Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 12:22:56
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:45:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
  

Auteur Topic: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie  (gelezen 34655 keer)

Bad-Aura

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #45 Gepost op: 30 December 2014, 20:53:44 »
Ik zie wel dat veel mensen "veel" plezier aan hun hobby beleven.

mvg aad (beleeft wel veel plezier aan zijn hobby)

Aad, daar heb je helemaal gelijk in, iedereen in deze discussie, of andere, beleeft plezier aan deze hobby!!!
mvg Jan

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #46 Gepost op: 30 December 2014, 21:16:13 »
Ik zou van die mensen die menen te kunnen bepalen wat een producent voor een product zou mogen vragen wel eens een onderbouwing van hun prijsbepaling willen zien. Iets in de trend van: researchkosten, kosten voor het maken van de mallen, stukprijs voor het in elkaar zetten van de producten, kosten van de verpakking en de handleiding, reclame, verzendingskosten, marge voor de producent en voor de winkelier en niet te vergeten de BTW. Ben ook wel benieuwd naar hun inschatting van de omvang van de markt voor het desbetreffende product. Doe ik waarschijnlijk nog een hoop informatie op.
Ted, en dat mag je dan terugbezuinigen door mindere kwaliteitscontrole?
Lijkt Artitec wel in de beginjaren.  ;D ;D
(die hebben zich tegenwoordig zeer goed verbeterd)


Jos.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 21:44:52 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #47 Gepost op: 30 December 2014, 21:18:34 »
en met de dalende olieprijs, zou het kunststof ook goedkoper moeten worden, net als het transport deze kant op.... (y)

 ???
En wat gaat dat helemaal schelen denk je? Een paar dubbeltjes, misschien wel een hele euro per model?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #48 Gepost op: 30 December 2014, 21:22:29 »
Tja, we kunnen wel kritiek hebben dat er schijnbaar veel (ik heb geen zicht op de omvang) modellen met manco's door de "kwaliteitscontrole" heenkomen, maar bedenk wel dat die controle de laatste stap is in het productieproces. Als er dus zoveel locs met manco's zijn, gaat er iets in de productie zelf niet goed...
Je kunt harde eisen stellen aan de kwaliteitscontrole (zeer terecht voor zo'n prijs als deze), maar als fabrikant zul je ook verder dan dat moeten kijken. Waar gaat het in de productie mis en hoe kan ik dat voorkomen? Dat levert meer op dan enkel de kwaliteitscontrole verscherpen.

En juist door een goede strenge kwaliteitscontrole kun je de productie waar nodig aansturen, of zelfs efficiënter maken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #49 Gepost op: 30 December 2014, 21:28:06 »
@Biesje, het probleem zit hem denk ik niet in het opleiden.. maar in de uitvoering. Ik hoor van veel treinenfabrikanten dat ze echt wel proberen om de nacontrole te verbeteren, maar dat het simpelweg niet gedaan wordt. Daarom "moeten" ze om aan onze standaard te voldoen een Europeaan dit werk laten doen, en zeg nou zelf.. wij werken niet voor niets. Uiteindelijk blijkt het toch goedkoper om hier te produceren, en halen de meeste fabrikanten hun productie weer terug zodat de lijnen korter zijn, de communicatie beter gaat en het productieproces beter te monitoren is.

Effe een kleine kanttekening.
Roco produceert praktisch naast de deur van het hoofdkantoor (bij wijze van spreken)


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #50 Gepost op: 30 December 2014, 21:43:26 »
Er is op youtube een leuke reportage te vinden: Grosser erfolg auf kleine rader, over de geschiedenis van Piko, waarin de huidige directeur van PIKO even kort het verhaal productie in China aanhaalt. Het kwam er in feite op neer, Achter elke werknemer een controleur.

En daarom heeft Roco en Marklin de productie al heel snel teruggehaald uit China.
Met daarbij de verschepingskosten en het verblijf van wat controleurs, was Naast de deur produceren goedkoper dan in Verweggistan.
En nog gaat het mis.
En met dat verhaal van wat productiekosten zijn, daar heeft de klant absoluut geen boodschap aan.

Sterker nog, als de klant het model laat staan wegens tekortkomingen, dan pas denk ik dat de fabrikant wakker gaat worden.
Maar wij modelspoorders zijn maar al te blij dat wij een mooi Nederlands model hebben, en die paar foutjes maar op de koop toenemen.
(maak ik mij zelfs soms ook schuldig aan)  :o :o

En dat weten de fabrikanten ook dat wij Hollanders vrij snel tevreden zijn.
Bij een Duitser hoef je dat echt niet te proberen.
Dat is ook mijn rede dat ik graag aan de andere kant van de grens mijn modelspoor boodschapjes in persoon doe.
En ik weet dat mijn winkelier iets met tekortkomingen absoluut niet verkoopt, maar linea-recta retour fabriek stuurt.
Er zijn bij mij dan ook 2 voorbeelden bekend en de meelezende fabrikant(en) weet over welke fabrikant ik praat. (en namen ga ik niet noemen)

Kortom, lever je een Duitser slechte kwaliteit, dan kun je er donder op zeggen dat hij het door je ramen naar binnen keilt.  ;D ;D

Ow kijk eens hier, amper 150 Euri en al zo uitgebreid bij Piko.
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=19333
Dat is ruim 125 Euri onder de Analoge 1200 uitvoering van Roco.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 22:26:38 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #51 Gepost op: 30 December 2014, 21:56:51 »
Tja, met die prijs bij Piko voor een BR103 ga ik me toch afvragen waar Roco staat over, zeg eens, 2jaar?

Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #52 Gepost op: 30 December 2014, 22:18:05 »
Als je zoveel geld vraagt voor een lok, of dat nu een NS model is of een andere, MOET die lok er gewoon perfect uitzien, dat is wat je als fabrikant over jezelf afroept, de verwachting die je met zo'n prijskaartje schept.
En, inderdaad mijnsinziens, is die lok te duur...

Zoveel fabrikanten, zoveel prijsniveau's, zoveel kwaliteitsniveau's. Als je vindt dat de Roco 1200 er voor de gevraagde prijs perfect MOET uitzien, hoe veel te duur vind je een Philotrain dan wel niet?
Elk product heeft een prijs/kwaliteitsverhouding, en die moet voor jou als je het wil kopen acceptabel zijn. Dat is het enige criterium.
Geldt ook voor andere producten, of vind je dat je b.v. Een Ferrari MOET kunnen kopen voor de prijs van een middenklasser, want kom nou, ontwerpen kost niet zoveel extra en aan materiaalkosten kan het ook niet zo veel meer zijn......
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #53 Gepost op: 30 December 2014, 22:21:44 »
Tja, met die prijs bij Piko voor een BR103 ga ik me toch afvragen waar Roco staat over, zeg eens, 2jaar?

Dat slaat kant noch wal, als je naar de productieaantallen kijkt, of de te verwachte aantallen.

Gr, Bert

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #54 Gepost op: 30 December 2014, 22:28:42 »
Hoezo?
Heb je dan info over die aantallen? De vergelijking is natuurlijk t.o.v. de Roco BR 103. Die kost bij een grote postorderaar €234. En dat is 80 Euri meer.
Uiteraard worden er van de 1200 veel minder gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 22:33:39 door Railroadtycoon. Reden: bedrag toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #55 Gepost op: 30 December 2014, 22:31:23 »
En wie zegt dat Piko zoveel modellen maakt?
Voor hetzelfde geld zijn het ongeveer dezelfde oplages.
Feit is dat Piko goedkoper kan produceren, en dat ook nog eens binnen de deur.
En ook nog eens met een retestrakke afwerking.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #56 Gepost op: 30 December 2014, 22:35:10 »
Precies, Piko heeft zeker het potentieel een marktaandeel ten koste van Roco te veroveren.
Zeker op het gebied van de E-loc modellen. Maar geef het wat langer dan twee jaar.
Op het gebied van stoomloc's kunnen ze op dit moment naar mijn mening nog niet echt meedoen.
Daar wordt het toch eigenlijk wel eens tijd om het toepassen van kunststof drijfstangen te verlaten.
Binnen de deur spreek: eigen fabriek in China.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 22:37:45 door v140 »
Gr. Ron

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #57 Gepost op: 30 December 2014, 22:38:24 »
Uit je bericht, en dat van Jos, Ow kijk eens hier, amper 150 Euri en al zo uitgebreid bij Piko.
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_type=artikel&vw_id=19333
Dat is ruim 125 Euri onder de Analoge 1200 uitvoering van Roco.
leek het alsof je de aantallen van de BR103 van Piko met de NS1200 van Roco vergeleek, vandaar mijn bericht.
Ik ontken zeker niet dat Piko goedkoper kan produceren..

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 22:40:18 door Bert van Gelder. Reden: aanvulling »

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #58 Gepost op: 30 December 2014, 22:45:59 »
Overigens als je de prijs van Roco 103 met de de NS1200 vergelijkt zou je haast mogen denken dat de oplage grootte niet zo meetelt in de prijsbepaling. En dat is dan wel weer... ???

Groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #59 Gepost op: 30 December 2014, 23:05:36 »
Feit is dat Piko goedkoper kan produceren
Laten we het er maar op houden dat dit een vermoeden van je is. Feiten zijn controleerbaar.
Piko heeft vele modellen die kwa prijs vergelijkbaar zijn met de Roco prijzen waar we het hierover hebben en zelfs daar nog boven liggen. Omgekeerd heeft ook Roco modellen die kwa prijs vergelijkbaar zijn met die van de goedkopere Piko modellen. En dat doet vermoeden dat bij beide merken het een met het ander gesubsidieerd wordt.

Huub