Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: EDITS booster, MRDirect en Koploper vraagjes van een ei.  (gelezen 25043 keer)

Calimero

• Offline Offline
Re: EDITS booster, MRDirect en Koploper vraagjes van een ei.
« Reactie #60 Gepost op: 05 April 2015, 21:55:46 »
Ik heb nu de com poort stekker van de booster open liggen en kan op de stekker zelf geen sluiting ontdekken.
Het zal dus ergens een signaal zijn dat niet klopt ?

*EDIT*
Ik ben nu een kabeltje aan het maken zodat ik elke aansluiting op de com poort via kroonsteentjes al dan niet
aan kan sluiten. Zo hoop ik te testen waar mijn storing zit.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2015, 19:09:07 door Calimero »
Groet, Ronald.

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 06 April 2015, 20:56:11 »
Tja eigenbouw kan soms goed uitwerken, soms ook niet. Op marktplaats is een kompleet Mrdirect booster set voor eu 50. Deze heb ik ook, werkt prima. Groeten, Robert.
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 06 April 2015, 20:58:14 »
Eigenbouw is ook een stukje uitdaging natuurlijk  ;)
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 09 April 2015, 13:16:43 »
Wat bij de eerste metingen opvalt is dat op punten 4 en 7 van de RS232 de spanning schommelt tussen plus en min 12V.
Punt 4 is daarbij de basis van de BC557 die de ingang kortsluit als MR-Direct een kortsluitmelding op punt 6 meet.
Die BC557 krijgt in normaal bedrijf dus (via 10k) PLUS 12V op z'n basis zonder dat daar maatregelen voor getroffen zijn.
De kans is dus reëel dat deze BC557 stuk is omdat de meeste torren dit niet fijn vinden in sper.
Mocht dit inderdaad het geval zijn dan loopt de tor aan punt 7 op termijn ook het risico dit niet fijn te vinden lijkt me dus
daar ga ik ook e.e.a. aanpassen zodat die basis in sper ook niet teveel spanning te verduren krijgt.
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 03 June 2015, 17:57:51 »
De reparatie van mijn zelfbouw print viel niet mee en werd nogal een knoeiboel. Ik ben dus toch maar begonnen de print
opnieuw te maken en dan dusdanig dat ik in ieder geval de diodes en transistors goed vervangen kan.
Dit kost weer de nodige uurtjes die ik maar spaarzaam heb maar dat is dan maar zo.

Wel zit ik nog een beetje met een vraag m.b.t. MR-Direct.
Als ik MR-Direct opstart gaat de booster heel even in de programmeer stand. Nu verwacht ik niet dat er dan ook gelijk
een signaal aanwezig is die een decoder in de war zal sturen maar ik wil toch even vragen of ik dit verschijnsel de kop ook
in moet drukken. Het punt is dat ik graag het inhaal spoor op een station als programmeer spoor wil gebruiken.
M.a.w. er kan een willekeurige loc op het programmeer spoor staan als ik de baan in schakel.
Als ik het RTS signaal (pin 7 op de com poort) voorzie van een extra schakelaar zou dit relatief makkelijk op te lossen
zijn maar is dit ook nodig ?
Het liefst zou ik dit dan automatisch laten schakelen zodat ik ook zelf die schakelaar niet kan vergeten natuurlijk maar
dat is vast wel creatief op te lossen met een relais.

*EDIT*
Ik maak me weer eens druk om niks ...... De PC geeft wel even een "hoog" op het RTS signaal tijdens het opstarten
van de PC maar dan doet MR-Direct natuurlijk nog helemaal niks. Gevolgen zal dit dus nooit kunnen hebben.
Maar beter 2x teveel nadenken (ondanks het weer) dan 1x iets totaal over het hoofd zien.
« Laatst bewerkt op: 07 June 2015, 16:31:51 door Calimero »
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 10 June 2015, 00:10:36 »
Omdat de ACK schakeling van MRDirect een paar experimentele onderdelen heeft ben ik aan het zoeken of het ook
anders/beter kan en zo kwam ik dit schema tegen:

http://usuaris.tinet.cat/fmco/download/AckDetect_v1.pdf
(gevonden via http://usuaris.tinet.cat/fmco/dccgen_en.html)

Iemand daar al ervaring mee en/of een mening over ?

*edit*
Voor het gemak en het overzich heb ik het schemaatje even uit die PDF vandaan gehaald:

Wat vooral opvalt is dat D1 er anders in zit en C2 aan de andere kant van de tor zit. En R2 lijkt me wat laag als de
baanspanning 18V is.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2015, 20:41:04 door Calimero »
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 11 June 2015, 14:16:20 »
Echt niemand die hier iets (on)zinnigs op wil proberen te zeggen ?  :o

*edit*
Laat ik dan zelf eens aftrappen.
Bij een baanspanning van 18V en een volledig open gestuurde tor zal er een volt of 3 a 4,5 over LED+Opto vallen.
De LED in de opto werkt op 1,25V en gewone LED's varieren van 1,8 tot 3,3 V.
Er blijft dan 15V over als we van een rode LED uit gaan en dat zorgt voor een stroom van 15mA door R2 (en dus ook
door LED en opto). Vind ik vrij heftig voor een indicatie LED maar de LED in de opto heeft heb mogelijk wel nodig, die
mag tot 60mA (!!) trekken.
Nu vind ik die indicatie LED niet strikt nodig en de opto is in de basis ook niet strikt nodig om de COM poort (pin 9) van
de MRDirect PC aan te sturen. In het "orginele" MRDirect schema is dit immers gewoon een tor met een 10k pull up.
Het ligt dus voor de hand om de LED+opto+R2 string te vervangen door de orginele 10K maar daar verwacht ik dan
wel weer de nodige problemen. C2 zorgt er voor dat de LED's iets langer branden zodat de uitgang iets langer "laag"
blijft. Bij het MRDirect schema zit deze C voor de tor zodat deze gelijk uit de ACK van de decoder gevuld moet worden.
Dat de C achter de tor zit zal dus mogelijk minder problemen geven bij verschillende merken/types decoders en dat is
nou wel precies wat me in dit schema aanspreekt.
Dus als ik LED+opto+R2 wil vervangen door de orginele 10k dan zal zal ik deze C aan moeten passen zodat de RC tijd
weer ongeveer klopt.
Er zal dan echter een gedefinieerd buffer trapje achter moeten zodat de COM poort hier geen invloed op gaat hebben.
Ik ga er gemakshalve van uit dat niet elke COM poort exact gelijk is en ik wil ook geen problemen als ik eens van PC
wissel en ik wil een oplossing creëren die bij nabouwen zonder meer werkt.

Verder valt op dat R4 slechts 15 ohm is. Omdat C2 achter de tor zit kan D1 er anders in en dat scheelt een PN overgang.
Ook dit zie ik voorlopig als voordeel denk ik.
« Laatst bewerkt op: 11 June 2015, 15:14:33 door Calimero »
Groet, Ronald.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 11 June 2015, 23:40:00 »
Hallo Ronald,

Ik wil wel even met je meedenken hoor. Volgens mij begrijp je goed hoe de schakeling rond de optocoupler werkt. Wat ik niet goed uit je verhaal opmaak is de wijze hoe de tor opengestuurd wordt.
Citaat
Verder valt op dat R4 slechts 15 ohm is

R4 meet de stroom die door de booster geleverd wordt. Hierdoor ontstaat er een spanningsval over R4. M.b.v. R1 wordt ingesteld wanneer de tor openstuurd en de rest is bekend.

Het mag duidelijk zijn dat R4 niet te groot mag zijn anders valt alle spanning over R4 en blijft er geen spanning over voor de locomotief. Persoonlijk denk ik dat die R4 nog wel kleiner mag zijn, je wil immers de volledige booster spanning op de rails hebben staan.

Succes Frits
Groet Frits

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 12 June 2015, 00:42:27 »
Persoonlijk denk ik dat die R4 nog wel kleiner mag zijn, je wil immers de volledige booster spanning op de rails hebben staan.
De NMRA specificeert minimaal 60mA (gedurende minimaal 6ms) voor de ACK puls. Wil je de tor gegarandeerd helemaal opsturen dan zal je weerstand toch niet veel kleiner mogen worden, zelf eerder (iets) groter. Met een Ic van 15mA en een ACK stroom van 60mA heb je dan een Hfe nodig van ongeveer 230 om de transistor open te sturen (en dit zelfs met de loper van de potmeter aan 2 - meest gevoelig). Rekening houdende met de spreiding moet je dus zeker gaan voor een BC547c.
De 4N33 zou ik vervangen door een TLP521 of gelijkwaardig type zonder basis aansluiting. Een zwevende basis zorgt namelijk enkel voor narigheid. Dit soort opto's dien je enkel toe te passen als je een biasstroom wil (en de basis dan ook aansluit).
Verder heb je ook nog zoiets als de current transfer ratio voor opto's (lees versterking). Meestal zit deze rond de 50% (al zijn er modellen die het beter doen). Met een LED stroom van 15mA kan je dus 7.5 mA sturen in de collector van de fototransistor. Met 10K en een voeding van 12V ( gokje RS232C?) zit je hier wel goed. Veel kleiner dan 1K8 mag die echter niet worden zou je dat willen.
Andere mogelijke spelbreker is de ingangsweerstand van de RS232 poort. Een beetje koffiedik kijken maar typical zit die rond de 5K. Met een pull-up van 10K schiet er niet veel van signaal over. Nu ben ik er van uit gegaan dat er 12V beschikbaar is. Als dit maar 5 à 7 V is (wat je dikwijls zit met charge pumps) dan wordt het kritisch omdat Vih van een RS232 poort oploopt tot 2.4V - dat haal je dan niet met 10K pull-up. De 10K verkleinen is dan de boodschap, maar opgepast voor de Ctr van de opto.

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 12 June 2015, 02:26:58 »
Hallo Frits,

Fijn dat er toch iemand even mee brainstormt !

Wat ik niet goed uit je verhaal opmaak is de wijze hoe de tor opengestuurd wordt.
R4 meet de stroom die door de booster geleverd wordt. Hierdoor ontstaat er een spanningsval over R4. M.b.v. R1 wordt ingesteld wanneer de tor openstuurd en de rest is bekend.

De tor wordt ook enkel opengestuurd wanneer "booster-1" positief is. "Booster-2" is bij mij de massa van de booster.
Als "booster-1" negatief is zal de tor niet open gaan maar zal er een stroom door D1 lopen (om de tor te beschermen).
Zo ver ik begrepen heb zorgt een decoder er voor dat er een "ACK" signaal van 50 a 60mA loopt wat bij 15 ohm dus 0,75 a 0,9V is.
Heel erg veel lager zal R4 dus niet kunnen wil de tor nog opengestuurd worden. Door R2 loopt 15mA en als we die delen door
de Hfe (Hfe laag aangouden, zal dan ongeveer 150 zijn ?) kom ik op een stroom van 100µA door R1 war resulteert in 0,47V.
De tor zal dus zelfs als R4 15 ohm al niet volledig open gestuurd worden als we van een "worst case" Hfe=150 uit gaan.
Om de tor volledig open te krijgen mag er max. zo'n 0,1V over R1 vallen wat resulteert in een stroom van 21µA.
Dus eigenlijk zou T1 een Hfe van 714 moeten hebben.
Ergo: R4 is te klein om een BC547 in dit schema volledig open te sturen !!
Wel kan R4 kleiner dan de 39 ohm in het schema wat Marco in z'n MRDirect manual heeft staan omdat D1 hier slimmer geplaatst is.

*EDIT*
Duidelijk verhaal Patrick !
Ik heb de voeding van de EDITS booster voor handen dus met die R3 = 10k kom ik wel weg om een RS232 poort aan te sturen.
En ik wil eigenlijk een oplossing zonder opto want in principe is het niet nodig omdat ik overal dezelfde massa gebruik.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2015, 03:11:15 door Calimero »
Groet, Ronald.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 12 June 2015, 11:33:14 »
Hoi Ronald,

Had eerder niet gereageerd gewoon omdat ik niet meer weet hoe ik het gedaan heb  ::) Heb ooit de MRdirect ach schakeling in een doosje gebouwd en die doet het voor 99%. Dat ene procent is dat ik er waarschijnlijk een te grote elco in heb gezet waardoor hij te lang doet om op te starten. Als ik direct naar prog mode ga ziet MRdirect hem niet. Zet ik eerst de baan aan, dan uit en ga ik gelijk naar prog dan wordt hij wel gezien. Maar wat ik al zei, het is even geleden  ;D

Maar jij wilt geen relais implementeren om te kunnen rijden op het prog spoor en belangrijker, de rest vna de baan af te schakelen in prog mode?

En ik lees vanalles over het verlagen van R4, waarom zou je dat doen? ??? Het hele idee van het prog spoor is ook dat er beperkt vermogen beschikbaar is. En 60mA is dan wel de spec, menig functiedecoder met ledjes gaat dit niet redden. Niet voor niets dat de truc met de weerstand over de rails werkt (geeft gewoon een extra last stroom). Ik zou zelf dus voor een grotere weerstand gaan en de boel gevoeliger maken. In rust zal een decoder echt niet meer dan 5mA pakken (en dat is al veel...).

Timo
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 13:55:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 12 June 2015, 11:59:17 »
oei, jullie hebben gelijk. Ik had even gemist dat het om het ack signaal van het prog spoor ging.  :-\ Daar heb je niet veel spanning nodig. Nou ja, hierdoor is wel de discussie aangewakkerd en daar wordt je altijd weer wijzer van. ;D

groet Frits
Groet Frits

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 12 June 2015, 15:30:10 »
Timo,

Via de zoek functie was ik e.e.a. al tegengekomen en het is heel herkenbaar dat je nu niet meer exact weet hoe en wat.
Heb ik ook vaak als iets werkt en er jaren geen omkijken naar heb.

Maar jij wilt geen relais implementeren om te kunnen rijden op het prog spoor en belangrijker, de rest vna de baan af te schakelen in prog mode?

Natuurlijk wel ! Maar dat is vrij simpel uit het MRDirect schema te halen en dat stuk van het schema werkt verder prima.
De instelbare gevoeligheid van de ACK detectie van dit andere schema sprak mij vooral aan.

En ik lees vanalles over het verlagen van R4, waarom zou je dat doen? ???

Ik dacht hoe lager R4, hoe schoner een prog. signaal bij de decoder aan komt maar mogelijk ben ik te paranoia ?
Ik kan natuurlijk ook gewoon de 15 ohm vervangen door de 39 ohm zodat het regel bereik van R5 (de pot) groter wordt.

Het hele idee van het prog spoor is ook dat er beperkt vermogen beschikbaar is. En 60mA is dan wel de spek, menig functiedecoder met ledjes gaat dit niet redden. Niet voor niets dat de truc met de weerstand over de rails werkt (geeft gewoon een extra last stroom). Ik zou zelf dus voor een grotere weerstand gaan en de boel gevoeliger maken. In rust zal een decoder echt niet meer dan 5mA pakken (en dat is al veel...).

Timo

Die tip van dat lampje over de rails kwam eerder ook al van jou toch ? Nu heb ik meer weerstanden dan lampjes in
huis dus die weerstand ga ik zeker plaatsen. Die is simpel aan de rails te solderen, al dan niet via een schakelaar.
Die extra weerstand kan denk ik het beste zo dicht mogelijk bij de decoder zodat er ook wat meer signaal door de
kabel naar het prog. spoor gaat. Dat zal minder kans op storing geven denk ik.
Groet, Ronald.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 12 June 2015, 17:03:35 »
De 4N33 zou ik vervangen door een TLP521 of gelijkwaardig type zonder basis aansluiting. Een zwevende basis zorgt namelijk enkel voor narigheid.

Ik vond op een sloop print nog een TLP621 dus de opto vervangen door iets compleet anders is niet meer strikt nodig.
M.a.w. Dit is dan denk ik toch makkelijker dan alles aan de collector van de tor T1 opnieuw uitvogelen.

*EDIT*
Ik heb de link waar ik het schema vond nog eens bekeken en het blijkt dat R3 gevoed wordt met slechts 5V.
Die "DCC-gen" waar het heen gaat is niet meer dan een ingang op een PIC.
Ik heb de voeding uit de EDITS booster dus dan is de uitgang niet heel anders dan het MRDirect schema en zou moeten werken.
De opto kan die spanning wel aan in ieder geval.

*EDIT-2*
Wie, net als ik, deze schakeling op 20V wil proberen ..... Als de tor T1 dan volledig open gestuurd wordt, wordt er
ongeveer 225mW in R2 verstookt. Nu zal daar niet langdurig stroom door lopen maar een 1/4W is dus mogelijk net
ietsje aan de krappe kant. Dus als je de onderdelen nog moet bestellen, neem hier dan een 1/2W voor dan wordt
deze ook minder heet en blijft dan waarschijnlijk strakker op z'n waarde.
Ik ga de R noodgedwongen samen stellen uit een 820 ohm 1W en een 180 ohm 1/4W omdat die op voorraad heb.

*EDIT-3*
Eigenlijk is, volgens de vuistregel, de potmeter veel te groot. Globaal, volgens die vuistregel, zou de belasting 10x
de waarde van de pot moeten hebben. M.a.w. voor een mooi regelbereik zou de pot R1/10=470 ohm moeten zijn.
De handelswaarde is dan 500 ohm als je een pot met as wilt.
En als je die 500 ohm parallel aan de 15 ohm uitrekent dan scheelt dat nog geen 1/2 ohm. Ik heb echter die 15 ohm
niet in huis en ga 24 ohm gebruiken. Zelfs dan scheelt het slecht ongeveer 1 ohm.
M.a.w. als je ook een potmeter mee moet bestellen neem 'm dan wat kleiner dan die 10k.
« Laatst bewerkt op: 13 June 2015, 14:55:38 door Calimero »
Groet, Ronald.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 15 June 2015, 17:05:58 »
Goed, ik heb toch nog even snel het schema van MRdirect bekeken en vergeleken. Voor de DCCGen snap ik dat hij er een opto tussen wilde, houdt de boel netjes gescheiden. Alleen als je in de aansturing van de booster ook geen scheiding hebt is het voor jou compleet overbodig. De opto wordt dan vanzelf teniet gedaan.

En als de enige reden voor dit schema is de gevoeligheid dan kan je die pot ook gewoon over de sense weerstand in het MRdirect schema kunnen zetten. Alleen het enige wat die weerstand doet is de gevoeligheid kleiner kunnen maken... En laat juist de detectie van kleinen stromen het lastigste zijn.

Ik dacht hoe lager R4, hoe schoner een prog. signaal bij de decoder aan komt maar mogelijk ben ik te paranoia ?
Ik kan natuurlijk ook gewoon de 15 ohm vervangen door de 39 ohm zodat het regel bereik van R5 (de pot) groter wordt.
Dat is inderdaad volledig paranoia.  ;) Een weerstand doet niets geks met het signaal, het verzwakt alleen een beetje. Verder gebeurd het programmeren in twee stappen, het programmeren (schrijven) en het terug koppelen (lezen). Tijdens het schrijven hangt er amper last aan, alleen de uC. Er valt dus een verwaarloosbare spanning over de weerstand tijdens het schrijven. Dat gebeurd dus gewoon met de booster spanning. Pas met het lezen daarna zal er stroom gevraagd worden. In een lokdecoder wordt dit met de motor gedaan en is dit een redelijk vermogen maar in functie decoders kan dit nog wel eens alleen ledjes zijn met een lagere stroom tot gevolg dan de norm van 60ma, vandaar de weerstand truc. Maar deze pulsjes zijn maar kort en in de tussentijd heeft de decoder echt wel genoeg in zijn buffer condensator zitten om te blijven werken. Anders zou de decoder bij elk stofje op de rails resetten. Ik zou zelf dus eerder gewoon voor 39ohm gaan (of groter) zodat zelfs decoders met alleen ledjes zich nog laten uitlezen. Voor te gevoelig hoef je niet bang te zijn en voor het slecht doorkomen van de signalen ook niet.

Die tip van dat lampje over de rails kwam eerder ook al van jou toch ?
Die tip is niet van mij, die gaat al wel langer over het forum. En ja, weerstand werkt ook prima. Wordt altijd geroepen lampje en dat komt door de gedachten dat veel dat eerder hebben liggen dan een weerstandendoos. Maar met alle ledjes wordt dat wel steeds minder  ;D

[edit] Snel nog even mijn ACK open gemaakt (en snel weer dicht gedaan want zo mooi is hij niet...) Ik heb er 7 270R weerstanden parallel in zitten, dit maakt 38,6 ohm. Als smoothing cap een 220nF en voor de voeding een 100uF. Omdat de laatste ook gedeeld wordt met de relais zou dit nog wel eens mijn probleem kunnen zijn met het opstarten. Toch eens proberen om de voeding voor de relais en de detector op te splitsen.  ::)

[Edit 2] Nog een ding om aan te denken, het MRdirect circuit voorziet er alleen in om de rest van de hoofdbaan af te schakelen van dezelfde booster. Zou je dus een tweede booster aansluiten op de COM poort blijft deze werken (en programmeren). Ik heb dus een extra uitgang gemaakt voor volgende boosters die ook uit gaan als er in prog mode gegaan wordt.

Timo
« Laatst bewerkt op: 15 June 2015, 17:19:32 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox