Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 11:00:12
Gewoon wat busfoto's door oranda-jin
Vandaag om 10:57:27
Ridder Gerco van Beelen door 1200blauw
Vandaag om 10:56:22
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet  (gelezen 30729 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1031
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2015, 19:40:34 »

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2015, 19:50:19 »
Oké snap hem nu.  :)

Dat is een mogelijkheid inderdaad en wat resulteert in extra loopruimte.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2015, 21:07:14 »
De nieuwe helling configuratie.

Heuveltje op ... heuveltje af ...  ;D



De rest is ongewijzigd (niet getekend).

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2015, 22:31:58 »
Beste Timaximus,

Om nog even de opmerking van Henk aan te vullen.

Kun je niet zowel de taverse als het rode opstelterrein spiegelen?

Zodat de inkomende wisselstraat van het rode opstelterrein niet van rechtsonder naar linksboven loopt, maar van linksonder naar rechtsboven.
En dan het eerst Y-wissel vervangen door een kruiswissel.

Als je dan de taverse ook spiegelt zodat het toegangsspoor aan de onderkant komt te liggen, kun je die misschien met een bochtje op dit kruiswissel aansluiten en komen zo de locs aan de uitrijdende kant het opstelterrein op.

Gr. Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2015, 09:12:30 »
In principe kan er nog van alles met de layout, de twee kop stations kunnen ook boven elkaar komen te liggen.

Dat was ook eerst het plan. Tijdens het ontwerpen in WinTrack kwam ik zo uit dat de twee kopstations nu trapsgewijs liggen.

Daarmee heb je dan weer een beter overzicht over het geheel.

Ik kan de twee kopstations bijvoorbeeld draaien door te spelen met kleinere boogstralen aan het eind van de op- en afritten.

Ik kan de rolbrug zo wie zo dichter bij het eindpunt projecteren.

Maar het buitenste opstelspoor is toch het omloop spoor voor de locs, en ook de toegang tot het depot waar ik locs voor langere tijd parkeer.

En als ik locs bij het depot laat bewegen (handmatig of via een programma) dan gebeurt dat verder weg van het in automatisch bedrijf zijnde station.

In het toegangsspoor vanaf de rolrug naar de baan wil ik ook nog een wissel hebben die standaard gebogen staat naar een kort doodlopend spoor zodat de hoofdbaan beveiligd is.

Dit geldt ook voor de draaischijf.

Maar ik ben wel content met de tips want nu kan er ook van blauw naar blauw gereden worden en van rood naar rood en van rood naar blauw en van rood naar grijs en van grijs naar blauw en van rood naar blauw via grijs enz. enz. enz.  ;D

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2015, 13:10:36 »
Hallo Timaximus,

Als je vooral het pendelen en omlopen wil uitbeelden is het volgende misschien ook een idee! Het is maar een schetsje maar het gaat dan ook vooral om het idee  ;)



Een hele baan langs de muur, de breedte kan je zelf bepalen. De hele baan kan je dan uit twee etages laten bestaan waardoor je de twee kopstations boven elkaar krijgt. Tussen beide niveau laat je dan een fatsoenlijke afstand zitten zodat je wel mooi op het onderste niveau kan kijken. Door middel van een helix kom je dan op het bovenste of onderste niveau uit. Voor of na de helix zou je dan bijvoorbeeld ook een "schaduwstation" kunnen maken. Je ziet dat het makkelijk moet kunnen met met de lengte van de treinen in het station in ieder geval. Als je dan een draaischijf een een rolbrug erbij wil maken kan je dat eventueel ook gewoon uitbouwen.

Voorbeeldje

Ik weet trouwens niet of je nog met een deur zit o.i.d. waardoor je niet langs de muren kan bouwen!

Groeten,
Allard
Allard

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2015, 14:22:20 »
Hallo Allard,

Er zit een deur op de lange zijde en als ik de deur aan de onderkant projecteer dan heb ik de meeste bewegingsruimte bij binnenkomst.

Ik heb zo'n baan wel overwogen zoals hieronder staat, al vind ik de huidige ovale baan met die wisselstraten in de ruime bogen wel wat hebben.



Het pendelen en omlopen is zo op deze baan al mooi zichtbaar in het midden van de zolderkamer.

En deze ovaal kan ik nog wat om zijn z-as draaien om deze optimaal te passen in de zolderkamer met schuin dak.

Ik overweeg wel om een brug te maken over de baan heen aangezien ik in de nok ruim tot 2,6 meter hoogte heb.

Als ik de hoofdbaan nu op 750 mm leg (zithoogte) en niveau -1 op 600mm en niveau +1 op 900mm (stahoogte) boven de vloer dan houd ik 2600 - 1150 = 1450 mm over.

De 1150 = 900 + 150 (doorrijhoogte) + 100 mm (dikte brugconstructie). De werkelijke doorrijhoogte zal kleiner zijn aangezien we ook met rail diktes etc. te maken hebben.



MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2015, 20:08:56 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2015, 19:17:53 »
Hallo Timaximus,

Ik snap niet helemaal hoe je dat voor je ziet met die brug in het ontwerp. Wel dat deze over alles heen gaat maar niet hoe je die inpast in het baanontwerp.

Even voor de beeldvorming, wat is precies de opzet van de baan. Rood is het station als ik het goed begrijp. Maar Is het blauwe station origineel een schaduwstation? Dan vraag ik me af waarom er een draaischijf is.
Maar als dit geen schaduwstation is komen er dan niet wat veel treinen in de station te staan omdat je amper spoor hebt om te rijden, ondanks de drie doorgaande sporen.
Daarnaast vraag ik me af of je ook nog scenery kwijt wil of dat het vooral rijden wordt. Wat probeer je uit te beelden.

Het kan zijn dat ik eroverheen heb gelezen maar dat dacht ik niet. Het zijn zomaar wat dingen die in mij opkomen.

Het is niet zo dat ik veel ervaring heb. Ik ben nu ook bezig met een baanplan, nu ik een eigen huis heb en dus de ruimte :) Maar ik probeer even mee te denken, en wat ervaring op te doen van anderen  ;D

Groetjes,
Allard
Allard

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2015, 19:59:43 »
Het is vooral een rijden en spelen baan.  ;)

Ik ben zelf geen scenery man, heb wat dat betreft 2 linker handen.

Dus dat komt er niet.

De brug was ff een zijspoor om over de baan te klimmen in het midden van de tafel, niks bijzonders eigenlijk.  :)

Ik zal het daar maar bij laten.

Wat de stations betreft heten ze voor mijn part allebei gewoon kop stations.

Een echt schaduwstation kan en zal zeer waarschijnlijk onder niveau -1 komen met een grotere capaciteit wat opstelplaatsen betreft.

Ook de draaischijf is gewoon voor de spielerei.

Mijn doel is vooral de uitgebreide automatisering van deze baan, net als bij de vorige 2 trouwens.

De eerste baan was geautomatiseerd met LISSY van Uhlenbrock, en deze modules gebruik ik nu voor bij effecten.

Dus zoveel mogelijk rij- en rangeer mogelijkheden, dus ook het pendelen en omlopen, en met zoveel mogelijk treinen tegelijk automatisch rijden.

De rolbrug heb ik al eens gemodificeerd voor in een digitaal automatische treinenloop, nu de draaischijf nog.

Een baan zoals deze vroeger in de Märklin catalogus stond met die witte strakke tafelconstructies en kaal M-spoor daarop, en her en der een bruggetje, boompje en een Fallertje en een Preisertje opgeplakt, zo'n baan moet het eigenlijk worden.

De verzameling brugdelen kan ik bijvoorbeeld rechts bovenin de 3 sporen van de hoofdbaan kwijt boven het wissel op niveau -1 (geel).



MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2015, 20:20:17 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2015, 22:52:14 »
Op deze baan zouden we de onderstaande basis block verdeling kunnen maken.

Sectie legenda:
Geel = remmen,
Rood = stoppen,
Groen = effect (toeteren, kolenscheppen of iets op of rond om op de baan te activeren etc.),
Donker en lichtblauw = eveneens remmen en stoppen, maar dan voor kortere treinen.

In het verleden heb ik naar wens extra detectie punten ingebouwd om de treinenloop te verfijnen.

Zodra ik dit tot in detail ga uitwerken kan ik naar behoeften ook nog her en der spoor componenten aanpassen.

Voor de detectie ga ik weer voor de stroom en massa detectie van Uhlenbrock (LocoNet). Ook LISSY modules ga ik weer inzetten (leuk spul).



MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2015, 23:02:16 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2015, 07:54:00 »
Ik heb wat modificaties gemaakt en enkele lay-out delen een naam gegeven.

Voor het rijden van en naar de draaischijf komt er een driewegwissel bij aan het einde van de stations sporen van station 'ROCKANJE'.

Ik maak de twee stations identiek, dus beide met een ICE halte (geïllustreerd met de rode lijn).

Ik zal dit op een later moment uitwerken in WinTrack, samen met de twee extra op- en afritten.

Ik gebruik ook SCARM maar daar kan je niet mee sjoemelen wat kleine discrepanties in het spoor ontwerp.

De ICE pendelt tussen de twee stations.

De overige treinen rijden de dienstregelingen VAST of WILLEKEURIG.



MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 08:00:07 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2015, 08:32:57 »
Hallo Timaximus,

ICE die pendelt tussen de twee kopstations zal ergens op de baan kop moeten maken (van richting veranderen). De oprit van de twee kopstations zitten volgens mij in dezelfde richting.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #27 Gepost op: 15 januari 2015, 09:09:46 »
Dat klopt meneer Jan-Peter (nog een oude bekende)  ;)

Dat zal ik gelijk trachten op de lossen in het nieuwe WinTrack ontwerp.

Iets in de rechter onderhoek of zoals eerder geopperd kan ik ook het bovenste station spiegelen.

Dan krijg ik een 0 met een x er in van bovenaf gezien.

Moet ff kijken hoe groot de mangaten dan worden.

De benodigde hellingen zijn er nu toch al.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #28 Gepost op: 15 januari 2015, 13:46:15 »
Hier de gewijzigde RC1/2 welke nu doorgaat voor RC3 (Release Candidate 3).

Ik heb de binnen sporen van het rondrijspoor even weggelaten.

De rol- en draaibrug worden nog exacter gepositioneerd en ik heb 1 rechtstand van 188mm uit de stations sporen gehaald, deze kunnen wel geplaatst worden als het geheel iets geroteerd wordt.



MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2015, 13:54:38 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21679
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2015, 14:14:10 »
Lekker rijden.  :)
Maximale treinlengte voor Oostvoorne of Rockanje is een meter of twee?
Krijg je al problemen mee hoor, dwars door de duinen van Voorne.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.