Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 15:05:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:24
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:58:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 14:58:25
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 14:17:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
  

Auteur Topic: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller  (gelezen 35952 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Gepost op: 31 december 2014, 21:03:27 »
Sinds dinsdag ben ik in het bezit van de verlichtingscontroller van Digikeijs.
Na het instellen werkt dit ding als een zonnetje.
Het in- en uitschakelen doe ik via ROCRAIL en Digitrax met Loconet.
Daarna loopt het ingebouwde programma keurig zijn dag- en nachtritme af, het is prachtig om te zien hoe de leds doven en weer opgloeien.
Met de bijgeleverde software op de computer is dit allemaal haarfijn in te stellen.
De bijgeleverde handleiding had naar mijn mening wat uitgebreider mogen zijn, maar met goed lezen en uitproberen is het echter wel allemaal gelukt. Het instellen van de verlichtingscyclus op de computer gaat probleemloos.
Alleen de bijgeleverde USB-driver wil niet elke keer goed met een van mijn computers samenwerken, of het nu draait op Windows XP, Windows 7 of Windows 8.1, af en toe blijft het conflicten oproepen. Waar dit precies aan ligt heb ik nog niet kunnen achterhalen. Maar ja, dat instellen hoef je in principe maar een keer te doen.
Doordat de DR4050 over dubbele uitgangen beschikt zowel voor RGB als wit, kan je een modelbaan goed uitlichten en regelen. In principe kan er op deze manier 10 meter gekleurde en nog eens 10 meter witte leds aangestuurd worden.

Kortom, Digikeijs (en natuurlijk ook Karst), een prima ontwikkeling!  (y)

Gerard

Rob Moerkerken

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
  • Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2015, 11:57:52 »
Volgende week ook mijn lichtcontroller ophalen!
Kijken of ik hem aan de gang krijg.
gr. Rob
Rob Moerkerken

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2015, 15:27:28 »
Uitzoeken op welke chip de USB-driver is gebaseerd en de laatste versie ervan downloaden?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2015, 15:33:25 »
Standaard FTDI 232RL

meegeleverde driver is 2.10, laatst beschikbare is 2.12.

Alleen is dat de versie die Counter-fit FTDI chips kapot maakt. Daarom wordt de 2.10 geleverd.

De DR4050 heeft gewoon een genuine FTDI, wordt dus niet gebrickt door de 2.12 driver ;)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2015, 16:32:17 »
Mooi systeem die verlichtingscontroller. Voor dat ik deze aanschaf, moet ik eerst wat modules bouwen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2015, 16:54:16 »
Het zou ook een conflict kunnen zijn met een apparaat dat dezelfde poort probeert te gebruiken. Ik heb geen idee hoe de FTDI chip zich in dit geval voordoet, maar vaak is dat een seriële poort: als iets op de PC diezelfde poort probeert gebruiken, wil het wel eens misgaan.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2015, 14:52:07 »
max. 10m ledstrip op 1 controller, dat hangt al in 1 bak.
Hoe doe je dan de sturing van verschillende bakken naast elkaar in een modulebaan?
Als je voor iedere bak een aparte controller moet aanschaffen en die dan ook nog eens synchroon moet laten werken ??

Is daar een specifieke oplossing voor zonder het kostenplaatje onnodig de hoogte in te jagen?
Ik denk maar aan een clubbaan met zo'n 12 modules geeft me al een plaatje van €1320,00 voor de controllers alleen al  :(
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2015, 15:06:21 »
Citaat van: Frans Peeters
max. 10m ledstrip op 1 controller, dat hangt al in 1 bak.

 :o :o :o :o  wat voor bakken zijn dat dan wel  :-\ :-\

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2015, 15:27:08 »


80cm diep op 1,20m lang met 3x3 strips op 65cm boven de rijplaat. Strips waar de leds opzitten zijn ook georienteerd rekening houdend met een stralingshoek van 120° om de volledige bakdiepte zo egaal mogelijk uit te lichten.




Wat me ook opvalt is dat bijna iedereen blauw licht gebruikt om een nacht situatie uit te beelden, terwijl het eigenlijk grijs licht moet worden gebaseerd op een gedempt koud wit licht van een deels zichtbare (door wolken of stand) maan.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2015, 23:37:53 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2015, 15:35:53 »
Hmmm... lijkt mij eerlijk gezegd wat overkill...

Kweenie of je m'n DDPB in real life hebt gezien, Maar daar hangt maar 1 strip ( RGB + W ) direct aan de voorkant onder de fries ( 50 cm boven de baan ).

Ala, die bakkies zijn maar 35 cm diep, maar licht meer dan voldoende ( verlichting staat op ca/ 75% ) Dus voor een bak van 80 diep, zou ik voor maximaal 2 rijen strips. 1 strip langs de voorkant ( hoek = 37' ) , een tweede op ca. 45 cm van de voorkant ( hoek = 18' )

Dan ben je er al met 2.4 m per bak. Kun je 4 bakken op een controller jensen !  8)

Synchroniseren van de ingebouwde automaat is niet voorzien. Maar je kunt alle controllers wel hetzelfde DCC adres geven, waardoor ze allemaal tegelijk van 'scene' wisselen.

De kleur van het licht is wat jij wil. Hoeft geen blauw te zijn. Kun je allemaal zelf haarfijn instellen. Alleen grijs licht heb ik nog nooit gezien ;) :P

Grtzz,

Karst

P.S. Als jij al een proef hebt gedaan met die aantallen strips die je aangeeft, vermoed ik dat je niet de 5050 strips hebt, maar een variant die beduidend minder licht geeft. Of... geen witte hemel in je friezen, waardoor je een hele bups licht kwijt raakt....

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2015, 15:52:11 »
Hallo Karst,

Er zijn nog geen proeven gedaan want het materiaal van de friezen is net binnen gekomen uit de laser-straat.
Maar uittesten gaan we het zeker doen.

De hemel in de fries zal wit zijn en tegen de achtergrond overgaan in bluaw om dat tegen de horizon terug te "vergrijzen".

De hoeken die je aangeeft zijn, vermoed ik, deze met de horizontale lijn waarbij de eerste strip meer naar achter "schijnt" dan de achterste.

Wat dat "grijze" licht aangaat. Ik heb nog geen schemeringmeegemaakt die me echt "blauw" licht geeft.
Je hebt het schijnsel van de maan wat eerder een koud bleek geel licht geeft wat in intensiteit sterk beïnvloed wordt door al dan niet aanwezige bewolking.
Ik vindt persoonlijk dat een nachtlicht (maneschijn) het kleurenpallet vergrijst, meer éénkleurig maakt.
Maar ja: les goûts et les couleurs, on ne discute pas
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2015, 16:39:22 »
Hebben dan alleen Duitsers (en banen naar Duits voorbeeld) hun Blaue Stunde 😀?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2015, 16:42:51 »
10m 5050 strip met 60 ledjes/meter lijkt me veel voor 1 bak. Hier hangt 5 meter tegen eht plafond en verlicht de hele kamer. Maar zoals Karst al aan gaf, er zijn meerdere type ledstrip. Je hebt ze ook met30 leds/meter (5050 led) en dan kan je dus 20m aansluiten. Of het type met 60 leds/meter maar met 3528 ledjes. Is dan wel net zo veel LEDjes maar ieder ledje doet maar één kleur. Die strip heeft dus maar 1/3 van het vermogen en kan je er 30 meter aansluiten.

Wil je meer en ben je handig met elektronica kan je een versterker circuitje bouwen. Per kanaal een PNP transistortje en een N-MOSFET en gaan.

Of (bedenk ik me net  ;D ), voor het geld net zo makkelijk, een ledstrip amplifier kopen. Daarmee kan je weer ruim 10m 60 leds/meter 5050 RGB strip mee voeden. Of deze, voor 5 meter.

Overigens is de blauwe kleur denk ik beetje overgewaaid vanaf de film wereld. Maar het nacht licht is een stuk killer dan dachlicht (de warm witte ledstrip). Blauw inmengen lijkt me dus geen gek idee.


Timo
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2015, 16:50:23 door Timo. Reden: Een keer me naam leek me voldoende... »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2015, 08:01:40 »
Overigens is de blauwe kleur denk ik beetje overgewaaid vanaf de film wereld. Maar het nacht licht is een stuk killer dan dachlicht (de warm witte ledstrip). Blauw inmengen lijkt me dus geen gek idee.

Timo

Timo heeft gelijk. Omdat het maken van filmopnamen (maar ook foto's) de aanwezigheid van (veel) licht vereist (zeker op de oude filmmaterialen), gebruikt men in de film en tv-wereld al jaren blauw licht om scenes in het donker te simuleren. Overigens doet men dat meestal niet met blauwe lichtbronnen, maar filmt men gewoon bij daglicht met een blauwfilter voor de lens. Door het gebruik van een filter, verandert het contrast in het opnamebeeld zodanig, dat het resultaat op zwart-wit film (zoals heel vroeger alleen maar gebruikt werd) aardig overeen komt met wat onze ogen waarnemen bij schemering. Bij de intrede van bruikbare kleurenfilms (voldoende constant van kleur en lichtgevoelig genoeg voor de vereiste korte belichtingstijden) heeft men die techniek van schemeren met een blauw filter oorspronkelijk gewoon gehandhaafd. Totdat lichtgevoeliger films en later digitale technieken het mogelijk maakten werkelijk bij schemering te filmen/fotograferen.

Het verschil met de LED-verlichting van de modelbaan zit 'm in het feit dat er dan een blauwe lichtbron wordt gebruikt.
Als je de techniek helemaal goed zou willen toepassen, moet je eigenlijk de baan gaan bekijken door een blauwe bril.
Alleen dan verschuiven alle kleuren in het totaalbeeld op het netvlies net zo als op de oude film zichtbaar is.
Bij gebruik van blauwe LEDs zorgt het overige omgevingslicht (ook de verlichting in de huisjes op de modelbaan en de straatlantaarns) ervoor dat er nog gedeeltelijk sprake is van een 'normale' (daglicht) kleurweergave.
Hierdoor is de nachtsimulatie met blauwe LEDs nooit helemaal hetzelfde als in de film.
Probeer het maar uit door een foto te maken met een blauwfilter voor de cameralens en vergeet dan niet bij gebruik van een digitale camera eerst de witbalans in te stellen ZONDER dat blauwfilter, anders corrigeert de camera de kleurweergave weer en gaat het nachteffect alsnog verloren.
Digitaal is het overigens ook te simuleren door bijvoorbeeld alleen de blauwe laag uit het rgb-beeld te gebruiken en deze laag als zwart-wit (grijs)plaatje weer te geven. Maar dat gaat waarschijnlijk al weer te ver voor dit draadje.

Groet,

Martin
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2015, 08:03:25 door maclion »
NS, DB (grensbaanvak), periode III en IV, h0, DCC (Lenz) met ESU en Zimo decoders

Sødige er navnet på denne frisisk landsby

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: Digikeijs DR4050 RGB Led Controller
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2015, 11:23:09 »
Goeie tips, ga ik toepassen. (y)