Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Joz
Vandaag om 21:20:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 233191 keer)

rangeerduivel

  • Als het maar (model)treinen zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #525 Gepost op: 14 juni 2015, 19:07:39 »
Graag even reageren,
Er wordt steeds gesproken over transmissieolie en remolie,
betere term zou zijn transmissievloeistof en remvloeistof,daar het namelijk beide geen olien zijn.
Ze worden zelfs geacht water op te nemen,iets wat bij olie niet mogelijk is.

 ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #526 Gepost op: 14 juni 2015, 19:26:04 »
Rudy, als je de moeite neemt om dit hele draadje door te lezen, dan zul je zien dat die opmerking al meerdere malen is gemaakt.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #527 Gepost op: 14 juni 2015, 19:42:26 »
Als we dan toch in "alle slakken zout" modus zitten ....
Het gaat zelfs specifiek over transmissie "olie" voor een automaat bak. In mijn (oude) hand bak zit gewoon minerale SAE80 olie.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2015, 20:56:47 door Calimero. Reden: zout toegevoegd »
Groet, Ronald.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #528 Gepost op: 14 juni 2015, 20:47:09 »
Dat heeft niks met slakken modus te maken hoor.
Het is nat en vloeibaar, laten we het dan gewoon water noemen, dat gezeur over details...


verder werkt dat ATF op rails, stroom afnemenrs etc prima

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #529 Gepost op: 02 september 2015, 11:04:51 »
Ook ik ben een dankbare gebruiker van ATF.

Ik heb het idee dat bij gebruik van ATF heel veel problemen en discussies in een ander licht komen te staan.

- oude messing rails zijn prima te gebruiken, geen probleem dat die sneller vuil zijn

- het is minder nodig om puntstukken van wissels te polariseren

- ook in kleinere schalen moet het mogelijk zijn om echt te rangeren (ik ben wel benieuwd of er Z-spoorders zijn die ATF gebruiken)

- het argument dat je bij Märklin 3-railsysteem een betere stroomafname hebt vervalt...

Of ga ik nu te ver??

« Laatst bewerkt op: 02 september 2015, 11:08:24 door Alewijn »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #530 Gepost op: 02 september 2015, 11:36:18 »
- het is minder nodig om puntstukken van wissels te polariseren

Alewijn,

Waarom zou dat zo zijn? ATF maakt van + geen - en v.v. Polariseren van puntstukken doe je om de polariteit van het puntstuk te veranderen. Dat moet ook als je ATF gebruikt.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #531 Gepost op: 02 september 2015, 11:46:07 »
Precies. Als je nou eerst zorgt dat alles tip-top in orde is, puntstukken gepolariseerd, goeie ringleiding (= aansluitpunten), goed rijdende locs, etc. Pas dan komen dit soort middeltjes aan bod als dat echt nodig is. Eerst de basis op orde en je zult zien dat je weinig tot geen ATF of andere wondermiddeltjes nodig hebt ;)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5826
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #532 Gepost op: 02 september 2015, 11:47:05 »

- het argument dat je bij Märklin 3-railsysteem een betere stroomafname hebt vervalt...


Ik ken een heleboel 3-railers die ook aan de ATF zijn. Het is net als Botox zag ik gisteravond op tv: niemand zegt het te gebruiken maar........ :P

Gr, Ben.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #533 Gepost op: 02 september 2015, 13:31:01 »
@Bjorn
Sommige wissels moeten gepolariseerd worden, dan is het inderdaad geen issue. Ik heb heel veel wissels liggen waar dat niet bij hoeft en die ik als - een echte rangeerder - met de hand omleg. Dan is het wel prettig als er een goede stroomafname is en ATF helpt daarbij.

@Ben
3-railers hebben er uiteraard ook gemak van. Alleen is het verschil ofwel het voordeel van 3 -rail, m.i. niet zo groot meer.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #534 Gepost op: 02 september 2015, 13:39:41 »
@Bjorn
Sommige wissels moeten gepolariseerd worden, dan is het inderdaad geen issue. Ik heb heel veel wissels liggen waar dat niet bij hoeft en die ik als - een echte rangeerder - met de hand omleg. Dan is het wel prettig als er een goede stroomafname is en ATF helpt daarbij.

Dat ben ik met je eens, maar dan nog hebben ATF en polarisatie echt niets met elkaar te maken. Maar misschien versta jij iets anders onder polarisatie.

Ben

Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7402
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #535 Gepost op: 02 september 2015, 14:55:53 »
Waarschijnlijk wordt bedoeld "dan is een plastic niet-geleidend puntstuk ook goed genoeg".

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1973
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #536 Gepost op: 02 september 2015, 15:12:06 »
Toch wel. Want waarom doe je aan polarisatie van je wissels? Omdat je de puntstukjes van stroom wilt voorzien, en waarom wil je dat?
Als ik bij mezelf kijk dan doe ik dat om te zorgen dat treinen ook op die punten stroomafname hebben. Zoals Ronald aangeeft, zorgen voor een goede basis.

Echter, dat is wel veel werk, zeker als je de wissels handmatig schakelt. Maar ook als je andere manieren van schakelen hebt. Bij servo bediening moet je ook iets regelen om dat ompolen te kunnen doen. Duurdere servo decoder b.v.

Als die ATF echter zorgt dat de stroom afname erg goed is dan zou het dus zo kunnen zijn dat je met een iets mindere basis, de puntstukjes niet aangesloten, toch goede rijeigenschappen hebt.
En omdat je de puntstukjes niet hoeft aan te sluiten hoef je ze ook niet te polariseren. Ook al zijn het geen plastic niet-geleidende puntstukken, maar metalen geleidende puntstukken.

Dus ATF kan wel invloed hebben over het wel of niet willen aansluiten van je puntstukken, en daarmee dus ook gelijk het daarbij behorende polarisatie daarvan.

Groet,
Roelco

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #537 Gepost op: 02 september 2015, 16:20:02 »
Roelco,

Als ik je goed begrijp, dan bedoel je dat bij Peco wissels het puntstuk wordt gepolariseerd door de wisseltong die tegen de stockrail aanligt. Omdat het contact tussen wisseltong en stockrail na verloop van tijd door oxidatie en stof minder kan worden, polen de meesten van ons het puntstuk via een aparte aansluiting om bij het omleggen van de wisseltongen.
Jij (en ik neem aan ook Alewijn) gaan er - als ik het goed heb - van uit dat ATF een blijvend goed contact tussen de aanliggende wisseltong en de stockrail waarborgt, waardoor ompoling van het puntstuk via een apart (draad)contact niet meer nodig is.

Wellicht is dat zo. Ik ben nog niet zover dat ik dat kan proberen (mijn baan is nog in opbouw), maar het is een interessante gedachte. Ik zal het eens proberen.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2388
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #538 Gepost op: 02 september 2015, 16:37:19 »
Nee, Ben, dit is niet wat ik bedoel. Nu snap ik wel waarom je zo verbaasd reageert op mijn suggestie.

Het gaat mij puur om het elektrisch contact tussen de wielen van de loc en de rails. Vaak wordt ervoor gepleit om de puntstukken te polariseren omdat de loc anders op het puntstuk stroomloos kan komen te staan.

Maar dat laatste gebeurt niet per se. Ik heb jarenlang het kleine twee-assige groene diesellocomotiefje van Fleischmann gebruikt om een baan te testen. Die reed echt overal gewoon door. Want als een van de wielen het puntstuk passeerde had hij genoeg aan de stroomafname van het andere wiel. Nu ik ATF gebruik zie ik zo'n goede stroomafname ook bij mijn andere locomotieven. Toegegeven: ik heb geen (digitale) twee-assers. Wel de drie-assige NS 521. Die rijdt echt vele malen beter sinds ik ATF gebruik.

In de situatie met de Peco-wissel die jij beschrijft zou ik niet op ATF vertrouwen, ook al zou het wel iets kunnen helpen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #539 Gepost op: 02 september 2015, 16:40:43 »
Volgens mij bedoelt Roelco gewoon dat er verschillende manieren zijn om stroomafnameproblemen te voorkomen en dat als je de ene manier gebruikt, je misschien wel zonder een andere manier (zeg atf) kan.
Hier geen atf en in het opstelstation nog niet de moeite genomen de Rocolinewissels te polariseren. Desondanks geen centje pijn bij het testrijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.