Dat is puur je eigen mening Timo and daar is niets mis mee.
2 diodes in de detectie en 2 in de decoder is 3V bedoel je ?
Calimero: Als je verder komt en gaat beginnen met MrD of Rocrail, kan ik je helpen als je dat wil. Ook is er een zeer goede forum op de Rocrail site waar ik actief ben.
Het lijkt me dat e.e.a. wat minder zenuwachtig reageert bij kortstondige sluiting
Het circuit rond transistor T11 wordt gebruikt voor het signaleren van een overbelasting. Via diode D9 wordt gekeken naar de negatieve component van de uitgangsspanning. Deze aanpak is toegestaan omdat de negatieve uitgangsspanning zwaarder wordt belast dan de positieve. Dit komt onder andere doordat de wisseldecoders een enkelfasige gelijkrichter gebruiken die alleen de negatieve spanning belast. Bovendien is de duty-cycle van het uitgangssignaal zodanig dat de spanning gemiddeldmeer negatief dan positief is. Wordt de booster overbelast (in de meest extreme vorm is dat het geval bij het kortsluiten van de uitgang), dan zorgen de transistoren T9 en T10 voor een betrouwbare stroombegrenzing. Het niveau van de uitgangsspanning zal bij overbelasting sterk dalen, waardoor de spanning over de eindtransistoren (en als gevolg daarvan ook de dissipatie) flink toeneemt. Houdt deze foutconditie lang aan, dan is een thermische overbelasting van de booster denkbaar. Los daarvan is schade aan de modelbaan door een kortsluitstroom van 12 A niet uitgesloten. Door oververhitting kan zelfs brand ontstaan. Daalt de negatieve uitgangsspanning tot maximaal -15 V (negatiever is dus niet meer mogelijk), dan kan transistor T11 als gevolg van de zenerspanning van D9 niet meer geleiden. Het signaal op pen 5 wordt hoog gemaakt en de verbinding tussen de booster en de controle unit wordt verbroken. Eventueel kan over diode D11 een condensator worden aangebracht om de reactietijd te verlengen. Hierdoor zullen kortstondige kortsluitingen onopgemerkt blijven. Op de print is deze extra condensator te vinden als C7. Of deze condensator aangebracht moet worden, hangt van de gebruikte control-unit af
omdat juist de technische kant de reden geweest is dat
@Robert, ziet er leuk uit! Alleen jammer dat je alleen de hex levert.