Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53

Auteur Topic: De geschiedenis van ir. S. Overbosch  (gelezen 13432 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: De geschiedenis van ir. S. Overbosch
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2015, 15:06:50 »
Nou John,

Geïnstitutionaliseerd kennis overdragen is een trend die voorbij is. Ik zou mijn adem niet inhouden. Helaas, dat wel.

Groet, Sicco Jan
Wikipedia?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2015, 15:14:19 »
Dat klopt.

Ik stel daar tegenover dat een fris van de VMBO gepromoveerde monteur bij mijn vorige werkgever bij het diagnose stellen 2 multimeters verknalde voordat de man van materiaaluitgifte vroeg wat ie daarmee deed. Het lukte hem dus niet spanning en stroom correct uit te meten en vond blijkbaar dat het aan het apparaat lag ipv iemand advies te vragen. Als we het over basiskennis van een monteur hebben...

Dit zal wel onderdeel zijn van wat men tegenwoordig leren leren noemt. Op bedrijven wordt een behoorlijke last gelegd om kennis over te dragen, in niet geïnstitutionaliseerde versie. De roep om dan het gildensysteem maar weer in te voeren snap ik vanuit dit gezichtspunt wel. Neemt het bedrijf de hele opleiding voor zijn rekening

Groet, Sicco Jan

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2015, 15:16:53 »
Geïnstitutionaliseerd kennis overdragen, is dat niet gewoon een omschrijving voor school of opleiding?
Ja, dat is het inderdaad, maar dan eerder post grad of nog liever lager niveau. TU Delft doet een tweejarige post grad voor niveau universiteit/hbo railbouwkunde voor maar liefst €4300,- als remedie tegen vergrijzing en verlies van kennis/ervaring. Geen spoor te vinden van de basis zoals de bouw van (stoom-)locomotieven. Als je daar niks van af weet kun je ook geen simpel draaistel of een rijtuigbak ontwerpen. Bij de TU Delft hebben ze zelfs behalve een gedeeltelijke bewerking door Vd Broek de werken van Westendorp niet meer. Heel zielig.
John 
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #18 Gepost op: 03 January 2015, 15:21:49 »
Maar je kunt je ook afvragen welk nut dat nu nog heeft in Nederland. Waarom zou een instelling geld gaan investeren in het opleiden van locomotief- of wagonbouwers als die er in Nederland niet zijn en niet meer gaan komen? Het bouwen van spoorwegmaterieel in Nederland is feitelijk geschiedenis, en daar hoort ook bij dat die specifieke kennis verdwijnt.

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 January 2015, 15:30:03 »
Typisch de gedachte vanuit het kleine Nederlandse bekrompen perspectief.
Wat te denken van de (sub-) top van vervoerbedrijven die deze kennis moet hebben om nieuw materieel te bestellen. Wat te denken van personeel in de spoorweg(entertainement)industrie? Wat te denken van personeel met een gedegen kennis van zaken dat gevraagd wordt door buitenlandse railvoertuigenconstructeurs? En denk maar echt niet dat er in NL geen spoorvoertuigen of delen daarvan meer gemaakt worden.
John
« Laatst bewerkt op: 03 January 2015, 15:31:07 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #20 Gepost op: 03 January 2015, 15:32:43 »
Stuur iedereen die stoomtechniek wil studeren maar naar Engeland. Hier hebben ze moeite met het afscheidnemen van oude technieken.  Is ook wel aan de staat van het land te zien. ;)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #21 Gepost op: 03 January 2015, 15:39:28 »
Typisch de gedachte vanuit het kleine Nederlandse bekrompen perspectief.
Wat te denken van de (sub-) top van vervoerbedrijven die deze kennis moet hebben om nieuw materieel te bestellen. Wat te denken van personeel in de spoorweg(entertainement)industrie? Wat te denken van personeel met een gedegen kennis van zaken dat gevraagd wordt door buitenlandse railvoertuigenconstructeurs? En denk maar echt niet dat er in NL geen spoorvoertuigen of delen daarvan meer gemaakt worden.
John

Typisch de gedachte van iemand die denkt dat het proces dat ik beschrijf te stoppen is en zelfs om te keren is. Als kennis niet meer nodig is, verdwijnt deze. Het is pas sinds de vorige eeuw dat er geprobeerd wordt kennis te bewaren, maar zodra die kennis niet meer dagelijks toepasbaar is, verdwijnt de relevantie en wordt het verspilling van geld en mankracht die kennis op niveau te houden.

En als je instellingen bereid vind te investeren in, in dit geval, spoorwegkennis, dan is de uiteindelijke afzetmarkt nog steeds marginaal. Museumspoor, een paar onderdelenleveranciers en verder een braindrain naar buitenlandse fabrikanten. De (sub)top van een vervoersbedrijf heeft geen theoretische kennis van zaken nodig om nieuw materieel te bestellen. Zeker niet als buitenlandse leveranciers beproefde concepten zo van de plank kunnen leveren.

Ik zie het ideaal, en ik waardeer het ook, maar als mijn studie geschiedenis me iets geleerd heeft, is het dat je een verloren strijd aan het strijden bent. Dat heeft niks met maken met een bekrompen perspectief.

Eelco

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 January 2015, 15:41:45 »
@sven,
dat is helaas ook niet waar. In Engeland heeft de vergrijzing ook toegeslagen, maar daar waren ze er op tijd bij. Er lopen minstens twee programma's om kennis en technieken aan jongeren over te dragen. Frappant is dat zelfs nieuwbouwprojecten in Engeland het werken aan de basis van de nieuwbouw ontwerpen wegens gebrek aan kennis niet zelf doen maar aan bedrijven zoals Delta Rail, Timken en zelfs DB Meiningen (met alle ellende van dien in Australie) overlaten. Een fatsoenlijk gelaste ketel kunnen ze in Engeland volgens de regels van de kunst echt niet ontwerpen.
Gr.
John

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #23 Gepost op: 03 January 2015, 15:45:56 »
Met deze Halfords cultuur in Engeland, laat ik het repareren van mijn fiets nog niet eens aan de Engelsen over.

Willen jullie overigens niet met modder naar elkaar gooien met "typisch de gedachte van iemand...". Nergens voor nodig.

guest7823

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 03 January 2015, 16:49:57 »
Een fatsoenlijk gelaste ketel kunnen ze in Engeland volgens de regels van de kunst echt niet ontwerpen.
D'r zit een verschil tussen kunnen en willen.

Engelsen gaan voor "heritage" dus die klinken tot in de eeuwige dag amen totdat iedere elasticiteit uit het staal verdwenen is. Verder zijn ze er zwaar van overtuigd dat gelaste ketels niet goed gaan (het zgn. "not invented here-syndroom")

FYI nog niet zo vaak een "zeikende ketel" gezien als in Engeland. Daar is het dus echt nodig om 's ochtends in de vuurkist te kijken om te zien of die droog is.

Verder zou een cursus "ketel-management" geen kwaad kunnen her en der. Een 9F van drukloos naar werkdruk in minder dan 4 uur. Daar gaat niet alleen de ketel van kreunen.

Maar goed we dwalen af.

Mbt Saris Overbosch -> gewoon een van "de lage nummers", zonder wie onze hobby er heeeeeeeeel anders zou hebben uitgezien  ;)

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 January 2015, 17:29:08 »
Eens om bij het onderwerp te blijven.

Maar ik wil eerst het voorbeeld Fyra kwijt. Bij inkoop is niet enkel kennis van onderhandelen, contractvormen en het inkoopproces van belang, maar ook inhoudelijke kennis van wat je koopt. Bijna net zoals ik bij de Praxis altijd de meest rechte latten uit het schap haal, omdat ik weet dat ik met een kromme altijd op een wokkelwerkstuk uitkom... Je moet een keer getimmerd hebben om dat te begrijpen en niet denken "leuk een voordelige keus, als die kronkel er niet inzat zou het vast niet in de aanbieding zijn."

Groet, Sicco Jan

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #26 Gepost op: 03 January 2015, 17:39:41 »
Fyra bewijst alleen maar de NS gewoon van de plank had moeten kopen.

Maar goed, deze meneer is het dus:

Afbeelding uit het boek over de 3737 door Ferree en De Bruin.

Eelco

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 03 January 2015, 18:15:22 »
Dit is, met o.a. de "dakpanconstructie" van de ketel van 3737 zowat het ergste wat ik in mijn 45-jarige carriere heb meegemaakt. De locomotief waarop deze ketel staat rijdt vrolijk door.
Hoe het wel zou moeten; tik bij Bol.com het woord "Locomotieven" in. Stap voor stap staat daar het ontwerp van een nieuwbouw ketel in vermeld samen met nog veeeeeel meer zoals de "acceptance prodedure" voor een 6000, van het idee tot de indienststelling.
John

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 03 January 2015, 18:46:38 »
J...... Bij de TU Delft hebben ze zelfs behalve een gedeeltelijke bewerking door Vd Broek de werken van Westendorp niet meer. Heel zielig.
John
Is dat zo erg? Er staat een exemplaar van het collegediktaat 1921 in Wageningen. Er is er zelfs momenteel eentje
verkrijgbaar bij boekwinkeltjes.
John, gefeliciteerd met "Lokomotieven"!
Mvrgr
Koopmans

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 03 January 2015, 19:16:08 »
Ja, dit vind ik erg Jos. Waarom? Omdat de boekjes die je noemt aftreksels zijn van het manuscript uit 1916.
Ik heb dit in bezit en er staat meer in dan in de boekjes van King en Vd Broek.
Bedankt voor de felicitatiie; deel 2 is in de maak maar is naar mijn mening (wiskundig) taaier dan "Locomotieven"
Gr.
John