Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
  

Auteur Topic: NS 8500 twee versies  (gelezen 5713 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
NS 8500 twee versies
« Gepost op: 08 January 2015, 11:44:58 »
Ik had al een hele tijd twee etsplaten liggen van de twee versies van een 8500. De feestdagen leken mij wel wat om ze met het bouwen door te komen.
Hier alvast een impressie.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2015, 12:15:10 »

Interresant! Wat voor aandrijving ga je gebruiken voor deze locs? Ik heb zelf een brawa locomotief staan die ik nog eens om wil gaan bouwen tot 8500.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2015, 12:24:17 »
Ik zit te experimenteren met een 3-ass vuurloze lok van Lilliput gecombineerd met Roco assen en wielen. De radstand is perfect, het cilinderblok ook, maar het drijfwerk dat ook perfect is, is "glad" dus zonder uitsparingen om met zwart in te leggen. En dat is jammer. Ik had ook de Brawa op het oog maar de radstand en de wieldiameter kloppen van geen kanten en dat is nog jammererder. Ik had die Brawa lok liever gebruikt.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2015, 12:33:27 »
paar nieuwe stangetjes erbij op de etsplaat? of nieuwzilverdeeltjes met ingeëtste uitsparing om op de liliput-stangen te lijmen? Dat laatste is een beetje laf qua dat de stangen er dikker van worden maar wel lekker makkelijk.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2015, 12:34:22 »
Interessant draadje, gaan we maar volgen denk ik (y)

Zijn dit etsplaten van etchmodels?

Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2015, 15:17:19 »
Ik ga tzt een behoorlijk simpele oplossing voor het "inleggen"uitproberen. Het bouwen van de 8500 is trouwens low priority want ik denk dat ik de modellen zelfs niet van details ga voorzien of schilder. Moet de toekomst maar uitwijzen. Ik ben nu met de voetplaten bezig. Komend weekend hopelijk meer fofot's.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2015, 16:19:29 »
John ga je ook twee verschillende versies maken?

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2015, 18:34:47 »
John ga je ook twee verschillende versies maken?
Jan, dat zie je toch!
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2015, 19:37:03 »
Ja met en zonder kolenbunker , dat had ik gezien ;D
Maar eigenlijk bedoel ik, ook een SS of alle twee NS.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 19:49:27 door roadster36 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2015, 20:17:54 »
Da's toch veel van hetzelfde. Ik weet zelfs niet of ik ze wel af bouw. Als ik het doe zal het wellicht wel NS zijn en dan eentje met lompe NS buffers en eentje met korfbuffers. Eerst maar eens zorgen dat ik de voetplaten goed krijg want ik miste een boven aanzicht en nu zit de lijst onder de voetplaat veel te ver naar binnen. Maar dat is op te lossen.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2015, 20:21:31 »
Dat is dan weer het grote voordeel van messing  (y)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2015, 20:25:29 »
In styreen is het ook geen probleem.
Ik heb zo'n dertig jaar geleden al afscheid genomen van de Nederlandse "Landerbahn"scene. Nu ligt het anders maar dat brengt persoonlijk een andere spagaat met zich mee; NS normaalspoor of NL smalspoor. Als je diep in mijn hart kijkt.................... En dan nog liever 1:1.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2015, 20:31:11 »
Maarre, waarom bouw je ze dan john als je ze niet af gaat maken?
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2015, 20:46:46 »
gewoon voor de gein. verder weet ik het niet. Moet het dan altijd rijden?
gr. John
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2015, 22:22:34 »
Ja hehe , natuurlijk ;D