Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Karben
Vandaag om 17:13:11
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 17:05:13
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller  (gelezen 35955 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #165 Gepost op: 08 december 2015, 11:54:39 »
Hoi Karst,

Tja, daar kunnen de meningen over verschillen, natuurlijk. Geef mij maar een voorkauwende handleiding, instellen, klaar! Dat geëxperimenteer is niet mijn favoriete bezigheid... Maar dan ben ik wel iemand waarbij de anger-factor wat programmeren betreft erg snel bereikt is... Ik wil met treintjes rijden en niet uren achter de laptop zitten... hoewel niet altijd meer uit te sluiten, natuurlijk... ;D
Met groet,

Ger.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #166 Gepost op: 08 december 2015, 16:21:30 »
Zou het niet handig zijn de meegeleverde voeding op input 1 te houden en dan de ledstrip op output 1. Dit omdat de volle last van de ledstrip (dus worst case alles aan) niet heel veel speling over laat op de voeding. En dan heb je de 1,2A van je andere voeding vrij over voor de schakelende uitgang. Zoals je het nu hebt doet de 1,2A voeding niets anders dan de microcontroller voeden en belast je met de schakelende uitgang de bijgeleverde voeding.

Overigens is dit weer een gevalletjes, Digikeijs maakt mooie dingen maar handleidingen vallen daar niet onder...  ::) Een plaatje van wat er bedoelt werd met de overgangen en schakelmomenten was handig geweest. Maar volgens mij bedoelen ze dit



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MBA

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #167 Gepost op: 08 december 2015, 16:25:37 »
Daarom wordt de DR4050 dus warm/heet. Omdat jullie de rating niet meer dan 5 ampère hebben. Terwijl de ledstrips (wit en rgb 1x) "meer"nou zeg maar veel meer trekken dan 5 ampère.

Ik heb er een voeding die 98 ampère kan leveren aanhangen. De geeft dan wel 4 ledstrips voeding maar toch wordt deze warm als de leds op vol staan. En de power aansluitingen worden ook warm.

En overigens nog niet opgelost dan de usb aansluiting niet altijd werkt en usb hubs kapot trekt. Ik durf de mijne niet op mijn computer aan te sluiten.

De reden en gelijk WAARSCHUWING :

De stekerbussen Power 1 en Power 2 hebben een maximale rating van 5 Amp. Wil je dus twee volledige bezette strips sturen ( die samen meer dan 5 Amp trekken ), MOET je ze apart voeden !!! Anders is het gevaar niet denkbeeldig, dat de voedings-bus (Power 1) smelt en eventueel in rook op gaat !!!!

Dus zoals zo vaak: DIT WAT Timo ZEGT ALLEEN DOEN ALS JE WEET WAAR JE MEE BEZIG BENT !!

Grtzz,

Karst

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #168 Gepost op: 08 december 2015, 16:51:33 »
De 5A rating is inderdaad een beetje raar. Zeker omdat op het doosje zelf 6A geschreven staat. Ook trekt 5m 5050 strip met 60leds/m (dat lijkt me het type wat er bij zit, niet zeker) alleen al de 5A, laat staan wat de witte strip doet (heb geen idee welke daar gebruikt wordt).

Ik heb er een voeding die 98 ampère kan leveren aanhangen
Ik mag hopen dat je een komma vergeten bent... En als dat inderdaad het geval is, 9,8A is dus niet voldoende voor 4 ledstrips vol aan (of je hier nu 2x wit en 2x RGB of 4x RGB + Wit mee bedoeld). Toegegeven, alles 100% zal waarschijnlijk nooit voorkomen maar zou wel mogelijk zijn.

En overigens nog niet opgelost dan de usb aansluiting niet altijd werkt
Kan je aangeven wat er niet altijd werkt? Geen drivers? Geen COM poort?

en usb hubs kapot trekt.
Huh!? Uitleg graag  ::) Zoveel spannends zou er met de USB poort niet moeten kunnen gebeuren...  ::)


Timo

[/quote]
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

MBA

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #169 Gepost op: 08 december 2015, 18:57:41 »

Nee ik ben geen komma vergeten. Het is een voeding die 98 Ampère kan leveren op 12 volt. Zelfs die wordt warm. Verbaas mij er nog over hoeveel die strips toch nog kunnen trekken aan Ampères. Ik heb 2x wit en 2x rgb strips. Oké 100% aan komt niet vaak voor maar toch moet je de spullen er wel op berekenen.

nu weet ik er niet meer het fijne van. Maar als ik mij nog goed heb dan was het zo dat als de Dr4050 aan is en dan pas de computer opstart/opgestart is er geen verbinding tot stand komt.

Dat weet ik dat er niet zoveel zou moeten gebeuren met een usb poort. Maar toch heb ik hier een kapotte usb hub liggen die door de Dr4050 kapot is getrokken. Ik had hem er een tijdje tussen de pc en de dr4050 omdat ik later nog een usb camera erop wilde, maar jammer de hub was kapot. Zal wel iets te maken hebben met dat er stroom uit de dr4050 komt via de usb poort in bepaalde omstandigheden.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2015, 23:33:58 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4523
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #170 Gepost op: 08 december 2015, 19:20:56 »
Hoi MBA, een naam zou makkelijker zijn

Als jij je DR4050 niet vertrouwd zou ik contact opnemen met Digikeijs. Ik weet zeker dat ze je helpen.

In mijn optiek is de PC, Hub e.d. voedend en niet de DR4050, ik heb het niet gecontroleerd maar er zullen zeker optocouplers tussen zitten.

Mijn configuratie 2 * 3,5 meter RGB en White, twee laptop voedingen, zelf als branden ze op vol vermogen en wordt niets extreem warm.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #171 Gepost op: 08 december 2015, 19:26:36 »
Hallo MBA (Naam is wel handig of even voorstellen in het bestemde board Persoonlijk....)

Nee ik ben geen komma vergeten. Het is een voeding die 98 Ampère kan leveren op 12 volt. Zelfs die wordt warm. Verbaas mij er nog over hoeveel die strips toch nog kunnen trekken aan Ampères. Ik heb 2x wit en 2x rgb strips. Oké 100% aan komt niet vaak voor maar toch moet je de spullen er wel op berekenen.

Ligt een beetje aan de strips (type leds en aantallen leds).... De warmwitte zullen iets meer stroom trekken dan de rgb's. Je trekt met 4 strips (ledtype 5050 / 60 stuks per meter) van 5 meter ongeveer 10 ampere (per 2 iets van 4 - 5 ampere). Dan zal de boel wel warm worden ja... :) Dus hoeveel lengte heb je aan één uitgang hangen? Het maximale van 5 meter?

nu weet ik er niet meer het fijne van. Maar als ik mij nog goed heb dan was het zo dat als de Dr4050 aan is en dan pas de computer opstart/opgestart is er geen verbinding tot stand komt.

Gemakkelijker is het om eerst de computer aan te hebben en dan pas het apparaat aan te sluiten op de computer. Dat vind windows in veel gevallen beter dan reeds aangesloten te hebben en dan pas starten van windows. Geldt voor veel meer dingen ;)

Ik zou inderdaad contact opnemen met Digikeijs en vragen of ze het ding willen nakijken / repareren als je het niet vertrouwd.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2015, 23:34:56 door Bert van Gelder. Reden: Gebruik sub/sup niet nodig, maakt tekst lastig leesbaar »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4523
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #172 Gepost op: 08 december 2015, 19:32:10 »
Ze zeggen altijd, meten is weten

Deze stroom loopt er in + 12V leiding van de RGB en W strips, het is bij mij ongeveer 3,5 meter op vol vermogen.





Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #173 Gepost op: 08 december 2015, 20:09:54 »
Wilde eerst eigenlijk helemaal niet reageren...


Nee ik ben geen komma vergeten. Het is een voeding die 98 Ampère kan leveren op 12 volt.


Ik bedoel maar: Weten waar je mee bezig bent ...  ::) ::) ::)

Voor de anderen nog wat info:

- De meegeleverde strips, zoals Arthur al gemeten heeft, trekken ca 3.5 - 4 Ampere ( Wit plus RGB samen ) ...
- De rating van de bussen is 5 Amp nominaal. 6 Amp is het maximum.
- Beide powerbussen en de gescheiden uitgangen zittten er niet voor niets op...
- Ook printspoorbreedte en Output aansluitconnectoren zijn voor de aangegeven stromen berekend...
- De USB aansluiting bevat een z.g. Vbus schakeling, en kan de module voeden direct uit de computer. 
  ( Vbus schakelingen kunnen geen stroom naar de computer terugleveren )


Dus elke vorm van aansluiten op een andere manier dan in de handleiding aangegeven valt m.i. onder onoordeelkundig gebruik.

Grtzz,

Karst

P.S. @MBA ( Master of Business Administration ??? ) U bent een gevaar voor uzelf en uw omgeving als u voedingen van 1200 Watt (!!!!) in de buurt van uw modelbaan gebruikt...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #174 Gepost op: 08 december 2015, 20:45:54 »
Nee ik ben geen komma vergeten. Het is een voeding die 98 Ampère kan leveren op 12 volt.
Holy, dat is wel heeeeeeeel veel. Ik mag hopen dat je hele dikke draden gebruikt en het per 10A ofzo gezekerd hebt... Zelf zou ik zo'n voeding ook niet bij de modelbaan willen hebben. Je zou de sluipstroom van 10A maar ff missen  ::)

Dan over de strips, ik weet niet welke nu precies gebruikt worden. Mijn ervaring met een stip van 5050 met 60led/m is dat deze zo'n 1A de meter trekken. En dat kom ook overeen met een snelle berekening. 3,2V per led, 150ohm serie weerstand => 12v - 3 x 3,2v = 2,4V => 2,4V / 150ohm = 16mA. 60 (leds de meter) x 3 (ledjes per 5050) / 3 (in serie) = 60 groepen. 60 * 16mA = 960mA. 5m RGB en warm wit zou dan op 10A zitten. De stroom is wel erg afhankelijk van de spanning doordat het voltage over de weerstand in de strip niet heel erg groot is. Verschil is spanning levert dus echt een merkbaar verschil in stroom op. Zijn het dan toch 30led/m strips? Dan zit je wel rond de 5A en komt dat overeen met wat Arthur meet.

De USB aansluiting bevat een z.g. Vbus schakeling, en kan de module voeden direct uit de computer. 
  ( Vbus schakelingen kunnen geen stroom naar de computer terugleveren )
Ging er inderdaad wel vanuit dat er een (schottky) diode of een mosfet die door de 12V dichtgetrokken wordt tussen zou zitten ja. Dan zou het allemaal niet stuk moeten kunnen. Zou wel kunnen zijn dat de FTDI chip door de war raakt als het eerst power krijgt en later pas USB, dat weet ik niet. Andere chipjes doen daar iig niet moeilijk over maar zou iets FTDI kunnen zijn. Had dan in hardware wel voorkomen kunnen worden maar erg is het ook niet, kan niets stuk.

De warmwitte zullen iets meer stroom trekken dan de rgb's. Je trekt met 4 strips (ledtype 5050 / 60 stuks per meter) van 5 meter ongeveer 10 ampere (per 2 iets van 4 - 5 ampere).
Waarom zouden die meer trekken Ronald?  ::) En weet je zeker dan eht de 60led/m zijn? Lijkt nu beetje te wijzen op de 30led/m :)

Dat vind windows in veel gevallen beter dan reeds aangesloten te hebben en dan pas starten van windows.
Vind ik wel een beetje kul advies  :-X Trek jij ook iedere keer je toetsenbord en muis uit je computer voor je hem op start?  ;D (Kom maar op met flauwe opmerkingen over laptops en Bluetooth  ;D ;) ) Maar goed, zou dus kunnen dat de FTDI door de war raakt als hij eerst power krijgt en dan pas USB. Maar stuk gaat het niet. Eerst usb en dan pas power zou misschien kwaad kunnen maar dat kan niet gebeuren.

Wil je overigens meer dan 2x 5 meter strip eraan zou je een ledstrip versterker (klik en klik) kunnen gebruiken.



Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8675
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #175 Gepost op: 08 december 2015, 20:58:39 »
Nee, 98A is wel een beetje veel....  ::) Heelveel.... Daar komen ongelukken van. Ik vind mijn 15A PC-voeding al behoorlijk voor een paar ledstrips.

Waarom zouden die meer trekken Ronald?  ::) En weet je zeker dan eht de 60led/m zijn? Lijkt nu beetje te wijzen op de 30led/m :)

Mijn meetwerk ;) bij mijn eigen strips. Het kan goed aan de strip liggen hoor... Ik heb ooit eens gemeten aan die krengen toen ik de boel bij mij installeerde. Het zijn toch echt 60 leds/m ;)

Vind ik wel een beetje kul advies  :-X Trek jij ook iedere keer je toetsenbord en muis uit je computer voor je hem op start?  ;D

Nope, ;) Mijn spul werkt gewoon.  ;D

(Kom maar op met flauwe opmerkingen over laptops en Bluetooth  ;D ;) )

Zal ik niet doen ;)  ;D

Maar goed, zou dus kunnen dat de FTDI door de war raakt als hij eerst power krijgt en dan pas USB. Maar stuk gaat het niet. Eerst usb en dan pas power zou misschien kwaad kunnen maar dat kan niet gebeuren.

Ik zeg ook niet dat er iets stuk gaat.... Alleen dat windows het niet altijd vindt. Ik heb ervaring dat je soms de printer uit moest zetten, de scanner uit en dan weer aanzetten ;) Heeft met Windows te maken. Dan is het even eruit trekken en weer aansluiten genoeg om de boel weer te laten werken. Een usb-poort vernaggelen heb ik nog niet mee gemaakt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1847
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #176 Gepost op: 08 december 2015, 21:39:36 »
Hallo MBA,

Nee ik ben geen komma vergeten. Het is een voeding die 98 Ampère kan leveren op 12 volt.

Misschien 98 VA bij 12 volt?  ::)

Misschien even hier een foto van je voeding plaatsen...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 december 2015, 21:41:48 door Bert_Apd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #177 Gepost op: 08 december 2015, 21:57:59 »
Mijn meetwerk ;) bij mijn eigen strips. Het kan goed aan de strip liggen hoor... Ik heb ooit eens gemeten aan die krengen toen ik de boel bij mij installeerde.
Was het verschil echt significant? In de basis zijn het namelijk eigenlijk dezelfde ledje (afgezien van de rode).

Het zijn toch echt 60 leds/m ;)
Dank je! Zou kunnen dat het voltage dan misschien wat aan de lage kant is. Op 11V vragen ze namelijk namelijk nog maar iets meer dan de helft...

Ik zeg ook niet dat er iets stuk gaat....
Wat ook meer voor MBA bedoelt waarbij het dus wel stuk gegaan is.

Alleen dat windows het niet altijd vindt. Ik heb ervaring dat je soms de printer uit moest zetten, de scanner uit en dan weer aanzetten ;) Heeft met Windows te maken.
Nouwww, zijn het toevallig dingen aan een USB hub? Dan geef ik liever die de schuld (lekker makkelijk) ;D Maar bedoel om het feit dat ze dan de stroom moeten delen als het om een hub zonder adapter gaat. En 500mA is niet heel veel, zeker over de algemeen brakke kabels. Maar ik heb zelf eigenlijk nooit dat een apparaat echt niet gezien wordt (dus niet als driver probleem/ik die stom doe). Okay, ken iemand met 100+ USB apparaten aan één pc en die heeft wel eens dat Windows er een paar niet ziet. Waarschijnlijk een time out in het opstarten omdat MS niet bedacht heeft dat iemand zoveel USB apparaten aan zou sluiten en dat initialisatie dus zo lang zou duren  ;D Maar goed, kan inderdaad dat er door omstandigheden iets niet gezien wordt :)

Misschien 98 VA bij 12 volt?  ::)
Dat hoop ik eigenlijk ook...  ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #178 Gepost op: 09 december 2015, 08:16:58 »
Zou het niet handig zijn de meegeleverde voeding op input 1 te houden en dan de ledstrip op output 1. Dit omdat de volle last van de ledstrip (dus worst case alles aan) niet heel veel speling over laat op de voeding. En dan heb je de 1,2A van je andere voeding vrij over voor de schakelende uitgang. Zoals je het nu hebt doet de 1,2A voeding niets anders dan de microcontroller voeden en belast je met de schakelende uitgang de bijgeleverde voeding.

Overigens is dit weer een gevalletjes, Digikeijs maakt mooie dingen maar handleidingen vallen daar niet onder...  ::) Een plaatje van wat er bedoelt werd met de overgangen en schakelmomenten was handig geweest. Maar volgens mij bedoelen ze dit



Timo

Hoi Timo,

Jouw verhaal m.b.t. de voeding klopt inderdaad. Wat ik al schreef, er komt gewoon een tweede voeding. Met de 1,2 A en voed ik in mijn verhaal inderdaad alleen het schakel gebeuren. Alle verdere problemen (behoudens de alles behalve prettige programmeersoftware) heb ik niet. Ik heb inmiddels een tweede, zelfde voeding gekocht die inmiddels onderweg is. Door die aan te sluiten voorkom ik inplug fouten door mijn modelbouwmaten ("gewoon in beide bussen één plug"ik bedoel natuurlijk in iedere bus één plug  ::)) en werkt de 4050 gewoon helemaal volgens mijn verwachtingen. Meer hoeft het niet te zijn.  ;D
En door de tweede voeding te gebruiken voorkom ik het door Karst aangehaalde onoordeelkundig gebruik.  ;D

En wat jouw grafiek betreft: zo zou het best eens kunnen zijn! Ga het vergelijken met de instellingen die ik de 4050 heb meegegeven.

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 09 december 2015, 08:23:14 door Gerke »
Met groet,

Ger.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #179 Gepost op: 09 december 2015, 13:32:12 »
Nee ik ben geen komma vergeten. Het is een voeding die 98 Ampère kan leveren op 12 volt.
Ik ben dat soort voedingen wel tegengekomen bij professionele video apparatuur, zoals 40 A bij 5 V enz. Met hele dikke kabels eraan. Niet mijn eerste keuze bij modelspoor......
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.