Ik zie wel dat veel mensen "veel" plezier aan hun hobby beleven.mvg aad (beleeft wel veel plezier aan zijn hobby)
Ik zou van die mensen die menen te kunnen bepalen wat een producent voor een product zou mogen vragen wel eens een onderbouwing van hun prijsbepaling willen zien. Iets in de trend van: researchkosten, kosten voor het maken van de mallen, stukprijs voor het in elkaar zetten van de producten, kosten van de verpakking en de handleiding, reclame, verzendingskosten, marge voor de producent en voor de winkelier en niet te vergeten de BTW. Ben ook wel benieuwd naar hun inschatting van de omvang van de markt voor het desbetreffende product. Doe ik waarschijnlijk nog een hoop informatie op.
en met de dalende olieprijs, zou het kunststof ook goedkoper moeten worden, net als het transport deze kant op....
Tja, we kunnen wel kritiek hebben dat er schijnbaar veel (ik heb geen zicht op de omvang) modellen met manco's door de "kwaliteitscontrole" heenkomen, maar bedenk wel dat die controle de laatste stap is in het productieproces. Als er dus zoveel locs met manco's zijn, gaat er iets in de productie zelf niet goed...Je kunt harde eisen stellen aan de kwaliteitscontrole (zeer terecht voor zo'n prijs als deze), maar als fabrikant zul je ook verder dan dat moeten kijken. Waar gaat het in de productie mis en hoe kan ik dat voorkomen? Dat levert meer op dan enkel de kwaliteitscontrole verscherpen.
@Biesje, het probleem zit hem denk ik niet in het opleiden.. maar in de uitvoering. Ik hoor van veel treinenfabrikanten dat ze echt wel proberen om de nacontrole te verbeteren, maar dat het simpelweg niet gedaan wordt. Daarom "moeten" ze om aan onze standaard te voldoen een Europeaan dit werk laten doen, en zeg nou zelf.. wij werken niet voor niets. Uiteindelijk blijkt het toch goedkoper om hier te produceren, en halen de meeste fabrikanten hun productie weer terug zodat de lijnen korter zijn, de communicatie beter gaat en het productieproces beter te monitoren is.
Er is op youtube een leuke reportage te vinden: Grosser erfolg auf kleine rader, over de geschiedenis van Piko, waarin de huidige directeur van PIKO even kort het verhaal productie in China aanhaalt. Het kwam er in feite op neer, Achter elke werknemer een controleur.
Als je zoveel geld vraagt voor een lok, of dat nu een NS model is of een andere, MOET die lok er gewoon perfect uitzien, dat is wat je als fabrikant over jezelf afroept, de verwachting die je met zo'n prijskaartje schept.En, inderdaad mijnsinziens, is die lok te duur...
Tja, met die prijs bij Piko voor een BR103 ga ik me toch afvragen waar Roco staat over, zeg eens, 2jaar?
Feit is dat Piko goedkoper kan produceren