Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:10:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 08:07:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:04:51
Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Frick Mat'54-4 Glaswolstel  (gelezen 21301 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Gepost op: 14 January 2015, 08:45:18 »


Het gebouwde glaswolstel compleet in doos



Mat'54-4 in volle lengte



De kop zonder naad!



Gedeelte van het bouwpakket


Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2015, 08:54:14 »
 :o
Fraai, Hans!
Vertel eens wat meer?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2015, 09:20:23 »
Beste modeltreinliefhebber, Erwin Frick liet mij het volgende weten;

Medio juni 2015 zullen de eerste kits beschikbaar komen van het vierrijtuigtreinstel plan P (zogenaamde 'hondekop-glaswolstellen') in schaal H0. Als uitgangspunt voor het model is de Piko-hondekop gehanteerd. Hierdoor zijn de bestaande Piko-tweetjes prima te combineren met de vierdelige treinstellen.
Uitvoering

Bijna alle uitvoeringen van de vierdelige treinstellen van materieel 1954 zullen met deze en de komende kits vervaardigd kunnen worden. Te weten:

grasgroen met rode/gele bies, snor, NS- vignetten, etc.
geel met reclamebanen
intercity uitvoering, “kleine coach”
intercity uitvoering, “grote coach”
Bij voldoende belangstelling zal treinstelnummer 1970 ook geleverd kunnen worden.

Specificaties

model is exact op schaal H0;
model is grotendeels uit messing vervaardigd: zijwanden, daken, bodemplaten, schortbeplating, binnenwanden;
raamlijsten zijn uit nieuwzilver vervaardigd;
zijwanden en daken zijn uit één stuk vervaardigd en in vorm gebogen;
model is voorzien van front- en sluitverlichting;
model is standaard voorzien van binnen(LED-)verlichting;
model is digitaal voorbereid (achtpolige NEM stekker);
cabines, op basis van de Piko hondekop, zijn voorzien van compleet nieuwe cabineramen;
de BBC-pantografen (de dubbele stroomafnemers) zijn geheel eigen ontwerp; het betreft etswerk uit nieuwzilver;
de aandrijving is gebaseerd op de Piko hondekop, de tractie is verbeterd door antislipbandjes op beide aangedreven wielassen van het motordraaistel;
alle wielassen hebben puntlagering; hierdoor is een zeer soepele loop van het model gegarandeerd;
alle draaistellen zijn voorzien van stroomafname;
alle draaistellen zijn voorzien van natuurgetrouwe draaistelzijkanten;
de rijtuigen zijn elektrisch kort gekoppeld middels een zespolige stekkerverbinding;
het interieur is voorzien van geëtste bagagerekjes;
het interieur in de tweede klas is voorzien van eigen ontworpen banken;
Bij voldoende belangstelling voor bepaalde (reserve-)onderdelen, zullen deze later ook los geleverd kunnen worden.

Levering

De modellen zullen in eerste instantie als bouwpakket geleverd gaan worden.
Onderdelen, zoals schorten, draaistelframes, bodemplaten, daken zijn reeds voorgebogen danwel gezet.
Beide soorten pantografen (BBC danwel Faiveley) worden compleet geassembleerd geleverd.
Er wordt alleen op bestelling geleverd.
Geschatte levertijd van de bestelling: 2 maanden (dit in verband met de levertijd van diverse onderdelen).

Informatie over de prijzen, bestelwijze volgt binnenkort.

Met vriendelijke groeten,
Erwin Frick en SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2015, 09:23:19 »


1e klasse



2e klasse met bagagenetten
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2015, 09:25:13 »
Mooi hoor.
De bedoeling is één draaistel met een Piko aandrijving?
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 09:40:51 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2015, 09:47:26 »
Dat is met voldoende gewicht en goede antislipbandjes geen probleem. Ik heb destijds mijn Lima viertje ook op die manier omgebouwd met een Roco BR215 draaistel in de kop, en een sterke motor met vliegwiel.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14756.msg223626.html#msg223626
Die had minder moeite met de tractie in bochten dan mijn Rivarossi Mat '46 met drie draaistelletjes...

Overigens zou ik zelf bij een dergelijk messing model gekozen hebben voor aandrijving op beide draaistellen en dan zonder slipbandjes, maar dat is de concessie die wellicht gedaan moest worden om de piko-basis te kunnen gebruiken. Bij volledige zelfbouw van de tractie wordt de doelgroep nog kleiner.
Ik vind de wanden en interieurs er heel goed uitzien, maar de cabineruiten kloppen nog niet (moeten vierkantige lijsten zijn binnen raamrubbers met ronde hoeken, het is nu 1 rand) en de zijruitjes zijn nog steeds geen klapruitjes, het was fraaier om dat meteen aan te passen.  Dat de frontschorten niet aansluiten is wellicht exemplarisch? Dat is bij Piko immers goed.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 10:02:23 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22524
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2015, 10:09:32 »
Natuurlijk, maar er wordt expliciet verwezen naar de Pikoaandrijving en dat is geen krachtpatser. Als die aandrijving het echt moet hebben van vier antislipbandjes, ligt overbelasting van het motortje op de loer. Maar misschien wordt alleen het draaistel gebruikt en wordt in een wat steviger motor voorzien.

Het prpbleem van de mat '46 is van geheel andere aard.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 11:14:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2015, 10:25:49 »
Of gewoon net zoals het echt 8 aangedreven assen doen?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #8 Gepost op: 14 January 2015, 11:33:16 »
Tsja, zo'n mooi stel en dan consessies doen op de aandrijving.   ::) Gewoon in een keer goed doen.
Als er hier op het forum een goede beschrijving komt van een goede aandrijving, kan iedereen daar zijn voordeel mee doen.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #9 Gepost op: 14 January 2015, 11:47:12 »
Misschien is het eenvoudiger voor de liefhebber om in beide kopbakken een aandrijving in te bouwen. Dan hoef je er wellicht alleen een stukje interieur voor op te offeren..... misschien kan dat als optie geboden worden.

Blijf dit iig met bijzondere aandacht volgen. Mooi initiatief !!

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #10 Gepost op: 14 January 2015, 11:59:27 »
Als de basis Piko is, hoeft een extra aandrijving niet zo moeilijk te zijn

Gewoon in een keer goed doen.
Ter illustratie: de materieelbesprekingen van divers nederlands materieel.  ::)   
IJdele hoop, vrees ik.


Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 13:29:27 door tothebeach »

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2015, 21:45:40 »
Ziet er errûch mooi uit  (y)
Is er al een prijs bekend?  Ik heb eens wat foto's bekeken, die rode 1e kl banken lijken mij van Mastica grappig.
Wat betreft de aandrijving heb ik goede ervaringen met de Motraxx FFKSE(A)2Z-K8A15D11(A) van Conrad die in een testje in mijn  Mehano Thalys goed rond ging vermogen 6W bij 1Ah.
Ride On

Rino

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #12 Gepost op: 02 February 2015, 22:29:58 »
hoezo is de piko geen krachtpatser? in hun zesassige locs of ICE (8-delig) of wat dan ook zit gewoon hetzelfde motortje....

RobertH

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2015, 11:17:35 »
Zelf een viertje gebouwd met piko. Een motor toegepast, wel 4 asb. Rijd als een spreekwoordelijke trein. Normale hellingen geen probleem
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 416
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2015, 11:47:16 »
Probleem zal hem meer zitten in 1 aangedreven draaistel, niet in de motor.
Groeten, Ronald.