Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: BNLS-hondekop  (gelezen 68166 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #150 Gepost op: 09 June 2015, 22:06:45 »
Persoonlijk vind ik twee maal "loc" een beetje veel voor een treinstel van dit formaat. Eenmaal lijkt me meer in verhouding

Groeten, een glimlachende Kniesoor

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #151 Gepost op: 09 June 2015, 22:14:35 »
Het wordt steeds serieuzer

Ehm... een BNLS-hondekopzephyr met panoramawagen? Wat mij betreft aanzienlijk on-serieuzer dan dat stel dat vorige keer rond reed....  ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #152 Gepost op: 09 June 2015, 22:26:03 »
Persoonlijk vind ik twee maal "loc" een beetje veel voor een treinstel van dit formaat. Eenmaal lijkt me meer in verhouding

Maar Paul, die Amerikaanse locs reden altijd met minimaal twee. Weliswaar met diesels; de elektrische reden meestal alleen, of ze zouden onbetrouwbaar moeten zijn.

Maar goed, als je nou een Hondekop diesel A-unit en B-unit maakt, hoef je alleen nog maar de neus wat omhoog te doen en je hebt een EMD F-series, dus dat zal ook wel niet helemaal de bedoeling zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #153 Gepost op: 09 June 2015, 23:00:49 »
Heb je gelijk in Peter, alleen .......... die treinen waren ook ietsje langer dan een gemiddeld NL treinstel  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #154 Gepost op: 10 June 2015, 15:43:52 »
Geen lange treinen hier?
Ik herinner me toch echt enorme hondekopcombinaties (3x woordwaarde) die vanuit Utrecht over de Veluwe naar Zwolle raasden. Vaak 12 bakken, soms zelfs 14. Gecombineerde delen vanuit Den Haag en Rotterdam, welke gesplitst vanuit Zwolle verder gingen richting Ljouwert en Grunne.
Was mooi.

Had ook met getrokken materieel gekund.
En dan zo'n fictieve Hondekop Ae8/8 ervoor.
Maar dan in de volgende samenstelling:
-bagagekar
-domekar
-restauratie
-coaches
-coupérijtuigen
-pianobar/observatielounge in de staart.

Dus minstens 6 rijtuigen, liever nog wat meer.
Ook leuk in zilver:

Wagenbakken op basis van hondekoppen, of plan E, beide lima.

Dit hoeft geen drol te kosten, maar wordt wel lachen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #155 Gepost op: 10 June 2015, 15:55:20 »
Tja, die hondekopcombinaties waren wel wat ze op z'n Engels distributed traction noemen. Ik zou er even zo snel geen goed Nederlandse begripsomschrijving voor weten. Terwijl wat je hier bouwt "gewoon" loc-aadrijving is.

Dan vind ik de Amerikaanse A-B(-B) qua vormgeving toch mooier, als zijn ze daar ook relatief snel mee gestopt. Alternatief is een A - stam - A vormgeving, maar dat zijn ze pas later gaan doen in de VS

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #156 Gepost op: 10 June 2015, 16:03:28 »
Op de verbinding Rotterdam/Den Haag-Utrecht-Zwolle-Grunne/Ljouwert kan ik me voorstellen dat beide treindelen koppelden, evenals de beide loks.
En nou niet zeiken over neuzen de verkeerde kant op, en draaischijven, want die lagen er in de jaren '50 gewoon nog >:( ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #157 Gepost op: 10 June 2015, 17:00:54 »
Ik geniet volop  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #158 Gepost op: 10 June 2015, 17:20:44 »
Geen lange treinen hier?
Ik herinner me toch echt enorme hondekopcombinaties ..... ...... Vaak 12 bakken, soms zelfs 14.
Was mooi.

Had ook met getrokken materieel gekund.

........

En dat laatste is dus nu net niet waar  :)

Het combineren en splitsen wat je zo makkelijk met treinstellen kan doen, kan dus veel lastiger met getrokken materieel. Het combineren te Gouda / Utrecht en splitsen te Amersfoort / Zwolle of omgekeerd wat er vroeger gebeuren werkt eigenlijk alleen maar goed met treinstellen, waarbij de vorm met werkende doorloopkoppen bij de Koplopers de ultieme vorm was die ooit begonnen is met de Blokkendozen. De "Nederlandse" exploitatievorm is niet of nauwelijks uit te voeren met getrokken materieel. Dus is dit echter ook het gevolg van het feit dat het Nederlandse net eigenlijk meer overeenkomsten vertoond met een metronetwerk dan met een spoorwegnetwerk. (Leg het NS netwerk maar eens over "Greater London" en je zal zien dat ook de overeenkomsten in dichtheid en afmetingen aardig in dezelfde orde van grote zitten)

De Amerikaanse manier van exploiteren is feitelijk het totaal omgekeerde. Daar werd/wordt gewerkt met compleet treinsets, waarbij aan het eindpunt niet wordt omgelopen, maar domweg de complete trein d.m.v. een keerdriehoek gekeerd wordt. Zelfs het gebruik van stuurstandrijtuigen is maar zeer beperkt in de VS.

Het Amerikaanse idee was om relatief lichte dieselloc's te nemen (domweg omdat ze ze niet sterker konden maken op dat moment) waarbij er een onderscheid gemaakt tussen units waarbij een cabine aanwezig was (A-units) en units waarbij enkel een hulpstuurstand (of niet eens dat ??) aanwezig was (B-units). Daarvan werden er dus meerdere in multiple traction gezet. Uiteindelijk was de besparing in de kosten van de cabine dusdanig laag t.o.v. de beperking in flexibiliteit dusdanig gering dat er geen B-units meer gemaakt werden en dat iedere tractie eenheid zijn eigen cabine kreeg. Uiteindelijk is het zelfs mogelijk geworden om tractie eenheden midden in de trein (of het einde er van) te zetten en alle eenheden vanaf een cabine te bedienen.

Groeten,

Kniesoor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #159 Gepost op: 10 June 2015, 17:47:00 »
Ik mis toch nog iets.... een restauratie?
Nee, bah, da's zo 20e eeuw... nee, doe maar een smartshop!  :D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #160 Gepost op: 10 June 2015, 19:21:09 »
Paul,

wie zegt dat de BNLS Zephyr niet van Nederland naar Greater London rijdt? ;D
En daarna door naar de highlands...

nou jij weer.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7565
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #161 Gepost op: 10 June 2015, 19:32:21 »
Hmmm, die rijdt dan zeker door de banaaltunnel  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #162 Gepost op: 10 June 2015, 19:40:17 »
De hondekop is, neem ik aan, een hybride meersysteemloc die ook op derde rail rijdt?  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #163 Gepost op: 10 June 2015, 19:53:32 »
Jazeker, als hij over de Lenne Brucke rijd! 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #164 Gepost op: 10 June 2015, 19:56:50 »
Ah! Dus niet hybride maar multiprotocollair.