Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Pronsfeld  (gelezen 133544 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #15 Gepost op: 14 januari 2015, 22:49:43 »
Krassen met een spijker ofzo?

Ik moet ook aan de gang met stootblokken, dus ik zit met interesse te kijken. Bij mij is het best snel nodig dat ik iets ga doen omdat er meerdere plekken zijn waar een lok van 80 Euro vliegles kan krijgen, ahem :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2015, 19:50:05 »
Vandaag weer lekker verder gegaan met de brandstofhandel en diversen. Kolenopslag schiet al aardig op en de deuren van de loods (achterste) gaan ook de goede kant op. Alleen de muren van de voorste nog wat bijwerken. Foto's zijn inderdaad genadeloos. Kortom een heerlijke knutsel zondag.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2015, 19:07:42 »
Vanmddag ff tijd gehad om verder te werken aan de kolenopslag. De onderbasis voor de kolenhopen zijn reeds klaar. Nu maar eens iets zien te maken van maanzaad. Ergens gelezen dat je hiermee eierkolen kan namaken.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2015, 21:23:14 »
Vanavond begonnen met bezigheids therapie. Het indrukken van de kinderkoppen van de kolenhandel de eerste 0,5m Ik moet zeggen sinds ik voorzichtig ben begonnen met foamboard wil ik eigenlijk niets anders meer. Het is materiaal wat je blijft verbazen. Voorlopig ben ik nog wel ff bezig.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2015, 22:50:14 »
En het resultaat van ruim een uur "stempelen"



marcombv

  • Gast
Re: Pronsfeld
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2015, 23:03:42 »
Netjes hoor.  :)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #21 Gepost op: 22 januari 2015, 09:24:06 »
Ziet er interessant uit. Wat voor foamboard gebruik je? Kunstwinkel instappen en gewoon "5mm dik foamboard" roepen of heb je iets specifieks nodig? Of is 3mm blauw gamma/karwei ondergrond ook foamboard-achtig-genoeg?

Bij mij zijn het meer muren (onderdoorgang, kasteelmuur) dan klinkerpaadjes. Het ziet eruit als een makkelijke methode. Met een beetje schilderen is het neem ik aan aanrakings-bestendig genoeg?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2015, 22:01:36 »
Hoi

Ik gebruik foamboard van 3 en 5 mm dik van Kapa. Dikker is leverbaar. Dit is het juiste foamboard met het goede schuim. Er is ook een goedkopere versie in de handel maar dan is het schuim een soort"piepschuim" dit druk je in maar veert weer net zo snel weer terug. Toevallig heb ik met kerst laminaat gelegd en nog wat foam van de Hornbach over gehouden gelijk zojuist getest maar het heeft niet de juiste structuur
Ik ben er nou een 1/2 jaartje mee bezig en moet zeggen dat het een wonderbaarlijk spul is. Je kan er werkelijk alles van maken. (Kan je mooi je tunnelingangen van maken voor de Eiffelbahn. Het mooie is wanneer je de kartonnen buitenlaag er van af heb gepulkt je al een zeer mooie structuur heb al schijnt er ook plaat te zijn waar de kartonlaag er al niet omheen zit.
Er heeft in de modelspoor magazine een aantal artikelen gestaan wat je ermee kan doen. Momenteel staat er een artikel in over het maken van een stookhuis ook van foamboard of op zijn Belgisch pulkkarton.
De platen zijn via internet te bestellen of bij Harrolds in Rotterdam.
Ik ga van het weekend weer verder met de kinderkoppenzodra het klaar is laat ik een foto zien.

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #23 Gepost op: 12 april 2015, 09:31:14 »
Zo even wat bijpraten. Afgelopen tijd niet veel tijd gehad om aan de baan te werken maar wel veel uitgezocht op internet. Over een paar weken gaan we een weekje naar Prum en het lijstje wat bekeken moet worden buiten de familie activiteiten om is behoorlijk.
Zeer zeker staat het BW van Gerolstein op het programma en eens kijken hoever met ze met de restauratie van de oer railbus zijn. Verder een goede foto maken van de tunnelingang van Pronsfeld richting Ihre grenze.
Gisteren is de beslissing gevallen dat de gehele brandstof/landhandel van rechts naar links wordt verplaatst. Tevens begonnen om de bestrating van zijn eerste kleur te voorzien. Ongelofelijk hoeveel verf foamboard opzuigt. Volgende keer eerst maar een restant voorstrijk er overheen.Vandaag dan laag 2 en in de loop van de week een wash er overheen.
Het gaat langzaam maar wat ik wel in het verleden heb geleerd probeer het zo goed mogelijk te doen zodat je niet de hele tijd zoiets heb van had ik het maar anders gedaan. Zo ben ik dus in Feb- Mrt alleen met de inrijwissels bezig geweest omdat het naar mijn mening niet klopte. Bedankt forum genoten die geholpen hebben met tekeningen en foto's van afbuigende meegebogen wissels.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #24 Gepost op: 12 april 2015, 17:49:06 »
Vandaag de kinderkoppen van een 2e laag Humrol voorzien. Tevens even een toaalplaatje geschoten. Naar mijn mening ziet het er al aardig uit. Als de kinderkoppen verder op kleur zijn gebracht ga ik verder met de kolenhandel/ loodsen af te bouwen en ga mijn eerste ervaringen met de vliegenmepper opdoen. Mocht dit niet werken dan ben op een ander forum al een zelfbouwer tegen gekomen die net zo krachtig is als de Noch stok





Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2015, 21:07:18 »
Monnikenwerk, met die steentjes. Maar je hebt wel eer van je werk. Ik weet nog niet of ik dat geduld heb. M'n losweg ben ik van een betonnen laagje aan het voorzien "omdat dat zo lekker snel klaar is" ;D Die foto van jou verleidt me wel om zoiets ook eens te proberen.

Keurig net ballastbed trouwens, op die laatste foto! Welk merk ballast gebruik je? En met welke kleur heb je je rails geschilderd? Het lijkt me dat je rails+dwarsliggers in dezelfde roestkleur hebt geschilderd om spoor met stalen dwarsliggers na te bootsen?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #26 Gepost op: 12 april 2015, 21:41:59 »
Het monikkenwerk valt wel mee dit is het eerste deel nog maar. Ik denk in totaal nog 1m te gaan.Ik moet zeggen dat het rustgevend werkt als je de gehele dag in de machine herrie heb gestaan. Wat mij bij is gebleven dat op elke losweg waar ik in de Eifel ben geweest de losweg bestond uit kinderkoppen of fijn split.
Wat betreft de stalen dwarsliggers. Ik rij nog op normale code 100 rails van Roco de overblijfselen van mijn oude baan uit de jaren 90. Om het voor het gezin financieel vriendelijk te houden ben ik hiermee verder gegaan. Je kan volgens mij van Tillig rails met stalen biels kopen maar de laatste keer heb ik die op Houten gezien en het viel mij tegen. Had reeds al op internet de Tillig rails gezien en vond het toen ook al niet zo mooi.
in jouw draadje heb je mij aan het denken gezet. Als de bielzen in het balast liggen vallen de schuine kanten aan het uiteinde niet zo op. Je heb gezien dat ik het nog geprobeerd heb met een verhit metalen blokje maar dat was zeker geen succes.De rails verf ik al jaren met roest verf van Humrol.
De bielzen worden nu eerst geschuurd om het houtmotief er af te halen en daarna muurrood van Annita beton gekleurd. Het Ballast is ook van Annita beton wat ik reeds al jaren gebruikt. Als alles droog is gaat er met de airbrusch nog een fijn waasje roest kleur er overheen. Met krijtpoeder krijg je ook een goed effekt. Op het stukje parade strecke naar het schaduw station ga ik de bielzen nog wel aan de kopsekanten afschuinen.


HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #27 Gepost op: 14 april 2015, 20:37:23 »
Hoi

Zojuist een testje gedaan met de vliegenmepper electrostaat. Ik mag zeggen het valt niet tegen.Zoals op de foto's te zien staan de 2 en 6,5mm vezels rechtop. Ben benieuwd hoe het strakts op de baan gaat uitzien eerst nog wat verder proberen.






Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Pronsfeld
« Reactie #28 Gepost op: 15 april 2015, 00:00:54 »
Da's niet verkeerd! 'k Ben ook benieuwd hoe het op de baan zal staan.

Vraagje: heb je een specifieke pagina die je hebt gebruikt voor de vliegenmepper-ombouw? Er zijn er veel, dus als ik mijn keus kan beperken tot een werkende is het makkelijk :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Pronsfeld
« Reactie #29 Gepost op: 15 april 2015, 18:08:31 »
Er staan verschillende schema's op het internet. De mijne heb ik laats op rail 2015 gekocht voor 10 Euro. Dit was geen geld en dus het proberen waard.