Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald Halma
Vandaag om 20:09:48
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 34638 keer)

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #120 Gepost op: 15 April 2015, 18:41:05 »
toch nog een ontwerp, kan niet op mijn baan want hij is net 1m te lang helaas, let niet op die draaischijf want die kan daar niet ivm de helling van het rails, ik weet ook niet of het niet te veel stijg/daald :

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #121 Gepost op: 15 April 2015, 18:42:42 »
ps: dat ene stukje met die heleeee scherpe bocht is voor industrieel matrieël of kleine treintjes maar geen planv/y ofzo (al heb ik die nog niet eens 8))

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #122 Gepost op: 15 April 2015, 21:29:34 »
Welke radius is dat? Kleiner dan 360mm gaat niet werken met kort koppelingen is mijn ervaring.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #123 Gepost op: 16 April 2015, 15:42:07 »
Ik heb geen idee, ik weet alleen dat er heel weinig door kan dus die zou ik dan weg halen, scheelt weer een wissel ;)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #124 Gepost op: 16 January 2016, 17:28:00 »
Op basis van Marklin K rails kan je zelfs twee systemen door elkaar rijden. Noot is dan wel dat alles digitaal is.
Ik ben blij dat Noot hier met een t eindigt. Dat had een woordgrap kunnen zijn.
Bij Utrecht werken ze met de Aswin Krol aanpak: digitaal hybride, oftewel 2+3 rail digitaal mixen op k-rail.

Dat gemixt rijden op k-rails doe ik ook, maar analoog. Het gekke is dat mensen nog steeds denken dat het analoog niet kan. Terwijl dat minder hardware vergt dan digitaal. Hoe minder elektronica in een baan, des te minder er stuk kan gaan, is mijn variant op Murphy's Law.

Er zijn allerlei treinclubs in Nederland die jaren lang 2+3 rail analoog gemixt reden, tot er niemand meer was die de schakelingen begreep. Dat lijkt een voordeel van digitaal: je hoeft niet meer te weten hoe de componenten werken als ze maar eenmaal geassembleerd zijn (maar dat is een drogreden, voor analoog geldt dat net zo hard).

@Joost
Ik ben blij dat je eruit bent, dat je wensen min of meer gestalte hebben gekregen, en dat je net als ik k-rails rijdt. Ik ben benieuwd hoe je vorderingen zijn? Kun je al wat laten zien?
 
Railtypes zijn niet perfect, overal valt iets aan te verbeteren, ook aan k-rails. Daar kom je wel achter als je bezig bent, of als je een k-railtje omdraait in je hand, de onderkant betast, en aan oude natuurkundige wetten over oppervlakte, materiaalweerstand en stroomspanning gaat nadenken. Waarom is peco of piko rails , met tussen geplaatste puko's minder storingsgevoelig dan k-rail?

Waarom trof ik op een demonstratiebaan onder een slank wissel een miniscuul geleidend draadje aan? Het ging om een keerlus, dus achter de "schermen" min of meer.




« Laatst bewerkt op: 16 January 2016, 17:40:06 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #125 Gepost op: 08 November 2017, 19:39:50 »
ik zit ook weer te dubben tussen 2-rail en 3-rail, heb ze nu allebei, maar ik wil overgaan op 1 soort, alleen ik kom er niet uit welke van de 2, is een gevoelskwestie. Op Eurospoor heb ik zowel een fleischmann baan bekeken als een marklin baan met k-rails.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.