Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:59:48
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:30:06
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Hasenwald
Vandaag
om 01:29:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
KNed
Vandaag
om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008?
door
Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag
door
Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2
door
Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat
door
Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Twin Center en boosters
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Twin Center en boosters (gelezen 3419 keer)
Eenerspoor
Offline
Berichten: 1027
D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
Twin Center en boosters
«
Gepost op:
05 January 2007, 20:50:49 »
Beste mede-digitaalspoorders,
Ik zit met vragen over boosters:
Als ik op mijn TC een Edits-booster aansluit, waarom moet dan aan de draden naar de rails (violet en violet/wit) en niet op de 3-polige stekkerbus "DCC-booster" op het TC?
Waarom is het beter het TC dan alleen te gebruiken voor de aansturing van wissels en dergelijke en dit niet aan te sluiten op een sectie van de baan?
En hoe moet het dan met het programmeerspoor? (Is op mijn baan een inhaalspoor)
Is het ook gevaarlijk deze 10 A-booster te gebruiken? Als er ergens kortsluiting komt, loopt er wel een heel hoge stroom, voordat de booster afschakelt.
Alvast mijn dank voor jullie reacties,
Henk
Gelogd
H0 2-rail met iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #1 Gepost op:
05 January 2007, 21:38:57 »
Hoihoi
Ik heb niet echt verstand van electriciteit, maar 10 A klinkt wel erg hoog. Heb je toevallig de laatste MIBA digitaal special bekeken? Daar staan een aantal foto's die het gevolg zijn van 10A
. Je hebt dan echt geen rookolie nodig voor rokende treinen
. De meeste boosters zijn ook geschikt tot 3A, en dat zal wel niet voor niets zijn denk ik.
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #2 Gepost op:
05 January 2007, 22:15:33 »
Juist de laatste jaren brengt ook de industrie zwaardere boosters uit, zeker voor grotere schalen. Ik geloof dat Zimo zelfs in zijn centrale een ingebouwde versterker van 8A heeft.
De Edits booster bestaat al 15 jaar en wordt door velen tot grote tevredenheid gebruikt. Je moet echter op één ding goed letten. De baan en de bedrading moeten in staat zijn stromen van 10A en meer te verwerken. Kan de bedrading dat niet, dan zal de beveiliging bij kortsluiting niet in werking treden, omdat de kortsluitstroom nooit de 10A zal halen die de booster doet afslaan. Kortom, een ringleiding van pakweg 2,5 mm2 draad gebruiken en iedere meter spoor een aansluiting maken. Dan zal de booster bij kortsluiting razendsnel afslaan.
Doe je het goed, dan levert de Edits booster veilig voor weinig geld een hoop stroom.
Het is overigens eenvoudig om de Edits booster in een 5A of 3A versie te bouwen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #3 Gepost op:
09 January 2007, 10:10:43 »
Klaas heeft ooit eens het schema van de Edits booster aangepast, zodat er vier uitgangen van 2,5 ampère zijn. Bij iedere uitgang slaat de hele booster af bij stromen hoger dan 2,5 ampère. Door te variëren met de begrenzerweerstanden kun je de stroom per uitgang ook verlagen of ophogen tot maximaal 5A per uitgang.
Hoe krijg ik dat schema groter?
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2007, 10:13:56 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Ing. J.A. Flory
Offline
Berichten: 47
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #4 Gepost op:
09 January 2007, 10:30:47 »
Halllo,
Ga op het geheel staan, rechtermuis knop, afbeelding opslaan als. bijvoorbeeld in mijn documenten (afbeeldingen) plaatje kan je zo groot maken als je wilt.
Hans
Gelogd
Biem
Offline
Berichten: 816
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #5 Gepost op:
09 January 2007, 11:05:47 »
Dit
is ook een 8 AMP
booster, kan ik hier dan problemen mee verwachten, wil deze nl. gaan gebruiken voor mijn schaduwstatin
Geert
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #6 Gepost op:
09 January 2007, 16:54:31 »
Zie mijn eerste reactie hierboven. Als je het goed doet is er niets aan de hand. Zal in de gebruiksaanwijzing ook wel een en ander over staan.
Maar waarom ga je een 8A booster gebruiken in het schaduwstation? Hoeveel treinen denk je daar tegelijk te laten rijden? In een schaduwstation zijn vaak veel treinen, maar de meeste staan stil.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Biem
Offline
Berichten: 816
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #7 Gepost op:
09 January 2007, 17:25:38 »
Henk, zie net dat het een 6 A booster is
, maakt verder ook niet veel uit, ik wil mijn defintieve schaduwstation maken uit 2 lagen met aan allebeide zijden een spiraal, er zijn een paar treinen bij met binnenverlichting, dus heb ik voor het gemak maar 1 A gerekend per trein, dus maximaal 6 treinen in beweging incluis beide spiralen
Gelogd
Groeten uit Hoogeveen
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #8 Gepost op:
09 January 2007, 17:34:14 »
Volgens mij krijg je zo een groter beeld.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/boosteredits4maal.gif
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #9 Gepost op:
09 January 2007, 19:07:31 »
Kijk eens aan.
Ik heb het ooit geprobeerd. Drie kabeltjes afgetapt van een bestaande Edits booster en een losse versterkerschakeling gebouwd. Werkte prima. Het is volgens mij de meest elegante oplossing.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
henk
Offline
Berichten: 22529
Re: Twin Center en boosters
«
Reactie #10 Gepost op:
10 January 2007, 09:46:51 »
Er werd me gevraagd waarom ik die oplossing van het schema zo handig vind in vergelijking met het apart zekeren van secties met bijvoorbeeld glaszekeringen of zelfherstellende zekeringen.
Het grote voordeel van de schakeling is dat bij kortsluiting in een sectie de hele booster afslaat en daarmee de hele baan tot stilstand komt, hetgeen ook netjes aan een eventuele computer kan worden gemeld. Na opheffing van de kortsluting gaat iedere trein verder waar die was gebleven.
Bij apart gezekerde secties zal alleen die ene sectie stroomloos komen te staan. De treinen in de andere secties rijden door. Dat leidt gemakkelijk tot botsingen en in ieder geval tot een chaotische toestand die na opheffing van de kortsluiting niet zomaar is hersteld.
Zelf heb ik overigens een 6A Edits booster en glaszekeringen.
De bedrading is goed aangelegd, zodat de booster meestal netjes reageert op een kortsluiting. Ik heb bij de aanleg 4 jaar geleden een doosje van 10 zekeringen gekocht en dat is nog lang niet leeg. Het gaat een enkele keer mis bij een kortsluiting waarbij de stroom door de loc moet vloeien. Niet alle locs kunnen 6A stroom doorlaten. Dan is een extra zekering bijzonder nuttig.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Twin Center en boosters