Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 23:09:40
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: 2-rail, of toch 3-rail??  (gelezen 34689 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #30 Gepost op: 06 January 2015, 12:31:37 »
De middenrail voor de sleper wordt geleverd door een bedrijf in Duitsland, Weichen-Walter.
€ 10,30 per meter. ::)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Boran

  • Gast
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #31 Gepost op: 06 January 2015, 12:52:49 »
Hoi Klaas,

Citaat Robert:
Citaat
alle hobby's kosten een boel geld, maar belangrijk is dat je plezier hebt.

Afgezien van de prijs, die je wel of niet wil betalen, is dit een elegante oplossing. Ook hier
weer een nieuwe "discussie" over de prijs :'( Nogmaals, het is blijft een persoonlijke keuze.

Groetjes,
Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #32 Gepost op: 06 January 2015, 14:10:57 »
Wat ik maar wilde aangeven, die pukostrip kost bijna evenveel als een lengte flexibele K-gleis.
Het kan zijn dat je vanwege het aanzien liever met Peco rails werkt, maar dan is de vraag of je daar vanwege het aanzien toch puko's in wilt hebben.
Märklin is de enige fabrikant die sporen voor hun systeem levert. Dus het is òf Märklin kopen, òf knutselen.
Dan zou ik zeggen: kies voor 2-rail, dan ben je in alle opzichten flexibeler.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #33 Gepost op: 06 January 2015, 15:20:57 »
Je twijfelt, want anders stel je die vraag niet.
Komt dat omdat je dingen HOORT of heb je misschien dingen gezien die je mooier vindt dan wat je nu hebt en wat is dat dan ?
Wat betreft het vuil en storingen in de stroomvoering bij twee-rail hoef je je geen zorgen te maken. Ik rijd al jaren twee-rail en ben geen overdadige poetser maar heb zelden of nooit problemen.
Ja...je moet zo af en toe je wielen en contacten even schoonmaken maar dat moet bij drie-rail ook. Mijn kleinzoon heeft een drie-rail baan en moet ook zo af en toe het roco blokje over de rails halen en wielen met wattenstaafjes schoonmaken.
De betrouwbaarheid van twee-rail is net zo groot als van drie-rail.
Het belangrijkste advies wat ik je wil geven is: welk systeem je ook kiest....ga voor digitaal. Dat geeft zoveel meer speel mogelijkheden. Vooral op een nog beperkte baan.
Groeten, Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

.joost.s.

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #34 Gepost op: 06 January 2015, 16:04:18 »
Ik twijfel(de?) Omdat veel mensen twee-rail hebben zoals de grootste modelbaan (wunder Hamburg)
Ook vind ik somige sfeer foto's heel mooi en het ba lasten lijkt me ook leuk en dan kan je zelf bepalen wat en hoe.
En een lijstje maken met voordelen en nadelen had ik al eens gedaan maar, daar kwam (voor mij) uit dat twee-rails leuker zou zijn maar, dat wou ik niet geloven?
Ook zei mijn oom (twee-rail) dat ik maar gewoon door moest gaan met wat ik had en dat hij ook het liefst marklin zou hebben (hij was vroeger overgestap) en hij werkt heel mooi in detail (reden dat hij liever marklin had : voor vuil en zo...?)
En ik ga ook voor digitaal maar, niet om te beginnen.

Ben al druk opzoek en denk dat ik er 1 ga halen voor 35,00 (piko h0 57111) (duur? Ik dacht van niet...)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #35 Gepost op: 06 January 2015, 16:21:09 »
Als je die set kunt vinden voor EUR 35,- vindt ik dat knap.
Ik zie die overal voor rond de 70,- euro staan.
Maar om te beginnen een leuk setje.

Ook zei mijn oom (twee-rail) dat ik maar gewoon door moest gaan met wat ik had en dat hij ook het liefst marklin zou hebben (hij was vroeger overgestap) en hij werkt heel mooi in detail (reden dat hij liever marklin had : voor vuil en zo...?)
Typische uitspraak. 2 rail doet qua detaillering echt niet onder voor een marklin loc.
Gr.
Eric

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4250
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #36 Gepost op: 06 January 2015, 18:20:09 »
Joost

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.

Van beide systemen vind je bijzonder mooie voorbeelden, ook hier. Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen. En die keuze is helemaal aan jou. Altijd goed, want je maakt hem uit jouw gedachten. De meeste adviezen hier worden vanuit een heel ander uitgangspunt gegeven, namelijk dat van henzelf. En geloof me, geen van de systemen is beter dan de andere.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #37 Gepost op: 06 January 2015, 18:28:32 »

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.


Onzin.

Waarom kun je niet gewoon een vraag stellen? En dat stammenoorlog verhaal lijkt me wat overtrokken. Mensen reageren vanuit hun eigen beleving dus subjectief. Niettemin kan een ander daar iets van opsteken. ;)

Gr, Ben.

Boran

  • Gast
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #38 Gepost op: 06 January 2015, 18:54:19 »
Hallo Joost,

Je twijfel over de keuze van het "beste" systeem kun je, volgens mijn bescheiden mening, terugbrengen
tot de kernvraag: kun je leven met de zichtbare puko's in de baan ;)

Groetjes,
Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #39 Gepost op: 06 January 2015, 18:58:49 »
Joost

Nooit die vraag stellen hier  ;) Dat  betekent idd geheid een stammenoorlog en dat gaat jou niet helpen.

Van beide systemen vind je bijzonder mooie voorbeelden, ook hier. Elk systeem heeft zijn voordelen en nadelen. En die keuze is helemaal aan jou.

En hoe komt Joost de voor- en nadelen dan te weten? Zolang iedereen gewoon de eigen mening vertelt en niet te veel de mening van een ander becommentarieert, kan ook dit onderwerp prima worden besproken. En op den duur heeft Joost dan de informatie die nodig is om zelf een keuze te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #40 Gepost op: 06 January 2015, 19:10:13 »
Hoi,

Ik voorheen pizza snijder rijder, nu niet meer, ook geen rubberbanden op mijn baan. Enige spijt die ik heb is, dat ik niet eerder ben overgestapt. ( wel een trix big-boy natuurlijk)

mijn ergernis waren de flenzen en de rail geometrie/ wissels.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #41 Gepost op: 06 January 2015, 19:12:12 »
En hoe komt Joost de voor- en nadelen dan te weten?
Zal ik mijn visie daarop eens geven?
Het Märklin systeem heeft twee voordelen: 1. je kunt probleemloos keerlussen leggen. 2. Als je automatisch gaat rijden kun je met massadetectie vrij eenvoudig de hele trein detecteren. Bij het 2-railsysteem is dat veel lastiger te realiseren.

Nadeel van het Märklin systeem (let wel, mijn visie): het spoor ziet er niet uit. Niet alleen de puko's, maar de hele geometrie en het aanzien van de wissels staan ver van het grote voorbeeld af.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #42 Gepost op: 06 January 2015, 23:51:07 »
Mijn mening:
Kies 2 rail, en neem gelijk het volgende in overweging: laag profiel rail (peco).
Dat is echt geweldig mooi, super realistisch, ook al was het omdat je zelf moet
ballasten... En ook nog eens goedkoop.

Ik ben objectief, want heb N spoor, dat is er alleen in 2-rail ;D
Wist je dat Marklin ook 2 rail heeft? Is wel in schaal Z... :P

Oh ja, ik zag een opmerking over de detaillering, kijk dan bijvoorbeeld maar eens naar de
nieuwe roco 1200... en dat is toch echt 2rail hoor...

Suc6!
Collin

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #43 Gepost op: 07 January 2015, 00:10:31 »
En heeft piko niet een gewone en hobby lijn
en 3 rail locs,net als roco en fleischmann en.....

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1376
Re: 2-rail, of toch 3-rail??
« Reactie #44 Gepost op: 07 January 2015, 00:48:15 »
Piko heeft zelfs Hobby-loks in 3-rail wisselstroom.

Een groot nadeel van wisselstroom vind ik persoonlijk dat de treinen veel duurder zijn, vergelijk de volgende hobby-loks maar eens:

http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=268
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=84

En dan zijn de verschillen bij Piko nog relatief klein door de gunstige prijzen, de verschillen zijn bij veel andere merken veel groter. Maar met 3 gelijkstroom-hobbylocs, heb je dus al bijna het geld bespaard voor een vierde hobbyloc...