Wat de kortsluiting betreft, dit gebeurt alleen als ik de decoder aansluit op de manier die staat omschreven in de handleiding van digikeijs om de decoder te programmeren. De centrale geeft dan kortsluiting.
Om de tweede te programmeren heb ik de draden van de power in de signal uitgang gedaan. Alleen maakt dat nu kortsluiting.
Zo ja vindt ik dat wel een gebrek in de handleiding.
Stap 1 : Sluit de signal ingang van de decoder aan op de rails uitgang van uw centrale.Stap 2 : Zorg ervoor dat de module spanning krijgt via de power ingang van de module. (U kunt ook de power en signal ingang met elkaar doorverbinden)
De reden waarom in de handleiding zo expliciet staat vermeld dat je voor het toekennen van een adres "zowel POWER+SIGNAL tegelijk op de rails of rails- (tracks) uitgang van de centrale" moet aansluiten blijft voor mij ook gissen.
Heel simpel. Omdat we hebben gemerkt dat er veel mensen zijn die bij adres programmeren alleen de signal ingang aansluiten waardoor het direct al niet werkt. Vandaar dat we bij de 'snelle start'vermelden dat beide aangesloten dienen te worden op de centrale om fouten te voorkomen en er dus ook niet vanuit gaan dat de module eerst gemonteerd wordt onder de baan, een externe voeding krijgt en pas dan een adres toegewezen krijgt.
Zoals het nu in de handleiding staat is succes verzekerd...
Maar dat adres programmeren kan dus ook op een niet genoemde andere manier, die voor veel gebruikers veel makkelijker zal zijn.
Dat is betrekkelijk, het moeten dan wel "ervaren" gebruikers zijn, want anders kunnen er verrassende effecten optreden. Als de DR4018 aangesloten is op de hoofdbaan moet je zowel bij het "adres toekennen" als bij "POM-programmering" er wel voor zorgen dat gedurende de programmeertijd er geen "vreemde"wissel bediend wordt door een andere gebruiker of actieve software... In dat geval luistert de DR4018 ineens naar een niet meer te achterhalen "vreemd" adres...