Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: De bouw van Schellenbach  (gelezen 116449 keer)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #165 Gepost op: 02 juni 2018, 13:37:56 »
Dat is voor mij nu de uitdaging, voor mijn werk bedrade ik grote regelkasten, dan is dit een walk in the park :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #166 Gepost op: 04 juni 2018, 09:16:32 »
Ik ben als regeltechnicus veeeeeel meer draadjes gewend, vind dit leuk om te doen en klinkt gek, wordt er rustig van om te doen. Lekker systematisch bouwen.

Zo de druk is er weer vanaf, de draadjes liggen op hun plek, alle blokken zijn aangesloten en de wissels zijn gepolariseerd.
De draadjes netjes afgewerkt in bundels met spiroband en de kabels met tyraps.

IMG_20180603_235348 by Martin Domburg, on Flickr
Rechts komt een plaatje te liggen met twee blokkaarten TM44

IMG_20180603_235342 by Martin Domburg, on Flickr
DZe kabels liggen klaar op de plank waar de TM44 blokkaarten komen te zitte van het scenery gedeelte. Daarkomt ook de 15V distributie voor de rijspanning.

IMG_20180603_235324 by Martin Domburg, on Flickr
Ik vond in de spullen van Marelburg nog een DIR, een kastje waarmee je met een afstandbedieining handmatig een loc kan besturen. Direct maar even geplaatst onder de baan. Valt straks weg in de plaat die ervoor komt.

IMG_20180603_235311 by Martin Domburg, on Flickr
Van de week ga ik hier alvast de seinen plaatsen, er komen twee vertrekseinen met voorsein van Viessmann

IMG_20180603_235316 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180603_235319 by Martin Domburg, on Flickr
Het station krijgt ook beeld en geluid. Voor beeld heb ik een 0.96" full color oled scherm besteld op tinyshield.com. Op tip van Bas Stuy via Facebook is dit ideaal om een verlichte reclame-uiting te maken op het perron. Hier op de foto zie je de AVT 200 soundmodule. Met een geheugen van 128MB kan je 8 geluidsprogramma's aansturen. Ik stuur hem rechtstreeks aan via de OC32 en daarmee kan ik zelfs 96 geluidsprogramma's maken als ik dat zou willen. Om hem te voeden heb ik een eigen VSP-5 stabilisatieprint geplaatst voor een stabiele 5V op de module.

Deze week weer druk met ombouwen en support geven. Donderdag komt Xander (iTrain) een dagje spelen met de baan om verbeterpunten te vinden voor het gebruik van Dinamo op grote banen via iTrain. Komt me ook wel goed uit want de Dinamo modules worden op zijn vroegst pas zaterdag of begin volgende week geleverd. Maar als die binnen zijn kan ik de bedrading aan gaan sluiten op de modules en in gaan regelen en dan eindelijk rijden.

Groetjes

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #167 Gepost op: 13 juni 2018, 23:58:18 »
Jaaaaa weer een update, en een flinke want het rijd!!

Er is flink wat gedaan de afgelopen dagen. De OC32 modules zijn geplaatst, de TM44 blokkaarten zijn geplaatst, seinen, constructie van het perron en andere items. Nadat alles was ingeregeld kon er gereden worden. Wat een genot zeg :)

Even speciaal dankwoord aan AVT products: De AVT 200 module kreeg ik niet geprogrammeerd door een software issue, Ted heeft zonder pardon direct een module opgestuurd voorzien van mijn eigen soundfiles. Dat is service waar je vrolijk van word. De module heeft 8 zelf gemaakte stationsomroepen in het Duits met de naam van het station en dergelijken erin. Deze stuur ik via de OC32 aan door middel van acties in iTrain. Werkt echt heel gaaf!!!

IMG_20180613_232654 by Martin Domburg, on Flickr
De OC32 en spanningsdistributie (rechts) van de 7,5vdc gelijkspanning voor de accesoires. De 15vdc distributie zit op het andere paneel voor de blokkaarten.

IMG_20180613_232613 by Martin Domburg, on Flickr
Constructie van het perron, hier komt bekleding op van Markenburg

Ik had ook een uitdaging, in tunnels heb je betonronden langs de kant, de 3D printer brengt uitkomst.

IMG_20180613_232723 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_232743 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_232753 by Martin Domburg, on Flickr

Als de printer klaar is (doet 19,5 uur over 7 strips) ga ik ze grijs schilderen en plaatsen. Dan kan ik langs het perron de ballast aanbrengen.

IMG_20180613_232618 by Martin Domburg, on Flickr
één van de twee vertrekseinen met voorsein van Viessmann

IMG_20180613_232623 by Martin Domburg, on Flickr
Eerste proef met de voorwand. De DIR remote control zit weggewerkt en ook is er een Loconet aansluiting voor de Daisy. We gaan dit ontwikkelen in iTrain zodat je straks met een handregelaar een loc kan bedienen rechtstreeks vanuit iTrain. Erg handig voor Dinamo gebruikers om analoge en digitale locs met de hand te bedienen.

IMG_20180613_232630 by Martin Domburg, on Flickr
De twee TM44 blokkaarten voor het rechterdeel

IMG_20180613_232640 by Martin Domburg, on Flickr
De twee TM44 blokkaarten voor het linker deel

En dan wat treintjes, je zou ze bijna gaan vergeten:

IMG_20180613_232613 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_232811 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_232633 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180613_220457 by Martin Domburg, on Flickr

De komende weken lekker veel rijden, storingen verhelpen door vuil en lijmresten.

Word vervolgt
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #168 Gepost op: 14 juni 2018, 07:21:43 »
Dit is nu een voorbeeld van een draadje die ik bij iedere update open! Ik vind het zeer indrukwekkend wat je maakt ( misschien ook wel omdat ik weinig snap van elektronica). En zo netjes!

Groet, Gert-Jan

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #169 Gepost op: 14 juni 2018, 07:34:11 »
Wat is er nu zo speciaal aan die betonrand dat 19,5 uur 3D printen opweegt tegen het afsnijden van een paar stukjes styreen?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #170 Gepost op: 14 juni 2018, 08:05:34 »
1. 3mm dik styrene recht snijden lukt mij echt niet.

2. De printer doet het werk, ik niet.

3. De rand heeft 3 breedtes

4. Het ontwerpen kost minder tijd dan het snijden van verschillende lagen styrene en dit te lijmen.

5. Ik heb 21 randen nodig.

Genoeg redenen? Hahaha
Waarom zelf iets doen als een machine het beter kan.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2018, 14:26:26 door Bert van Gelder »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #171 Gepost op: 14 juni 2018, 08:06:51 »
Dit is nu een voorbeeld van een draadje die ik bij iedere update open! Ik vind het zeer indrukwekkend wat je maakt ( misschien ook wel omdat ik weinig snap van elektronica). En zo netjes!

Groet, Gert-Jan
Tnxs, leuk om te lezen dat het inspireert :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #172 Gepost op: 14 juni 2018, 13:34:42 »

Ik snap je beredenering! Al zou ik het wel helemaal anders doen.

Die 3 breedtes is zo gefixt met verschillende laagjes waardoor je het ook weer kan snijden bijvoorbeeld. Ik begrijp dat je zelf een 3D printer hebt? Want met de commerciële prijzen zou het een dure grap worden denk ik
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #173 Gepost op: 14 juni 2018, 19:44:40 »
Ja klopt ik heb een 3D printer :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #174 Gepost op: 20 juni 2018, 08:54:27 »
Ik zal vanavond eens proberen wat te filmen, ben daar nog niet echt aan toe gekomen  :mrgreen: En met een goede reden, want gisteren kwam een lang gekoesterde wens in vervulling. Ik ben gisterochtend bij Markenburg langs geweest om het station op te halen.

In Houten begin mei gaf ik Mark de opdracht om een modern ondergronds station te ontwerpen. Zoals hij mij kent had ik geen tekening, ontwerp of voorbeeld van wat ik wilde. Alleen een hersenspinsel en wat aanwijzingen. Hier is hij mee aan de slag gegaan en na enig telefoon en mail verkeer zag ik gisteren het eindresultaat.

Mark heeft de kracht van karton en 3D lasertechniek meer dan bewezen met dit project, wat een treinenporno is het geworden! Ver boven al mijn verwachtingen!!!! Mark (Markenburg) onwijs bedankt voor het realiseren van dit werk!

IMG_20180620_081808 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180620_081838 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180619_233104 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180619_233049 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180619_233038 by Martin Domburg, on Flickr

IMG_20180619_233055 by Martin Domburg, on Flickr

Er moet nog wel veel gebeuren, zo zijn de roltrappen, trappen, kiosk en reclamezuil nog in ontwerp en worden nageleverd.
In het plafond zie je diverse spotgaten, daarboven zitten een drietal gleuven waar ik een ledstrip direct of difuus kan plaatsen. Hier ga ik mee expirimenteren om een mooie verlichting te krijgen. Uiteraard moet er eerst zwart karton bovenlangs gespannen worden. Ook bij de lift en nooduitgangen komt vluchtwegverlichting en op het perron zelf komen bankjes en reizigers. De rails moet nog verweerd en ook de masten en portalen moeten nog draad en een smerige laag meuk en ellende.

De keuze voor deze masten en seinen zijn niet traditioneel voor ondergrondse stations. Maar het is een bewuste keuze omdat ik aan de voorkant geen uithangers kan plaatsen omdat de luchtankers op zijn bij de bouwmarkt :) De voorkant is geheel open. De afstand naar het plafond is te groot om ze daaraan te hangen.

Er is nog veel te doen dus.

Nog een paar foto's van de bouw zelf:

IMG_20180619_001702 by Martin Domburg, on Flickr
Betondranden op zijn plek en voorzien van een kleurtje

IMG_20180619_001712 by Martin Domburg, on Flickr
Ook de ballast aangebracht tussen de rails

IMG_20180619_225005 by Martin Domburg, on Flickr
De tunnelingangen zijn door de TBM uitgegraven

IMG_20180619_225000 by Martin Domburg, on Flickr
De perrons bestaan uit diverse delen. Op de kop zite een strook met daarop de boogmotief. Op het perrons twee dune randen, twee witte tegel strookjes en een brede middenstrook. Gewoon met onverdunde houtlijm aanbrengen.

IMG_20180619_230519 by Martin Domburg, on Flickr
IMG_20180619_225013 by Martin Domburg, on Flickr

Het middendeel bestaat uit heeeeeel veel lose spanten en delen. Gelukkig had Mark dat zelf al in elkaar gezet voor me :) Ik hoefde enkel de tegelwand en de plafond aan te brengen.

IMG_20180619_233115 by Martin Domburg, on Flickr

Echt wel struk zo, maar er komt wel een beschermplaat voor :)

Vanavond gaan Chris en ik weer rijden om voor te bereiden voor de open dag 7 juli. Zal wel even wat filmpjes maken als alles meewerkt  :mrgreen:

Dit kleine jongentje gaat er echt wel even van genieten.

Groetjes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #175 Gepost op: 20 juni 2018, 10:19:06 »
Prachtig Martin!! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #176 Gepost op: 20 juni 2018, 12:03:25 »
Mooi ontworpen!  (y)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #177 Gepost op: 20 juni 2018, 19:10:28 »
Ja hallo !
Als dat geen blikvangertje is weet ik het ook niet meer.
Prachtig staaltje techniek !!  (y) (y) (y)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #178 Gepost op: 20 juni 2018, 21:19:09 »
Met zo'n blikvanger heb je (bijna) geen bovengrondse scenery meer nodig...

Jelmer

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: De bouw van Schellenbach
« Reactie #179 Gepost op: 20 juni 2018, 21:36:41 »
Erg gaaf station Martin!