Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door spoorijzer
Vandaag om 13:36:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:29:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door henk
Vandaag om 13:11:47
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 12:28:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
Wat was jullie allereerste loc? door thevandijks
Vandaag om 12:14:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 11:50:00
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw. door Besselspoor
Vandaag om 11:43:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 11:15:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet  (gelezen 31443 keer)

Timaximus

• Offline Offline
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #45 Gepost op: 18 January 2015, 14:56:09 »
Heb het sporenplan ff in Win Digipet gezet dus in principe kunnen ze (de treinen) automatisch rondrijden, tenminste als ik ook het spoor had liggen.  ;D

Het instellen van de rolbrug en de draaischijf beschouw ik ff als twee aparte projecten de rest stelt in het geheel niet veel voor betreffende deze baan.

Ook het aan aansluiten van de terugmelders voor de hoofdbaan en de hellingen en het instellen daarvan valt wel mee, zijn er wel meer dan bij de vorige twee banen (300 stuks) maar veel van hetzelfde.

Heb dit keer wel 40 terugmeld modules (Art.-Nr. 63320) van Uhlenbrock nodig, zal binnenkort ff inventariseren wat er allemaal in de dozen zit aan modelspoor spul en een bestellijst opstellen voor het ontbrekende.

Misschien dat ik dit keer meer gebruik ga maken van de massa detectie modules (Art.-Nr. 63330 ) van Uhlenbrock maar in principe maak ik voor de treinenloop altijd gebruik van de stroom bewaking modules en gebruik de massadetectie modules voor schakelbordjes en extra effecten op de baan.

De voeding zal weer via de 3 separate Power 3 boosters geschieden.

Hopelijk werkt alles nog na 7 jaar stilstand.  ;)

De tafel overweeg ik van berkentriplex en/of multiplex te maken met een stalen frame.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 21:44:04 door Timaximus. Reden: Aantal benodigde terugmeldmodules aangepast »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 19 January 2015, 18:14:24 »
De volgende uitdaging is de tafel zelf.

Hierbij de 3D interpretatie.

De hellingen moet ik er nog inproppen zojuist gedaan.

Bovenkant hoofdbaan is 0, bovenkant 'Rockanje' -150 mm en bovenkant 'Oostvoorne' is +150 mm.

De dikte van de plateau's is nu ff 20 mm dus de doorrijhoogte is 130 mm.

Materiaalkeuze moet nog gemaakt worden.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 20:41:28 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 22 January 2015, 15:36:29 »
Er bestaat een kans dat ik naar de garage moet verhuizen.

In dat geval wordt het een meer traditionele Märklin baan met drie niveaus in de eerder genoemde stijl.

Voordelen van deze baan is dat er eenvoudig een niveau boven aan toegevoegd kan worden en dat deze baan bijna in zijn geheel gebouwd kan worden met de bestaande spoormaterialen van de vorige twee banen.

Vooralsnog houden we het op de zolderbaan.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 22 January 2015, 22:14:51 »
Ik heb ff een zolder variant gemaakt op basis van de garage variant.

Daarbij wordt de tafel 3 meter breed en 5,5m lang. Voordeel is dat aan de voorzijde van de tafel een looppad van 80 cm ontstaat zodat de deur niet omgedraaid hoeft te worden.

Verder kan deze baan voor het grootste deel gebouwd worden met de bestaande voorraad C-Rails en dat is ook (veel) voordeliger.

Wit is de 3 sporige hoofdbaan, rood is de enkelsporige keerbaan en blauw is het 4 sporige schaduwstation (buffer).

Elke laag heeft nu een eigen rondrijspoor.

Verder is deze eenvoudige baan makkelijk aan te passen aan de beschikbare breedte van het schuine dak op een bepaalde hoogte en er kan eventueel ook nog een laag bovenop komen. Misschien een brug boven de hoofden van de operator en de toeschouwers van links onder naar rechts boven (doe eens gek zou ik zeggen). 

Het schaduwstation krijgt ook een keer mogelijkheid onder de draaischijf, zie optie hieronder (de exacte configuratie wordt nog bepaald).

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 22 January 2015, 23:18:07 door Timaximus »

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23 January 2015, 11:14:54 »
Ik heb ff alle eerdere suggesties en de voordelen van de diverse schetsen samengevoegd en kom dan toch weer op het eerste ontwerp maar dan met de bestaande voorraad rails.

Voordelen van deze lay-out is dat deze beter aan te passen is aan de ruimte van de zolderkamers, er hoeven slechts een gering aantal extra C-Rails aangeschaft te worden en de tafel is een stuk eenvoudiger van constructie.

Bij het eerste ontwerp bestaat de tafel voor een groot deel uit niet symmetrische gebogen segmenten, een hele hoop timmermanswerk dus.

De hoogtes zijn nu 700, 900 en 110 cm boven de vloer maar tijdens de bouw kijken we wat haalbaar is.

Er zijn ook voldoende grote sta plakken in de tafel en aan de voorzijde, bij de deur, zit dan een looppad van ca. 65 cm breed.

MvG,

Timaximus

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 23 January 2015, 11:33:57 »
Hallo Tim,

Ik wil alleen opmerken dat je begon met een baanplan met mooie, 'ruime' bochten en dat daar in de nieuwste versie weinig meer van over is. Die 'ruime' bochten waren m.i. een hele verbetering.
Jeroen

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 23 January 2015, 11:57:25 »
Daar ben ik het volledig mee eens!

Die ruime bogen met de slanke wissels er in vind ik zelf ook heel gaaf.

Alleen is die eerste baan, de mooiere variant, niet zo goed aan te passen op de uiteindelijke beschikbare zolder lengte tussen de schuine daken waardoor ik waarschijnlijk een stuk lager moet gaan zitten.

Dan krijg ik bij de deur al direct een trapje.

Daarnaast heb ik nog een fikse voorraad C-Rail waarmee ik het laatste ontwerp vrijwel volledig mee kan maken.

Voor de eerste baan, de mooiere variant, moet ik aardig investeren in C-Rail wat slanke wissels en ruime bogen betreft en aanverwante zaken zoals omzetters en decoders.

En als ik toch naar de garage moet verhuizen, om welke reden dan ook, wordt het toch een smallere tafel met scherpere bochten zoals een aantal plaatjes hier boven.

Maar goed ik ga de eerste baan wel uitzetten op de vloer en dan naar boven meten, want het is nog steeds mijn favoriet.

Na uitzetten: ca. 5,5m beschikbare lengte bij hoogte van 90 cm en ca. 5m beschikbare lengte bij hoogte van 110 cm. Dan kom ik toch op die hoogte van 90 uit met een beschikbare lengte van ca. 5 meter omdat je voor de baan ook tussen de 10 en 20 cm moet rekenen (ook wat vrijloop).

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 12:43:12 door Timaximus »

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 23 January 2015, 13:52:29 »
Zie ik dat nu goed ligt je loc verzorgingsplaats met draaischijf grotendeels verstopt door opstel sporen?
Groetjes
Johnny

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 23 January 2015, 13:56:37 »
Ja de draaischijf zit op niveau -1, het is een open baan zoals de foto hieronder.

Dus het maakt niet uit waar zich wat bevind, ergens onder, of niet.  ;D

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 23 January 2015, 16:14:48 »
Ik heb het eerste ontwerp gepropt op 5 bij 3,5m.

Het ontwerp is ingekort en verbreedt door de rechtstanden uit de lengte in de bochten te plaatsen.

De langere versie was beter maar die past niet.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 23 January 2015, 16:26:35 door Timaximus »

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 23 January 2015, 22:21:32 »
Het wordt de strakke variant denk ik, de recht toe recht aan versie van het oorspronkelijke ontwerp, met de gekruiste stations.

Ik heb zo'n berg bochten over dat ik er ook aan zit te denken meerdere klim spiralen toe te voegen naar een paar brug banen kruislings over elkaar tot hoog in de nok.

Maar dat knutselen we tijdens de bouw van de tafel wel in elkaar.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 24 January 2015, 20:46:05 »
Uiteraard kan in dit avontuur ook weer LISSY niet ontbreken.

In het luchtspoor wordt LISSY geïmplementeerd zodat alleen de LISSY locomotieven naar boven zullen rijden door de dienstregeling van WIN DIGIPET heen.

Hoe gaaf is dat mensen.

De spiraal past mooi binnen het gekozen tafel concept en de beschikbare luchtafmetingen maken een redelijke luchtbaan mogelijk boven de hoofden van de operators/toeschouwers.

De aansluiting van het luchtspoor op de baan gebeurt in station 'OOSTVOORNE' in het kopspoor bovenaan.

LISSY is een infrarood systeem voor de automatisering van een treinenloop van UHLENBROCK, gaaf spul!

Hopelijk werken de diverse modules nog.

Ik denk om de tafelsegmenten van binnen hol te maken waardoor de kabels lopen, koker systeem zeg maar, daarover later meer.

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 25 January 2015, 16:20:22 »
Dwars doorsnede van de zolder met de diverse baan hoogtes en de helling percentages.

Het plan in SCARM (geometrie check).

Een deel van de baan verlichting kan ik eventueel ook aan de koker constructie van het luchtspoor hangen, de TL werkverlichting hangt volledig in de nok.

Alternatief: onder de koker constructies van de diverse lagen kan ik eventueel ook LED strippen bevestigen zodat de laag OOSTVOORNE de hoofdbaan verlicht en de HOOFDBAAN de laag ROCKANJE, als ik dan ook LED strippen onder ROCKANJE bevestig dan wordt de vloer verlicht en komt alle verlichting in principe van onder af als je naast de baan staat te kijken. In dat geval zou de verlichting aan het luchtspoor aan de bovenkant moeten zitten zodat deze het witte plafond verlicht. Zit je nooit rechtstreeks in een LED lamp te kijken, de LED verlichting van de seinen, wissel en van de control unit(s) daargelaten.  ;D

MvG,

Timaximus

Timaximus

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 27 January 2015, 17:17:52 »
Het bijgewerkte ontwerp in Win-Digipet.

MvG,

Timaximus

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #59 Gepost op: 28 January 2015, 10:19:50 »
Tim(aximus), er klopt iets niet in je schema op Win-Digipet.
Je komt van het rechterdeel nergens op het linkerdeel en vice-versa (geen fysieke verbinding) en dat is niet het geval in je SCARM-ontwerp
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025