Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Ronald69
Vandaag om 22:25:22
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22

Auteur Topic: EDITS booster, MRDirect en Koploper vraagjes van een ei.  (gelezen 25037 keer)

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: EDITS booster, MRDirect en Koploper vraagjes van een ei.
« Reactie #15 Gepost op: 20 January 2015, 14:55:45 »
Hoi Ronald,

De booster opdelen in vier losse uitgangen is een mooie oplossing. Is iedere uitgang dan ook voorzien van eigen over current beveiliging/kortsluitbeveiling?

Of je de spanning moet verlagen hangt af van de schaal. Kijk daarvoor naar de NMRA specificaties. Maar 12V voor H0 vind ik zelf te weinig. Ik rij (als ik weer eens een testspoor uitleg :p ) met een Delta als booster en heb een railspanning van 20V. Daar is volgens de NMRA voor H0 niets mis mee. Hier heb ik zelf ook geen problemen mee gehad. Komt ook omdat de max snelheid in de loc's allemaal beperkt is dus ze nooit de volle tijd de 20V krijgen. Ze hebben alleen de extra torque van de 20V, handig op lage snelheden. Zou ik een N-rijder zijn dan nog is de 20V niet te veel volgens de spec's. Maar zelf zou ik dan denk ik uitgaan van 15V of 16V.

Een extra ding om rekening mee te houden bij het kiezen van je baanspanning, ga je met de computer rijden (met stroomdetectie)? Zo ja, valt er (als je gebruik maakt van de huidige standaard voor stroomdetectie) altijd al +-1,5V over de detectie. In mijn geval staat er dan nog 18,5V op de baan. De motor in de loc ziet in dat geval niet meer dan 16V (want weer spanningsval over diodes). Dus al met al vind ik 20V voor H0 dus niet zo erg.

Of Koploper nog relevant is hangt af van wat je wilt. Grootste nadeel is dat er geen ondersteuning meer voor is. Ook is het niet het meest overzichtelijke programma. (Aan de interface kan je nog steeds wel zien dat de eerdere versie's draaide onder Windows 95/98.) Maar zoals zo vele bewijzen kan je met de huidige versie meer dan prima een baan mee aansturen. Het heeft zo zijn eigenaardigheden maar verder veel opties en is gratis. Dus ja, afwegingen afwegingen... ::)

Zelfde vind ik gelden voor MRdirect. Ja, tegenwoordig kan je vrij goedkoop instappen met een Multimaus. Maar het is niet gratis, kan zo uit de doos geen CV's lezen, je hebt de laatste update nodig voor hoge CV's programmeren en ik vind nog steeds niets op kan tegen handig alle loc's met snelheid overzichtelijk op een scherm tonen. Zeker als je automatisch rijdt (waarbij de snelheid van een enkele loc minder belangrijk is) is een overzicht van de loc's erg handig vindt ik. Iets dat ik graag zou zien bij een zelfbouw centrale (als ik maar tijd had :p ). En ja, het heeft nadelen. Zo is er al geen tijden een update uitgekomen, worden oude pc's steeds schaarser en zijn die PC's niet echt klein of handzaam. En het grootste gemist, je hebt geen enkele vorm van een bus. Je hangt er dus niet even makkelijk een handregelaar als een Multimaus aan. Ja, er zijn wel soort van handregelaars maar is niets vergeleken met een echte regelaar met scherm en draaiknop.

Dus eigenlijk wat betreft software, denk je dat Koploper en MRdirect voldoen, ga er mee aan de slag (of een ander gratis alternatief), kost beide niets. En kijk of je er mee uit de voeten kunt. Een update van het een of ander kan altijd nog.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 20 January 2015, 15:44:03 »
Mooi en duidelijk verhaal Timo, thanks !

Even vlug op een paar dingen reageren ....
Die 12V zeners komen onder een 5V spanningsregelaar.
De oorspronkelijke zeners zijn 15V dus ik zak maar 3V aan de uitgang, ongeveer van 18V naar 15V dus.

Via google kom je al snel het schema van de EDITS booster tegen met 4 uitgangen.
Dit schema komt van het 3-rail forum maar dat maakt voor een booster weining uit.

Hier het geleende schema:

Gevonden op: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31400.0 (ere wie ere toe komt toch ?)

Zo wordt e.e.a. mogelijk wat duidelijker.

Groet, Ronald.

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #17 Gepost op: 20 January 2015, 15:53:08 »
Ronald,

Ben in het verleden ook zo begonnen, MRdirect met koploper, werkt prima.
Als je alles via de computer doet kun je hiermee prima een baan mee automatiseren.
Daarnaast kun je MRdirect ook prima gebruiken om je decoders te programmeren en uit te lezen.
Je kun er zelf een database mee aanleggen.
Maar.... het is inderdaad een beetje uit de tijd.
Had wel de nodige hulpmiddelen gebouwd voor handbediening,maar bleef een beetje behelpen.
Aan de andere kant om ervaring mee op te doen een prima goedkoop alternatief en je kunt er veel van leren.

Gewoon doen, later kun je altijd nog overstappen.
Zelfs de decoders en terugmelders (s88) kun je dan weer gebruiken.

Wilem

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 January 2015, 16:01:04 »
Zo kijk ik er na zo goed mogelijk inlezen (vooral eerst MRDirect) ook tegen aan, Willem.
En een handregelaar ga je denk ik vooral missen bij het rangeren ? Da's dus voor latere
zorg denk ik.
Groet, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 January 2015, 16:03:21 »
Dit schema komt van het 3-rail forum maar dat maakt voor een booster weining uit.

Gevonden op: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31400.0 (ere wie ere toe komt toch ?)

Staat er daar geen bron bij?
Dat schema is bedacht door Klaas Zondervan en voor het eerst hier op de site geplaatst.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 January 2015, 16:09:44 »
Dan ben ik blij dat je dat naar voren brengt !
Ik heb daar zo snel geen naam zien staan .
« Laatst bewerkt op: 20 January 2015, 16:12:32 door Calimero »
Groet, Ronald.

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 20 January 2015, 16:20:57 »
Nee, maar zoals gezegd, ere wie ere toe komt. Het zou trouwens best kunnen dat het op de voorganger van dit forum was. Het oudste bericht erover op dit forum vind ik hier.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,2879.msg41239.html#msg41239
En hier.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,8325.msg129924.html#msg129924
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2015, 17:15:36 »
Dat schema is bedacht door Klaas Zondervan en voor het eerst hier op de site geplaatst.
Het kwam me ook al zo bekend voor. ;D
Overigens is het gewoon een doorontwikkeling van het Edits schema. Daar zitten al twee parallelle vermogenstakken in om aan de benodigde stroom te komen. De gedachte was dat je die van elkaar kon loskoppelen, en de volgende brainwave was dat je er dan ook nog meer takken van kan maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 January 2015, 17:25:13 »
Hoi. Ik rij met MrDirect en ben overgestapt van Koploper naar het veel moderner Rocrail.  Alles werkt naar tevredenheid. Beide zijn gratis. Ik kan het best aanraden gezien de kosten. Er zijn goeie centrales maar dan gaat het om honderden euri. Mijn systeem heeft 4 boosters, met meer dan 100 uitgangen (wissels en seinen) en zo'n 150 s88 terugmelders.  Gaat prima.
Groeten,
Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 January 2015, 17:29:19 »
Oh ja, was vergeten dat er een speciaal voor MrDirect een booster is gemaakt, beschikbaar van Traintech. Die heb ik ook.
Robert
Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 January 2015, 17:39:01 »
Oh ja nog wat. Handregelaars (je tablet of telefoon) heb je via Rocrail. Ik rij altijd met regelaar (draadloos dus) in de hand.
Robert.

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 January 2015, 19:14:50 »
Als ik het zo snel goed begrijp biedt Rocrail wat meer mogelijkheden als ik er een tablet bij koop.
Ik ben voornamelijk thuis dus stel geen eisen aan een GSM, heb nog een pre-payed Nokia 2600
en dat is voor mij nog steeds meer dan genoeg.
Waar het in deze om gaat is dat ik met Rocrail dus beter inspeel op moderne ontwikkelingen en
mogelijkheden ?

De Traintech booster ben ik ook al tegengekomen en is op zich ook heel netjes geprijsd voor een
kant en klaar product. Ik ben alleen niet zo'n fan van geschakelde voedingen als het niet hoeft.
Het rendement is wel vaak hoger maar ze zijn ook meer aan slijtage onderhevig (vooral elco's).
En omdat ik wel durf te stellen dat ik inmiddels vrij handig ben met een soldeerbout ben ik voor
de EDITS booster gevallen in de "Klaas Zondervan" variant blijkt nu.

MRDirect lijkt dus nog steeds goed te bevallen als ik het allemaal zo lees hier.
DDW zou misschien mogelijkheden bieden op USB omdat het onder windhoos draait maar
dan moet ik alsnog (een deel van) MRDirect gebruiken voor het programmeren ?
En ik heb de DOS PC al draaiend met een dual boot DOS6.0 en XP voor als ik eens iets via
het netwerk op die PC moet zetten.
En mocht je een PC hebben zonder (of te weinig) COM poorten, een los kaartje werkt in
principe ook als je je even verdiept in hoe dat moet. Kost je ± 4,- eur. en een maand wachten
(e-Bay Hongkong). Als ik MSD opstart zie ik netjes 4 COM poorten nu . Zo zal een LPT poort vast
ook wel aan de babbel te krijgen zijn dus hebt je voor MRDirect niet meer nodig dan 3 PCI slots.
Het "oude PC's raken op" excuus zie ik dus niet zo.

Als centrale trek ik nog steeds naar MRDirect maar Rocrail ga ik zeker even goed bekijken !
Groet, Ronald.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 January 2015, 19:27:41 »
De baan bedienen via een tablet is in mijn ogen absoluut geen handregelaar. (Ook met een telefoon niet :p ) Het iis wel leuk dat het kan en fijn dat het draadloos is maar het geeft geen feedback voor je vingers, het is geen knop waar je aan draait. Het kan dus zijn dat jij dat prima als regelaar kan gebruiken maar ik vind het niet te vergelijken met een echte handregelaar die je zo even op de test bedient.

Voor de booster spanning, je hebt nog steeds niet aangegeven welke schaal je rijdt ;) Voor H0 is die 18 volt prima. Aangezien je met Koploper (of iets) wilt gaan rijden verwacht ik dus ook stroomdetectie dus ziet de motor nog maar 15V. Voor N zou je kunnen overwegen om het wat terug te schroeven. Maar houdt er dan wel rekening mee dat als je het 3V terug schroeft (en je dezelfde voeding blijft gebruiken) je zomaar een extra 30Watt in je booster aan het verstoken bent (bij vollast)!

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 January 2015, 20:12:40 »
Oh, sorry !! Ik ben ook voor de meest gekozen schaal HO gevallen.

Die stroomdetectie zal inderdaad wel toegepast gaan worden maar hoe ik
daar 3V ga verliezen is mij even een raadsel.

2 diodes in de detectie en 2 in de decoder is 3V bedoel je ?

Toch denk ik dat ik de uitgang van de booster een paar instel stappen geef.
Ik kan er nu nog goed bij en heb de onderdelen gewoon op de plank.
Blijkt het niet nodig is dat ook geen probleem.
Om later nog gaten in het metalen front te moeten boren zie ik minder zitten.
Groet, Ronald.

rvooyen

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 January 2015, 21:10:22 »
De baan bedienen via een tablet is in mijn ogen absoluut geen handregelaar. (Ook met een telefoon niet :p )
Timo

Dat is puur je eigen mening Timo and daar is niets mis mee. Het zegt niets over de functionaliteit en het kost NIETS als je al een tablet/smartfoon hebt zoals de meeste mensen.
Ik heb een paar van die kleine tablets 4"en 7" die je voor 30-40 euro in een speelgoed winkel  kan kopen en werk er prima mee. Met knop hoger en knop lager kan je zeer fijn de snelheid regelen. Maar dat is weer mijn mening. :)

Calimero: Als je verder komt en gaat beginnen met MrD of Rocrail, kan ik je helpen als je dat wil. Ook is er een zeer goede forum op de Rocrail site waar ik actief ben.

Groeten,

Robert