Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan  (gelezen 124542 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Gepost op: 02 januari 2015, 04:51:53 »
Even voorstellen. Mijn naam is J. moors en buiten het zelf bouwen van LTM rijtuigen ben ik ook lid van de M.S.V. "De Percee"
uit Maastricht.

Nadat we 30 jaar een vaste clubbaan in H.O. gelijkstroom analoog hebben, is het toch tijd geworden voor een nieuwe clubbaan.
Deze keer gaan we de clubbaan in modules bouwen en hebben we het volgende plan gemaakt.


De totale lengte van onze clubbaan is 14 meter bij 2,25meter diep aan beide uiteinden en is de baan 1,34 meter diep over de meeste lengte.
Hiervan zal in de regel 80 cm diep zijn tot aan de achterwand en valt de overige diepte achter deze wand.
Hiervoor hebben een mangat van 34 cm diep en etterlijke meters lang. Dit is in het ontwerp te zien als een langgerekte blank
gebied in de baan.

In de bovenste tekening zien we nivo 0 dat geheel in de modules zelf word verwerkt en dus door de kopwanden en tussenspanten komt te lopen.
Dit hebben we gedaan om de gehele baan niet te hoog uit te laten komen, zodat we geen trapjes nodig hebben om wat te zien op het bovenste nivo.
Nivo 0 is dus schaduwstation-nivo.

In de middelste tekening ligt nivo 1 dat feitelijk het onderste zichtbare nivo wordt. Deze komen aan ieder uiteinde uit de buitenste 2 sporen vanuit beide klimspiralen aan de kopse kant van de baan.
Dit nivo krijgt later aansluiting aan een industriegebied dat nu nog maar schetsmatig is ingetekend en pas definitief wordt bepaald als het hoofdtracé ligt.

In de onderste tekening ligt nivo 2 dat het bovenste zichtbare nivo gaat worden met het station en rechts ervan het tractieterrein ( deze is als schets uitgetekend en wordt pas uitgewerkt als het hoofdtracé is gebouwd).
Dit bovenste nivo komt uit de binnenste 2 sporen uit de klimspiralen aan elke kopse kant.

Er is voor deze opzet gekozen zodat elke rijrichting de gehele baanlengte gaat berijden en als apart baandeel is ontworpen.
Hierdoor kunnen onze analoge deelnemers in 1 rijrichting rijden en onze digitale deelnemers in de andere richting.

In eerste instantie wordt de gehele baan nog op onze oude analoge baanbesturing aangesloten zodat we na een redelijke korte periode van afbraak, weer redelijk snel kunnen rijden op onze nieuwe clubban.

We zijn bezig om het dynamo-besturingsysteem te bestuderen waardoor analoog en digitaal samen op hetzelfde spoor zou kunnen rijden.

Aangezien we daar op korte termijn geen budget voor hebben, hoeven we eerst maar 1 rijrichting te financiëren en kan de andere rijrichting nog geheel analoog doorrijden.

We kunnen dan ervaring opdoen in het dynamosysteem en kan in een later stadium bekeken worden of de andere rijrichting ook op Dynamo overgaat.

Mocht Dynamo toch niet onze keuze wordt, kan 1 rijrichting alsnog voor een geheel digitaal systeem gekozen worden.

Tot zover deze introductie want de afgelopen 2 jaren heeft het veel hoofdbrekens gekost om tot dit baanplan te komen.

Zodra de activiteiten starten wat betreft het bouwen van de nieuwe moduledelen, houden we u allen op de hoogte van de vorderingen.

Groet, J. moors. M.S.V. "De Percee" uit Maastricht.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2015, 16:12:13 door Bert van Gelder. Reden: Titel, taalfoutje »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re: M.s.v. De Percee bouwd aan nieuwe clubbaan
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2015, 09:31:26 »
Hallo Johan.

Nou dat is nogal een baantje. Is er ook al een idee over het thema/tijdperk/bovenleiding dat uitgebeeld gaat worden ?????

Gr. Bert.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwd aan nieuwe clubbaan
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2015, 11:40:48 »
Een tijdperk is nog niet bepaald. Zal wel iets worden in een iets moderner tijdperk, zo rond de 80er/90er jaren. Verder wordt het een landschap waarin zo veel mogelijk materiaal kan passen.

Het zal wel een grensstreek worden waarin duits / belgisch / luxemburgs / frans gereden kan worden met een soort ardennen landschap.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2015, 12:28:42 »
Prachtige lengte, mooi ontwerp.

Een randbemerking over het mangat van 34cm breed. Hebben jullie iemand in de club die daar tussen kan? Anders gewoon de spiralen aan de achterzijde iets verder laten lopen en je schaduwstations/omloopsporen tegen de achtergrond van het zichtbare deel brengen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2015, 12:40:39 »
Ik denk dat ik daar wel tussen pas, het mangat bij de huidige baan is nog iets smaller, denk ik.
Vriendelijke groet, Servé.

Hollandspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2015, 17:28:30 »
Ben zeer benieuwd naar het vervolg van de baanbouw. Vooral naar de aankleding-scenery-.
Mijn thuis baan wil ik namelijk in diezelfde streek maken. Er zijn bij De Percee volgens mij bijzonder goede scenery bouwers aanwezig dus dat moet wel wat mooi's worden lijkt mij waar ik zeker wat van kan leren.
Soms spoor ik, soms niet

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2015, 19:38:56 »
Het zal het wel zo zijn dat nu nog weinig te melden is omdat we nog eerst wat andere dingen in de club moeten afmaken.
Maar...... We hopen deze maand te kunnen starten met het project.

"Nog even geduld a.u.b."

Groet, Johan.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2015, 04:18:39 »
Hier een paar afbeeldingen van onze oude clubbaan die inmiddels de 30 jaar voorbij is.


Boven is ons station bestaan de uit 5 sporen. Beneden een stuk paradebaan.


Hiet komt een trein rechts van het station binnen gereden.


Hier het linkse inrijspoor naar het station.


En deze is dan meer van de voorkant van de trein genomen.

Er volgen nog meer afbeeldingen van onze clubbaan die na meer dan 30 jaar trouwe dient toch nu wel ouderdoms verschijnselen gaat vertonen.

Wordt vervolgt....
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2015, 04:21:09 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2015, 23:41:03 »
Om de wachttijd wat te doden, hier nog een paar foto's van de oude clubbaan.


Foto's zijn niet super, het zijn dan ook wat oudere....


Zoefff......... Sneltreinverkeer.


Dit is het linkerdeel van de baan. Inderdaad..... we hebben bepaalde delen nooit af gekregen.
Maar....... dat gaan we deze keer anders doen hè.

Wordt vervolgt.....

Ik weet, wachten duurt lang.... Nog effe volhouden.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2018, 13:11:24 door 44 »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2015, 20:15:14 »
De kogel is door de club,........ èèh..... kerk. Maandag gaat de bouw van de eerste modules beginnen.

Intussen wel bezig met de voorbereidingen.


Dit worden speciaal zelfgemaakte constructies om bij elke module overgang aan 1 kant de mogelijkheid te hebben
om de rails naderhand in de hoogte en breedte te kunnen nastellen.


Dit is een proefopstelling om de constructie te testen. Het is de bedoeling dat op de bovenplaat/strook, de rails komen
te liggen bij de te bouwen modules.


Met de moer kan zowel links als rechts de railonderbouw in de hoogte versteld worden. Door de dikke aluminium strook zit
een bout vast die dan door het u-profiel steekt. Hierin zit de moer via een stukje buis opgesloten zodat de moer omhoog
en omlaag wordt geduwd als aan de moer gedraaid wordt met een steeksleutel.

Dit werkt alleen als de topplaat via de constructie vast zit en niet direct aan het kopschot. Het stuk hout aan het uiteinde van
de topplaat zit dan ook alleen aan die topplaat vast. Het stukje dient als extra stevigheid voor de topplaat aan de bakrand.


Hier ben ik bezig met het maken van de verschillende gaten waarvan er in 2 schroefdraad wordt getapt voor de 2
stelbouten. De overige 3 gaten zijn voor het vastzetten van de strook aan de topplaat.


We hebben er gelukkig niet veel nodig.............. Dit komt omdat elke 2 tot 3 sporen apart gesteld gaan worden en er in
het nieuwe station dus 2 tot 3 stelpunten naast elkaar komen.

Verder wordt ieder nivo apart gesteld en tja.......... dan worden vele kleine beetjes toch een hele hoop.

Wordt vervolgt.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 16:38:01 door 44 »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2015, 13:12:25 »
Wat gebeurt er met de scenery die dan aan je spoorlichaam aangewerkt is en aansluit aan de "niet"regelbare delen van je bakken?

Is dit niet vragen om problemen, scheurn , breken,... van de naastliggende delen ter hoogte van hun aansluiting?
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2015, 15:52:35 »
Nee hoor.... de scheiding tussen het spoorbed en de rest van de scenery wordt via de begroening opgevangen. We gaan langs het spoor wild gras maken op basis van de techniek van filtermatten voor afzuigkappen. Hierdoor blijft de overgang flexibel.
Het nastellen van het spoorbed zal niet meer dan 0,5mm zijn. Die ervaring hebben we gemaakt met onze tentoonstellingsbaan.

Het is natuurlijk zaak om aan de overgang niet met gips op ander "niet flexibel" materiaal te werken.

Groet, J. Moors.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2015, 15:54:29 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2015, 20:58:30 »
Zow... Het eerste zaagwerk is gedaan. We hebben gekozen voor 15mm berkenmultiplex omdat dit beter bestand is tegen de vocht die in de zomer in onze clubruimte hangt.


De stroken multiplex hebben we laten zagen en gelijk goed in de beits gezet. Daarna heeft deze stapel een jaartje in de clubruimte gelegen om al te wennen aan de vocht.


Dit zijn de 2 stapels voor beide spiraalmodules.


De volgende stap wordt het maken van de uitsparingen voor het gedeelte wat door de modules zelf komt te lopen.
Als alles is bewerkt worden de blanke delen weer in de beits gezet.

Wordt vervolgt....
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 16:38:52 door 44 »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2015, 00:47:42 »
Intussen verder met het maken van de hoogte-instelling voor de rails.


Hier de losse onderdelen...


hier halverwege de montage...


en voila, nu de andere 34 stuks. Zoals in het begin van dit verhaal, deze komen tussen de topplaat en aan 1 kant van de modulebak te zitten.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 16:39:59 door 44 »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2015, 01:30:45 »
Intussen toch weer het een en ander gedaan in ons clublokaal.


Hier zijn de delen uitgetekend waaruit de spiralen gaan ontstaan. En ja....... tekenfoutje is snel gemaakt.


Dan werd het tijd om de bovenfrees uit de mottenballen te halen. Effe wat improviseren en we hebben er ook een passer van gemaakt.


Zo ziet de eerste plaat eruit. We hebben de plaat met opzet niet helemaal door gefreesd zodat we de tafel die eronder stond onbeschadigd lieten.
Zodra we een gedeelte nodig hebben, zagen we de plaat door met de decoupeerzaag. Dan nog effe naschuren want de dikte die nog over blijft is maar 1 mm.
Verder zijn er nog gedeeltes die we ook netjes met de decoupeerzaag zullen uitzagen, of alsnog zullen fresen. We doen eerst alle bochten die we in eerste instantie nodig zullen hebben.


Via deze simpele oplossing maken we de overgangsbogen. Dun latje op enkele plekken met kleine spijkertjes vastzetten...


en het latje legt zich vanzelf in een mooie glooiende lijn. Stift erlangs en we hebben een mooie hartlijn voor het spoor.

Wordt vervolgt.....
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2018, 16:41:09 door 44 »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.