Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Prutsert
Vandaag om 16:17:08
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door hervé
Vandaag om 15:47:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 15:28:28
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
  

Auteur Topic: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails  (gelezen 13308 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Gepost op: 23 January 2015, 14:45:04 »
Een van de principes bij het aanleggen van een baan is tegengestelde bochten niet met elkaar te verbinden maar er een (klein) recht stuk tussen te leggen. Op een plaats op mijn baan (zie foto) heb dat ik principe niet toegepast en daar gaat het met de Artitec rijtuigen (maar ook andere rijtuigen) mis. Buffers en andere delen raken elkaar niet dus daar ligt het niet aan. ik denk er aan de rijtuigen te verzwaren.
Vraag: is er hier wat voor in de handel (mijn vislood past niet).


Knar46
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 15:25:49 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10481
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2015, 14:56:03 »
Welke Artitec rijtuigen ?

guest7823

  • Gast
Re: rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2015, 15:19:06 »
.....  maar er een (klein) recht stuk tussen te leggen. .......
Die tekst komt feitelijk uit het grootbedrijf, maar daar bedoelen ze mee "minimaal een bak langte". Het zou dus kunnen zijn dat de gemiddelde spoormodelbouwer onder een "klein" stuk iets anders verstaat, alleen ...... dat gaat de oorzaak van problemen dan niet oplossen  ;)

PS Reed-contacten: lekker "old school "  (y)

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2015, 15:27:08 »
Om wagons te verzwaren haal ik bij de plaatselijke bandenboer zgn. wielgewichten om de wielen uit te balanceren. Dat zijn stukjes zink van 5 gr.



Hetzij nieuw maar meestal hebben ze ook wel een ton met gebruikte gewichten en die plak je dan weer met dubbelzijdig plakband in een wagon. Twee stuks aan elke kant was bij mij voldoende om het uit te rails lopen van mijn TGV-wagons in iets te krappe bochten te voorkomen.
Groet Freek

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #4 Gepost op: 23 January 2015, 17:42:13 »
Paul
je inbreng brengt geen oplossing. Van een forummoderator heb ik toch andere (hoge dus) verwachtingen.

Karst
Het zijn de nummers A 6536, B 6697 en P 7939.
Hetzelfde probleem heb ik bij de Roco rijtuigen oude stijl.

Freekvo
Dank voor je oplossing. Ik ga het uitproberen.

Knar46

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2015, 17:59:14 »
Moet je eens kijken of er niet bij een KK mechaniek en de andere zonder KK aan elkaar gekoppeld zijn
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 18:01:22 door guest7823. Reden: hoofdletters vervangen door normaal »

guest7823

  • Gast
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2015, 18:04:30 »
Paul, je inbreng brengt geen oplossing. Van een forummoderator heb ik toch andere (hoge dus) verwachtingen.
Knar, gelieve mijn gebruikers en moderatieactiviteiten los van elkaar te zien  ;)

BNLS gebruiker zijn doe ik primair voor de lol en vanuit mijn hobby. Moderator probeer ik zo professioneel als mogelijk te doen. Verder zegt een moderatorschap niets over modelbouwkwaliteiten. Een goede modelbouwer kan een belabberde moderator zijn en omgekeerd  :-[ Als ik iets als moderator doe, onderteken ik (bijna) altijd met Paul Bender, BNLS moderator en dat heb ik in bovenstaand niet gedaan, omdat ik geen enkele reden zag om als moderator te (moeten) reageren.

Misschien had ik wel moeten ondertekenen met "Kapitein Kniesoor" (van "die kniesoor die daar op let"). Waarom: Omdat mijn opmerking wel degelijk hout snijdt. Tussen twee tegensgestelde bogen wil je een kort stukje rechte rails en wel te lengte van minimaal je langste rijtuigbak. Dit wil je omdat je dan tussen twee bakken je bakuitslag beperkt tot uitzwaaing in boog t.o.v. volledig rechtstaande bak. in jou variant krijg je twee tegenovergestelde maximaal uitslaande bakken tegen elkaar met alle bij behorende spanningen in koppelingen en evt buffers ed. Dat leidt al gauw tot het uit balans trekken van bakken en dus ontsporingen. Je kan dat, deels, oplossen door de bakken dusdanig te verzwaring dat je ze domweg door hun gewicht harder in het spoor drukt maar de tot ontsporing leidende kracht maak je niet ongedaan, die overrule je hooguit. Verder, d'r zwerven op het net ergens de NMRA normen voor rijtuiggewicht, misschien dat de rijtuigen voor hun lengte überhaupt al te licht zijn.

Het kan dus zijn dat je met verzwaring de symptomen van het probleem oplost, maar niet de achterliggende oorzaak. Meer wou ik met mijn opmerking niet zeggen. Ik probeerde je aan te geven hoe je een structurele oplossing voor je probleem zou kunnen bewerkstellingen. Of dat in jou baansituatie mogelijk is ....... dat kan ik zo niet zien.

Falkenberg

  • Online Online
  • Berichten: 4053
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2015, 18:25:56 »
je inbreng brengt geen oplossing. Van een forummoderator heb ik toch andere (hoge dus) verwachtingen.

Tja, JIJ houd je niet aan de principes voor het leggen van het spoor. Als je er wel een stuk recht tussen legt is het probleem opgelost. Het is een zuiver technisch probleem van afmetingen. Daar helpt gewicht echt niet bij.

dirkjan

guest7823

  • Gast
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2015, 18:42:34 »


Even een schematisch en overdreven plaatje. Bij twee tegenbogen zonder tussenliggend recht stuk krijg je twee tegengestelde maximale uitslagen. soms gaat dat goed, maar ....... de kans is groot dat het fout gaat.

Indien je een recht stuk ter lengte van je langste bak er tussen hebt staat er altijd of een bak recht of begint de "andere bak" in ieder geval weer naar het midden toe te bewegen. Heeeeel strikt genomen is dus ook "ter lengte van je langste bak" ook niet helemaal juist, liever 1,5 maal langste bak of meer. Bij het grootspoor kom je met minder toe, maar dat is enkel omdat de bakuitslagen kleiner zijn doordat de (wissel)boogstralen vele male groter zijn dan in model.

Dus daar zit de oorzaak van het ontsporen. Oplossing 1 t/m ....... is dus een recht stukje er tussen, maar ..... dat zal waarschijnlijk lastig gaan in jou situatie. Je kan het wegtrekken van de bakken proberen te voorkomen door de bakken zwaarder te maken, misschien valt er iets te winnen door te kijken naar de horizontale speling van de draaistellen. Als je goed kijkt zal je waarschijnlijk zie dat er "iets" "ergens" gaat wringen waardoor draai- of wielstellen opgetild worden of de boog niet kunnen volgen. Dat zal je met kunstgrepen moeten proberen tegen te gaan.

Succes

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2015, 18:44:17 »
Gevalletje S-boog inderdaad.  ::)
Dat vergeten de railsleveranciers altijd in het boekje erbij te zetten. Maar ik weet uit ervaring dat dit 30 jaar geleden met een Fleischmann Sprinter ook al niet kon.  ;)

Die tekst komt feitelijk uit het grootbedrijf, maar daar bedoelen ze mee "minimaal een bak langte". Het zou dus kunnen zijn dat de gemiddelde spoormodelbouwer onder een "klein" stuk iets anders verstaat, alleen ...... dat gaat de oorzaak van problemen dan niet oplossen  ;)
Een cm of 10 recht tussen de tegenbogen is naar mijn ervaring voldoende in h0.

Succes met herplannen!
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 18:52:26 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

guest7823

  • Gast
Re: rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2015, 18:50:35 »
Een cm of 10 recht tussen de tegenbogen is normaal gesproken voldoende in h0.
  • indien je langste bak 10 [cm] is: ja
  • en anders omdat er tussen theorie en praktijk meestal wat marge zit  ;D

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2015, 18:55:56 »
Hallo,

Het lijdt geen twijfel dat een recht "stukkie" tussen twee tegengestelde bogen hoogst gewenst (zo niet noodzakelijk) is om allerlei problemen tussen twee gekoppelde wagens bij het passeren van zo'n railfiguur te voorkomen. Bij  rijtuigen die onderling gekoppeld zijn met van die ouderwetse beugelkoppelingen staan de buffers meestel nog wel genoeg van elkaar verwijderd om niet te verhaken of dat vouwbalgen elkaar raken, maar zodra de wagens dichter tegen elkaar staan (zeg maar kortgekoppeld) wordt deze aangelegenheid een serieuze zaak. Als twee rijtuigen met hun vouwbalgen op een recht stuk rail pal tegen elkaar staan (en ook de buffers elkaar bijna raken) dan moet de kortkoppelmechaniek wel uiterst precies zijn ontworpen wil dat niet tot ontsporingen leiden vanwege het elkaar raken van uitsteeksels tussen de beide wagens. Een dunne luchtspleet tussen de vouwbalgen (c.q.gummiwülste is dan écht noodzakelijk. Ik geef geen exacte indicatie van de breedte van die luchtspleet, maar denk maar aan 1,5 à 2 mm.

Maar nu de lengte van zo'n "stukkie" recht tussen twee tegengestelde bogen: Ik houd het overal op mijn baan op de lengte van een "halve rail" (dus de helft van een standaard rechte rail); een korter recht tussenstukje is écht te weinig.  Zo'n halve rechte blijkt op mijn baan onder alle omstandigheden voldoende zelfs voor twee kortgekoppelde 303mm lange TEE-INOX-rijtuigen van LSM. Ik noem dat model omdat die bij de eerste aflevering af-fabriek onderling té kort bleken te koppelen. Ik heb dat opgelost door een kortkoppeling van Märkin onder het ene rijtuig aan te brengen en die te koppelen met een Roco Universalkoppeling onder het andere rijtuig. Zoals de "kenners" weten passen die koppelingen in elkaar. Ter info: Roco heeft indertijd expres gewacht met het uitbrengen van zijn Universal-koppeling totdat Märklin met zijn kortkoppeling was uitgekomen, en toen de definitieve vorm van zijn produkt vastgesteld! Door de mix van die twee verschillende koppelingen wordt de afstand tussen de beide rijtuigen nét iets groter. Als het dan nog niet gaat nam ik twee Roco Universal koppelingen. Dat is altijd een oplossing.

Gegroet,

Rob   

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2015, 19:44:48 »
Eventueel voor gewichten kun je Nighttrain (andere Richard) PB'en: die maakt nog wel eens gewichten op maat   :).

Groet,

Richard

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2015, 20:07:34 »
Even een vraag van een n00b. Zo'n S railfiguur als op de afbeelding heb je toch altijd bij een wissel waarvan het afbuigende spoor met een boog parallel aan het hoofdspoor komt te liggen? Of begrip ik het verkeerd?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rijtuig in een bocht loopt uit de rails
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2015, 20:14:00 »
Joran, dat is precies wat ik ook wilde zeggen :)
Daar gebruik je ook geen extra recht stuk...