Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet  (gelezen 30730 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #75 Gepost op: 10 februari 2015, 16:06:06 »
Die mag ook weg. Alleen seinen op de (rol)brug.
Overigens nu valt mij op dat er in de lus maar een sein staat. Ga je de lus maar in een richting berijden?
Zo niet net als in de andere blokken een tweede bloksein erbij (geel rondje).

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2015, 16:10:36 door gvandersel. Reden: Tik fout. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #76 Gepost op: 10 februari 2015, 16:10:15 »
In principe wordt de keerlus maar in één richting bereden.

Ik zit er aan te denken om een eindhalte te maken in de lus voor meerdere (korte) treinen.

Ik pas het seinen plan aan. Bijgewerkt.



MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2015, 16:14:44 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #77 Gepost op: 10 februari 2015, 16:19:52 »
Iets anders. Ik zie in de helix en spoor naar lus een bloksymbool. Bestaat dit gedeelte uit meerdere blokken? Zo ja, wat is hier van de achtergrond als ik vragen mag.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #78 Gepost op: 10 februari 2015, 16:37:17 »
In de keerlus kunnen nu twee treinen staan, elk in een eigen blok.

Zodra de tweede trein boven komt loopt deze het baanvak achter de gereed staande trein voor de rit naar beneden binnen.

De terugmelding met massadetectie is zowel om het Helix tracé te monitoren als te beveiligen. In Win-Digipet kan ik zien of er iets in een baanvak staat (massa detectie).

De verdere automatisering gebeurt met LISSY van Uhlenbrock.

Ik heb nog een aantal massadetectie aansluitpunten over, die plaats ik in de spiraal zelf zodat je het klimmen ook kan monitoren.

Zodra ik eenmaal ga beginnen hiermee dan slaat de automatiseringsdrift toch weer toe!  ;D

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2015, 17:01:25 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #79 Gepost op: 10 februari 2015, 19:16:56 »
Nog even terug komend op de seinen. Nu staat er bij de wissels uiterst links en rechts een inrijsein voor het wissel en een blok sein achter het wissel. Is dat nu goed zo?

Zo ja dan is dit het nette seinen plan.



MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2015, 20:30:21 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #80 Gepost op: 11 februari 2015, 10:02:29 »
Gezien er maar een route over de wissel is wel. Je zou nog kunnen zeggen het gaat over een afbuigend wissel en dus Hp2, maar het kan in dit geval met een simpele 'lastgeving' in het machinisten boekje.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Vond de kleuren versie leuker.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2015, 16:12:32 door gvandersel. Reden: Plaatje in vorige bericht vervangen. »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #81 Gepost op: 11 februari 2015, 16:05:09 »
@Gerard: bedankt voor het sein advies.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #82 Gepost op: 13 februari 2015, 16:53:28 »
Onderstaand de voeding secties met elk een eigen booster (4x Power III en 1 x Intellibox).



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #83 Gepost op: 14 februari 2015, 22:10:26 »
Onderstaand het terugmeld schema en het terugmeld principe.



De traject sporen (ZWART) waarop de dienstregeling wordt gereden worden bewaakt met 5 terugmeld signalen.
De 3 massa detecties die gezamenlijk het hele baanvak overlappen voor een eventueel achtergelaten rijtuig of een ander niet geïdentificeerd storend rijdend stukje materieel. De 2 stroom detecties waar de locs stoppen.

De rangeer en remise sporen (ROOD) worden bewaakt met 4 terugmeld signalen (3 massa detecties en 1 stroom detectie).

De opstelsporen (BLAUW) worden bewaakt door 2 terugmeld signalen (1 massa detectie en 1 stroom detectie). Op deze opstelsporen wordt handmatig of half automatisch gereden (parkeren van treinstellen en rangeren LOC van/naar depot).

Het LISSY traject (WIT) wordt bewaakt met uitsluitend massa detectie i.z.m. de LISSY modules.



Zowel de bestaande als extra (nieuwe) terugmelders zijn weer van Uhlenbrock in de uitvoering 63320 (2-rail = stroom) en 63330 (3-rail = massa).

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2015, 22:55:21 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #84 Gepost op: 16 februari 2015, 10:25:20 »
Oke, twee postings, dus twee vragen:
Voeding:
Waarom voedt je de buitenste wissels van de rondgaande baan ook niet uit booster 4 ipv booster 3. Een rondrijdende trein blijft dan op dezelfde booster.

Terugmelding:
1) Waarom zijn je wissels niet voorzien van terugmelding. Hier kan je ook een wagen verliezen.
2) Moet bij het opstelspoor niet nog een detektie komen bij het stootjuk?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #85 Gepost op: 16 februari 2015, 17:05:47 »
De booster verdeling was in eerste instantie ook met 3 boosters, ging er vanuit dat ik destijds 3 power III boosters in gebruik had maar trof echter laatst 4 boosters aan in de treinen kisten op zolder.

Die vierde hoef ik niet perse in te zetten en zover ik mij herinner hebben de treinen nooit hinder ondervonden bij het rijden in de verschillende booster secties of bij de overgang van de ene naar de andere booster sectie, alles liep als een trein.  ::)

De wissels bewaken heb ik in het verleden wel overwogen maar niet toegepast omdat de wissel decoders stroom vreten uit het wissel en ik uitsluitend in de baan met stroomdetectie werkte, en of massa detectie een optie is? Zal er opnieuw naar kijken.

Ik heb nu bij het stootjuk geen detectie omdat ik handmatig hetzij semi automatisch treinstellen weg zet (achterwaarts) op die opstelsporen.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2015, 20:00:46 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #86 Gepost op: 17 februari 2015, 20:08:36 »
Wat ik nog mis zijn lange doorgaande opstelsporen. Daarvoor heb ik een voorlopig ontwerp gemaakt. Deze extra laag zal aansluiten op de rij kruiswissels en 1 helling krijgen die in 2 richtingen bereden zal worden. De twee opstelruimtes bevinden zich in een grote keerlus en zijn in principe in twee richtingen te berijden. Tijdens de bouw van de tafel met de 'basis' spoorconfiguratie is er tijd genoeg om nog verder na te denken over een opstel laag voor lange treinstellen.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #87 Gepost op: 05 maart 2015, 17:59:53 »
In plaats van een extra laag met doorgaande opstelsporen hebben we het idee gekregen om een scenery laag toe voegen aan dit treintafel concept.

De onderste lagen worden voorzien van C-Rails en de scenery laag krijgt K-Rails.

De onderste lagen worden alleen voorzien van seinen en op de scenery laag komen seinen en bovenleiding.


3D illustratie met de extra scenery laag (transparant weergegeven)

Om dit te realiseren worden de stations sporen (rode pijl) van "OOSTVOORNE" verlengd.

Er komt een extra wissel achter het wissel naar de HELIX naar het 'Luchtspoor' (gele pijl).

Deze tweede HELIX loopt 2 lagen mee met de andere HELIX en brengt het spoor op H=1350mm boven vloer (zwart pijlen).

Na deze aansluitingen gaat de C-Rails over in K-Rails.


3D weergave van de 2e HELIX en aansluiting op de scenery laag

In het onderstaande sporenplan is de nieuwe lengte van de stations sporen zichtbaar, deze lopen tot aan de rand van de tafel over de helling heen.


Bijbehorend sporenplan

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet
« Reactie #88 Gepost op: 06 maart 2015, 14:53:57 »
Ik heb even een dwarsprofiel gemaakt in Paint van wat er op de scenery laag komt te liggen aan spoor infrastructuur. Normaal gesproken teken ik op schaal en op coördinaat maar nu ff niet.  :)

Het wordt heel eenvoudig een twee sporige 0 (nul) op een spoordijk rondom met her en der een brug over water of weg, een overweg en misschien een halte.

Het is de laag waar de NS treinstellen hun rondjes op gaan rijden en uiteraard ook de andere treinen. Ik heb een voorliefde voor mooie locomotieven en treinstellen en het interesseert mij weinig tot niets uit welk land of uit welk tijdperk ze dan komen. Op de vorige banen reden de weinige NS materieel bij mij door de bergen en nu rijden de Duitsers en Zwitsers door een polderlandschap, Boeiuh!

Het sporenplan moet ik nog tekenen maar we kunnen het ook tijdens het werk uitleggen in een slingerbaan over de 40 cm brede strook rondom.
Dat gaat prima met K-Rails. Dus gewoon in het wild een spoorbaan bouwen. Her en der plakken we wel een strookje MDF er aan indien het wenselijk is om meer breedte te hebben.

Hieronder het dwarsprofiel waar we ons aan willen houden.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet