Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
door
FritsT
Vandaag
om 15:00:00
De Hembrug 1906 - 1983
door
Eric B
Vandaag
om 14:59:14
3d printen van ns daglichtseinen
door
Frits C
Vandaag
om 14:51:01
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 14:40:13
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:24:15
Frans loodsje et cetera
door
Met een sik
Vandaag
om 14:23:53
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 14:23:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:04:18
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
henk
Vandaag
om 14:01:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:54:24
29 november verkoop MSV
door
Rick
Vandaag
om 13:35:34
Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND
door
pjkramer
Vandaag
om 13:01:36
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 12:54:50
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Erik_omBC
Vandaag
om 12:44:22
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:37:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:32:43
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:25:05
Nahmertaler Kleinbahn
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:17:49
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen.
door
RobVille
Vandaag
om 12:03:04
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220
door
stoombr38
Vandaag
om 11:56:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:50:20
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 11:32:11
Baanplan Belkamp H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:29:45
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 10:06:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:40:21
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Albert de Heer
Vandaag
om 09:19:09
Lodewickshaven
door
tothebeach
Vandaag
om 08:19:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:19:21
Geïsoleerd motorschild.
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 07:53:00
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:48:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Frick Mat'54-4 Glaswolstel
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Frick Mat'54-4 Glaswolstel (gelezen 21654 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12536
Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Gepost op:
14 January 2015, 08:45:18 »
Het gebouwde glaswolstel compleet in doos
Mat'54-4 in volle lengte
De kop zonder naad!
Gedeelte van het bouwpakket
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7172
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #1 Gepost op:
14 January 2015, 08:54:14 »
Fraai, Hans!
Vertel eens wat meer?
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12536
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #2 Gepost op:
14 January 2015, 09:20:23 »
Beste modeltreinliefhebber, Erwin Frick liet mij het volgende weten;
Medio juni 2015 zullen de eerste kits beschikbaar komen van het vierrijtuigtreinstel plan P (zogenaamde 'hondekop-glaswolstellen') in schaal H0. Als uitgangspunt voor het model is de Piko-hondekop gehanteerd. Hierdoor zijn de bestaande Piko-tweetjes prima te combineren met de vierdelige treinstellen.
Uitvoering
Bijna alle uitvoeringen van de vierdelige treinstellen van materieel 1954 zullen met deze en de komende kits vervaardigd kunnen worden. Te weten:
grasgroen met rode/gele bies, snor, NS- vignetten, etc.
geel met reclamebanen
intercity uitvoering, “kleine coach”
intercity uitvoering, “grote coach”
Bij voldoende belangstelling zal treinstelnummer 1970 ook geleverd kunnen worden.
Specificaties
model is exact op schaal H0;
model is grotendeels uit messing vervaardigd: zijwanden, daken, bodemplaten, schortbeplating, binnenwanden;
raamlijsten zijn uit nieuwzilver vervaardigd;
zijwanden en daken zijn uit één stuk vervaardigd en in vorm gebogen;
model is voorzien van front- en sluitverlichting;
model is standaard voorzien van binnen(LED-)verlichting;
model is digitaal voorbereid (achtpolige NEM stekker);
cabines, op basis van de Piko hondekop, zijn voorzien van compleet nieuwe cabineramen;
de BBC-pantografen (de dubbele stroomafnemers) zijn geheel eigen ontwerp; het betreft etswerk uit nieuwzilver;
de aandrijving is gebaseerd op de Piko hondekop, de tractie is verbeterd door antislipbandjes op beide aangedreven wielassen van het motordraaistel;
alle wielassen hebben puntlagering; hierdoor is een zeer soepele loop van het model gegarandeerd;
alle draaistellen zijn voorzien van stroomafname;
alle draaistellen zijn voorzien van natuurgetrouwe draaistelzijkanten;
de rijtuigen zijn elektrisch kort gekoppeld middels een zespolige stekkerverbinding;
het interieur is voorzien van geëtste bagagerekjes;
het interieur in de tweede klas is voorzien van eigen ontworpen banken;
Bij voldoende belangstelling voor bepaalde (reserve-)onderdelen, zullen deze later ook los geleverd kunnen worden.
Levering
De modellen zullen in eerste instantie als bouwpakket geleverd gaan worden.
Onderdelen, zoals schorten, draaistelframes, bodemplaten, daken zijn reeds voorgebogen danwel gezet.
Beide soorten pantografen (BBC danwel Faiveley) worden compleet geassembleerd geleverd.
Er wordt alleen op bestelling geleverd.
Geschatte levertijd van de bestelling: 2 maanden (dit in verband met de levertijd van diverse onderdelen).
Informatie over de prijzen, bestelwijze volgt binnenkort.
Met vriendelijke groeten,
Erwin Frick en SK
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12536
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #3 Gepost op:
14 January 2015, 09:23:19 »
1e klasse
2e klasse met bagagenetten
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
henk
Offline
Berichten: 22653
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #4 Gepost op:
14 January 2015, 09:25:13 »
Mooi hoor.
De bedoeling is één draaistel met een Piko aandrijving?
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 09:40:51 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Besselspoor
Offline
Berichten: 5420
Team Mitropa - OHMB
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #5 Gepost op:
14 January 2015, 09:47:26 »
Dat is met voldoende gewicht en goede antislipbandjes geen probleem. Ik heb destijds mijn Lima viertje ook op die manier omgebouwd met een Roco BR215 draaistel in de kop, en een sterke motor met vliegwiel.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14756.msg223626.html#msg223626
Die had minder moeite met de tractie in bochten dan mijn Rivarossi Mat '46 met drie draaistelletjes...
Overigens zou ik zelf bij een dergelijk messing model gekozen hebben voor aandrijving op beide draaistellen en dan zonder slipbandjes, maar dat is de concessie die wellicht gedaan moest worden om de piko-basis te kunnen gebruiken. Bij volledige zelfbouw van de tractie wordt de doelgroep nog kleiner.
Ik vind de wanden en interieurs er heel goed uitzien, maar de cabineruiten kloppen nog niet (moeten vierkantige lijsten zijn binnen raamrubbers met ronde hoeken, het is nu 1 rand) en de zijruitjes zijn nog steeds geen klapruitjes, het was fraaier om dat meteen aan te passen. Dat de frontschorten niet aansluiten is wellicht exemplarisch? Dat is bij Piko immers goed.
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 10:02:23 door Besselspoor
»
Gelogd
RETROBAHN A.G.
henk
Offline
Berichten: 22653
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #6 Gepost op:
14 January 2015, 10:09:32 »
Natuurlijk, maar er wordt expliciet verwezen naar de Pikoaandrijving en dat is geen krachtpatser. Als die aandrijving het echt moet hebben van vier antislipbandjes, ligt overbelasting van het motortje op de loer. Maar misschien wordt alleen het draaistel gebruikt en wordt in een wat steviger motor voorzien.
Het prpbleem van de mat '46 is van geheel andere aard.
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 11:14:34 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
dh3201
Online
Berichten: 2515
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #7 Gepost op:
14 January 2015, 10:25:49 »
Of gewoon net zoals het echt 8 aangedreven assen doen?
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Edsko Hekman
Offline
Berichten: 8609
Nooit uitgeklust....
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #8 Gepost op:
14 January 2015, 11:33:16 »
Tsja, zo'n mooi stel en dan consessies doen op de aandrijving.
Gewoon in een keer goed doen.
Als er hier op het forum een goede beschrijving komt van een goede aandrijving, kan iedereen daar zijn voordeel mee doen.
Gelogd
Grasland
Sander.
Offline
Berichten: 1172
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #9 Gepost op:
14 January 2015, 11:47:12 »
Misschien is het eenvoudiger voor de liefhebber om in beide kopbakken een aandrijving in te bouwen. Dan hoef je er wellicht alleen een stukje interieur voor op te offeren..... misschien kan dat als optie geboden worden.
Blijf dit iig met bijzondere aandacht volgen. Mooi initiatief !!
Mvg
Sander
Gelogd
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8945
low-budget modelbouwer
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #10 Gepost op:
14 January 2015, 11:59:27 »
Als de basis Piko is, hoeft een
extra aandrijving
niet zo moeilijk te zijn
Citaat van: Edsko Hekman op 14 January 2015, 11:33:16
Gewoon in een keer goed doen.
Ter illustratie: de materieelbesprekingen van divers nederlands materieel.
IJdele hoop, vrees ik.
Groet,
michel
«
Laatst bewerkt op: 14 January 2015, 13:29:27 door tothebeach
»
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Rockerbox2
Offline
Berichten: 967
Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #11 Gepost op:
02 February 2015, 21:45:40 »
Ziet er errûch mooi uit
Is er al een prijs bekend? Ik heb eens wat foto's bekeken, die rode 1e kl banken lijken mij van Mastica grappig.
Wat betreft de aandrijving heb ik goede ervaringen met de
Motraxx FFKSE(A)2Z-K8A15D11(A)
van Conrad die in een testje in mijn Mehano Thalys goed rond ging vermogen 6W bij 1Ah.
Gelogd
Ride On
Rino
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9890
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #12 Gepost op:
02 February 2015, 22:29:58 »
hoezo is de piko geen krachtpatser? in hun zesassige locs of ICE (8-delig) of wat dan ook zit gewoon hetzelfde motortje....
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
RobertH
Offline
Berichten: 175
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #13 Gepost op:
03 February 2015, 11:17:35 »
Zelf een viertje gebouwd met piko. Een motor toegepast, wel 4 asb. Rijd als een spreekwoordelijke trein. Normale hellingen geen probleem
Gelogd
Charles Bukowski — 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
zweistein
NS jaren '80 en trams
Offline
Berichten: 412
Re: Frick Mat'54-4 Glaswolstel
«
Reactie #14 Gepost op:
03 February 2015, 11:47:16 »
Probleem zal hem meer zitten in 1 aangedreven draaistel, niet in de motor.
Gelogd
Groeten, Ronald.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Frick Mat'54-4 Glaswolstel