Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder.
door
Pauldg
Vandaag
om 20:22:52
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe?
door
Peter J K
Vandaag
om 20:18:17
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 19:58:42
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Rico [momfer]
Vandaag
om 19:42:35
Line-up foto's van modellen
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 18:36:20
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
NS264
Vandaag
om 18:09:51
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 18:04:27
Rondom Charlois
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 17:53:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:23:41
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Eric v C
Vandaag
om 17:17:11
Spelregels 'Raadplaatje'
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 16:16:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren
door
Mug
Vandaag
om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 13:58:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten
door
Eric B
Vandaag
om 13:24:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 12:32:34
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
Vandaag
om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Gerrit H
Vandaag
om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209
door
bellejt
Vandaag
om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen.
door
ruudns
Vandaag
om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
aad52
Vandaag
om 10:32:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: De geschiedenis van ir. S. Overbosch (gelezen 14093 keer)
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #45 Gepost op:
20 March 2015, 10:51:37 »
Het oorspronkelijk uitgetypte en middels doorslagpapier vermenigigvuldigde manuscript bevond zich in de bibliotheek van Machinefabriek "BREDA" voorheen Backer & Rueb naast nog vele andere "stoom"- werken zoals die van Garbe, Sauvage, Labrijn, Franco, Bolleman Kijlstra, en Van den Broek (de zwager van Westendorp). De twee werken van Van den Broek zijn een flauw aftreksel van het originele collegedictaat en soms voor een heel groot deel een herhaling. Netto blijft er niet zoveel over. Wat het getypte collegedictaat zo origineel maakt zijn niet alleen de originele schetsen van Pont maar de "autographieen" die erbij hoorden zijn nooit door Van den Broek in zijn gedrukte exemplaren opgenomen.
Het eindproduct van het uitgetypte dictaat is te vergelijken met Phillipson dat ook "autographieen" bevat.
Ik heb me bewust verre gehouden van het beschrijven van zaken die in andere werken beschreven worden. Beschrijvingen van de werking van bepaalde zaken behoren tot het domein van Labrijn en H&M en over bijvoorbeeld oververhitting, exhaustwerking etc. bestaan ook andere werken. De eerste categorie boeken is voor bedienend personeel; mijn boek belicht de ontwerpkant. Daarom zijn in "Locomotieven" ook de moderne manier van het ontwerpen van ketels, simulatie en regelgeving opgenomen.
Gr.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #46 Gepost op:
20 March 2015, 13:38:32 »
Citaat van: Paul Bender op 20 March 2015, 10:04:02
Moet ik daar eens gaan spitten. Het wordt leuker en leuker
Dag Paul,
Je kunt ook bij mij op de koffie komen hoor!
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
guest7823
Gast
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #47 Gepost op:
20 March 2015, 14:38:35 »
Is misschien meer voor PB, maar dan is de keuze dus koffie bij jou of
eitje
bij mij
Dat college dictaat wil ik sowieso een keertje in zien (en eigenlijk evt ook scannen)
Gelogd
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #48 Gepost op:
20 March 2015, 15:10:42 »
Nou ik heb intussen een broertje dood aan reizen! Welk collegediktaat bedoel je, Westendorp/vdBroek 1947 is toch
een downloadable pdf vanuit de TU bibiotheek? Ik heb zowel een in 1960 aangeschafte papieren versie als de pdf.
Die 1921 versie heb ik ooit op de kop getikt in Boekenstad Bredevoort , als boekenmarkt overigens warm aanbevolen.
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #49 Gepost op:
20 March 2015, 19:11:54 »
Bespaar je de reis; het gaat om Westendorp/King en de doorslag versie van "Locomotieven" uit 1916.
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
jjg koopmans
Offline
Berichten: 484
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #50 Gepost op:
20 March 2015, 22:53:02 »
Oh, maar Paul heeft een zeer verfijnde smaak, die komt echt alleen maar op zaken af die nergens anders te zien zijn!
Mvrgr
Jos Koopmans
Gelogd
pullmanneke
Offline
Berichten: 412
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #51 Gepost op:
21 March 2015, 11:53:24 »
Maar ik had ook niets anders verwacht van iemand die mijn boek tot standaardwerk verklaart.
veel plezier
John
Gelogd
fly with the eagle or scratch with the chickens
evers1
Offline
Berichten: 11
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #52 Gepost op:
13 June 2022, 15:27:37 »
Kwam toevallig dit topic tegen over Sarris Overbosch
Ik heb nog les van hem gehad op de HTS in Enschede (Boulevard) , waar ik werktuigbouwkunde studeerde in de periode 1972-1977.
Ik kan mij vooral de praktijklessen van hem nog goed herinneren, inclusief het maken van indicateurdiagrammen aan de enorm grote Sulzer scheepsdiesel motor, welke het gehele gebouw deed trillen.
Overigens Sarris is in Ootmarsum begraven.
Geboren : 22-02-1909
Overleden : 05-01-1998
Zie :
https://www.graftombe.nl/names/info/1869756/overbosch
Gr. Peter Evers
«
Laatst bewerkt op: 13 June 2022, 15:33:37 door evers1
»
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8392
Eton Wick, UK
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
«
Reactie #53 Gepost op:
13 June 2022, 15:30:25 »
Bedankt voor die informatie. De man verdient een Wikipedia artikel.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
De geschiedenis van ir. S. Overbosch