Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 7001 dood door bask185
Vandaag om 10:04:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 09:56:04
foto's van "Nederlandse" Tds'en door ES44C4
Vandaag om 09:55:53
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door R v/d Hoven
Vandaag om 09:55:28
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 09:11:39
Goede wensen voor 2026 door Kees-Jan
Vandaag om 08:48:35
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 08:43:02
Aachenau West door 741230
Vandaag om 08:28:21
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 08:26:33
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 02:32:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 35941 keer)

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #120 Gepost op: 15 April 2015, 18:41:05 »
toch nog een ontwerp, kan niet op mijn baan want hij is net 1m te lang helaas, let niet op die draaischijf want die kan daar niet ivm de helling van het rails, ik weet ook niet of het niet te veel stijg/daald :

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #121 Gepost op: 15 April 2015, 18:42:42 »
ps: dat ene stukje met die heleeee scherpe bocht is voor industrieel matrieël of kleine treintjes maar geen planv/y ofzo (al heb ik die nog niet eens 8))

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #122 Gepost op: 15 April 2015, 21:29:34 »
Welke radius is dat? Kleiner dan 360mm gaat niet werken met kort koppelingen is mijn ervaring.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #123 Gepost op: 16 April 2015, 15:42:07 »
Ik heb geen idee, ik weet alleen dat er heel weinig door kan dus die zou ik dan weg halen, scheelt weer een wissel ;)

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #124 Gepost op: 16 January 2016, 17:28:00 »
Op basis van Marklin K rails kan je zelfs twee systemen door elkaar rijden. Noot is dan wel dat alles digitaal is.
Ik ben blij dat Noot hier met een t eindigt. Dat had een woordgrap kunnen zijn.
Bij Utrecht werken ze met de Aswin Krol aanpak: digitaal hybride, oftewel 2+3 rail digitaal mixen op k-rail.

Dat gemixt rijden op k-rails doe ik ook, maar analoog. Het gekke is dat mensen nog steeds denken dat het analoog niet kan. Terwijl dat minder hardware vergt dan digitaal. Hoe minder elektronica in een baan, des te minder er stuk kan gaan, is mijn variant op Murphy's Law.

Er zijn allerlei treinclubs in Nederland die jaren lang 2+3 rail analoog gemixt reden, tot er niemand meer was die de schakelingen begreep. Dat lijkt een voordeel van digitaal: je hoeft niet meer te weten hoe de componenten werken als ze maar eenmaal geassembleerd zijn (maar dat is een drogreden, voor analoog geldt dat net zo hard).

@Joost
Ik ben blij dat je eruit bent, dat je wensen min of meer gestalte hebben gekregen, en dat je net als ik k-rails rijdt. Ik ben benieuwd hoe je vorderingen zijn? Kun je al wat laten zien?
 
Railtypes zijn niet perfect, overal valt iets aan te verbeteren, ook aan k-rails. Daar kom je wel achter als je bezig bent, of als je een k-railtje omdraait in je hand, de onderkant betast, en aan oude natuurkundige wetten over oppervlakte, materiaalweerstand en stroomspanning gaat nadenken. Waarom is peco of piko rails , met tussen geplaatste puko's minder storingsgevoelig dan k-rail?

Waarom trof ik op een demonstratiebaan onder een slank wissel een miniscuul geleidend draadje aan? Het ging om een keerlus, dus achter de "schermen" min of meer.




« Laatst bewerkt op: 16 January 2016, 17:40:06 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #125 Gepost op: 08 November 2017, 19:39:50 »
ik zit ook weer te dubben tussen 2-rail en 3-rail, heb ze nu allebei, maar ik wil overgaan op 1 soort, alleen ik kom er niet uit welke van de 2, is een gevoelskwestie. Op Eurospoor heb ik zowel een fleischmann baan bekeken als een marklin baan met k-rails.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.