Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie  (gelezen 34553 keer)

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
Re: Fabrikanten: prijs- en kwaliteitsdiscussie
« Reactie #30 Gepost op: 30 December 2014, 19:47:18 »
Bad-Aura,

in je bericht schrijf je "Volgens mij was dat voor een loc rond de 120.000 tot 150.000 euro. Dat houdt in de CAD tekeningen, maken van de lokmal en de proef exemplaren/modellen" Dan ben je er nog niet, dan moet je hem ook nog maken. Een motor, aandrijving, samenbouwen, schilderen (eventueel meerdere malen), verpakken, uit verweggiestan hierheen laten sturen, contoleren, doorsturen naar de winkelier etc dat komt er dan nog bij. € 150.000 gedeeld door 750 (dat deelt makkelijk) is dus € 200 per loc voor de voorbereiding. Komt bij € ..... als stukprijs, € ... als marge voor LS (die moeten ook ergens van leven en beloond worden voor hun risico).

Waar het mij om gaat is de stelligheid waarmee wordt beweerd dat iets niet meer dan zoveel mf zoveel mag kosten. Dat is pure nonsens als je de calculatie niet kent. Wat iedereen wel mag roepen is dat hij er niet meer dan €.... voor over heeft. Dat is puur subjectief. En dat je dan de lat zo hoog wilt leggen als je zelf wilt, vindt ik ook prima.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 30 December 2014, 19:54:34 »
.... Misschien zouden we ons eens af kunnen vragen waar Piko het van doet? .....

Ted
Ted,

Kun je eens uitleggen waarom wij (de consumenten) ons moeten afvragen waar Piko het van doet. Albert Heijn vraagt toch ook niet aan klanten hoe het kan dat Jumbo goedkoper is. Dat soort rekensommetjes zijn toch echt het huiswerk van de fabrikanten.

Als consument kijk je gewoon naar het product (eigenschappen, prijs, kwaliteit) en bepaal je of je wel of niet wilt kopen. En als je keuze hebt uit meerdere fabrikanten/winkels kijk je naar de verschillen.

Sander

v140

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 30 December 2014, 20:01:45 »
Er is op youtube een leuke reportage te vinden: Grosser erfolg auf kleine rader, over de geschiedenis van Piko, waarin de huidige directeur van PIKO even kort het verhaal productie in China aanhaalt. Het kwam er in feite op neer, Achter elke werknemer een controleur.

Gr. Ron
Gr. Ron

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #33 Gepost op: 30 December 2014, 20:04:51 »
Chinees of Duitser  ??? In dat laatste geval blijft controle duur, in het eerst dus bagger  :-X
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 30 December 2014, 20:05:18 »
Ted,

de LSmodels locs kosten dc analoog rond de 230-240 euro.
Hun oplage ligt rond de 400-500, en evt een rerun als men aan de voordeur aan het stampen is om meer te laten maken.
Aangezien ik ben uitgegaan wat ik mij nog kan herinneren van dat artikel...kwam ik op die bedragen uit, dus pin mij er niet al te hard op vast....

Aangezien 400 euro een belachelijk bedrag is als adviesprijs, en wij moeten uitgaan van 278 euro, wat winst in houdt voor de winkelier en Roco.
De lok is in Europa gemaakt btw, dus geen overzees transport.

Ik heb wel 280 euro over voor een lok, maar niet met de sores die ik nu al gezien heb op dit forum.
Als je zoveel geld vraagt voor een lok, of dat nu een NS model is of een andere, MOET die lok er gewoon perfect uitzien, dat is wat je als fabrikant over jezelf afroept, de verwachting die je met zo'n prijskaartje schept.
En, inderdaad mijnsinziens, is die lok te duur...
Nu al zijn er shops die er 265/269 euro voor vragen, hun goed recht.

Als winkelier zit je er ook niet op te wachten dat klanten terug komen met alle al genoemde klachten, of dat jezelf onbetaald als kwaliteitscontroleur aan de slag moet voor een merk omdat er iedere keer issues zijn met een bepaald merk.

mvg Jan

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 30 December 2014, 20:07:41 »
Er is op youtube een leuke reportage te vinden: Grosser erfolg auf kleine rader, over de geschiedenis van Piko, waarin de huidige directeur van PIKO even kort het verhaal productie in China aanhaalt. Het kwam er in feite op neer, Achter elke werknemer een controleur.

Gr. Ron

en met de dalende olieprijs, zou het kunststof ook goedkoper moeten worden, net als het transport deze kant op.... (y)
mvg Jan

v140

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 30 December 2014, 20:08:38 »
Waarom zou controle duur zijn?
Lijkt me dat oplossen van problemen met klanten met slechte producten ook niet goedkoop is.
Vraag me toch echt af wat duurder is ;D Blijkbaar houdt Piko geld over aan een goede kwaliteitscontrole waardoor ze de producten scherp in de markt kunnen zetten.
Bovendien zul je het model toch echt met de hand in het doosje moeten stoppen, Mooi gelegenheid om het model even extra te bekijken. Heb overigens geen aandelen in Piko, 8) was wel aangenaam verrast door de br 141 die ik heb aangeschaft

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 20:15:17 door v140 »
Gr. Ron

Railroadtycoon

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 30 December 2014, 20:20:18 »
Duur, wat is duur? Voor de een is dat heel anders als voor de ander.  ::)
Maar kijk voor de grap naar je eigen kostprijs, dus je salaris x 2 (je kost je baas grofweg twee keer hetgeen je bruto ontvangt).........
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Railroadtycoon

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 30 December 2014, 20:26:54 »
....... was wel aangenaam verrast door de br 141 die ik heb aangeschaft........

Hoezo verrast? Een goed product is toch normaal en zou geen verrassing mogen zijn. Ik neem tenminste aan dat je daar vanuit gaat.

Allie

v140

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 30 December 2014, 20:29:47 »
Aangenaam verrast gezien de reputatie die Piko in het verleden heeft gehad.
Maar vooral de prijs/kwaliteits verhouding. Goed product voor een lage prijs.
Ik had een en ander gelezen over de loc, maar het model overtrof mijn verwachting.
Gezien wat ik echter over de 1200 leest hoeft dat niet vanzelfsprekend te zijn
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 20:32:20 door v140 »
Gr. Ron

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 30 December 2014, 20:30:45 »
de LSmodels locs kosten dc analoog rond de 230-240 euro.
Hun oplage ligt rond de 400-500,

Met een simpel rekensommetje kom je dan uit op nog geen ton omzet ex-btw aan winkelierskant.
Aangezien de ontwikkelkosten volgens jou al 120.000-150.000 waren, hoef je verder niet na te denken of je aannames kloppen.
Zonder inzicht achter de schermen van de fabrikant, zijn dit soort berekeningen echt van geen enkele waarde.

Huub 

Railroadtycoon

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 30 December 2014, 20:31:47 »
Prijs -prestatie verhouding is inderdaad niets mis mee  (y)

v140

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 30 December 2014, 20:33:58 »
 (y) en dat geeft mij een heel goed gevoel en het vertrouwen om in de toekomst meer van Piko aan te schaffen.
En daar doet een bedrijf het tenslotte voor. ;D

Gr Ron
Gr. Ron

Bad-Aura

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 30 December 2014, 20:40:49 »
mm, gevind...veel leesplezier

http://www.modelspoormagazine.be/index.php/nl/component/content/article/9-uncategorised/253-interview-met-fabrikanten-msm-109

Vraag: Kan je de lezer een idee geven van wat het kost in tijd en geld om een model te ontwikkelen?

(KVB) Eerst moet men een 3D tekening gaan maken van het model, hiervoor heeft men zo veel mogelijk gedetailleerde plannen nodig v.h. model. Dit zijn geen schetsen of een plan met wat afmetingen van lengte en hoogte… maar echte constructieplannen met alle details erop en doorsneden (van bv de 22/23 locs hebben we meer dan 120 plannen). Het 3D tekenen is een belangrijk punt voor de verdere realisatie van het model en is al een zeer zware kost. Om u een idee te geven : 25.000-40.000 euro - zit je nog neer ? , ik denk niet dat vele mensen dit beseffen. 50% van dit bedrag moet dus al betaald worden voordat men van start gaat met het tekenen, daarna worden de vormen gemaakt, afhankelijk hoe complex een model is en het aantal moules is dit dan een behoorlijke kost die voor een 'gewone’ loc ligt tussen 125.000 en 200.000 euro.

Dan komen de prototypes T1, T2, T3...met eventuele aanpassingen die nodig zijn  ..enz..

En dan heb je ook de productiekosten van het model zelf - loc, spuiten, drukken, decoder, besturingsprint...

Verder is het natuurlijk nog altijd de bedoeling dat fabrikanten winst maken op hun producties en met deze winst opnieuw andere modellen kunnen gaan maken. Het blijven firma's en geen vzw's of ocmw's.
mvg Jan

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 30 December 2014, 20:50:47 »
Ik zie wel dat veel mensen "veel" plezier aan hun hobby beleven.

mvg aad (beleeft wel veel plezier aan zijn hobby)