Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door TonM
Vandaag om 18:03:52
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 18:00:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 17:50:58
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:37:38
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 14:16:04
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
  

Auteur Topic: NS 8500 twee versies  (gelezen 5729 keer)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
NS 8500 twee versies
« Gepost op: 08 January 2015, 11:44:58 »
Ik had al een hele tijd twee etsplaten liggen van de twee versies van een 8500. De feestdagen leken mij wel wat om ze met het bouwen door te komen.
Hier alvast een impressie.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #1 Gepost op: 08 January 2015, 12:15:10 »

Interresant! Wat voor aandrijving ga je gebruiken voor deze locs? Ik heb zelf een brawa locomotief staan die ik nog eens om wil gaan bouwen tot 8500.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #2 Gepost op: 08 January 2015, 12:24:17 »
Ik zit te experimenteren met een 3-ass vuurloze lok van Lilliput gecombineerd met Roco assen en wielen. De radstand is perfect, het cilinderblok ook, maar het drijfwerk dat ook perfect is, is "glad" dus zonder uitsparingen om met zwart in te leggen. En dat is jammer. Ik had ook de Brawa op het oog maar de radstand en de wieldiameter kloppen van geen kanten en dat is nog jammererder. Ik had die Brawa lok liever gebruikt.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2015, 12:33:27 »
paar nieuwe stangetjes erbij op de etsplaat? of nieuwzilverdeeltjes met ingeëtste uitsparing om op de liliput-stangen te lijmen? Dat laatste is een beetje laf qua dat de stangen er dikker van worden maar wel lekker makkelijk.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2015, 12:34:22 »
Interessant draadje, gaan we maar volgen denk ik (y)

Zijn dit etsplaten van etchmodels?

Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #5 Gepost op: 08 January 2015, 15:17:19 »
Ik ga tzt een behoorlijk simpele oplossing voor het "inleggen"uitproberen. Het bouwen van de 8500 is trouwens low priority want ik denk dat ik de modellen zelfs niet van details ga voorzien of schilder. Moet de toekomst maar uitwijzen. Ik ben nu met de voetplaten bezig. Komend weekend hopelijk meer fofot's.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2015, 16:19:29 »
John ga je ook twee verschillende versies maken?

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2015, 18:34:47 »
John ga je ook twee verschillende versies maken?
Jan, dat zie je toch!
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2015, 19:37:03 »
Ja met en zonder kolenbunker , dat had ik gezien ;D
Maar eigenlijk bedoel ik, ook een SS of alle twee NS.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2015, 19:49:27 door roadster36 »

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2015, 20:17:54 »
Da's toch veel van hetzelfde. Ik weet zelfs niet of ik ze wel af bouw. Als ik het doe zal het wellicht wel NS zijn en dan eentje met lompe NS buffers en eentje met korfbuffers. Eerst maar eens zorgen dat ik de voetplaten goed krijg want ik miste een boven aanzicht en nu zit de lijst onder de voetplaat veel te ver naar binnen. Maar dat is op te lossen.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #10 Gepost op: 08 January 2015, 20:21:31 »
Dat is dan weer het grote voordeel van messing  (y)

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #11 Gepost op: 08 January 2015, 20:25:29 »
In styreen is het ook geen probleem.
Ik heb zo'n dertig jaar geleden al afscheid genomen van de Nederlandse "Landerbahn"scene. Nu ligt het anders maar dat brengt persoonlijk een andere spagaat met zich mee; NS normaalspoor of NL smalspoor. Als je diep in mijn hart kijkt.................... En dan nog liever 1:1.
gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #12 Gepost op: 08 January 2015, 20:31:11 »
Maarre, waarom bouw je ze dan john als je ze niet af gaat maken?
Spoor 0 adept

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #13 Gepost op: 08 January 2015, 20:46:46 »
gewoon voor de gein. verder weet ik het niet. Moet het dan altijd rijden?
gr. John
fly with the eagle or scratch with the chickens

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS 8500 twee versies
« Reactie #14 Gepost op: 08 January 2015, 22:22:34 »
Ja hehe , natuurlijk ;D