Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
Roco AC modellen door Arjan6511
Vandaag om 14:40:43
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 14:31:54
Probleem bij inbouw decoder door borotof
Vandaag om 14:16:00
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 14:00:48
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
19 Toen door Dpc Fo
Vandaag om 13:14:47
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:45
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 12:16:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door borotof
Vandaag om 12:15:37
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelmer
Vandaag om 11:22:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 11:08:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:53:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:51:58
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:57:21
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
Vandaag om 09:55:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:48:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
04 December 2025, 23:01:50
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
04 December 2025, 22:28:44
  

Auteur Topic: Artitec 2015  (gelezen 111287 keer)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6959
Re: Artitec 2015
« Reactie #150 Gepost op: 22 August 2015, 11:57:44 »
Dan veertje zit er omdat de koppeling moet kunnen bewegen. Hoe kun je anders een stel door een boog laten rijden?

Gr, Ben.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Artitec 2015
« Reactie #151 Gepost op: 22 August 2015, 13:03:23 »
Een losse niet gekoppelde enkele koppeling, met veertje tussen onderzijde kop en steel waar wij op zit, betekent in mijn beleving :
- of een kop die kan draaien op zijn eigen steel, wat nergens op slaat, want de koppeling moet altijd haaks op die steel staan en die steel heeft een ophang/draaipunt.
- of een kop die een koppelmogelijkheid heeft met aan een andere koppeling.
Ik zou niet weten waarom de kop op de steel zou moeten kunnen zwenken.
Plus, het veertje zit niet zodanig dat hij heem haaks op de steel zal houden, en een scheef staande koppeling staat erg vreemd en zal in het echt nooit kunnen koppelen.
Daarvoor moet hij haaks op de steel zitten.

Mvg, Michel

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6959
Re: Artitec 2015
« Reactie #152 Gepost op: 22 August 2015, 13:46:37 »
Misschien helpt dit? Onder de schroef moet het kunnen scharnieren en dus zit er een veertje.



Gr, Ben.


Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Artitec 2015
« Reactie #153 Gepost op: 22 August 2015, 14:17:11 »
Uiteraard, het kortkoppel mechanisme.
Ik heb het over een veertje onder de kop naar de steel toe.
Dat kan vrijwel alleen maar een functie hebben op/bij de kop zelf.

Zie foto met copyright van Artitec/MTE.

Mvg, Michel


Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Artitec 2015
« Reactie #154 Gepost op: 22 August 2015, 14:21:20 »
Hier is overigens te zien dat de kop wel kan scharnieren op de steel.
Beetje vreemd, maar de koppelingsteel zelf kan alleen maar op het ophangpunt draaien en heeft geen kortkoppelmeachnisme.
Dus om die reden zal de kop dan moeten kunnen scharnieren, om gekoppeld te kunnen rijden.

Mvg, Michel


Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec 2015
« Reactie #155 Gepost op: 22 August 2015, 14:41:44 »
Dat is geen veertje, dat is het metalen staafje wat je ook terug vind op de koppelingen van de DE1 en DE2.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22736
Re: Artitec 2015
« Reactie #156 Gepost op: 22 August 2015, 14:46:01 »
Een kortkoppelmechaniek is niet nodig. Het spul heeft immers geen buffers en heeft een keurig afgeronde kop. In de praktijk kan één scharnierpunt goed werken. Zo werkt het in ieder geval bij de Roco plan V/T. En bij iedereen die Philotrain Scharfenbergs op zijn Piko Hondekoppen heeft gezet.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2015, 14:48:05 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Artitec 2015
« Reactie #157 Gepost op: 24 August 2015, 08:14:45 »
Heel Noord-Amerika werkt met koppelingen met 1 scharnierpunt (KaDee's en soortgelijken). Inderdaad ook geen buffers dan.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec 2015
« Reactie #158 Gepost op: 26 August 2015, 18:31:53 »
De 6-deurs stalen D en het postrijtuig zijn door Artitec aangekondigd in twee kleuren turkoois (voor bij de Marklin 1200 of de Roco 1200). Weet iemand de bijbehorende artikelnummers?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6808
  • Spaar ze allemaal.
Re: Artitec 2015
« Reactie #159 Gepost op: 26 August 2015, 19:00:47 »
Volgens mij is er door Artitec zelf niets aangekondigd over 2 tinten turquoise, of heb je een link voor mij?
Ik zie alleen dat horen zeggen bericht.

Stephan.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec 2015
« Reactie #160 Gepost op: 26 August 2015, 19:07:07 »
Ik dacht dat daar iets over geschreven werd in een folder. Maar geen idee meer wanneer dat geweest moet zijn...

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6054
Re: Artitec 2015
« Reactie #161 Gepost op: 26 August 2015, 20:55:33 »
50 tinten grijs, dat wel
Spoor 0 adept

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4704
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec 2015
« Reactie #162 Gepost op: 09 September 2015, 11:12:34 »
Iemand in Houten nog iets over de PEC vernomen? Naar ik begrepen heb was er niets te zien bij de stand van Artitec, en hij zou volgens het overzicht dat je hier kunt vinden http://artitec.nl/index.php/nl/prijs-beschikbaarheid (26-08-21015) er in Q3 moeten zijn. Dat is dus binnen nu en 3 weken!

« Laatst bewerkt op: 09 September 2015, 11:15:41 door VAM65 »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12556
    • sleutelspoor
Re: Artitec 2015
« Reactie #163 Gepost op: 09 September 2015, 13:07:56 »
Dus nog drie weken je kak ophouden ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5432
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec 2015
« Reactie #164 Gepost op: 09 September 2015, 14:17:26 »
De 6-deurs stalen D en het postrijtuig zijn door Artitec aangekondigd in twee kleuren turkoois (voor bij de Marklin 1200 of de Roco 1200). Weet iemand de bijbehorende artikelnummers?

Zojuist ontving ik de nieuwsbrief van Artitec hierover, waarbij Artitec het volgende schrijft:

Het Postrijtuig Serie P 7011-7021 en de Stalen D 6-deurs bagagewagen, uitgevoerd in jaren 50 turquoise, zijn nu ook te bestellen in een kleine kleurvariant. De eerder aangekondigde artikelnummers houden het Artitec-turquoise aan dat gebaseerd is op het Plan C postrijtuig dat Artitec enkele jaren geleden uitgebracht heeft en het turquoise van Philotrain.

Artitec komt met twee nieuwe artikelnummers van het Postrijtuig met wagennummer P7901 en de Stalen D 6-deurs met wagennummer D7625. Deze zijn nu ook leverbaar in het turquoise zoals dat gebruikt wordt door Roco. De nieuwe variant zal daarbij ook een lichtgrijs dak krijgen inplaats het crèmewitte dak van de Artitec turquoise-variant.

Heeft u reeds een Postrijtuig of een Stalen D 6-deurs besteld dan kunt u bij uw winkelier de bestelling desgewenst omzetten naar de nieuwe Roco turquoise-variant. Hieronder vindt u de oude en nieuwe bestelnummers.
   
Stalen D 6-deurs
Artikelnummer 20.292.01 Stalen D 6 d D7523, Artitec turquoise, wit dak, IIIa.
Artikelnummer 20.292.02 Stalen D 6 d D7625, Artitec turquoise, wit dak, IIIa.
Artikelnummer 20.292.03 Stalen D 6 d D7625, Roco turquoise, lichtgrijs dak, IIIa.
   
Postrijtuig
Artikelnummer 20.296.01 Postwagen P7017, Artitec turquoise, wit dak, IIIa.
Artikelnummer 20.296.02 Postwagen P7901, Artitec turquoise, wit dak, IIIa.
Artikelnummer 20.296.03 Postwagen P7901, Roco turquoise, lichtgrijs dak, IIIa.



Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974