Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: De geschiedenis van ir. S. Overbosch  (gelezen 13448 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Gepost op: 02 January 2015, 23:53:57 »
Iedere stoomtram en -trein liefhebber is wel bekend met S. Overbosch, de man die ons o.m. het prachtige naslagwerk over de Nederlandse stoomtramlocomotieven heeft gegeven. Maar ik vraag me nu al heel lang af: wie was deze man eigenlijk? Gezien dat hij actief was met fotograferen in 1930, neem ik aan dat hij al is overleden. Ik zou graag meer over hem willen weten. Wanneer heeft hij geleefd, waar kwam hij vandaan, wat was zijn werk etc. Ik kan hier op het Internet niets over vinden. Wie weet er meer. Heeft iemand hier hem nog ontmoet? Wat voor soort man was het?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2015, 23:59:57 »
Ik weet alleen dat hij in 1996 nog leefde, hij schreef toen een voorwoord in het boek over de NS 3737. Ongetwijfeld een hoge NVBS'er, wellicht dat ze daar meer weten.

Eelco

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2015, 12:36:15 »
Sarris Overbosch overleed op 5 januari 1998. Ik had het voorrecht om een lange tijd met hem te mogen samenwerken aan de derde druk van zijn boek. Als hij een NVBS-er genoemd wilde worden kwam hij toch echt niet over als de "anderen" die bij Backer & Rueb over de vloer kwamen. Overbosch had gestudeerd aan de TH Delft bij Westendorp, waar alle spoorweg- en stoomloc ingenieurs vandaan kwamen. Hij liep stage bij NS o.a. op de gloednieuwe 6300 van het depot Ehv. Zijn bedoeling was om net als veel afgestudeerden van Westendorp zoals Den Hollander, naar Indie te gaan maar geraakte niet door de procedure vanwege een handicap van zijn kersverse echtgenote. Hij ging het technisch onderwijs in en tussen menig in stoomlocomotieven geintresseerde student en hem ontspon zich tijdens een lesuur een dialoog waarin de rest van de klas niet te pas kwam. Hij droeg iedereen die geintresseerd was een heel warm hart toe en gaf gevraagd of ongevraagd uitleg over zaken uit zijn vakgebied. Het is iets wat men nu mist n.l. het bewaren van kennis en technieken voor jonge geintresseerden die er echt iets mee willen doen. Het boek van Overbosch is een monument; meer dan het werk van Waldorp maar dat komt omdat Waldorp geen technicus was en latere bewerkers van de "Waldorp" er een potje van gemaakt hebben. Er is mij wel eens gevraagd om de "Overbosch" te updaten zoals dat met de laatste druk van de "Waldorp"gebeurd is. Voorlopig heb ik uit respect dit voorstel in de ijskast gezet. Belangrijker is om in de geest van Overbosch eerst maar eens  kennis en technieken in een geinstitutionaliseerde vorm over te dragen. Dat zal net zo'n immens karwei zijn als het schrijven van een boek over stoomtramlocomotieven.
Gr.
John
 
fly with the eagle or scratch with the chickens

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2015, 12:41:47 »
Bedankt, John, dat is hele interessante informatie. Weet je ook wanneer en waar hij geboren is? Ik probeer een beetje een beeld te krijgen wat voor man het was. Een foto van hem wellicht?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2015, 12:44:33 »
Een foto van hem staat in het boek over de 3737, maar ik weet niet of je dat boek hebt.

De gang naar Nederlands Indie lijkt me inderdaad terecht, daar gebeurden heel wat interessantere dingen op spoorweggebied dan in Nederland. Van Den Hollander is idd bekend dat hij bij de SS op Java heeft gewerkt, van Overbosch wist ik niet dat hij ook die kant op wilde.

Eelco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2015, 12:47:49 »
Nee, dat boek heb ik niet. Ik heb maar één boek van hem. Ik hoef niet te zeggen welke...  8)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2015, 13:00:41 »
Ik zal zo even kijken of ik er een scan of foto van kan maken.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #7 Gepost op: 03 January 2015, 13:00:53 »
Ik vind in een overzicht uit 1999 van de Railhobby (hier) de volgende artikelen:
Sarris Overbosch 70 jaar actief als spoorwegfotograaf 98/1/10
In memoriam S. Overbosch 98/4/6
Jeroen

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2015, 13:08:31 »
Als ik weer eens een keer in Houten ben, zal ik eens kijken of ik dat nummer kan vinden. Misschien vinden jullie mij een beetje gek, maar die man fascineert mij.

Ik heb vorig jaar het genoegen gehad LJP Albers te ontmoeten en lange tijd te spreken, nog zo'n andere legende. Dat was voor mij een hele eer.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2015, 13:13:27 »
Grappig, die legendevorming. Ik ken Albers noch Overbosch. Ik had graag iemand als Derens gekend. Gelukkig ken ik wel een paar andere mensen die deze "legendes" persoonlijk hebben gekend en gesproken. Het is dan wel info uit tweede hand, maar het komt wel iets dichterbij.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2015, 13:16:29 »
Wie is Derens? Die naam heb ik niet eerder gehoord.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2015, 13:20:14 »
Korte samenvatting van de site van Nico Spilt:

"Derens was locomotief­constructeur bij Werkspoor. Daarnaast was hij een gepassioneerd fotograaf, die fraaie foto's van stoomlocomotieven heeft gemaakt. Naar verluidt heeft hij voor de Tweede Wereldoorlog zelfs kleurenfoto's gemaakt voor de NS, maar die zijn tijdens de oorlog verloren gegaan. Verder heeft hij veel artikelen over Nederlandse stoomlocomotieven gepubliceerd in het blad The Locomotive. Derens overleed in 1956, op 76-jarige leeftijd."

Veel van de foto's van Nederlandse stoom voor 1921 zijn van zijn hand, ik heb er ook een aantal (latere) afdrukken van.

Eelco

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2015, 13:21:08 »
Een Duitse meneer zegt dat hij enige foto's heeft van Overbosch
Hij schrijft dat zelf op Drehscheibe online. Het betreft Ludger Kenning http://www.drehscheibe-online.de/foren/profile.php?17,18037
Nog even nazoeken en het lijkt mij dat dit gaat om de eigenaar (niet zeker) van Verlag Kenning. http://www.verlag-kenning.de/
« Laatst bewerkt op: 03 January 2015, 13:25:43 door Jeronimos »
Jeroen

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2015, 15:02:11 »
Belangrijker is om in de geest van Overbosch eerst maar eens  kennis en technieken in een geinstitutionaliseerde vorm over te dragen. Dat zal net zo'n immens karwei zijn als het schrijven van een boek over stoomtramlocomotieven.
 

Nou John,

Geïnstitutionaliseerd kennis overdragen is een trend die voorbij is. Ik zou mijn adem niet inhouden. Helaas, dat wel.

Groet, Sicco Jan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2015, 15:06:24 »
Geïnstitutionaliseerd kennis overdragen, is dat niet gewoon een omschrijving voor school of opleiding?