Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2019 door Bert van Gelder
Vandaag om 23:45:10
Hoe kun je tekst op gebouw maken zonder papier of sticker? door Sven
Vandaag om 23:04:37
LS Models 2019 door mardig23
Vandaag om 23:03:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 22:53:15
Decoder 75340, wie weet meer over deze decoder? door Sven
Vandaag om 22:51:10
Richting Roco Geoline wissel verkeerd op multimaus door Ronald Koerts
Vandaag om 22:11:34
DDM-1 afscheid door Thom
Vandaag om 22:11:14
Gezocht: iemand die decoder kan inbouwen, en onderhoud. door spock
Vandaag om 22:05:18
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:04:55
Albulisch H0m en EPIII in H0 door Boertje
Vandaag om 21:47:49
BNLS trammodule: 'Den Zoedel Tramt' door Marc tramt
Vandaag om 21:36:31
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 21:18:12
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:12:10
Goede plantenspuit door Rondje_HO
Vandaag om 21:11:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 21:03:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ric
Vandaag om 21:01:39
OBB Nightjet door Falcon10
Vandaag om 20:52:24
Fleischmann 1306 probeersels door Menno
Vandaag om 20:17:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
Vandaag om 20:12:03
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:07:21
Franse treinen en scenery door hansb58
Vandaag om 19:58:47
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door jerrytrein
Vandaag om 19:56:34
Welke (spuitbus)primer voor messing en styreen? door lokloods
Vandaag om 19:55:47
Update Lenz LH101 naar 2.0 geeft problemen. door Ronald Koerts
Vandaag om 19:55:22
Zoutkamp 1921 - 1942 door Piet Groot
Vandaag om 19:54:53
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Rick
Vandaag om 19:44:07
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 19:39:23
Fleischmann Profi wissels, met servo's te besturen? door Remunj
Vandaag om 19:33:58
Watertoren van Wageningen. door Duizendpoot
Vandaag om 19:06:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door IJsselsteyn
Vandaag om 18:12:01
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 55054 keer)

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
  • Bouwt: "Kamp Rijen" & Station Rijen 1980 in 1:160
    • Emplacement Oosterhout vijf Eiken in N
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #240 Gepost op: 19 augustus 2019, 02:04:49 »
Lekker bezig! Op naar de scenery!  ;D

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #241 Gepost op: 23 augustus 2019, 00:26:28 »
Vanavond maar een beetje aan het rijden geweest. Was ok wel weet eens lekker! Uiteraard het en een ander gefilmd.

Als eerste heb ik mijn beide ICM stellen ingeregelt en toegevoegd aan de modelbaan.

https://youtu.be/-NFnl2hAybE

Vervolgens mijn langste sleep in ere hersteld. 4 Class 66 locs in multitractie met een sleep tankcontainer wagens van ruim 2,5 meter.

https://youtu.be/WzZyN2y4NA8

Heerlijk gezicht al zeg ik het zelf. Nog 3 stammen en dan heb ik 80% rijden. De rest blijft voorlopig in de kast. Dat komt wel als het scenerydeel rijdend is.

Zo en nu weer focus op het werk, zaterdag weer Houten. Nu al zin in!!!

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 00:39:34 door Martin Domburg »
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #242 Gepost op: 08 september 2019, 20:14:30 »
We hebben een nieuwe mijlpaal bereikt!!! Schellenbach Schaduw is nu defnitief gereed. Dat was hij toch al? Ja in feite wel maar nu staan ook de puntjes op de spreekwoordelijke "i".

Wat hebben we bereikt:

1. De laatste tijd ben ik veel betrokken geweest bij de ontwikkeling van iTrain 5. Door een nieuwe feature is het mogelijk om bij de in- en uitgangen van stations aan te geven welke blokken voorkeur hebben. Hierdoor heb ik de "trechterfunctie" kunnen realiseren waarbij treinen nu niet meer tussen de schaduwlagen pendelen, maar op volgorde van laag naar hoog zich naar de scenery bewegen. Treinen die vanuit de scenery komen zullen naar de onderste laag gaan.

2. Er word vollop getest met een nieuw concept, de iTrainPC. Dit is gebaseerd op de nieuwe Raspberry Pi4 welke krachtig genoeg is om een baan zoals Schellenbach te bedienen. En dat werkt uitstekend!!! Maar we zijn er nog niet, ondanks dat de aansturing perfect gaat en de pc maar 30% word belast zijn we aan het zoeken naar een oplossing om de grafische processor te verlichten. Die draait, maar op 1 van de 4 kernen waardoor muisbewegingen niet vloeiend verlopen als de baan draait. Maar als dat lukt dan breng ik met DTS een low budget computer voor iTrain op de markt. Zo klein dat hij gewoon onder de baan kan of achter je monitor, geen gedoe meer met laptops, desktops en überhaupt windows. Dus geen last van traag wordende computers, virusscanners etc. Gewoon starten, iTrain draaien en weer afsluiten. We gaan nog even door met testen, als Schellenbach goed draait, zal hij overal goed werken  :mrgreen:

20190828_151416 by Martin Domburg, on Flickr

3. Alle nare overgangen, hobbels en andere probleemgevallen zijn opgelost. Uiteraard zullen er vanzelf wel weer nieuwe problemen komen. Maar voor nu rijd alles perfect!

Ik heb er ook een filmpje van gemaakt:

https://youtu.be/jwf9EwFCHnk

Ook heb ik de laatste dagen weer wat nieuws toegevoegd aan de collectie:

De RB Munchen rijtuigen van Arnold:
20190828_222045 by Martin Domburg, on Flickr

20190828_222036 by Martin Domburg, on Flickr

We kunnen nu eindelijk het schaduwstation loslaten en verder gaan bouwen aan de scenery. Hier gaan we als eerste verder met een omwenteling van 1,5 laag  :lol:

Word vervolgd, hopelijk met bouwupdates dit keer.

Groetjes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Bert V

  • Online Online
  • Berichten: 286
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #243 Gepost op: 08 september 2019, 20:39:01 »
Citaat
Dus geen last van traag wordende computers, virusscanners etc. Gewoon starten, iTrain draaien en weer afsluiten

Daar heb je met Linux trouwens evenmin last van en dat vind ik zo fijn aan iTrain, dat dat ook onder Linux perfect werkt!

Niettemin, een goed idee zo'n low budget mini computer, dat ga ik in de gaten houden. Keep up the good work  ;)

Groeten,
Bert

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #244 Gepost op: 08 september 2019, 20:42:15 »
Ja klopt, Linux is wel stabieler, sneller en veiliger als Windows. En voor het aansturen van een programma als iTrain perfect.
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #245 Gepost op: 11 september 2019, 23:57:58 »
Vanavond mooi tijd gehad om lekker bezig te zijn. De helix moest even wachten want eerst moest ik nog even wat kleine klusjes afmaken. Dan is dat ook geregeld :)

Als eerste heb ik de dag- en nachtsimulatie van DigiKeijs weg gehaald. Twee modules DR4050 worden vervangen voor 1 OC32/NG. Scheelt ten eerste een heleboel ruimte, en met de OC32 kan ik meer doen zoals bliksem en dergelijken.

De twee DR4050 modules staan inclusief 4 voedingen, goed voor 4x5 meter RGBW strip, te koop. Dus bij interesse graag een PB  :D

Met de vrijgekomen ruimte heb ik de iTrainPC welke we aan het testen zijn een plekje kunnen geven. Gelijk ale kabels opnieuw gebundeld en een  12V voeding vervangen voor een nieuwe die 100W kan leveren wat goed is voor 8,5A. Achteraf valt het wel mee, ik heb twee keer zeven meter RGBW in het plafond, en 21 meter ledstrip in het schaduwcomplex. Het neemt bij elkaar net 3 Ampere op....

20190911_231456 by Martin Domburg, on Flickr

20190911_231500 by Martin Domburg, on Flickr

Toen da eenmaal gedaan was heb ik de bruggen geplaatst, althans dat was de bedoeling. De bestelde brughoofden zijn niet helemaal wat ik ervan gehoopt had. Ook is dubbel niet echt mooi hiermee, ik zal ze dus zelf gaan maken.

20190911_231507 by Martin Domburg, on Flickr

Dan toch maar alvast de sparing gemaakt en de bruggen gepast, mooi gezicht wel, die twee bruggen naast elkaar. De bruggen zijn overigens van Vollmer.

20190911_232442 by Martin Domburg, on Flickr

20190911_232445 by Martin Domburg, on Flickr

20190911_232757 by Martin Domburg, on Flickr

Komend weekend helaas geen tijd, heb twee workshops te geven. Maar ik hoop volgende week weer een avondje vrij te kunnen maken. Kan ik eindelijk gaan beginnen aan die verrekte helix.....

Cheerz
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Hans Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
    • Echaztalbahn 2.0
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #246 Gepost op: 12 september 2019, 08:14:56 »
Beste Martin,

Ik heb zelf deze brugdelen ook gebruikt voor dubbel spoor. Echter heb ik van 1 deel een zijkant weggelaten en de top, bodem en het andere zijdeel geplakt aan een kompleet brugdeel. Werkt goed en oogt een stuk rustiger.

Misschien kan je hier iets mee.




Groeten,

Hans
« Laatst bewerkt op: 12 september 2019, 08:20:31 door Hans Mol »

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 10448
  • Live your life as you please!
    • Team USA Metusa Junction
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #247 Gepost op: 13 september 2019, 11:39:27 »
Hoewel ik die van jou erg mooi vind kan de versie van Martin volgens mij ook gewoon. Je ziet dat wel vaker dat 2 bruggen naast elkaar liggen, soms zelfs iets van elkaar verschoven.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7609
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #248 Gepost op: 13 september 2019, 15:06:09 »
Hoi,

Die van Martin is meer de standaard ;) Een tweede brug er gewoon naast gelegd werd, spoorbrug bij Westervoort bijvoorbeeld. De oplossing van Hans word /werd soms toegepast maar dat is niet echt standaard.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #249 Gepost op: 13 september 2019, 17:56:57 »
Thanks voor de feedback mannen. Ga denk ik gewoon voor de dubbele uitvoering :)
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #250 Gepost op: 02 oktober 2019, 23:11:10 »
Tijd voor een update mensen!!!!

Vanavond een lekker productief avondje geknutseld. Was wel weer even lekker na twee weken narigheid  :(
Afgelopen vrijdag hebben wij na een ziekbed van 3 jaar afscheid genomen van mijn schoonvader. Hij is op 54-jarige leeftijd van ons heen gegaan na drie jaar gevochten te hebben tegen ***.

Het leven stond even een twee weken volledig stil, en deze week weer het werk opgepakt. Uiteraard gelijk weer volle bak werk, dus je zult begrijpen dat een avondje rommelen met een Rocky playlist op Spotify op de achtergrond zeer welkom was.

Ik heb vandaag twee items gerealiseerd.

Het eerste is de helix die het paradespoor met 1,5 omwenteling naar het station zal brengen. Ik heb de draadeinden geplaatst en de eerste laag hierop gelegd. Alles ligt nog los en is nog niet gesteld, eerst wil ik de paradespoor goed hebben liggen.

20191002_170547 by Martin Domburg, on Flickr

Uiteindelijk is dit het resultaat:

20191002_224231 by Martin Domburg, on Flickr

Zoals je kunt zien is het trace van het paradespoor bijna bij de wissels van de helix. Hier komen 4 sporen naast elkaar. Zo krijg ik in elke richting een mini schaduwstation. De trein die erin rijd gaat er pas uit als er een andere trein in de helix staat.

20191002_224225 by Martin Domburg, on Flickr

20191002_224240 by Martin Domburg, on Flickr

Hier ligt het kurk nog los en met de rails vastgeniet op het hout. Ik twijfel nog of ik er verkanting in wil hebben......
Ben der nog niet helemaal over uit of dit mooi zal zijn en functioneel goed gaat werken.

20191002_224251 by Martin Domburg, on Flickr

20191002_224259 by Martin Domburg, on Flickr

Ik heb eerst grof kurk vast geniet, en nadat de rails op zijn plek was gelegd langs de bielzen weggesneden.
Alles blijft los liggen totdat ik ga ballasten. maar dan moet ik eerst nog een zooi bovenleidingsmasten aan gaan schaffen.
In feite kan het best, alleen op de plekken waar ik scheidingen aan ga brengen zal ik een beetje lijm onder de rails doen.

Zo dat was het wel weer voor vandaag. Morgen start ik een klus in Zeeland, weer een modelbaan automatiseren. Met wat geluk heb ik volgende week weer een avond om te knutselen.  :mrgreen:

Groetjes Martin
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17673
    • Pagina van klaas
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #251 Gepost op: 02 oktober 2019, 23:20:49 »
Ik twijfel nog of ik er verkanting in wil hebben......
Ben der nog niet helemaal over uit of dit mooi zal zijn en functioneel goed gaat werken.
Bij modelspoor is verkanting technisch niet nodig, soms zelfs ongewenst. Als je het doet, dan is het alleen voor het zicht en dan kun je het beter heel bescheiden houden, je moet het kunnen zien maar niet meer dan dat. Zeker in de helix zou ik het niet doen, want daar zie je straks toch niks van.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3249
    • Lacus Flevo
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #252 Gepost op: 02 oktober 2019, 23:22:32 »
Martin,

Mijn oprechte deelneming met het verlies van je schoonvader en dan op zo'n jonge leeftijd.
Heel veel sterkte gewenst aan jullie bij het verwerken van dit verlies.

Groetjes

Arthur

A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 834
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #253 Gepost op: 16 oktober 2019, 00:00:21 »
Vanavond ben ik weer een avondje bezig geweest met het paradespoor.

Ik heb van Patrick Reijn een stl bestand gekregen voor verkanting van bochten. Het is een plaatje van pakweg 3 cm lang en die over de breedte van de bielzen verloopt van 0 naar 1 mm. Je schuift ze onder de rails en niet ze vervolgens vast met een takker.

20191015_225024 by Martin Domburg, on Flickr

20191015_225033 by Martin Domburg, on Flickr

Het geheel is erg mooi al zeg ik het zelf! Ik heb er een slide van gemaakt:

20191015_225201 by Martin Domburg, on Flickr

20191015_225204 by Martin Domburg, on Flickr

20191015_225209 by Martin Domburg, on Flickr

20191015_225212 by Martin Domburg, on Flickr

20191015_225216 by Martin Domburg, on Flickr

Voor wie de stl ook wilt hebben voor de 3D printer. Gewoon in de slicer even platleggen en vermenigvuldigen. Dan als gcode opslaan en uitprinten maar! Klik hier

Naast de verkanting voor en na de bruggen ben ik ook verder gegaan met de helix, ik heb daar de eerste set van 4 sporen gelegd. Ik moet ze nog uitlijnen. Volgens Markenburg passen er 4 sporen op zonder dat de treinen erlkaar raken, maar de twee binnenbochten zijn wel erg kritisch. Daar moet ik wel even goede aandacht aan besteden.

20191015_225042 by Martin Domburg, on Flickr

20191015_225045 by Martin Domburg, on Flickr

2019-10-15_11-33-05 by Martin Domburg, on Flickr

Dussss, hopelijk volgende week weer een avondje knutselen. De komende dagen geen tijd helaas vanwege drukte op de zaak.

Groetjes!!
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #254 Gepost op: 17 oktober 2019, 15:35:02 »
Een tijdje niet gezien dat je updates had geplaatst. Ziet er weer super indrukwekkend uit! (y) En de vorderingen aan iTrain zijn ook super :) Ook super leuk om scenery te zien ;D En viersporige klimspiralen zie je ook niet dagelijks (y)

Wat betreft de RP4, mja, het hele kernel gebeuren is voor mij nog steeds de reden om nog geen RP4 te halen :-\ Maar de SOC is wel weer een hele mooie upgrade en makkelijker (en sneller via USB3.x) kunnen starten vanaf USB ipv de foutgevoelige SD-kaart is ook top. Als je nog een mooie passieve behuizing zoekt, de Flirc. Koelt erg goed en geen gedoe met fans. Die kleine fannetjes hebben nu eenmaal geen lange levensduur  :-\ En dat Linux per definitie veiliger is dan Windows ben ik het niet met je eens maar goed ;) Dat Linux erg handig is ben ik het zeker met je eens. ;D

Daar heb je met Linux trouwens evenmin last van [...]
Dat komt omdat de RP (in alle normale gevallen) dan ook Linux draait ;D Is dus geen geval van evenmin :angel:

En lees ik dat goed, 14m RGBW en 21m witte(?) ledstrip voor 3A? Dan ben je ze heeeeeel hard aan het knijpen ::) Of je moet 3A op 230V bedoelen, dat komt naar mijn idee meer in de richting van wat zoveel strip zou (kunnen) gebruiken ;D

Succes en sterkte gewenst! (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox