Verder valt op dat R4 slechts 15 ohm is
Persoonlijk denk ik dat die R4 nog wel kleiner mag zijn, je wil immers de volledige booster spanning op de rails hebben staan.
Wat ik niet goed uit je verhaal opmaak is de wijze hoe de tor opengestuurd wordt.R4 meet de stroom die door de booster geleverd wordt. Hierdoor ontstaat er een spanningsval over R4. M.b.v. R1 wordt ingesteld wanneer de tor openstuurd en de rest is bekend.
Maar jij wilt geen relais implementeren om te kunnen rijden op het prog spoor en belangrijker, de rest vna de baan af te schakelen in prog mode?
En ik lees vanalles over het verlagen van R4, waarom zou je dat doen?
Het hele idee van het prog spoor is ook dat er beperkt vermogen beschikbaar is. En 60mA is dan wel de spek, menig functiedecoder met ledjes gaat dit niet redden. Niet voor niets dat de truc met de weerstand over de rails werkt (geeft gewoon een extra last stroom). Ik zou zelf dus voor een grotere weerstand gaan en de boel gevoeliger maken. In rust zal een decoder echt niet meer dan 5mA pakken (en dat is al veel...).Timo
De 4N33 zou ik vervangen door een TLP521 of gelijkwaardig type zonder basis aansluiting. Een zwevende basis zorgt namelijk enkel voor narigheid.
Ik dacht hoe lager R4, hoe schoner een prog. signaal bij de decoder aan komt maar mogelijk ben ik te paranoia ?Ik kan natuurlijk ook gewoon de 15 ohm vervangen door de 39 ohm zodat het regel bereik van R5 (de pot) groter wordt.
Die tip van dat lampje over de rails kwam eerder ook al van jou toch ?