Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:14
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:03:15
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:58:30
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
Vandaag om 14:58:17
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
Vandaag om 14:55:07
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Wat zit er in deze tender? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:40:51
De (3d) knutsels van Ronald. door Frits C
Vandaag om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
Camp 3 door GD
Vandaag om 13:40:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 12:40:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 09:12:28
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
  

Auteur Topic: BNLS-hondekop  (gelezen 70988 keer)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #150 Gepost op: 09 June 2015, 22:06:45 »
Persoonlijk vind ik twee maal "loc" een beetje veel voor een treinstel van dit formaat. Eenmaal lijkt me meer in verhouding

Groeten, een glimlachende Kniesoor

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #151 Gepost op: 09 June 2015, 22:14:35 »
Het wordt steeds serieuzer

Ehm... een BNLS-hondekopzephyr met panoramawagen? Wat mij betreft aanzienlijk on-serieuzer dan dat stel dat vorige keer rond reed....  ;)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #152 Gepost op: 09 June 2015, 22:26:03 »
Persoonlijk vind ik twee maal "loc" een beetje veel voor een treinstel van dit formaat. Eenmaal lijkt me meer in verhouding

Maar Paul, die Amerikaanse locs reden altijd met minimaal twee. Weliswaar met diesels; de elektrische reden meestal alleen, of ze zouden onbetrouwbaar moeten zijn.

Maar goed, als je nou een Hondekop diesel A-unit en B-unit maakt, hoef je alleen nog maar de neus wat omhoog te doen en je hebt een EMD F-series, dus dat zal ook wel niet helemaal de bedoeling zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #153 Gepost op: 09 June 2015, 23:00:49 »
Heb je gelijk in Peter, alleen .......... die treinen waren ook ietsje langer dan een gemiddeld NL treinstel  ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #154 Gepost op: 10 June 2015, 15:43:52 »
Geen lange treinen hier?
Ik herinner me toch echt enorme hondekopcombinaties (3x woordwaarde) die vanuit Utrecht over de Veluwe naar Zwolle raasden. Vaak 12 bakken, soms zelfs 14. Gecombineerde delen vanuit Den Haag en Rotterdam, welke gesplitst vanuit Zwolle verder gingen richting Ljouwert en Grunne.
Was mooi.

Had ook met getrokken materieel gekund.
En dan zo'n fictieve Hondekop Ae8/8 ervoor.
Maar dan in de volgende samenstelling:
-bagagekar
-domekar
-restauratie
-coaches
-coupérijtuigen
-pianobar/observatielounge in de staart.

Dus minstens 6 rijtuigen, liever nog wat meer.
Ook leuk in zilver:

Wagenbakken op basis van hondekoppen, of plan E, beide lima.

Dit hoeft geen drol te kosten, maar wordt wel lachen.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #155 Gepost op: 10 June 2015, 15:55:20 »
Tja, die hondekopcombinaties waren wel wat ze op z'n Engels distributed traction noemen. Ik zou er even zo snel geen goed Nederlandse begripsomschrijving voor weten. Terwijl wat je hier bouwt "gewoon" loc-aadrijving is.

Dan vind ik de Amerikaanse A-B(-B) qua vormgeving toch mooier, als zijn ze daar ook relatief snel mee gestopt. Alternatief is een A - stam - A vormgeving, maar dat zijn ze pas later gaan doen in de VS

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #156 Gepost op: 10 June 2015, 16:03:28 »
Op de verbinding Rotterdam/Den Haag-Utrecht-Zwolle-Grunne/Ljouwert kan ik me voorstellen dat beide treindelen koppelden, evenals de beide loks.
En nou niet zeiken over neuzen de verkeerde kant op, en draaischijven, want die lagen er in de jaren '50 gewoon nog >:( ;)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #157 Gepost op: 10 June 2015, 17:00:54 »
Ik geniet volop  (y)

guest7823

  • Gast
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #158 Gepost op: 10 June 2015, 17:20:44 »
Geen lange treinen hier?
Ik herinner me toch echt enorme hondekopcombinaties ..... ...... Vaak 12 bakken, soms zelfs 14.
Was mooi.

Had ook met getrokken materieel gekund.

........

En dat laatste is dus nu net niet waar  :)

Het combineren en splitsen wat je zo makkelijk met treinstellen kan doen, kan dus veel lastiger met getrokken materieel. Het combineren te Gouda / Utrecht en splitsen te Amersfoort / Zwolle of omgekeerd wat er vroeger gebeuren werkt eigenlijk alleen maar goed met treinstellen, waarbij de vorm met werkende doorloopkoppen bij de Koplopers de ultieme vorm was die ooit begonnen is met de Blokkendozen. De "Nederlandse" exploitatievorm is niet of nauwelijks uit te voeren met getrokken materieel. Dus is dit echter ook het gevolg van het feit dat het Nederlandse net eigenlijk meer overeenkomsten vertoond met een metronetwerk dan met een spoorwegnetwerk. (Leg het NS netwerk maar eens over "Greater London" en je zal zien dat ook de overeenkomsten in dichtheid en afmetingen aardig in dezelfde orde van grote zitten)

De Amerikaanse manier van exploiteren is feitelijk het totaal omgekeerde. Daar werd/wordt gewerkt met compleet treinsets, waarbij aan het eindpunt niet wordt omgelopen, maar domweg de complete trein d.m.v. een keerdriehoek gekeerd wordt. Zelfs het gebruik van stuurstandrijtuigen is maar zeer beperkt in de VS.

Het Amerikaanse idee was om relatief lichte dieselloc's te nemen (domweg omdat ze ze niet sterker konden maken op dat moment) waarbij er een onderscheid gemaakt tussen units waarbij een cabine aanwezig was (A-units) en units waarbij enkel een hulpstuurstand (of niet eens dat ??) aanwezig was (B-units). Daarvan werden er dus meerdere in multiple traction gezet. Uiteindelijk was de besparing in de kosten van de cabine dusdanig laag t.o.v. de beperking in flexibiliteit dusdanig gering dat er geen B-units meer gemaakt werden en dat iedere tractie eenheid zijn eigen cabine kreeg. Uiteindelijk is het zelfs mogelijk geworden om tractie eenheden midden in de trein (of het einde er van) te zetten en alle eenheden vanaf een cabine te bedienen.

Groeten,

Kniesoor

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #159 Gepost op: 10 June 2015, 17:47:00 »
Ik mis toch nog iets.... een restauratie?
Nee, bah, da's zo 20e eeuw... nee, doe maar een smartshop!  :D

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7184
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #160 Gepost op: 10 June 2015, 19:21:09 »
Paul,

wie zegt dat de BNLS Zephyr niet van Nederland naar Greater London rijdt? ;D
En daarna door naar de highlands...

nou jij weer.
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8004
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #161 Gepost op: 10 June 2015, 19:32:21 »
Hmmm, die rijdt dan zeker door de banaaltunnel  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #162 Gepost op: 10 June 2015, 19:40:17 »
De hondekop is, neem ik aan, een hybride meersysteemloc die ook op derde rail rijdt?  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #163 Gepost op: 10 June 2015, 19:53:32 »
Jazeker, als hij over de Lenne Brucke rijd! 8)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: BNLS-hondekop
« Reactie #164 Gepost op: 10 June 2015, 19:56:50 »
Ah! Dus niet hybride maar multiprotocollair.