Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:20:55
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Rico [momfer]
Vandaag om 17:08:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gtw6016
Vandaag om 16:56:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 16:19:42
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
  

Auteur Topic: Distributed power in Nederland?  (gelezen 4188 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
Distributed power in Nederland?
« Gepost op: 05 January 2015, 07:47:17 »
Op www.youtube.com ben ik onderstaand filmpje tegengekomen.
De trein lijkt onbeladen.
Is MAK in opzending of geeft deze ook tractie?


https://www.youtube.com/watch?v=6JbqbEGufSs

Paducah

  • Offline Offline
  • Berichten: 117
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2015, 07:57:28 »
Ik zie geen machinist in de MAK. Vindt het bijzonder.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2015, 08:44:16 »
Zo bijzonder hoeft dit toch niet te zijn? Hij kan gewoon in opzending meerijden, of er nou een 41ste goederenwagen achterhangt of een locomotief, dat is om het even.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2015, 10:05:20 »
Zou dit, als de achterste lok wel tractie leverde, wel distributed power zijn?
Treinstellen, zoals de ICE3 en de hogesnelheidstreinen uit Japan, worden vaak via meerdere draaistellen verdeeld over de trein aangedreven. Dit vind ik komtt meer overeen met distrubuted power.
Jeroen

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2015, 10:15:41 »
Soms kan het ook handig zijn om een (diesel)loc in opzending juist helemaal achterop te hangen,
zodat deze na aankomst op de bestemming, de trein gelijk de aansluiting op kan rijden zonder eerst allerlei rangeerbewegeningen te hoeven uitvoeren.
Ligt er dus maar net aan welke kant de aansluiting op is ten opzichte van de aankomstrichting van de trein.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2015, 13:59:08 »
....of de opzendloc heeft een heel andere bestemming dan de trein en wordt in dit geval mss op Kijhoek afgehaakt.

Mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2015, 14:22:11 »
Zo te zien een loc in opzending en een trein die over de doorgaande sporen Kijfhoek voorbij rijdt. Gezien de rijrichting van de trein gaat het om een lege kolentrein richting Europoort dus een opdrukloc is niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 14:23:45 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2015, 14:47:11 »
Al lijken wel de sluitlichten van de loc te branden, i.p.v.dat er sluitplaatjes opzitten. Derhalve zal om de batterij van de loc in leven te houden de motor van de dieselloc wel draaien

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2015, 17:02:23 »
Komkom, ze gaan toch die grote dieselmotor niet laten draaien om een paar lichtjes te laten branden? Die batterij houdt dat heus wel een paar uur vol.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2015, 18:00:47 »
Geen idee of de batterij dat volhoud, maar wat ik schets staat wel voorgeschreve vanuit Vossloh

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #10 Gepost op: 05 January 2015, 19:08:22 »
Ah de oude CapTrain kolenboot ;D. De reden dat de motor draait heeft met snelheid te maken. Een 1206 met draaiende motor mag met een hogere snelheid gesleept worden dan met een uitgezette motor. Waarom die hier achterop hangt geen idee, in mijn herinnering hingen ze gelijk achter de loc, of er is in Viersen nog eens kop gemaakt.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2015, 20:17:00 »
Geen idee of de batterij dat volhoud, maar wat ik schets staat wel voorgeschreve vanuit Vossloh
De stroom die die lampjes verbruiken verdampt in het niks bij de stroom die nodig is om een lok te starten, en daar zijn de batterijen op gemaakt...

Verder zal de lok niet zo snel tractie geven achterop, zulk steile bergen hebben we hier nou ook weer niet :p
Plus dat communiceren met de lok helemaal achterop niet echt handig is...

Of je het Distributed power wilt noemen ligt aan de definitie die eraan vast hangt, want die term is niet gebruikelijk in NL.

Dat een ICE hun tractie systeem verdeeld heeft onder de trein is niet zo bijzonder, dat gebeurd bij wel meer treinstellen. Op die manier kan hier in iig geen sprake van zijn, de goederenwagens zijn niet voorzien van enige vorm van kabels oid.
« Laatst bewerkt op: 05 January 2015, 20:28:14 door Thom »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26707
    • Pagina van klaas
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2015, 20:22:03 »
Een 1206 met draaiende motor mag met een hogere snelheid gesleept worden dan met een uitgezette motor.
Weet je ook waarom dat is? Ik kan niet bedenken waarom dat verschil zou maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2015, 20:29:57 »
Smering van draaiende componenten.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Distributed power in Nederland?
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2015, 20:33:01 »
Bij een bus of vrachtauto die gesleept wordt dient OF minstens 1 van de 2 steekassen (bij voorkeur beide) verwijderd te worden uit de aangedreven as OF de motor stationair te draaien, zodat delen die door niet uitgenomen steekassen gaan draaien, gesmeerd worden.