Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 257682 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #570 Gepost op: 05 October 2015, 18:21:46 »
Atf is een smoes om niet te hoeven reinigen, meer is het niet.

Dat is jouw dogma. En aangezien we hier vrijheid van godsdienst hebben, mag dat.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6711
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #571 Gepost op: 05 October 2015, 18:39:14 »

En je geeft een incompleet antwoord.


Ik vind je een prima kerel maar ik blijf niet aan de gang. Doe wat je goed dunkt, jij hebt jou mening en ik de mijne. Een aanmatigend toontje is niet zo leuk.

Gr, Ben.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #572 Gepost op: 05 October 2015, 18:47:43 »
En electriciteit is voor mensen die te lui zijn om hun treintjes te duwen. Schande. In het zweet des aanschijns zult u uw baan poetsen.
Ik rij atf-loos en denk niet het ooit nodig te hebben. Maar dit draadje gaat dus over de ervaringen met atf. Het ontgaat me volledig wat positieve ervaringen vertellen met atf in een draadje dat over ervaringen met atf gaat, met opdringen heeft te maken.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #573 Gepost op: 05 October 2015, 19:05:31 »
ik grijp graag elke smoes aan om een baan niet te hoeven poetsen. Niet uit luiheid, maar dat gerotzooi met een lomp poetsblok tussen al die breekbare scenery is gewoon waardeloos. Elke keer poetsen betekent kans op schade, sein in je trui, trekdraadhouder omver getikt met poetsblok, boom gemold... In mn volgende project zit een hoop straatspoor en dat wil je al helemaal niet poetsen, binnen de kortste keren de verf op de bestrating vernaggeld en bijtippen wordt nooit zoals het geweest is.

ReneH0

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #574 Gepost op: 05 October 2015, 21:07:04 »
Inderdaad zo denk ik er ook over hahahaha

Rails is hier geverft en geen problemen.
Hier nog geen balast.

Iedereen moet maar doen en denken wat hij/zij wilt.
ATF werkt, kunnen we nog pagina's vol over bakkelijen maar dat is zinloos.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #575 Gepost op: 05 October 2015, 21:15:35 »
Is t nou echt nodig om mekaar de kop van de romp proberen te scheiden ?
Dit enkel omdat sommige het gebruik van ATF een voordeel vinden hebben,zonder gebruik van een poets blok,railpoetser,weet ik veel wat ?
Laat iedereen in zn waarde,ik heb t aangeslingerd opdat sommige het misschien nuttig vinden om te weten dat er iets is wat ze poets uren bespaard.
Lijkt het je niks laat t links liggen,het is geen MOETEN,het is een tip die ik vond.
Dat is waarom ik dit draadje heb gestart,niet meer en niet minder.
We zijn volwassen hier toch ?
Laten we ons daarnaar gedragen,of zoals iemand hier roept,neem wat je lust en laat de rest links liggen,en ja dat kan je ook stilzwijgend doen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #576 Gepost op: 05 October 2015, 21:20:09 »
Mijn baan is nog lang niet klaar, maar de spiraal stottert nu al............daar gaat dus in ieder geval ATF op komen. Net als Floris ben ik lui aangelegd en kan me van mijn oude baan nog goed voor de geest halen dat ik er van tijd tot tijd met een lap met tri over moest. En inderdaad, die lap bleef nog al eens haken :-X. Verder was het telkens een half uur rond sjezen voor alles weer een klein beedtje normaal reed. Tri mag ook al niet meer gebruikt worden daar ga ik nog meer van afstompen dan van alle CARC verf lucht die ik bij Defensie al heb op gesnoven ;D. Gewoon één halve druppel giftige ATF er op en niet meer aan de rails likken om te testen of je nog spanning op je baanvak hebt, daar hebben we tegenwoordig een univerzeelmeter voor. Dan hoop ik dat het stotteren straks snel over is (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

moonshine73

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #577 Gepost op: 05 October 2015, 21:21:51 »
Wijze woorden Floris, wijze woorden (y)

mvg Richard

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #578 Gepost op: 05 October 2015, 22:22:25 »
Ok dan
Even over vuil
Ik heb meld stukjes rail van 2 biels lang
door steeds weer stroom erop hoopt zich daar idd veel vuil op
net als op wielen van locs en wagons
met analoog en digitaal is dat zo
Het komt door het inbranden van vuil op de contact vlakken door slechte geleiding (vuil)
Atf reinigd op zich niet,het lost vuil op
En dat blijft ergens achter
Dus bij ons op delen die slecht contact maken als rail verbindingen wissels contact rails en wielen die over deze delen gaan
dus reinigen moet je
Nu dus op vaste plekken en wielen de koek eraf halen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #579 Gepost op: 06 October 2015, 03:32:31 »
Ik volg dit draadje al een tijdje. Gebruikers vinden het een wondermiddel, ja uiteraard, je gaat geen positieve ervaringen delen als het eigenlijk niet zo is. En regelmatig komen sceptici langs die er niet aan willen beginnen om welke reden dan ook.

Wat ik me vanaf het begin van het volgen van dit draadje afvraag is dit: hoe komt het eigenlijk dat er zoveel stof op die banen komt waardoor de loks niet goed rijden?
Is het een N of H0 probleem of bij beiden?
En is er een verschil in gevoeligheid voor stof tussen een analoge baan of een digitale baan? En komt het misschien door modernere rail soorten, kan het zijn dat een lager profiel ook een smaller rijvlak heeft?
En wat te denken over de loks? Verschil in ontwerp van stroomafname bij verschillende fabrikanten.

Ik vraag me dat af omdat ik die storingen en haperingen absoluut niet ervaar op mn baan. Mijn H0 baan staat in een kamer, in de zomer 60% vochtigheid, in de winter 80-90% vochtigheid, temperatuur in rust ca 30 graden, in bedrijf ca 26 graden, sporen Fleischmann modellgleis, analoog. Loks uitsluitend Fleischmann.

Al staat de baan 2 weken stil, ik zet de boel aan, en zonder haperingen rijden de loks er vrolijk op los.
Wat ik ervaar is dat ik de wieltjes regelmatig moet borstelen om ze te laten glimmen voor beter contact. De rails, daar doe ik nooit wat aan. Ik heb onder 5 oudere kleine goederen wagons een klein schuursponsje gelijmd, verzwaard met een handje spijkertjes, die rijden een keer in de maand wat rondjes om de sporen weer te laten glimmen.
En er is een rijtuig voorzien van een Noch sleper, zacht sponsje, dat over de rails veegt.
Ik controleer de rails door met mn vingers erover te vegen. En altijd gortdroog, soms een vage streep op mn vingers van olie doordat ik wat loks heb gesmeerd.

Af en toe heb ik wat storing bij wissels. Twee om precies te zijn. Het zijn "denkende wissels", meegebogen, en soms moet ik de wissels een paar keer heen en weer schakelen om goed contact te krijgen.
Thats all.






Tschuss Genossen

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #580 Gepost op: 06 October 2015, 06:42:28 »
Houden zo Hans. Mijn ervaring is dat als je eenmaal uitgebreid met een vloeistof begint te poetsen, dat je daarna bezig blijft. Geen idee hoe het komt. Bij mijn vorige baan heb ik die wijsheid voor het eerst toegepast. Tien jaar lang hooguit met een droge doek wat plakjes vuil verwijderd, stof met de stofzuiger weggezogen, maar zelden of nooit met wasbenzine of welke vloeistof dan ook bewerkt. Tien jaar lang vrijwel probleemloos gereden. Dat was een digitale baan. Sinds een half jaar dezelfde ervaring op mijn huidige baan. Momenteel nog niet eens de moeite genomen de Rocolinewissels te polariseren.
Dring het niemand. Het werkt bij mij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6711
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #581 Gepost op: 06 October 2015, 06:55:01 »

Ik vraag me dat af omdat ik die storingen en haperingen absoluut niet ervaar op mn baan.


Dat klopt natuurlijk Hans. Je geeft het zelf al aan: met regelmaat poets je wielen en je rijdt 1x in de maand met karretjes met schuursponsjes eronder. Dus heb je geen ATF nodig.

Gr, Ben.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #582 Gepost op: 06 October 2015, 07:04:00 »
Nee Ben, zo simpel ligt het niet. Veel mensen poetsen aanzienlijk intensiever dan Hans en grijpen uiteindelijk desondanks naar atf.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3311
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #583 Gepost op: 06 October 2015, 07:44:48 »
Dag Ben,

Wie het weet mag het zeggen. Mijn bijdrage is bedoeld om verschillende inputvarianten die een rol spelen bij het contact-probleem te benoemen en aan te geven hoe de combinatie van deze varianten bij mij werkt.
Tschuss Genossen

TrixExpress

  • Digitaal
  • Offline Offline
  • Berichten: 55
    • Mijn Digitale Trix Express Baan
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #584 Gepost op: 23 October 2015, 13:36:59 »
Nadat ik dit draadje gelezen had, direct gekocht.
MPM ATF Dexron II-D, kosten EUR 7,82 per liter. Doe je inderdaad 100 jaar mee.
Het werkt echt verbluffend. Kan het iedereen aanraden.

Groet,
TrixExpress