Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 21:05:53
vervolg op "veel AC wielen" door FritsT
Vandaag om 21:04:40
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 20:51:24
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
Vandaag om 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
Vandaag om 20:15:39
Spoor- en tramweg parafernalia door Scratchbuilt
Vandaag om 20:10:35
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Scratchbuilt
Vandaag om 20:05:26
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
  

Auteur Topic: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?  (gelezen 23460 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #15 Gepost op: 16 January 2015, 09:22:04 »
Mijn idee is ook de TEE met twee stuurstandkopbakken rolvaardig in qua interieur compleet maken en er dan met een andere loc voorgekoppeld mee rondrijden.
Als je erin zit te reizen merk je toch niet dat er iets anders voorzit wat de tractie verzorgd (je kunt toch niet uit de raampjes hangen ;D )
Dan kan wel het luxe reizen en dineren in de trein in TEE-stijl aangeboden worden.
En als je voor de rijtuigbakken internationale toelating weet te krijgen kun je met locwissels aan de grenzen ook in het buitenland rijden, zonder zelf allerlei gedoe met Indusi of wat dan ook.
Maar ja, ik zit niet in het bestuur  ;)
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #16 Gepost op: 16 January 2015, 10:15:08 »
Een mooie pragmatische oplossing natuurlijk. Ik had 'm al eens eerder gehoord. Dan hoef je alleen maar een koppelingsprobleem op te lossen.

Ik denk niet dat zo'n f7 aan de eisen van het Nederlandse spoorwegnet kan voldoen.  ;D

Dat is idd heel waarschijnlijk. Hij zal denk ik flink aan de lijn moeten ;D
Voor een evt Frankenstein motorwagen zullen de eisen niet anders zijn. Wat is dan de kortste (goedkoopste) weg?
« Laatst bewerkt op: 16 January 2015, 10:18:56 door 1200blauw »

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #17 Gepost op: 16 January 2015, 10:26:05 »
Tja het TEE verhaal lijkt mij een gebed zonder einde.

Ik denk dat 1 a 2 mooi en goed opgeknapte bakken een absolute meerwaarde voor het NSM zou zijn als vertegenwoordiger voor het luxe TEE tijdperk. Een compleet rijvaardig treinstel heb ik nooit realistisch gevonden gezien de nieuw te bouwen motorbak.

Als we het dan toch over het rijvaardig maken van museummaterieel hebben. Dan vind ik het nog realistischer om de 3737 weer rijvaardig te maken dan een nieuwe motorwagen voor de TEE te bouwen.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #18 Gepost op: 16 January 2015, 10:26:14 »
Maar goed, wie weet zijn er al een heleboel mensen achter de schermen druk bezig.....
Klopt. Ze zijn vooral bezig een locatie te vinden waar de vrijwilligers zonder poespas lekker aan de gang kunnen gaan. Waar het stel nu staat is het ze verboden om te klussen.
Groeten Joop, machinist Lls

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2869
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #19 Gepost op: 16 January 2015, 10:29:28 »
Wat is het plan achter dat klussen, mag of kun je daar iets over zeggen?

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8846
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #20 Gepost op: 16 January 2015, 10:31:29 »
Mijn idee is ook de TEE met twee stuurstandkopbakken rolvaardig in qua interieur compleet maken en er dan met een andere loc voorgekoppeld mee rondrijden.
Ik vind de gedachte niet eens zo slecht. Als we toch aan het fantaseren zijn is een V200 haalbaarder, mooi design, omschilderen in TEE kleuren en laten goedkeuren om hier in NL te laten rijden. Maar dat zou ook met een 1200 kunnen gebeuren, daar valt nog wel aan een rijdend exemplaar te komen. Design ontmoet design  :D

Groet,
michel

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #21 Gepost op: 16 January 2015, 11:00:21 »
Wat is het plan achter dat klussen, mag of kun je daar iets over zeggen?
Exacte plannen weet ik niet. Maar wat ze willen is een plaats waar ze ongestoord en ongehinderd door allerlei regeltjes van IL&T, Nedtrain en Prorail, verder kunnen gaan waar ze al mee bezig waren. Interieur verder opknappen, exterieur verder schilderen en herstellen. Ding zit onder de alternatieve verf, en dan staat ie nog wel "veilig" in een kooi.... >:(

De plannen, tekeningen en hoe ze het willen doen met de aandrijving zijn er ook, alleen de financiën ontbreken. Daar zijn ze hard mee aan het werk, om dat rond te krijgen. 
Groeten Joop, machinist Lls

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #22 Gepost op: 16 January 2015, 13:21:57 »
Tja dat laatste zal je niet krijgen zolang het stel alleen maar staat te verpieteren....  ::)

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #23 Gepost op: 16 January 2015, 14:30:50 »
Dennis83,

Als je het draadje eens goed doorleest MAG er op de huidige locatie van het stel NIET gewerkt worden en is de TEE club hard aan het zoeken naar een andere plek waar WEL aan het stel gewerkt mag worden.... Alleen maar mopperen dat het "stel staat te verpieteren" gaat over niets... Ik denk dat de wil om iets van het stel te maken er is.. Dus... Wie weet nog een mooie spooraansluiting waar het stel terecht kan.....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #24 Gepost op: 16 January 2015, 15:25:48 »
Die locaties zijn er.
Ook onderdak is er. Voor dit soort projecten is namelijk een organisatie als 'STORE' opgericht.
Store staat voor: STichting Onderdak RailErfgoed.
De KLOK, de 1501 stichting en de hondekopclub maken hier ook gebruik van

Alleen: meedoen kost geld (zijnde: het delen in de huur van een loods) en dat heeft de TEE (er) niet (voor over).
Ook in spoorwegland geldt tegenwoordig dat alleen de zon voor niks opgaat.

Voor wat betreft het werken aan de trein zonder last te hebben van de regeltjes van genoemde partijen: Deze partijen zal je hard nodig hebben om na het werken aan de trein enige vorm van toelating te kunnen verkrijgen op het spoor. Dan kan je beter openheid betrachten dan op voorhand te lopen schoppen.

Het is maar een tip.

Treinen moeten rijden

markaaij

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #25 Gepost op: 16 January 2015, 17:33:58 »
Tussen restaureren en exploiteren zit een hele lange weg, die wellicht met de aankomende veranderingen in wet en regelgeving heel erg moeilijk gaat worden. Een 3737 opnieuw restaureren en ermee op de hoofdlijn willen rijden vergt zoveel aanpassingen aan de locomotief, daar moet je aan zo'n topstuk niet zomaar aan willen beginnen.

Een fonds opzetten waarmee je een landelijke crowd funding op gang helpt waarmee je bestaande clubs met historisch materieel kan steunen, jongeren enthousiasmeren en wettelijk regelen dat historische objecten na restauratie in Nederland moeten blijven zijn grote stappen die echt genomen moeten worden.


Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #26 Gepost op: 16 January 2015, 19:19:41 »
Dennis83,

Als je het draadje eens goed doorleest MAG er op de huidige locatie van het stel NIET gewerkt worden en is de TEE club hard aan het zoeken naar een andere plek waar WEL aan het stel gewerkt mag worden.... Alleen maar mopperen dat het "stel staat te verpieteren" gaat over niets... Ik denk dat de wil om iets van het stel te maken er is.. Dus... Wie weet nog een mooie spooraansluiting waar het stel terecht kan.....

Michael

Hmm, schijnbaar een trap tegen het zere been.

Maar zo was mijn reactie niet bedoeld.
De harde realiteit is dat het stel nu wel degelijk staat te verpieteren.
Als je geldschieters wil hebben zul je op zijn minst met concrete plannen over de brug moeten komen.
Dat houd dus in dat je een geschikte locatie moet hebben waar je aan het werk kan (de oplossing is hierboven aangedragen). Als je dat voor elkaar hebt lijkt het mij een stuk makkelijker om mensen/instanties zover te krijgen dat ze je financieel gaan steunen.

draisinenl

  • Offline Offline
  • Berichten: 1700
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #27 Gepost op: 16 January 2015, 19:54:46 »
Ik heb verder helemaal niets met de stichting TEE en begrijp dat hen wel een aanbod is gedaan maar daar kon/wilde de stiching niet betalen.... Vroeger zag je de stichting nog weleens op hobbybeurzen als Rail en Eurospoor maar dat is ook weer een paar jaar geleden....... het is publicitair erg stil geworden.. Dat is meestal geen goed teken.....

Ik ergerde me aan jouw reactie omdat deze erg kort door de bocht was..

Ik vrees een beetje het ergste voor het TEE treinstel..

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

hielke1501

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #28 Gepost op: 16 January 2015, 20:36:42 »
Goede avond allen,

Niet alleen het museummaterieel maar ook de plannen van de museumspoorlijnen/organisatie's zijn interessant. Wat zijn hun plannen? Misschien is het mogelijk om die vraag bij de kop toe te voegen?

Ik ben zeer benieuwd hoe de TEE-club de nieuwe motorwagen in gedachte heeft. Wat betreft onderdak is het idee van Jeroen Mooij zo slecht nog niet. Niet lang geleden (1,5 jaar) heb ik ook contact met hun gehad over het stallen van 2x Mat. 64 2 wagenstellen voor een bepaald doel. Het is dat het initiatief niet door ging maar anders was het wel mooi gelukt.

Wat betreft de 3737 is Meiningen een dure maar eigenlijk wel de beste optie als ze de 3737 weer op eigen kracht willen hebben. Zeker omdat er in Nederland niet meer de benodigde kennis hiervoor is. Maar dat is mijn mening dan omdat ik probeer mee te denken.

Dat wilde ik even kwijt.

MVG, Hielke1501

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Museummaterieel op de baan, wat zijn plannen voor rijvaardig maken?
« Reactie #29 Gepost op: 16 January 2015, 20:56:16 »
Ik denk dat je nu wel wat dingen zegt zonder dat je daadwerkelijk weet waar je het eigenlijk over hebt, want ik weet wel zeker dat er in Nederland genoeg kennis is om een stoomlok als de 3737 te reviseren.
Sterker nog, misshcien is hier nog wel méér kennis dan in Meiningen zou zijn voor die machine...

Maar met de kloppende uitspraak van Markaaij hierboven moeten we het onderwerp 3737 maar even laten rusten hier  ;)