Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door MathynK
Vandaag om 19:29:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39

Auteur Topic: Und alles wird anders sein: Alt-Holthausen, Kreis Franzhofen (h0)  (gelezen 31991 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Und alles wird anders sein: Alt-Holthausen, Kreis Franzhofen (h0)
« Reactie #75 Gepost op: 09 September 2015, 21:56:47 »
Zeker een leuke foto! Van alles te zien (behalve het bord waar je op doelde): reclame-opschriften op de huizen, Litfaßsäule (met zo te zien maar één poster), gebodsbord "rechts vorbeifahren" in een "lijst", en met een rood-wit waarschuwingsstreepje eronder - ook al in een "lijst", lantaarns die aan kabels hangen...

MAGG

• Offline Offline
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
« Reactie #76 Gepost op: 09 September 2015, 22:11:36 »
Ja, mooi hè. Genog te kiekn. (y)
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 14 September 2015, 17:08:47 »

"Kek üt för ne Abgrund, Junge."
"Jo Jo! Geht wol got. Vörig Jor völ Berchensot so te sehn."
"Dor kommt noch völ mehr Böme. Se hackt hier jo nie."

Gisteren stuiterde ik op een website over de taal in het Bergisches Land waar Alt-Hausen ligt. En Wuppertal ligt op meerdere taalgrenzen.  Zo kan het zijn dat in een stadsdeel als Barmen een dialect heeft dat afwijkt van een dialect dat aan de andere kant van het spoor wordt gesproken of Elberfeld (waar ze het ook Elverfeld noemen) dat misschien 3km verderop ligt.

In ieder geval lijkt het heel erg op het Twents. Maar dat is ook wel logisch want Bergisch Platt stamt ook af van Frankisch en Saksisch.
Ik heb er mijn eigen draai maar aan gegeven. :)

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 28 September 2015, 12:21:23 »
Krassen, krassen, krassen.

Ik vind de standaard vloerplaten niet zo mooi omdat de "tegels" zelden in verband zijn.
Ik heb karton op mdf geplakt en daar rotband over gesmeerd. En die vervolgens voorzien van naden alsof er natuurstenen tegels liggen.

Er zit wel een lelijke naad nu in. Dit komt omdat het karton losliet (spuitbuslijm) en krom trok.

Houtlijm en wat gewicht lost dat probleem ook weer op. (Het kromtrekken, de naad moet ik nog wat aan doen.)

De reizigers moeten nog maar even geduld hebben. Maar Herr Nahsvoran heeft daar niet zo'n moeite mee. Den hef mooi wat te kiekn.

Gisteren ook nog weer wat Preisertjes een kleurtje gegeven. Het wordt al levendiger in Alt-Holthausen.

« Laatst bewerkt op: 28 September 2015, 12:27:39 door MAGG »

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 05 October 2015, 11:54:11 »
Eens kijken of het wat wordt met volk op het perron in wording.

Ik moet nog een deel naden krassen waar ik vanmorgen mee was begonnen. Maar mijn conditie bezorgt me een dag dat ik weinig puf heb. Ik ben er maar bij gaan zitten en begonnen aan een tweede berkenboom.
Binnenkort jarig en ik zet maar eens flink wat foliage en dergelijke op mijn verlanglijstje. :)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 05 October 2015, 17:50:05 »
Citaat
...mijn conditie bezorgt me een dag dat ik weinig...

Tu quoque, Brute?

Het lijkt ineens druk te worden daar! Leuk geschilderd, voor zover ik dat kan zien.
En alvast de felicitaties binnenkort!

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 05 October 2015, 20:46:16 »
Ja ik ook.

Dat schilderen vind ik zo'n heerlijke ik heb niets anders te doen klus. Dus bij tijd en wijle zijn er weer een zooi af. De doos Preisers die ik heb bevat alleen een beetje veel tijdperk drie figuurtjes. Stijve jassen en hoeden die zelfs in het Duitsland van rond 1985 altmodisch overkomen.

En binnenkort de bloemetjes weer eens buiten zetten de blaadjes buiten hangen.

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 07 October 2015, 13:45:43 »
In Scarm een idee voor een schaduwstation gemaakt. Als leidraad. Hoe het wordt weet je bij mij nooit. Maar zoiets moet je toch wel enigzins plannen.

De tafel met het station en de twee sporen ben ik nu mee aan het werk.
Naar links (ri. Neu-Holthausen) verdwijnt het spoor in een tunnel naar het Sbf
Voor nu heb ik ook een aftakking bedacht die gebruikt kan worden voor goederentreinen. Met een aansluitspoortje voor een fabriek (-je) al dan niet gesloten en vervallen. 't Is tenslotte de jaren 80 van de vorige eeuw. :)
Ik weet nog niet of die aftakking definitief wordt of dat het een kopspoortje wordt.

Naar rechts toe verdwijnt het zichtbare spoor in het landschap naar het Sbf.
Het slordig, groen gearceerde gedeelte ligt 10cm hoger en is bedoeld voor voor stad/landschap.

Verder heb ik een beetje uitgevogeld hoe de officiële afkorting voor Alt-Holthausen zou kunnen luiden.
Waar Alt-Holthausen ligt zou het onder Köln vallen. Ik vond een website met alle afkortingen van 'Betriebstellen'.
Het zou, KAHH, KAHO of KAHS. De meest logische afkorting, KAH kan niet want die staat voor Ahrweiler. Ik heb wel gezien dat de verschillende Direktionen (de eerste letter) voor de rest gelijke letters gebruiken. Bijvoorbeeld FAH staat voor (Frankfurt) Aßmannshausen.
Weet iemand of dit dan de afkortingen zijn (zonder de K) die je wel eens ziet op de gebouwen waar de treidienstleider o.i.d.zit? AHHf voor mijn baan in dat geval.
Waar ik mij al niet druk om maak. ;)
« Laatst bewerkt op: 07 October 2015, 13:47:41 door MAGG »

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 23 October 2015, 17:13:41 »
Oh jee...Alt-Holthausen ontkomt niet aan de Krawallen.
Aanleiding zijn de grote woningnood en de stadsvernieuwingsplannen van burgemeester Bergmann en zijn raad.
De anarchisten hebben een huis aan de Elbenstraße gekraakt en laten duidelijk weten wat ze er van vinden. Knap de oude huizen op en goedkope huur. Maar voorlopig betalen ze helemaal niets.

Terwijl een wethouder de plannen nog eens uitlegt lopen de gemoederen al behoorlijk op. Herr Nahsvoran vermoedt dat eerdaags de politie hier wel in de straat verschijnt.

Ik ga me natuurlijk flink uitleven op zo'n kraakwoning. Er zit inmiddels wat graffiti. Grote kunstwerken als tegenwoordig zag je in 1986 nog niet dus ik houd het bij wat anarchistische tekens en leuzen. Verder ligt er rond zo'n huis wel wat meer rotzooi en zullen er meerdere ramen dichtgetimmerd zijn. Genoeg te doen dus.

De gevel heb ik gepleisterd met Knauf rotband. Lichtgrijs geschilderd en ik heb er een oude reclame op verwerkt van een bus ATA schuurmiddel. De bus op zich is niet meer zichtbaar, alleen nog het logo. Alles is de eerste keer dat ik zoiets doe en als leerschool zo te zeggen. ATA is een verwijzing naar Wuppertal. Zoek zelf maar uit welke. :)

Ik weet zelf eigenlijk niet wat ik er van vind. Misschien doe ik hem nog wel eens over. Maar dan als decal en die weer verweren.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 23 October 2015, 17:29:01 »
Hmmm... met zand en soda auto-onderdelen schoonmaken?

Een stel krakers, bij een gekraakt pand, dat is nog weer eens iets anders! Polizei erbij, met minstens één mannetje met een megafoon, en misschien wat parate ME op afstand?
Brr... ik heb er wel eens tussen gezeten, al ging het dan om voetbalhooligans, en ik vond 't maar niks. Veel te stressig, zogezegd.

Over de reclame: als je 'm overdoet is het misschien goed om dan niet het "Putz" van "Putz- und Scheuermittel" te vergeten.  ;)

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 23 October 2015, 17:48:04 »
"Putz- und..." stond er inderdaad ook wel eens bij. Maar niet op de bus waar het mij om ging. (Voor zover ik dat kon vinden.)

De inspiratie voor een kraakpand haalde ik van website over trams. (Ik moet mij inspiratie overal vandaan halen.) Er reed er een langs zo'n anarchistisch onderkomen en ik besefte me dat zoiets wel heel erg passend is voor een jaren 80 baan. En wat je al aangeeft; genoeg bij omheen te bedenken.

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 04 November 2015, 11:50:35 »
Proefdrukken voor proefmetingen.

Gepriegeld met borden die aan de gevel komen van een winkelpand. Deze zijn afgedrukt op gewoon papier om de juiste afmetingen te kunnen bepalen. Tezamen met iets als een interieur komen ze te zijner tijd op fotopapier. Dan wordt het zwart ook echt zwart.

Ook druk geweest met een tubetje te schilderen voor het uithangbord en door de lens leek de foto scherp. Maar voor het idee laat ik het toch zien.

Betere foto's als het af is.

En onlangs ook nog met graffiti bezig geweest. Virtueel dan natuurlijk. Alleen twijfel ik of rond 1987 dit soort werken werden gemaakt dus ik weet nog niet of ik hem gebruik. Voorlopig niet want hij moet op decalpapier en dat is duur. Dus wil ik eerst een heel vel vol hebben met decals. En in 1:87 kan dat wel even duren.
Ik heb een variant gemaakt op een werkstuk dat ik zag op een volgespoten treinstel toen ik een RET-dienst draaide in Hengelo. Nou wil ik de spuiters niet aanmoedigen en ik haat vernielzucht van andermans spullen. Maar ik moest toch wel glimlachen toen er metersbreed in allerlei kleuren 'Ter Beek' op het treinstel stond ondertekend met een tag 'Relus'. Relus ter Beek is een oud-politicus.
Ik heb maar een markant Duits politicus genomen.

:)

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 05 November 2015, 15:21:07 »
En de definitieve versie.

Ook twee etalages ingericht. Er had wel wat meer in gemogen zie ik nu. Uitverkocht laat ik maar zeggen. ;) Ik heb er ook twee schilderijen van mijn vrouw in verwerkt. :) Ernst Eichendorf heeft ook nog een galerie in het centrum van Alt-Holthausen. Maar in zijn winkel hangt hij ook wel eens wat.

Ook een achterwandfoto gebruikt alsof de winkel compleet is ingericht.

Het dak er af en een lamp er boven om het effect te zien als er verlichting in zit.

Zoiets dus;

De eerste klant gaat al weer tevreden naar buiten.  (y)

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #88 Gepost op: 05 November 2015, 16:52:58 »
Of de winkelier draait de deur opslot na een vermoeiende dag  ;)

Mooi werk overigens
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

MAGG

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 06 November 2015, 01:40:19 »
Dank je Frans. Maar ik zet me zelf nu wel aan het werk. De hele Stadtplanung ligt overhoop.

De panden van Die Zaubertube en het woonhuis zijn omgedraaid. Je krijgt dan zicht op de winkel en ik houd er een doodlopend straatje aan over.

Brengt veel meer levendigheid in de stad. Ook twee Beigeordneter (niet beige ordners, hoewel de jassen anders doen vermoeden, maar Bei- Ge- Ordne- Ter oftewel wethouders) zijn al aanwezig Herr Von Penne van Stadtplanung en Herr Licker van Verkehr.

'Das ist doch fremd, nicht?'
'Jo da finne ick ok.'
'Hier op ne plan steht die hüser nost deej ander. Und nu quer.'
'Jo, en ne weg löp nich mehr durch. Nu mös ick bekieken wie ick das zurecht krieg.'

'Und hass dis gesehen?' Herr Nahsvoran staat er natuurlijk weer bij. 'Kiek ut. Fall d'r nich in.'
'Hè?'
'Das ne sinkloch.'
'Ick kam ut de stadt und das Hüs von mie und de Laden von Eichendorf woren ummekehrt. Und ick sag dis loch.'

De Elberstraße wordt dus doodlopend.

« Laatst bewerkt op: 06 November 2015, 01:43:21 door MAGG »