Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 07:33:47
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:41:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?  (gelezen 254608 keer)

jellecorolla

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #180 Gepost op: 19 January 2015, 05:46:48 »
atf = automaat transmissie fuel .

atf is geen olie maar een vloeistof , het is dus ook niet uit moeder aarde gehaald maar een an-organische product
atf werk in een auto vooral als druk opbouw voor de automaat om te kunnen schakelen en als een reinigend vloeistof , omdat atf een an-organisch product heeft heeft het ook bij een auto een lang levens duur en het heeft een aan trekkings kracht op kleine vuil deeltjes , de kleine vuil deeltjes worden als het waren in ge kapselt daarom moet er bij de meeste auto's na ongeveer 150.000 km de atf vervangen worden , ook heeft atf een anti occidante werking maar niet tot weinig smerend effect .

ik denkt persoonlijk als we atf op rails gaan gebruiken om het eens in de zoveel tijd helemaal te verwijderen want het kapselt het vuil wel in maar haalt het niet weg en dus krijg je na een poosje wel weer slechter rijdende treinen omdat er simpel weg te veel vuilen deeltjes in de atf zit .

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #181 Gepost op: 19 January 2015, 08:50:43 »
ATF+ Automatic transmission Fluid.
Afhankelijk van de soort die je hebt komt de basis van sommige soorten wel degelijk uit de grond.
Dexron 2 is gebasseerd op geselecteerde minerale olie (aardolie dus), met de nodige additieven om de eigenschappen aan te passen aan het gebruik.
Heeft bovendien wel degelijk goede smerende eigenschappen mede dankzij speciale friction modifiers.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 09:03:54 door v140 »
Gr. Ron

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #182 Gepost op: 19 January 2015, 09:34:46 »

ik denkt persoonlijk als we atf op rails gaan gebruiken om het eens in de zoveel tijd helemaal te verwijderen want het kapselt het vuil wel in maar haalt het niet weg en dus krijg je na een poosje wel weer slechter rijdende treinen omdat er simpel weg te veel vuilen deeltjes in de atf zit .

En dat is dus wat ik wil weten en of dit niet het genoemde nadeel zonder voordeel is :) We wachten dus af ;)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #183 Gepost op: 19 January 2015, 09:45:38 »
Er zijn genoeg experts die menen dat een volledige motorolie verversing NIET (meer) te prefereren is boven levenslang bijvullen. M.a.w. wordt het vuil en slijpsel dan nooit meer als geheel periodiek afgevoerd. Voor ATF kan dat in deze vrijwel drukloze werkomgeving ook gemakkelijk van toepassing zijn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #184 Gepost op: 19 January 2015, 09:52:08 »
Bijzonder interessant allemaal. Net als anderen volg ik dit nauwlettend, en ook ik ben erg nieuwsgierig naar de effecten op de langere termijn. Een vraag die daarbij bij mij opkomt is deze: stel dat het zo is, dat vuildeeltjes worden "ingekapseld", en daarom na verloop van tijd het spul moet worden verwijderd, hoe doe je dat dan? Met wasbenzine of zo?

Als Michel van den Hof gelijk heeft, hoopt de rommel zich dan in de loop der tijd niet verschrikkelijk op?

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #185 Gepost op: 19 January 2015, 10:15:29 »
Hallo

De olie  kun je verwijderen met een oplosmiddel zoals wasbenzine of ontvetter.


Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 10:19:16 door v140 »
Gr. Ron

ReneH0

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #186 Gepost op: 19 January 2015, 10:19:39 »
Ik ben er ook nog steeds vol lof over.

Je laat je wel verleiden om snel TE veel te smeren, maar goed dat was al vaker gezegd.
Echter denk je, dat gebeurt mij niet :o dus wel  ::)
Maar even met een droog doekje over rails en probleem was weer snel opgelost.

Wat betreft, het afwachten!
Is een resultaat van 1 snuiter ;D, maar zegt genoeg.

Die snuiter in het filmpje waar ik dit draadje mee heb gestart gebruikt dit spul en heeft,ik quote van zn youtube filmpje:

monon19712 weken geleden
I have a large layout and have not cleaned track in two years.

1x ATF gebruikt en al 6 maanden rijden zonder problemen,das toch lang.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #187 Gepost op: 19 January 2015, 10:42:13 »
Als Michel van den Hof gelijk heeft, hoopt de rommel zich dan in de loop der tijd niet verschrikkelijk op?

Nou, daar lijkt het dus nu wel op; Ik had op een testbaantje wat spul gesmeerd, enige tijd rondgereden met meerdere locs (met eventueel al vieze wielen). De rijdeigenschappen waren voortreffelijk te noemen maar ik ben daarna (omdat ik ook te veel had gedaan) met een doekje langs gegaan om alles eraf te halen. Het doekje was zelfs zwarter dan als ik in de weer ga met wasbenzine, dus ja, het vuil blijft er netjes op liggen ipv aangedrukt te worden in de spoorstaaf, maar hierdoor wordt alles wel een derrie.
Check ook mijn Facebook

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #188 Gepost op: 19 January 2015, 10:47:21 »
De sceptici proberen de halleluja neer te kunnen sabelen met nadelen als "moeten reinigen". Reinigen deden we altijd al. Te vaak naar ons zin, zonder perfecte resultaten. Nu hebben we betere resultaten zelfs al voordat we reinigen. Als we dan nog steeds, maar minder vaak, moeten reinigen, hebben we de betere rijegenschappen en veel minder vaak reinigen toch al als dikke bonus.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #189 Gepost op: 19 January 2015, 12:59:55 »
Natuurlijk wordt je doek met wasbenzine zwart als je dat over de rails haalt. Bij mij ook hoor (nadat ik teveel ATF had gebruikt). Maar dat zou zonder de ATF ook zijn gebeurd (omdat de rails niet bepaald schoon was voordat ik het er op smeerde). En een derrie wordt het zeker niet.
Als de sceptici allerlei beren op de weg blijven zien: ga je gang en gebruik de ATF dan vooral niet.
Maar laat ons gebruikers gewoon genieten van het moment  :D
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #190 Gepost op: 19 January 2015, 13:04:30 »
 ;D Zeker......al 8 weken niet gepoetst met wasbenzine, railgum haha. Centrale aan en gaan.
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9392
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #191 Gepost op: 19 January 2015, 13:05:48 »
Ieder nadeel heb z'n voordeel.........................................aldus Johan C....

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17659
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #192 Gepost op: 19 January 2015, 13:11:32 »
;D Zeker......al 8 weken niet gepoetst met wasbenzine, railgum haha. Centrale aan en gaan.

Maar hoe was dat voordat je ATF ging gebruiken? Als je toen 1 of 2 keer per 8 weken moest poetsen heeft het een klein voordeel. Als je daarvoor nooit moest poetsen biedt het helemaal geen voordeel ;)

Dus wel handig om de voor-situatie ook even te vermelden.

Ieder nadeel heb z'n voordeel.........................................aldus Johan C....

Precies, nu wordt het wel erg halleluje-achtig, alsof we iets ontdekt hebben waardoor we nooit meer rail moeten poetsen ;) Bedenk wel; je smeert nog steeds een olie-achtig product op je baan....
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 13:15:42 door Ronald Halma »

ReneH0

  • Gast
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #193 Gepost op: 19 January 2015, 13:34:53 »
8 weken al niet gepoetst  :o
Bij mij had er zeker al een paar keer een gum of een doekje wasbenzine over de baan gegaan zijn.
In ieder geval had er al een aantal keer een schoonmaaktrein het station gepasseerd.

Idd elk voordeel heeft zijn nadeel of anders om, maar iets klakkeloos aannemen hoeft natuurlijk niet.
Maar vergeet niet die snuiter in America 'I have a large layout and have not cleaned track in two years' Of '1x ATF gebruikt en al 6 maanden rijden zonder problemen,das toch lang'.
 (y)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re: Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ?
« Reactie #194 Gepost op: 19 January 2015, 13:44:33 »
Heren,

Mijn baan staat in een koude maar geisoleerde garage. Ik rij alleen af en toe een uurtje in het weekend. Voorheen moest ik altijd goed gummen en met wasbezine aan de gang om treinen schok vrij te laten rijden.  In november beetje ATF  gesmeerd en ieder weekend is het nu opstarten en rijden. Ik ga kijken of ik zo de winter doorkom zonder poetsen.
Wordt vervolgd,
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 13:46:08 door Catweazle »
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |