
4 mm is omgerekend 18 cm in het echt: laten de meeste masten bij de RhB nu deze maat hebben (bovenste foto).
Nieuw geplaatste masten zijn sinds enige jaren inderdaad ietsje breder, namelijk 20 cm (middelste foto). Dat zou dus 4,44 mm zijn in 1:45.
De alleroudste masten, die bij mijn weten thans vrijwel overal verdwenen zijn, waren zelfs nog smaller: 16 cm (onderste foto). Dat zou 3,5 mm op schaal zijn.



(Ik heb daar inderdaad met een rolmaat rondgelopen...) Gevoelsmatig had ik dezelfde indruk als jij nu hebt, maar achteraf denk ik dat dat ook komt omdat de Sommerfeldt masten in 1:87, waar ik tot dan toe aan gewend was, eigenlijk (veel) te dik zijn.
Ik zou er daarom niet teveel van wakker liggen, groet!

Frans

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #79 Gepost op: 06 februari 2020, 22:28:50 »
Hallo,
Zeker in het verleden (= 80-er jaren) hadden veel RhB-stations een goederen spoortje waarvan de bovenleiding boven dat spoor kon worden uitgeschakeld.
Boomstammen of andere grotere goederen konden dan zonder gevaar geladen worden.
Met de invoering van het "Cargo Domizil" concept in de jaren '90 zijn vooral de kleinere stations voor het goederenvervoer gesloten.
Tegenwoordig zijn veel van die goederenspoortjes weg (gesaneerd).

Om de bovenleiding stroomloos te schakelen, zat er een schakelinstallatie op een bovenleidingsmast/portaal.
AB Modell levert onder bestelnr. 0m-862.1 een etsplaatje om een mastschakelaar met aardstang te maken.
 
Zo'n mastschakelaar heb ik in het echt nooit bewust gefotografeerd.
Wel als bijvangst op foto's met een ander onderwerp.
Wat uitsnedes:


Station Trun. De bovenleiding boven het spoor aan de rechter kant is stroomloos.


De schakelinstallatie zat in Jenaz ook op het juk van de portaalmast.


De aardstang in Jenaz.



De aardstang van AB Modell.



De mastschakelaar van AB Modell. Ik heb de versie gebouwd dat de bovenleiding onder stroom staat.
De aansluitdraden naar de bovenleiding maak ik nog wel eens als ik de module voor het een of ander moet loshalen.


In het setje van AB Modell zit helaas geen onderbreking van de bovenleiding, die in de af te schakelen bovenleiding wel aanwezig moet zijn.
Omdat ik er eigenlijk geen plaats voor heb, ben ik zo'n rijdraad onderbreker ook "vergeten".
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #80 Gepost op: 07 februari 2020, 20:48:11 »
Hallo,
Zowel in het echt als op de modelbaan moet de bovenleiding strak gespannen zijn.
Je wilt niet dat de bovenleidingsdraad buiten het bereik van het sleepstuk van de pantograaf komt.
Om gelijkmatige slijtage op het sleepstuk te krijgen, zig-zagt de draad binnen bepaalde grenzen.
Nu zal dat op de modelbaan vanwege slijtage niet echt nodig zijn, maar je kan het wel nabootsen.
Het is bij kaarsrecht spoor vooral te zien in de positie van de rijdraaduithouder.
Bij de ene mast zit de rijdraaduithouder aan linkerkant van de draad en bij de volgende mast aan de rechterkant om de zig-zag te krijgen.

Om de bovenleiding te spannen worden er zogenaamde afspanmasten gebruikt.
Wat foto's hoe die masten er uitzien bij de echte RhB.


Tussen Zuoz en Madulain in 1996.


Station St. Moritz in 1984.


Bij Pontresina in 2017.
De spandraad, die de mast rechtop moet houden, is tussen de rijdraad en draagkabel aan de mast bevestigd.


Filisur in 2018. De mast zelf heeft geen spandraad.


Detail van dezelfde mast in Filisur.
Dit zijn dus afspanmasten, waarbij alleen de rijdraad gespannen is.


Schiers in 2019.
Voor de volledigheid: moderne bovenleiding waarbij zowel de draagkabel als de rijdraad gespannen is.
Ook gebruikt men inmiddels rechthoekige/vierkante gewichten.


Het etsplaatje van AB Modell om een afspanmast te maken.
Om de afspanmast functioneel te maken, zijn er onderdelen van Sommerfeldt (nr. 388) bijgevoegd.

De handleiding van AB Modell is wel duidelijk over welke onderdelen je moet gebruiken om een bepaalde versie te bouwen.
Persoonlijk vind ik de papieren handleiding lastig te lezen en kijk ik liever op mijn beeldscherm naar een pdf op de website van AB Modell.
Link: http://www.n-schmalspur.de/bau858.pdf
Ik zag overigens bij het nieuws voor 2020 dat er nieuwe etsplaatjes voor de afspanmasten zijn aangekondigd.

Ik wilde een functionele versie hebben, maar zonder de dichte katrollen van Sommerfeldt.
De geetste katrollen zijn te zwak volgens de handleiding, dus moest ik iets anders verzinnen.


Het is wel opletten bij de opbouw van de mast dat je geen onderdeeltje vergeet, want naderhand er nog iets opschuiven, zal niet gaan.
Zorg dat het oogje aan de goede kant zit voor de spandraad van de mast.
De geleiding voor het gewicht bestaat maar uit 1 dikke ring. De handleiding is op dit punt foutief voor de RhB afspanmasten.
Om de dikte wat te simuleren heb ik 2 ringen op elkaar gebruikt.


Net boven de houder voor de afspanning heb ik een gaatje (0,8 mm.) geboord.


Daarna heb ik een katrol volgens de handleiding voor de "Modellgerechte" uitvoering aan de houder bevestigd.
Ik heb wel de brede uitvoering van de vork rond de katrol ("Gabellaschen mit dem breiten Steg") gebruikt.
Leek me steviger dan de vork, die in de handleiding wordt gebruikt.



Toen een tweede katrol (weer met de brede vork) gemaakt naar eigen inzicht.





Met 0,5 mm dik draad (Sommerfeldt nr. 90) maak ik de nog losse katrol aan de mast vast. Aanvankelijk was de draad aan de kant van de tweede katrol langer
om naar het namaak gewicht te gaan. Helaas kreeg ik dat niet voor elkaar en heb ik de draad ter hoogte van de tweede katrol afgeknipt.



Met behulp van Evergreen profielen maakte ik een stop voor in de holle nabootsing van het gewicht, zodat er een draad aan vast gemaakt kon worden.


Wat grijze verf en wat vuil maken en het gewicht kan aan de mast / onderste katrol.


Ik dacht dat ik meer foto's had van de gemaakte afspanmasten. Dit is de enige.
Wordt vervolgd dus.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #81 Gepost op: 09 februari 2020, 15:37:47 »
Hallo,

Nog een foto van een afspanmast. Met behulp van een veertje is de rijdraad gespannen.


Zo'n veertje oefent toch wel een flinke kracht uit op de bovenleidingsmasten.  Om te voorkomen dat de masten vooral in bogen
op de lange duur schuin getrokken worden, is het aan te raden aan de mast een voetje van overtollig materiaal te solderen.

De masten bouwen is een ding, maar waar precies staan die masten op je modelbaan ?
Je kan bij de echte RhB gaan kijken, maar met Google Street View kom je ook ver.
Het valt op dat bij wissels haast altijd bovenleidingsmasten staan. Logisch, want er komen 2 rijdraden samen.


Bij Celerina in 1984. De rijdraden gaan weer uit elkaar.


Pontresina in 1984. Meestal kruisen de beide rijdraden elkaar.
Door 2 rijdraaduithouders zijn beide rijdraden (als ze al dicht bij elkaar zijn) op dezelfde hoogte bij de mast.
Met behulp van een "Kreuzungsstab" worden de draden bij de kruising tegen elkaar gedrukt.


Op deze foto heb ik met behulp van witte profielen de positie van de rijdraden grof aangegeven.
De mast komt dan een stukje voor of na het kruisingspunt van de draden te staan.
Dan kan je gaan puzzelen waar de andere masten komen te staan. Met een kaarsrecht iets bepaal je het punt
waarop de rijdraad nog op de pantograaf blijft. In Zwitserland is overigens de "zig-zag" gering (2x 20 cm in het echt vlgs. Wikipedia).
De maximale afstand tussen de masten in het echt is 58 m. (vanwege windafdrijving). Voor spoor 0m is dat 128 cm.


Net als de echte RhB wil je zo weinig mogelijk masten gebruiken.
In bogen staat vaak een kale tussenmast, die alleen de rijdraad en spandraad in positie trekt.


Tegenwoordig zie ik bij Google Street View op de sporen van de RhB dat bij wissels het afspannen van de overbodige rijdraad vaak na 2 masten gebeurd.
Daar had ik uiteraard geen ruimte voor en bovendien zou ik dan 4 draden door het toch al lage bruggetje moeten voeren.
Ik heb dus direct na de mast de overbodige rijdraad afgespannen aan het bruggetje. Dat wordt nu niet meer gedaan,
maar op foto's uit de jaren '70 en '80 is te zien dat het wel voor kwam.
Het voor h0 bedoelde afspangewicht (5 mm. dik) is redelijk op maat voor spoor 0.
De ronde afspangewichten hebben in het echt een doorsnede van 24 cm. als je ze nu bestelt bij Furrer+Frey.


Bovenleiding op een modelbaan naar voorbeeld van de RhB hoort er wel bij (tenzij je het stoomtijdperk nabootst).
Maar dat is wel een investering in tijd en geld.
Gelukkig is iedereen baas over eigen modelbaan en kan je zelf beslissen of je wel of geen bovenleiding aanlegt.
Modelspoor is toch altijd een compromis met de werkelijkheid.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 319
    • Albula-modell forum
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #82 Gepost op: 09 februari 2020, 18:50:08 »
Dag Wim,

Goeie fotoserie, heel instructief voor de bovenleidingbouwers!

Ziet er goed uit hoor en inderdaad, je bent er wel even mee bezig, maar dan heb ik je ook wat, toch....?
Die onderdelen van AB zijn helaas slechts als decoratie elementen ontworpen, voor t zelfde klopt het wel dus ik begrijp nooit zo waarom zulke etsdelen er dan net naast moeten zitten. Maar je hebt het zelf heel mooi gecorrigeerd waar mogelijk: ook een mooie oplossing bij die afspanningen. Ik zie dat je ook voor kleine spanveertjes hebt gekozen: een robuuste oplossing!
Toch denk ik dat het mogelijk zou moeten zijn om zelf een aantal onderdelen op etsplaten te maken. In feite heb je slechts een beperkt aantal onderdelen nodig, zoals die spanwieltjes, de Querträger, en enkele details voor de mastschalter. De rest kun je gewoon samenstellen uit profielen en draadmateriaal.
Je bent dan geheel onafhankelijk van commercieel aanbod en je kunt alles naar voorbeeld samenstellen en bouwen.
Daarnaast zijn de isolatoren nog wel een ding, afgezien van de specifieke vorm, kun je ze niet solderen, messing zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is lastig / kostbaarder om te produceren.
Lijkt mij dat er best wel belangstelling voor zou zijn, je moet alleen een etsprint kunnen tekenen.

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 661
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #83 Gepost op: 07 maart 2020, 20:56:00 »
Voor spoor 0m zijn van Bemo al enige tijd enkele cementwagens van de serie Uce 8001 - 8100 te koop.
In de 80-er en 90-er jaren van de vorige eeuw zag je deze goederenwagens nog wel voorbij komen.
Inmiddels zijn deze 2-assers bij de echte RhB verdwenen.


In het echt werden deze cementwagens bij de cementfabriek in Untervaz geladen en reden ze dan naar buffersilo's op plekken
waar gebouwd werd en veel cement / beton nodig was.
Door gelukzalige onwetendheid heb ik mij met dat cementtransport nooit bezig gehouden (wat ik nu wel jammer vind).
Toch heb ik in 1984 zo'n buffersilo in Tiefencastel gefotografeerd.


De silo's bij station Tiefencastel zijn allang verdwenen.
Op Google Street View is bij station Scuol nog zo'n silo te zien (beelden van 2014).

Onder nr WM 0953 heeft Wenz Modellbau voor schaal 1:45 een bouwpakket van zo'n buffersilo in Ilanz in het programma.
Om mijn cementwagens een beetje zinvol in te zetten, heb ik zo'n bouwpakket besteld.


De 3D geprinte onderdelen van de silo zijn goed verpakt en zijn voorzien van een bouwbeschrijving.


De bouwbeschrijving is duidelijk. Over de pasvorm van de onderdelen heb ik geen klagen, al moet je bij de messingonderdelen wel de uiteinden glad vijlen,
want anders beschadig je het kunststof, waar het messing in moet.
Bij het maken van de pennen voor de verbindingen niet te royaal zijn, want het staafje, waaruit je de pennen moet maken, is niet al te lang 


Er waren veel uitvoeringen van die buffersilo's. Maar ik geloof niet dat
het personeel destijds over een leuning moest klimmen om op een platform te
komen (volgens de onderdelen van Wenz modellbau)
Ik heb dus maar de leuning voorzien van een opening en de ladder ingekort.
Op foto's zie ik overigens dat men bij die silo's al kooiladders had.


Proefopstelling.
Omdat je op 1 been niet kan lopen, heb ik nog een tweede silo erbij gekocht.
De watertransfer (STAG) moet je precies uitknippen, want anders zie je een witte rand.


Ik heb wel een beetje het gevoel dat het model wat simpel gehouden is.
In het echt lopen er veel meer leidingen en trappen bij die silo's.
De rubberslang als verbinding tussen de cementwagen en de  messing buis naar de silo ontbreekt.
Door een stuk (plastic) van een boterhamzakje om een 2 mm dik staafje te lijmen kon ik dit imiteren.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2020, 21:12:20 door Willem1951 »

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 728
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #84 Gepost op: 09 maart 2020, 06:54:07 »
Schitterend Wim!

Goose111

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #85 Gepost op: 11 maart 2020, 18:25:02 »
Sehr schön, ich habe den Bausatz auch noch liegen.

Gruß
Hubert the Goose